stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Noc naukowców - Powrót do przyszłości

Noc Naukowców to wydarzenie organizowane równocześnie w 300 miastach Europy. Na tej mapie nie mogło również zabraknąć Gdyni - jak co roku Centrum Nauki EXPERYMENT przygotowało dla Was rodzinny wieczór pełen atrakcji! Nieprzypadkowo hasło tegorocznej Nocy Naukowców nawiązuje do słynnego filmu z 1985 roku. Wspólnie z Wami ruszymy w fascynującą podróż do przyszłości i skonfrontujemy się z filmowymi (i nie tylko) wizjami z przeszłości.

Będziecie uczestnikami filmowych potyczek nauki i fikcji i poznacie niesamowite supermateriały. Przedstawimy Wam Wielkich Innowatorów - odkrywców wszech czasów, opowiemy o przyszłości druku i obrazu 3D, a największą atrakcją będzie HOLOGRAM 3D W CHMURZE

BILETY - 12 zł DLA WSZYSTKICH (dzieci i dorosłych), są dostępne w sprzedaży:
- na stronie bilety.experyment.gdynia.pl od 4 września do 29 września do godz. 15:00 lub do wyczerpania puli,
- w dniu wydarzenia od godz. 9:00 w kasach CN EXPERYMENT do wyczerpania puli.

Na Noc Naukowców zapraszamy wszystkich, szczególnie rodziny z dziećmi. Wszystkie atrakcje są otwarte, tzn. nie wymagają wcześniejszej rejestracji, jednak warto zapoznać się z programem i wcześniej zaplanować udział w poszczególnych wydarzeniach.

PROGRAM:

AKTYWNOŚCI OTWARTE - NON STOP OD 19:00 DO 23:00

SUPERMATERIAŁY NIE TYLKO DLA SUPERBOHATERÓW
Interesują Was filmy science - fiction? Chcielibyście dowiedzieć się, czy moce superbohaterów są dla nas osiągalne? Na prezentacji dowiecie się, czy filmowe materiały i technologie mogą stać się częścią rzeczywistości!
Miejsce: Komnata Ciemności na wystawie
Prowadzenie: edukatorzy Centrum Nauki EXPERYMENT

HOLOGRAMY - ZDERZENIE Z RZECZYWISTOŚCIĄ
Czym są hologramy? W ciągu ostatnich kilkunastu lat odkryto wiele nowych technologii pozwalających na ich wytworzenie. Czy jednak spełniają one nasze oczekiwania podsycone fantastycznymi wizjami zaczerpniętymi z filmów lub gier? Czy możemy zbudować własny hologram domowymi metodami?

Miejsce: salka na wystawie Hydroświat
Prowadzenie: Wiesław Laskowski, Uniwersytet Gdański oraz edukatorzy Centrum Nauki EXPERYMENT

ZOSTAŃ INNOWATOREM!
Podczas spotkania każdy z uczestników będzie miał okazję zmierzyć się z jednym z problemów, z jakimi na co dzień muszą sobą radzić osoby z niepełnosprawnością. Przejdziemy wspólnie przez proces design thinking w formie modułowego sprintu - brzmi groźnie, ale zapewniamy, że to będzie świetnie spędzony czas! Pokażemy Wam, w jaki sposób z problemu zrobić wyzwanie, któremu później wspólnie stawimy czoła. Wygenerowane pomysły będą mogły nabrać namacalnej formy, dzięki prototypowaniu. W ten sposób, każdy z uczestników przejdzie proces tworzenia innowacji, jaki stosowany jest w największych firmach na świecie!

Miejsce: wystawa
Prowadzenie: M+Lab, Instytut Innowacyjnej Nauki, Minds

TRZECI WYMIAR KINA
Gry, filmy starają się być coraz bardziej realne - wręcz namacalne. Pobudzają zmysły nie tylko wzroku i słuchu, ale również dotyku. W trakcie prezentacji przedstawimy, jak technologia 3D zmieniała się na przestrzeni ostatnich lat począwszy od anaglifów na VR (Virtual Reality) kończąc.

Miejsce: salka na wystawie Drzewo życia
Prowadzenie: Paweł Karasek, Centrum Nauki EXPERYMENT

TEGO O DRUKU 3D NIE WIEDZIELIŚCIE
Czy drukarka może przydać się podczas przeszczepów, o tym, jak z miłości do żony powstała filiżanka 3D (!) oraz wielu innych ciekawostek na temat druku 3D, dowiecie się podczas naszych aktywności.

Miejsce: salka na wystawie Akcja człowiek
Prowadzenie: Rafał Łysakowski, Pracownia 3D w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym oraz Oskar Białk, Centrum Nauki EXPERYMENT

SPOTKANIA Z PASJONATAMI
SCIENCE CZY FICTION?

Czy technologia, którą widujemy w filmach, jest dostępna już dziś? Przegląd wybranych technologii, które choć mogą wydawać się fantastyką naukową, mają podstawy we współczesnej nauce. Zobaczymy również, jak 100 lat temu wyobrażano sobie przyszłość i czy któreś z tych przewidywań się spełniły.

Miejsce: sala kinowa
Godzina: 19.30 i 21.30 (dwa ok. półgodzinne spotkania)
Prowadzenie: Borys Badtke, Centrum Nauki EXPERYMENT

CZY TONIK DO PICIA I CUKIERKI MOGĄ ŚWIECIĆ?
Anna Synak z Uniwersytetu Gdańskiego opowie Wam o zjawiskach bioluminescencji, tryboluminescencji, chemiluminescencji czy fotoluminescencji (nazwy trudne, ale zjawiska fascynujące!) oraz o zastosowaniu jednego z nich - fotoluminescencji, w medycynie, biotechnologii, kryminalistyce i życiu codziennym. Dodatkową atrakcją spotkania będą pokazy m.in. zjawiska wygaszania fluorescencji i jego zastosowanie w wykrywaniu śladowych ilości np. trucizn czy krwi w kryminalistyce.

Miejsce: Komnata Ciemności
Godzina: 19.30 i 21.30 (dwa ok. półgodzinne spotkania)
Prowadzenie: Anna Synak, Uniwersytet Gdański

WIELCY INNOWATORZY I ICH SZALONE (?) WIZJE
Naukowcy, którzy prześcignęli swe czasy, zawsze fascynowali nas swoim geniuszem i talentem do przepowiadania przyszłości techniki i funkcjonowania cywilizacji... W trakcie spotkania będziecie mogli usłyszeć o wpływie wynalazków Największych Innowatorów na świat oraz na rzeczywistość, w których powstawały.

Miejsce: Komnata ciemności
Godzina: 20:30 i 22:30 (dwa ok. półgodzinne spotkania)
Prowadzenie: Tomasz Książek, Centrum Nauki EXPERYMENT

YODA MĄDRZEJSZY OD EINSTEINA: 4 POWODY NA TO, ABY NIE CZEPIAĆ SIĘ NAUKI W FILMACH SCI-FI
W filmach science - fiction często widzimy rzeczy, które choć efektowne, przeczą prawom fizyki. Pokażemy kilka takich przykładów i wytłumaczymy Wam, dlaczego z naukowego punktu widzenia są one niemożliwe, ale to nie oznacza, że ... nie mamy oglądać takich filmów czy krzywić się na każdy efekt specjalny przeczący prawom fizyki. Science fiction rządzi się swoimi prawami.

Miejsce: sala kinowa
Godzina: 20:30 i 22:30 (dwa ok. półgodzinne spotkania)
Prowadzenie: Marcin Pawłowski, Uniwersytet Gdański

ATRAKCJA WIECZORU: HOLOGRAM 3D W CHMURZE - JEDYNY TAKI W POLSCE!
Jego twórców zainspirował - nie inaczej, film "Gwiezdne wojny". Wzorując się na filmowym robocie R2D2, postanowili stworzyć urządzenie wyświetlające obraz w... powietrzu. Z sukcesem! Jak to działa? Wytwarzany jest cienki strumień powietrza o zwiększonej wilgotności, który rozprasza ... Zresztą - sami będziecie mogli o to spytać twórców hologramu, którzy będą z nami w czasie Nocy Naukowców. Co więcej - będziecie mogli sami przetestować, jak działa ta innowacyjna technologia!

GRA - ODCZYTAJ WIADOMOŚĆ Z PRZYSZŁOŚCI!
Aby złamać kody i odczytać wiadomość z przyszłości będziecie musieli mocno wysilić Wasze szare komórki. A przy okazji dowiecie się m.in. jak komputery zapisują i przetwarzają informacje. Do udziału w grze będziecie potrzebować smartpone'a z aplikacją do skanowania kodów QR (nie zapomnijcie naładować telefon przed wyjściem do EXPERYMENTU!).

Miejsce: wystawa
Godzina: 19.00 - 23.00 (do gry będziecie mogli się włączyć w dowolnym momencie)

WARSZTATY - KAŻDY MOŻE EKSPERYMENTOWAĆ
Mało kto się zastanawia, ile pracy należało włożyć i jak długą drogę przejść, abyśmy dzisiaj mogli nacisnąć kontakt i włączyć światło. Tomasz Edison, który opatentował żarówkę, powiedział kiedyś: "Geniusz to 1% natchnienia i 99% wypocenia". Czy praca naukowca rzeczywiście sprowadza się do wykonania 999 prób, aby ta tysięczna okazała się sukcesem? W trakcie Nocy Naukowców poznacie jeden z elementów warsztatów prowadzonych w CNE w ramach międzynarodowego projektu HYPATIA. Dowiecie się m.in., co to znaczy eksperyment naukowy, jak go zaplanować i przeprowadzić, żeby był rzetelnym źródłem wiedzy.

Miejsce: Komnata Ciemności