• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uniwersytety z szeroką ofertą dla dzieci

Katarzyna Mikołajczyk
6 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na uczelniach wyższych dzieci nie tylko zdobywają wiedzę, ale mogą też dzielić się własną. Na uczelniach wyższych dzieci nie tylko zdobywają wiedzę, ale mogą też dzielić się własną.

Nie trzeba mieć matury, by uczyć się na uniwersytecie. Nie trzeba należeć do Mensy, ani nawet skończyć szkoły podstawowej. Coraz więcej wyższych uczelni otwiera swoje podwoje przed najmłodszymi, którzy chłoną wiedzę jak gąbka.



Czy "uniwersytety dla dzieci" to dobry pomysł?

W Trójmieście dzieci mogą uczęszczać na wykłady i brać udział w warsztatach rozwijających ich zainteresowania czy odsłaniających przed nimi nieznane dotąd dziedziny wiedzy. W zależności od programu i uczelni zajęcia kierowane są do dzieci w różnym wieku. Słuchacze otrzymują indeksy, by poczuć, że ich obecność na zajęciach traktowana jest z pełną powagą.

Uniwersytet Gdański

Na UG, we wtorek, 6 października, dzięki porozumieniu, które Wydział Zarządzania podpisał z Fundacją Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, rusza pierwsza edycja Ekonomicznego Uniwersytetu Dziecięcego w Gdańsku oraz Sopocie. Kierowany do uczniów klas piątych i szóstych szkół podstawowych program ma na celu wzbudzenie zainteresowania zagadnieniami związanymi z ekonomią i promowanie przedsiębiorczości. Zajęcia prowadzone przez nauczycieli akademickich oraz ekspertów rozpoczną się od spotkania wyjaśniającego to, kim są ekonomiści, co to jest marketing i jaka jest rola banków w gospodarce.

W semestrze zimowym odbędzie się sześć spotkań. Udział w zajęciach jest bezpłatny, a zapisy odbywają się wyłącznie przez przez stronę internetową.

Politechnika Gdańska

Również PG zaprasza dzieci na bezpłatne zajęcia uniwersytetu dla dzieci, a także prowadzonego przez dzieci. Wykładowcami są tu ... dzieci w wieku od 6 do 12 lat, które dzielą się z rówieśnikami wiedzą i przedstawiają własne badania naukowe. Przed słuchaczami prezentują się także dorośli wykładowcy, realizujący tematy związane ze swoją specjalizacją. Semestr na Politechnice Gdańskiej rozpocznie się 9 października 2015 r.

Gdański Uniwersytet Medyczny

Udział w projekcie Polskiej Akademii Dzieci biorą także słuchacze GUMed Kids, przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym. Inauguracja tegorocznego projektu odbędzie się 16 października. Zajęcia odbywają się raz w miesiącu, w piątki, i uczestniczą w nich zarówno całe klasy uczniów, jak i "studenci" indywidualni. Przedsięwzięcie cieszy się tak dużym zainteresowaniem, że na udział w zajęciach nie mogą już liczyć ci, którzy nie zapisali się na nie jeszcze w czerwcu.

- Chętnie za to nawiążemy kontakt z małymi wykładowcami - mówi Maciej Hofman, koordynator pomocniczy projektu. - Dzieci potrzebują czasu, by nabrać śmiałości i wystąpić przed tak dużym audytorium, dlatego zachęcamy do zgłaszania się do nas młodych osób, które gotowe są podjąć wyzwanie.
Informacje o terminach i tematach zajęć będzie można śledzić na stronie akademiadzieci.edu.pl.

Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Gdańsku

I tu dotarła Polska Akademia Dzieci. W ramach projektu, raz w miesiącu, organizowane jest jedno spotkanie, podczas którego wygłaszane są dwa wykłady. Podczas nich prelegent dorosły opowiada dzieciom o swojej pracy, natomiast prelegent dziecko - o swoich zainteresowaniach lub zdolnościach, prezentując je, np. grę na instrumencie.

- Tematyka wykładów prowadzonych przez dorosłych prelegentów związana jest ze specyfiką uczelni - mówi Iwona Konkel z PJATK w Gdańsku. - Podobnie jak w latach ubiegłych, i w tym roku planujemy organizację wykładów z tematów dotyczących informatyki, edukacji plastycznej, wiedzy o sztuce, ćwiczeń manualnych, mających na celu rozwinięcie kreatywności u dzieci.
Inauguracja roku akademickiego na tej uczelni odbędzie się na przełomie października i listopada, a o terminach poszczególnych spotkań uczelnia poinformuje na swojej stronie internetowej. Rodzice maluchów, które zainteresowane są udziałem w danym spotkaniu proszeni są o kontakt mailowy na adres: ikonkel@pja.edu.pl.

Uniwersytet SWPS

Szeroką ofertę zajęć kieruje do najmłodszych także sopocki Uniwersytet SWPS. Oprócz zajęć Polskiej Akademii Dzieci, uczniowie mają tu do wyboru także szereg warsztatów, których celem jest rozwijanie zainteresowań i zdobywanie kolejnych umiejętności.

Maluchy w wieku 4-6 lat mogą zapisać się do Akademii Inteligencji. Podczas 16 spotkań w semestrze dzieci będą m.in. rozwiązywać zagadki, wykonywać zadania i ćwiczenia, uczestniczyć w warsztatach relaksujących - a wszystko to, by zwiększyć umiejętności w zakresie różnych obszarów kompetencji, zdiagnozować jego mocne i słabsze strony oraz nauczyć je sprawnego funkcjonowania w grupie. Koszt uczestnictwa w zajęciach - 320 zł za semestr. Zajęcia odbywać się będą we wtorki, w godz. 17-18.30.

SWPS zaprasza też na kursy fotografii i grafiki komputerowej (odpłatne), a także bezpłatne warsztaty rozwijające kreatywność (zajęcia dla dzieci, a także dla rodziców i nauczycieli).

Szczegółowe informacje dotyczące zajęć dla dzieci w SWPS można znaleźć na stronie uczelni, a także uzyskać pod numerem telefonu 694 441 739, e-mail: strefarodzica.sopot@swps.edu.pl.

Niestety, w tym roku na zajęcia w ramach Polskiej Akademii Dzieci w większości placówek brakuje już miejsc, jednak każda z nich chętnie nawiąże kontakt z młodymi prelegentami, którzy decydując się na podzielenie ze słuchaczami swoimi pasjami i wiedzą (tym samym prelegenci uzyskają prawo do wstępu na wszystkie wykłady w charakterze słuchacza).

Miejsca

Opinie (19)

  • Nie trzeba mieć matury, by uczyć się na uniwersytecie

    Czasy są ciężkie... Czekam aż profesory żeby mieć co miesiąc pensję
    otworzą studia dla psów i kotów... Oczywiście za wszystko zapłaci
    podatnik

    • 18 4

  • Wyścig szczurów (2)

    Ogłupianie od najmłodszych lat...Proponuję zagonić dzieciaki do pracy,,i to takiej ciężkiej!!!!!!!Ludzie dajcie swoim dzieciakom żyć zgodnie z ich zegarem biologicznym!!!!!!

    • 12 7

    • subiektywna opinia (1)

      Wg mnie to jest zabieranie dzieciom dzieciństwa. Prędzej dam dziecku procę do ręki, naprawię z nim wspólnie rower kilka razy, puścimy nie raz latawce na jakiejś zapomnianej przez ludzi polanie niż pozwolę, by od najmłodszych lat przesiąkało tym zj3banym systemem, który ogranicza wyobraźnię i kreatywność. I mam w d*pie, że nie będzie to zbieżne z życzeniami, by oswajać go z realiami życia wg wizji świata innych. Wolałbym, by moje przyszłe dziecko miało własną wizję świata z uwzględnieniem poszanowania innych i natury. Najważniejsze, by umiało rozwijać myślenie i zadawać pytania, a do tego w dzieciństwie służy zabawa.

      BTW
      Dziś uświadomiłem sobie czytając fragment "Patologii transformacji", że w zbliżających się wyborach będziemy jedynie wspólnie głosować, bo wyborem przez obecną ordynację wyborczą nazwać tego nie można.
      Ale ciemny lud widzi to inaczej, a igrzyska trwają.

      • 6 3

      • Drogi ktosiu, uwierz mi proszę, że na wykładach PAD (nie wiem jak na innych takich uniwersytetach) robi się właśnie to o czym piszesz. Doswiadczenia chemiczne, fizyczne, latawce, reperowanie, recyclingowe zabawki ze smieci, zapoznanie z kosmosem i propagowanie własnych pasji czyli wyklady 6 latka o pszczolach albo klockach lego. Zanim wypowiesz sie negatywnie w jakims temacie to zapoznaj sie prosze z nim dokladnie. Mozna wyrzadzic duza krzywde takimi opiniami, a ja na przyklad bardzo cenie sobie mozliwosc uczestnictwa w takich wykladach

        • 3 3

  • A w pierwszym rzędzie dumni rodzice. (2)

    Uniwesytet dla dzieci, a nie widać radości, działania, interakcji... Wykład dla dzieci w sali uniwesyteckiej to wyraz niezrozumienia czym jest Uniwersytet dla Dzieci.

    Przykre to. Smutne to zdjęcie.

    • 20 3

    • Nasze polskie radości :) (1)

      Akurat na tym zdjęciu w pierwszym rzędzie siedzą nasi wykładowcy. Swoją drogą, gdyby na zdjęciu dzieci biegały, też pewnie byłoby o smutku, że takie nieupilnowane ;)

      • 3 1

      • Macieju!

        Uczenie się to nie tylko zdobywanie informacji.
        Uczenie się to nie tylko zapamiętywanie faktów.
        Uczenie się to nie tylko bierne słuchanie.
        Uczenie się to proces dotyczący nie tylko jednostki.

        Wiemy obecnie, że uczenie się jest procesem złożonym i aktywnym. Złożonym, bo biorą w nim udział wszystkie nasze zmysły, angażuje mnogość ośrodków mózgowych, a na wyjściu motorycznym odpwoeidzialne jest za nasze umiejętności.
        Uczenie się jest procesem aktywnym. Uczyć się można przez naśladowanie, ale skuteczniejsze jest uczenie się przez doświadczanie.

        Wiemy to i jeszcze więcej!

        A na zdjęciu faszerujecie dzieci wykładem? To nie tak... Widać już dużo wiemy, ale nie umiemy wykorzystywać tego w praktyce. To błąd. Błąd metodyczny. Dlatego uważam, że to zdjęcie jest smutne.

        • 3 0

  • (1)

    Ekh, ekh. No to dzisiaj opowiemy o strategii zarządzania w korporacji. Albo nie, o funkcjach, wadach i zaletach partii politycznych. Czy któreś z dzieci umie już wyprowadzać granicę funkcji? Ekhm, ekhm, gdzie podziały się moje klucze? O czym to miałem mówić? Wiem! O Unii Europejskiej!

    • 8 4

    • byliście na takich wykładach?

      Moja córka chodziła z przedszkolem na zajęcia na PG
      Dzieci mówiły o swoich pasjach, a młodzi słuchacze zadawali pytania.
      Poznawanie. To chyba ok? Lepsze to niż Facebook; )

      • 0 0

  • Bardzo dobry pomysl . Podobnie jest w USA . (4)

    W USA na zajecia moze sie zapisac kazdy kto ma ochote zglebiac wiedze i wcale nie musi byc studentem bo wiedza jest dla kazdego. W USA bardzo czesto wszelkie osrodki naukowe organizuja rozne akcje wsrod dzieci gdyz dzieci maja jeszcze nie skazona fantazje i w taki sposob w jednym z Amerykanskich przedszkoli przedszkolaki wymyslily pewien wynalazek ktory zostal juz w praktyce zastosowany podczas opadania pierwszej sondy na Marsie !..byly to tzw. balony nadmuchiwane majace zamortyzowac uderzenie sondy w czasie ladowania na Marsie i to zadzialalo . Pewnie malo osob wiedzialo ze to przedszkolaki przyczynily sie do ladowania na Marsie lecz tak bylo.

    • 9 5

    • Drobiazg: w USA uniwersytety są prywatne (3)

      • 2 1

      • nauka i wiedza nie zalezy od szkoly prywatnej czy panstwowej. (2)

        Nauka i wiedza jest generalnie bezplatna. Platna jest natomiast forma jej przekazu ktora moze byc badz to dobra , badz zla. .

        • 1 3

        • Należy jeszcze dodać, że mięso jest na kartki, a na święta będą pomarańcze.

          • 0 0

        • Jest jeszcze pseudo wiedza...

          za którą płaci podatnik... specjalność szkół wyższych z Bolandii

          • 0 0

  • dzieci powinny bawić się na podwórku..wisieć na trzepaku,grać w piłkę..bawić się a nie siedzieć w murach zapyziałych uczelni...maja wiel czasu na to...Dziecinstwo jest tylko raz

    • 7 1

  • dla tak małych dzieci to nieporozumienie

    współczuję ambitnym rodzicom

    • 2 3

  • wolę

    wekeendowe zajęcia dla dzieci na PG z architektury.
    Ruch, nauka i kreatywność oraz frajda że się samemu coś zbudowało.

    • 0 3

  • Fajna inicjatywa (1)

    Nie rozumiem powyższych negatywnych komentarzy. Wydaje mi się, że zamieszczają je ludzie którzy albo nie mają dzieci, albo nie rozumieją czym jest Polska Akademia Dzieci (w takim wypadku proszę się zapoznać a nie z góry osądzać coś o czym nie ma się pojęcia).
    Spotkania Polskiej Akademii Dzieci są przede wszystkim dla dzieci, które chcą w nich uczestniczyć. Zdecydowana większość dzieci biorących udział w spotkaniach, przychodzą ze swoimi klasami - w godzinach trwania lekcji - tzn. że dzieci zamiast spędzić godzinę siedząc w szkolnej ławce, to przyjeżdżają na daną Uczelnię, gdzie słuchają 15 minutowego wykładu o pasjach ich rówieśników oraz kolejnego 15 - minutowego wykładu - tym razem dorosłego, prawdziwego wykładowcy- o jego pracy - kim jest i czym się zajmuje. Dzieci podczas spotkań są bardzo aktywne, zadają mnóstwo pytań i przede wszystkim są radosne. Takie podejście przede wszystkim ma na celu pokazanie dzieciom, że można inaczej spędzać czas niż siedząc przed komputerem - grając w gry komputerowe lub nudząc się w domu. Jeśli dziecko i rodzic wspólnie puszczają latawce/ wspólnie się bawią i odkrywają świat, to super, ale jest też wiele dzieci, które wracają ze szkoły do domu i siadają przed komputerem lub błąkają się po osiedlu szukając 'rozrywki'.

    • 5 0

    • Popieram: idea uniwersytetu dla dzieci jest super

      Uczenie się można opisać modelem bio-psycho-społecznym. Uczymy się na tych trzech poziomach jednocześnie. Bio-logicznie powstają nowe synapsy, używamy struktur nerwowych do tego procesu. Psycho-logicznie rozwijamy się jako jednostki, poszerzamy swoje horyzonty, przeżywamy coś. Socjo-logicznie wchodzimy w interakcje z innymi, i jak pokazują najnowsze badania grupa uczy się inaczej niż jednostka.

      ale... ile pamiętamy z różnych aktywności (Piramida Dale'a)

      http://swietlica.ct8.pl/pliki/2011/zielinska_metody_pliki/image001.gif

      Nie narzekam dla narzekactwa - bo to byłoby głupie. Sugeruję zmianę. Być może ten wpis trafi do tych, do których powinien, i pomyślą "a może jednak możemy zrobić coś jeszcze lepiej?". Są lepsze formy dydaktyczne niż wykład - szczególnie dla dzieci. Dziecko to nie "mały dorosły", a to wiem z praktyki (5 dzieci).

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (1 opinia)

(1 opinia)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (1 opinia)

(1 opinia)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane