• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bawią się w "graciarni". Kreatywne place zabaw w gdańskich podstawówkach

Arnold Szymczewski
25 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Plastikowe rury, siatki, pudła, opony, beczki, drewniane szpule czy zużyty sprzęt elektroniczny. Niebawem w ramach projektu GratoSfera na podwórkach dziewięciu gdańskich szkół staną kontenery, dzięki którym podczas zabawy dzieci uwolnią swoją wyobraźnię.



Czy twoje dziecko spędza odpowiednio dużo czasu na świeżym powietrzu?

GratoSfera to projekt, który powstał na bazie programu grantowego CAPS (Children Access to Play in School) razem z brytyjską organizacją OPAL (Outdoor Play and Learning). W Gdańsku od trzech lat pomysł jest realizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Gedania 1922 i Akademią Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. Do końca roku w projekcie uczestniczyć będzie dziewięć gdańskich szkół podstawowych.

Godzina zabawy dziennie ma dobry wpływ na rozwój dziecka



Gdański projekt GratoSfera zakłada stworzenie miejsc (GratoSfer) służących aktywności dzieci poza budynkiem szkoły. Składać będą się z kontenera zawierającego elementy służące zabawie, takie jak: plastikowe rury, siatki, pudła, materiały, opony, beczki, drewniane szpule, zużyty sprzęt elektroniczny itp. oraz terenu zielonego, o powierzchni ok. 200 m kw. W Gedanii GratoSfera istnieje od trzech lat. Dzieci raz dziennie spędzają na dworze godzinę w pełni poświęcając się zabawie.

- Wieloletnie badania prowadzone przez organizację OPAL, z którą współpracujemy w ramach GratoSfery wykazały, że u dzieci mających dostęp do swobodnej zabawy, zauważono znaczny wzrost kompetencji interpersonalnych (o 80 proc.), znaczny wzrost odporności na stres czy oraz pewności siebie. Ponadto wydłuża się czas aktywnego nauczania oraz znaczny spadek zachowań negatywnych (ok. 90 proc.) - w tym aktów agresji i przemocy. Obniżyła się przez to również ilość czasu poświęcana na rozwiązywanie konfliktów wśród dzieci - mówi Kamil Maciaszek, autor projektu GratoSfera.
Podczas swobodnej zabawy, dzieci rozwijają swoje umiejętności społeczne oraz zwiększają poziom aktywności fizycznej. Rola dorosłego ograniczona jest w czasie zabawy do minimum i sprowadza się do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa oraz organizacji przestrzeni.

Kontenery wypełnione są różnymi rzeczami. Kontenery wypełnione są różnymi rzeczami.

Graty poszukiwane



- Już dziś od gdańskich firm pozyskujemy "graty" do swobodnej zabawy w ramach ich działań z obszaru CSR. Zapraszamy wszystkie firmy, które prowadzą biznes w Gdańsku lub w regionie, by kontaktowały się ze szkołami biorącymi udział w projekcie i przekazywały im zbędne przedmioty, które mogą posłużyć do stworzenia GratoSfer - zachęca Grzegorz Szczuka, dyrektor Wydziału Rozwoju Społecznego gdańskiego magistratu.
Lista szkół biorących udział w projekcie

  • SP 5 w ZSO 8, ul. J. Meissnera 9, Zaspa
  • SP 8, ul. M. Dragana 2, Chełm
  • SP 39, ul. Obywatelska 1, Wrzeszcz
  • SP 60, ul. Chłopska 64, Żabianka
  • SP 62, ul. Kępna 38, Górki Zachodnie
  • SP 89, ul. Szyprów 3, Żabianka
  • SP 92, ul. Startowa 9, Zaspa Młyniec
  • SPS 26, ul. Karpia 1, Śródmieście
  • SP 28, ul. Tęczowa 1, Wyspa Sobieszewska

Jednym z fundamentów utrzymania równowagi psychicznej dzieci do 10. roku życia jest około godzinna swobodna zabawa dziennie. Podobnie jak sen i jedzenie, są niezbędne dla zdrowia dziecka, tak swobodna zabawa jest konieczna, aby dzieci utrzymały zdrowie psychiczne (Howard, Miles 2017).

- Projekt nie miałby szans się rozwinąć bez pomocy Aleksandry Kulik z WRS UMG, która odpowiada za logistykę wprowadzania GratoSfery do szkół publicznych w Gdańsku, prof. Tomasza Frołowicza, który czuwa nad naukowym charakterem GratoSfery, Kamila Kowalczyka, który na co dzień w creoGedanii opiekuje się swobodną zabawą i KS Gedania 1922, gdzie już 3 lata temu podjęliśmy pierwsze próby ugruntowania swobodnej zabawy w formie play-poda - dodaje Kamil Maciaszek.
Szkoły zainteresowane wprowadzeniem swobodnej zabawy do codziennego dnia zajęć mogą odwiedzać stronę www.gratosfera.pl, gdzie na bieżąco pojawiać się będą informacje nt. swobodnej zabawy, artykuły naukowe, wskazówki dla rodziców, nauczycieli i dyrektorów chcących wspierać swobodną zabawę u siebie w placówce. Znajdą się tam też informacje o planowanych szkoleniach, zarówno dla placówek publicznych, jak i niepublicznych.

- W przygotowaniu mamy także szkolenie dla nauczycieli z zakresu "playful pedagogies", czyli jak wprowadzić elementy zabawy do nauczania, tak, aby lekcje były ciekawe dla uczniów, inspirujące i rozbudzające ciekawość dzieci w każdym wieku - po szczegóły zapraszamy na naszą stronę internetową - kończy Kamil Maciaszek.

Miejsca

Opinie (31) 1 zablokowana

  • super inicjatywa

    Właśnie tak dzieci powinny spędzać czas: na powietrzu, na podwórku, swobodnie i kreatywnie. Nie potrzeba do tego wiele, wystarczy przestrzeń i wyobraźnia i brak kontroli i nadzoru dorosłych. Dzisiejszym dzieciom już nic nie wolno, a to taka nadzieja na powrót do normalności.

    • 5 2

  • Super!

    świetna inicjatywa:)

    • 4 2

  • graciarnia

    Co ws tym jest nowego ? I jakieś granty ? Kiedyś dzieci zawsze bawiły się na podwórkach, placach czy boiskach szkolnych. Dziś niestety nikt nie zachęca dzieci do zabawy , dawniej praktycznie wszyscy uczniowi brali udział w lekcjach wychowania fizycznego - dzisiaj nic takiego się nie dzieje. Kiedyś dzieci same chodziły do szkoły dziś nawet jak do budynku szkoły jest 100 m to rodzic podwozi dziecko samochodem.Dzieci zawsze bawiły się na podwórku i wcale nie trzeba było mieć rzeczy, zabawek, urzadzeń etc. Wspólne zabawy miały wpływ na rozwój dzieci bo w zabawach udział brały dzieci w różnym wieku , chłopcy i dziewczynki.

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (6 opinii)

(6 opinii)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (2 opinie)

(2 opinie)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane