- 1 16 chętnych na budowę nowej szkoły w dzielnicy Piecki-Migowo (45 opinii)
- 2 Kicia Kocia, Lego, Park Ewolucji, a może atrakcje w Akwarium? Planujemy weekend
- 3 Coraz więcej rodziców odmawiających szczepienia dzieci (231 opinii)
- 4 Dom Samotnej Matki daje nadzieję. "Czasami mama trafia do nas prosto z dworca" (73 opinie)
- 5 Poród na porodówce NFZ dramatycznym przeżyciem? "Odczłowieczona i odarta z godności" (323 opinie)
- 6 Edukacja zdrowotna wypiera Wychowanie do życia w rodzinie (27 opinii)
Z "gilem" do przedszkola? Przeziębione dziecko to problem nie tylko dla rodziców
Czy dziecko z katarem można posłać do żłobka lub przedszkola? To pytanie spędza sen z powiek wielu rodzicom. Według pediatrów u dzieci do 5. roku życia normą jest nawet do 10 infekcji rocznie, z czego większość występuje w sezonie jesienno-zimowym. Czy każda z nich musi oznaczać dla rodzica zwolnienie na chore dziecko?
Zwolnienie na chore dziecko. Ile dni przysługuje rodzicom?
Jesienno-zimowe infekcje to problem wielu rodziców dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym. Szczególnie gdy nie mają możliwości skorzystania z pomocy dziadków czy niani. W przypadku choroby dziecka rodzic może skorzystać ze zwolnienia lekarskiego na chore dziecko w celu sprawowania nad nim osobistej opieki. Wymiar tej opieki jest jednak ograniczony.
Długość zwolnienia zależy od wieku dziecka - rodzicom dzieci do ukończenia 14. roku życia przysługuje 60 dni zwolnienia w ciągu roku kalendarzowego. Wymiar ten jest niezależny od liczby posiadanych dzieci. Jeśli dziecko skończy 14 lat, wówczas rodzic może sprawować nad nim opiekę maksymalnie przez 14 dni w roku.
- W mojej pracy mam możliwość wzięcia pracy zdalnej w przypadku choroby dziecka, co przy małych dzieciach jest absolutnie niewykonalne - mówi Mateusz, ojciec 2- i 4-latka. - Dzieci, szczególnie jeśli mają tylko katar, roznosi energia. Nie rozumieją tego, że muszę siedzieć przy biurku i nie mogę jednocześnie obierać jabłka i budować domu z klocków. Zazwyczaj kończy się tak, że w nocy nadrabiam to, czego nie udało mi się zrobić w dzień.
- Moja koleżanka przeprowadziła się z rodziną do Szwecji i tam zupełnie inaczej patrzy się na infekcje górnych dróg oddechowych u dzieci. Każdy rozumie, że częste infekcje to etap rozwijania się układu odpornościowego i dzieci z katarem, a nawet nie uciążliwym kaszlem nie robią na nikim wrażenia - mówi Joanna, mama 4-latki.
Czy w przedszkolach i szkołach jest za ciepło? "Zimowe spacery i drzemki hartują"
Przedszkola "liczą na rozsądek rodziców"
A jak na kwestię dzieci z katarem zapatrują się same placówki? Większość z nich nie ma oficjalnych wytycznych w tym temacie. Pracownicy mówią, że "liczą w tym względzie na rozsądek rodziców", co samo w sobie jest niejasne. Rodzice zgłaszają też, że często spotykają się z podejściem, w którym placówka dopuszcza uczęszczanie do niej dzieci z bezbarwnym, lejącym się katarem, a odsyła te z gęstym i zalegającym. Jest to pokłosie przekonania, że bezbarwny katar jest alergiczny, a zielony bakteryjny. Czy rzeczywiście tak jest? Zapytaliśmy pediatrę.
- Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ nie każdy katar jest katarem infekcyjnym, nie każde dziecko z katarem zaraża inne dzieci, nie każdy wodnisty katar jest "dobry", a nie każdy gęsty katar jest "zły" - tłumaczy lek. Piotr Komarnicki, pediatra, neonatolog z przychodni Medyczna Gdynia. - Katar alergiczny charakteryzuje się przezroczystym, bardzo wodnistym śluzem, często z towarzyszącym kichaniem i uczuciem zatkanego nosa, bez określonego czasu trwania, całorocznym przy alergii np. na roztocza kurzu domowego lub sezonowym przy uczuleniu np. na pyłki roślin.
Katar infekcyjny (wirusowy lub bakteryjny) początkowo jest bardzo podobny do kataru alergicznego, rozpoczyna się zwykle wyciekiem o białawym kolorze i rzadkiej, wodnistej konsystencji, mogą mu towarzyszyć objawy ogólne (gorączka, ból gardła, kaszel). Po około 3 do 5 dni śluz staje się gęstszy i nabiera mlecznego, a następnie zielonego koloru, pojawia się uczucie zatkanego nosa, nasila się kaszel i trudności w oddychaniu. Czasami może dojść do nadkażenia wydzieliny i konieczności antybiotykoterapii, ale to leczenie powinno być zawsze weryfikowane przez lekarza.
Kryteria "przyjmujemy dzieci z lejącym się katarem, a nie z gęstym" nie mają uzasadnienia medycznego. Jedynym kryterium powinno być posiadanie opinii lekarskiej o alergicznym nieżycie nosa u "alergików", pamiętając, że alergicy też mogą chorować i wodnisty katar może u nich też być objawem infekcji wirusowej.
Moim zdaniem dziecko, które nie ma alergii i u którego nagle wystąpił katar, nie powinno uczęszczać przez kilka dni do przedszkola, co niewątpliwie pomoże mu szybciej poradzić sobie z infekcją, a jednocześnie nie zarazi ono innych dzieci. Niestety w obecnej rzeczywistości nie zawsze jest to możliwe z powodu braku możliwości zapewnienia opieki dla chorego dziecka.
Dzieci "z gilem" zarażają innych?
Choć większość rodziców, z którymi rozmawialiśmy, przyznaje się do odprowadzania do placówek dzieci z katarem, są tacy, dla których jest to bardzo uciążliwe.
- Pracowałam przez 3 lata jako opiekunka w żłobku i chore dzieci były prawdziwą plagą - mówi Karolina. - Rodzice notorycznie przyprowadzali do placówki dzieci, które dostały w domu syrop na zbicie gorączki, po czym po kilku godzinach zaczynały się pokładać. Rozumiem, że zostanie z chorym dzieckiem bywa problemem, że nikt nie chce zarabiać mniej, ale opiekunki żłobkowe też zarażają się od dzieci. Czyjaś wygoda nieraz kosztowała mnie dwa tygodnie zwolnienia lekarskiego.
- Moja córka ma niedobory odporności wynikające z chorób, które przeszła w okresie niemowlęcym - mówi Marta, mama 3-letniej Sary. - Bardzo dbam o to, żeby nie narażać jej na kolejne infekcje. Kiedy tylko wygląda niewyraźnie, ja albo mój mąż zostajemy z nią w domu, dlatego bardzo irytuje mnie, gdy potem w przedszkolnej szatni widzę dzieci z "gilem do pasa".
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-02-14 13:44
(4)
Chcemy czy nie, czy nam się to podoba czy nie, dzieci nabierają odporności przechodząc infekcje, innej opcji nie ma. I jestem zdania że dopóki dziecko nie ma gorączki to zdecydowanie powinno przebywać na dworze w przedszkolu, szkole dbając odpowiednio o higienę nosa. Zbyt często popadamy w skrajności lekki katar, stan podgorączkowy i już biegniemy
Chcemy czy nie, czy nam się to podoba czy nie, dzieci nabierają odporności przechodząc infekcje, innej opcji nie ma. I jestem zdania że dopóki dziecko nie ma gorączki to zdecydowanie powinno przebywać na dworze w przedszkolu, szkole dbając odpowiednio o higienę nosa. Zbyt często popadamy w skrajności lekki katar, stan podgorączkowy i już biegniemy do lekarza i faszerujemy dzieci przesadną ilością leków obniżając w ten sposób ich odporność. I w drugą stronę z gorączką puszczamy do żłobka, przedszkola, szkoły ponieważ praca i "nie mamy co z dzieckiem zrobić" a gorączka (ale taka 37,5-38 w górę) wskazuje że organizm dziecka walczy z infekcja i należy go w tym wspomóc. I naprawdę obserwujmy nasze dzieci zbliżającą się infekcję widać z kilkudniowym wyprzedzeniem, działajmy profilaktycznie, witaminki, ciepła kąpiel, inhalacja, maść rozgrzewająca i pod kołderkę.
Nie zamykajmy dzieci w sterylnych warunkach ponieważ robimy im w ten sposób krzywdę.- 65 24
-
2023-02-16 06:34
Tylko czubek własnego nosa
Problemem nie jest to jak Twoje dziecko przechodzi infekcję wirusową, ale to że w przedszkolu czy szkole zarazi inne dziecko, które może już mieć poważne powikłania wynikłe z tej choroby. A w komentarzach wyłącznie troska o własne dziecko, inne się nie liczą i nie są ważne. Taki zauważalny trend wśród rodziców z pokolenia YZ.
- 3 1
-
2023-02-15 09:51
człowiek najbardziej zaraża przy początkowych objawach
Nazwijmy to sprytem wirusów, żę jak objawy są skąpe (katarek) to się najwięcej zaraża! Dowodem bezmyśloności ludzi są przepchane szpitale. Z drugije strony rozumiem że ciężko wziąć wolne w pracy a na opiekę domową nie ma możliwości.
- 2 3
-
2023-02-15 09:38
Masz absolutną rację. Przez coraz bardziej sterylne warunki życia stajemy się bardziej podatni na błahe choroby. Do tego stopnia, że zwykły katar (np. covid) staje się chorobą śmiertelną.
- 7 1
-
2023-02-15 09:28
W końcu jakiś sensowny komentarz.
- 13 3
-
2023-02-14 09:46
przykro, że trzeba to mówić, ale rodzic powinien czuć odpowiedzialność za swoje dziecko (19)
jak dziecko ma katar, to ma katar i powinno go wyleczyć, żeby nie zarażać innych. Uwielbiam gadanie beztroskich "rodziców", że "katar to nie choroba", owszem, katar to nie choroba, tylko objaw choroby. Niektóre dzieci mają katar i nie mają gorączki i dobrze się czują, ale zarażają tym katarem inne dziecko, które znosi to gorzej. Potem takie dziecko
jak dziecko ma katar, to ma katar i powinno go wyleczyć, żeby nie zarażać innych. Uwielbiam gadanie beztroskich "rodziców", że "katar to nie choroba", owszem, katar to nie choroba, tylko objaw choroby. Niektóre dzieci mają katar i nie mają gorączki i dobrze się czują, ale zarażają tym katarem inne dziecko, które znosi to gorzej. Potem takie dziecko zaraża swoich rodziców albo rodzeństwo i dyskoteka zwolnień i chorób trwa.
Tymczasem rzeczywistość jest taka, jaka jest - zasmarkane i kaszlące gruźliczym kaszlem od turbo-gila dzieci chodzą do placówek, bo ich rodzice mają milion wymówek, które szkoda nawet powtarzać, bo żyłka mi pęcznieje na samą myśl.
nie pozdrawiam bezczelnych, bezmyślnych i beztroskich opiekunów prawnych takich dzieci, oby karma do was wróciła.- 92 73
-
2023-02-15 14:09
Bezmyślna jednostronna opinia
Katar nie zawsze jest z powodu infekcji, niestety występuje również katar refluksowy, wywołany złym żywieniem w placówkach, myślę że jeśli wykluczyło by się nieodpowiednie produkty ( albo nieodpowiednie przetwarzanie jedzenia) wtedy katarów byłoby o połowę mniej. Ja osobiście przekroczyłam w zeszłym roku pulę zwolnień na dziecko tylko z katarem
Katar nie zawsze jest z powodu infekcji, niestety występuje również katar refluksowy, wywołany złym żywieniem w placówkach, myślę że jeśli wykluczyło by się nieodpowiednie produkty ( albo nieodpowiednie przetwarzanie jedzenia) wtedy katarów byłoby o połowę mniej. Ja osobiście przekroczyłam w zeszłym roku pulę zwolnień na dziecko tylko z katarem refluksowym bo Paniom nie szło przetłumaczyć że dziecko nie ma infekcji. Dodam że zaświadczenie od gastroenterologa też dostarczał, wszystko na nic...obecnie przeniosłam do prywatnej placówki gdzie mam większą kontrolę nad jedzeniem i teraz zero problemu...
- 1 0
-
2023-02-15 10:17
Mnie zawsze dziwi
Kto pisze takie komentarze? Bezrobotni? Zostawianie dziecka w domu z katarem nie ma medycznego uzasadnienia, bo zanim objawy będą widoczne dziecko zdążyło już pozarażać. Ja wiem, że rodzice lubią sobie wyobrażać, że gdyby nie dzieci z katarem to ich dzieci by nie chorowały. No nie. Jeżeli są w skupiskach dzieci to będą chorowały nawet jak rodzice
Kto pisze takie komentarze? Bezrobotni? Zostawianie dziecka w domu z katarem nie ma medycznego uzasadnienia, bo zanim objawy będą widoczne dziecko zdążyło już pozarażać. Ja wiem, że rodzice lubią sobie wyobrażać, że gdyby nie dzieci z katarem to ich dzieci by nie chorowały. No nie. Jeżeli są w skupiskach dzieci to będą chorowały nawet jak rodzice będą zostawiać dziecko w domu na pojedyncze kaszlnięcie. U dzieci infekcje rozwijają się szybko, niespodziewanie i często. Ja zwracam uwagę na inny problem - myślicie, że dlaczego jest problem z dostaniem się do lekarza w sezonie jesienno-zimowym? Bo przychodnie są pelne rodziców, którzy z byle katarem lecą po opiekę bo pracują!! Ja ostatnio nie mogłam dostać się z dosyć poważnymi objawami u 3 latka, pojechałam do przychodni a tam banda na moje oko zdrowym dzieci. Także super. Dlatego, ze zgraja bezrobotnych mamusiek i wolących pić kawkę pań przedszkolanek ma problem z tym, że przeciętne dziecko całą zimę ma katar, normalny rodzic ma problem żeby wyleczyć u dziecka prawdziwą chorobę.
- 15 1
-
2023-02-15 09:17
Bez przesady!
Skandynawskie dzieci chodzą do przedszkola nawet z zielonym katarem i kaszlem, zostają w domu dopiero jak mają gorączkę. Nikt tak się nie pieści jak u nas, a dzieci zdrowsze.
- 19 3
-
2023-02-15 07:03
W Anglii normalne
że dziecko chore uczęszcza do przedszkola. wręcz jest to wskazane, jak dużo opuszcza to się czepiają. Daje się leki i przyprowadza do przedszkola, chyba że naprawdę bardzo zle się czuje to wtedy kilka dni jest w domu,
- 6 2
-
2023-02-14 15:59
dokładnie, a pozniej trzeba wydać kilkaset złotych na leki i wizyty u lekarzy bo ktoś widzi tylko czubek swojego nosa...
- 2 3
-
2023-02-14 14:54
(3)
Niestety chore dzieci w przedszkolach to plaga..... A najbardziej irytuje że dziecko ma gorączka jest odsyłane do domu a następnego dnia rodzic przychodzi z za świadczeniem od lekarza że może uczęszczać....... Ludzie szanujcie swoje dzieci i zajmijcie się nimi jak są chore....
- 10 8
-
2023-02-15 10:19
Bo panie kłamią z tymi goraczkami. Myślisz że kto ma kompetencje to stawiania diagnozy? Baba w przedszkolu czy lekarz? No ludzie puknijcie się w głowę.
- 6 1
-
2023-02-15 10:16
jaki lekarz przyjmuje tego samego dnia (i to zgłaszając się już "nie rano") i jeszcze wystawia zaświadczenie do przedszkola? Pytam serio bo już nawet prywatnie ciężko o wizyty tego samego dnia a także o wszelakie zaświadczenia. Myślę że autora trochę poniosło.
- 4 0
-
2023-02-14 17:06
Ale skoro lekarz wystawia zaswiadczenie, ze moze uczeszczac, to w jaki sposob mialby dac zwolnienie na chore dziecko? Skoro zdaniem lekarza jest zdrowy, to czemu ma byc w domu?
- 17 3
-
2023-02-14 13:55
(4)
Właśnie mam katar i siedzę w pracy - nie jestem w stanie myśleć, bo głowa mi pęka od zatkanego nosa i zużyłam już tonę chusteczek. Więc drogie mateczki od "katar to nie choroba" wyobraźcie się jak czuje się wasz dzieciak w przedszkolu z takim katarem. Przez pierwsze 3 godziny będą działały krople, a potem? Mam prawie 4-letnią córkę i mimo, że to
Właśnie mam katar i siedzę w pracy - nie jestem w stanie myśleć, bo głowa mi pęka od zatkanego nosa i zużyłam już tonę chusteczek. Więc drogie mateczki od "katar to nie choroba" wyobraźcie się jak czuje się wasz dzieciak w przedszkolu z takim katarem. Przez pierwsze 3 godziny będą działały krople, a potem? Mam prawie 4-letnią córkę i mimo, że to turbo problematyczne, to z katarem i "lekkim kaszelkiem" do przedszkola jej nie puszczam. Ostatnio w szatni przedszkola widziałam chłopca, który dosłownie słaniał się na nogach i dusił się jak gruźlik. Naprawdę niektórzy rodzice nie mają sumienia i szacunku, zarówno do własnych dzieci, jak i innych.
- 25 10
-
2023-02-15 12:29
To jak tak się czujesz (3)
i siedzisz w pracy a nie w domu na L4, to tylko pogratulować - pomyślałaś o tym, że może Twoi współpracownicy nie mają ochoty przechodzić tego co Ty tylko dlatego, że za ciężko było zostać w domu i NIE zarażać?
- 9 1
-
2023-02-16 07:43
(1)
A tu was zdziwię drodzy moi, bo akurat kataru i zapchania zatok dostałam już będąc w pracy i od razu umówiłam się do lekarza. Poszłam na L4 i pisze do was milusińscy spod kołderki w domu, niestety z zapaleniem zatok. Bo tak to właśnie jest z katarkami. Polecam myślenie :)
- 1 0
-
2023-02-16 11:59
taki los odpowiedzialnych ludzi, współczuję..
na zapalenie zatok polecam ibuprom + steryd do nosa typu avamys albo flixonase.
- 1 0
-
2023-02-15 17:08
ale ona nie może się zwolnić z pracy... :p
- 1 0
-
2023-02-14 13:58
Jedna sprawa, że dyskoteka zwolnień i chorób trwa - chory dzieciak zaraża inne dzieci, te rodziców, rodzeństwo, panie w przedszkolu itd. Ale druga sprawa to, że płacimy za przedszkole niemałe pieniądze, a potem jeszcze więcej kasy zostawiamy w aptece przez właśnie takie niemyślące panie Moniki, mamy 3-letnich Antków.
- 9 1
-
2023-02-14 13:19
mam pytanie do dorosłych (1)
Rozumiem, że Pani bierze zwolnienie na każdy katar swój i dzieci ??? To kiedy jest w pani w pracy?
- 28 16
-
2023-02-14 15:07
typowe myślenie roszczeniowca - "to niby co mam zrobić"
jak masz chore dzieci to siedź z nimi w domu. na pytanie "kiedy jest pani w pracy" nie odpowiadam, bo jestem mężczyzna, który po prostu bierze zwolnienie, jak trzeba. A jak nie chcesz brać zwolnień, to trzeba sobie było dzieci nie robić.
- 20 21
-
2023-02-14 09:51
hehe a jeszcze rzecz, na którą na pewno nie zwracacie uwagi, a po tym poście do końca życia już będziecie :D (1)
takie prze-przedszkolone dzieci z "wyrobioną odpornością" i "katarem to nie chorobą" można poznać, bo przez resztę życia chodzą z lekko otwartą buzią - bo nią oddychają. Zanika im naturalny odruch oddychania nosem, który jest non-stop zajęty przez wykształcone przewlekłe zapalenie zatok.
A takie oddychanie buzią powoduje trwałą zmianę kształtu twarzy - kto raz to zobaczy, to już nie odzobaczy.- 16 20
-
2023-02-15 10:45
nie generalizuj
jak w tytule
- 0 2
-
2023-02-14 08:25
Ostatnie zdanie (8)
Popieram ostatnie zdanie. Też mamy dziecko z obniżoną odpornością z tytułu wcześniactwa i irytuje mnie jak egoistycznie ludzie podchodzą do tej sprawy odprowadzając swoje chore maluchy do placówek, które to potem zarażają tezdzieci z obniżoną odpornością. Przeziębienia u dziedzi z obniżoną odpornością przechodzą 10 razy gorzej niż inne dzieci. Także proszę trochę empatii, zrozumienia i mniej egoizmu.
- 78 49
-
2023-02-15 11:42
właśnie dziecko przechodząc różne infekcje nabierze odporności!
Gdyby miałbym nie puszczać córki do przedszkola gdy ma katar to o listopada do kwietnia pewnie byłaby tam tylko kilka razy!
- 3 2
-
2023-02-15 09:54
Wiesz co, to jest tak że małe dzieci ciągle chorują. Nie tylko takie z obniżona odpornością. Niestety cały świat nie podporządkuje się pod jedno Twoje dziecko. Wiem, że to przykre ale jak nie chcesz infekcji to nie dawaj dziecka do skupisk pełnych dzieci, bo tam infekcje są zawsze. Mniejszosc musi podporzadkować no niestety. Tym bardziej, że większość chorób roznosi się przed objawami.
- 3 3
-
2023-02-14 22:24
Cóż, niestety trzeba się przyzwyczajać
albo samemu izolować. Takie będzie życie - albo w społeczeństwie, gdzie narażenie na wirusy będzie wszędzie - w tramwaju, w miejscu pracy, w kinie, na dyskotece, w pubie itp, itd. Jak organizm nie będzie miał wprawy w walce z tymi drobnoustrojami, to się nie nauczy z nimi radzić.
Druga droga to izolacja, teraz - nie posyłać do przedszkoli, do kina, uczyć się na edukacji domowej - a potem indywidualny tok studiów, dom pod lasem, samotniczy tryb życia.- 13 4
-
2023-02-14 17:08
Okropnie to brzmi, ale moze zatem Twoje dziecko nie powinno chodzic do placowek, skoro zle znosi choroby? Czlowiek zaraza choroba jeszcze zanim pojawiaja sie objawy.
- 19 5
-
2023-02-14 10:52
To nałóż na dziecko szklany klosz, na pewno będzie bardziej odporne
- 21 10
-
2023-02-14 09:40
Czy to widać?
Rozumiem irytację bo tez mnie gilowe dzieci frustrują, ale wybacz osobiście nie potrafię odróżnić dziecka z obniżoną odpornością od tego które ma odporność normalną?
- 22 3
-
2023-02-14 08:54
(1)
Może przedszkole dla dzieci ze szczególnymi potrzebami wtedy?
- 28 22
-
2023-02-14 21:51
Nie, to świat ma na głowie stanąc bo pani ma problem. Egoizm poziom ekspert.
- 19 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.