- 1 Festyny, dinozaury, pociągi, a może zwiedzanie? Majówka 2024 z dziećmi (12 opinii)
- 2 Majówka 2024: matury i egzaminy. W szkołach będzie ponad 2 tygodnie wolnego? (59 opinii)
- 3 Rodzinne atrakcje i parki rozrywki - jakie ceny, ile kosztuje zabawa? (32 opinie)
- 4 Coraz więcej rodziców odmawiających szczepienia dzieci (281 opinii)
- 5 Krztusiec bije rekordy w kwietniu (125 opinii)
Już za... 10 dni matura. Świadectwa z "poślizgiem", ale egzamin się odbędzie
26 kwietnia to według rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej dzień zakończenia roku szkolnego w klasach maturalnych. Wszystko wskazuje na to, że uczniowie trójmiejskich szkół będą mogli przystąpić do egzaminu dojrzałości bez żadnych przeszkód. W niektórych placówkach już dziś rozdano świadectwa ukończenia szkoły średniej, w części odbędzie się to z opóźnieniem ze względu na planowane rady klasyfikacyjne.
Czytaj też: Trójmiejscy maturzyści dostaną świadectwa? "Sytuacja jest dynamiczna"
Do 6 maja pozostał jednak nieco ponad tydzień - zamierzają wykorzystać to dyrektorzy szkół, w których ze względu na strajk nauczycieli nie odbyły się jeszcze rady klasyfikacyjne uczniów.
- W Gdańsku takie rady planowane są jeszcze w kilku placówkach, część miała się odbyć jeszcze dziś rano. Jak zapowiadają dyrektorzy, wszystko powinno odbyć się na tyle sprawnie, że uczniowie już niedługo otrzymają świadectwa i będą mogli przystąpić do egzaminów dojrzałości - informuje Dariusz Wołodźko z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Również w Gdyni uczniowie wszystkich 19 szkół średnich otrzymają świadectwa (na piątek ostatnia placówka miała zaplanowaną radę klasyfikacyjną - red.).
- Matura to jeden z najważniejszych egzaminów w życiu młodego człowieka. Nie bez przyczyny nazywany egzaminem dojrzałości, stanowi ważny krok na drodze edukacyjnej przyszłości, spełniania marzeń i zdobywania upragnionego zawodu. Jestem pewien, że wyniki matur będą imponujące. Mocno kibicuję wszystkim maturzystom - mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.
Zeszłoroczni gdyńscy maturzyści zakończyli egzamin z najlepszą zdawalnością w Trójmieście i na Pomorzu oraz średnią wyższą niż średnia wojewódzka i krajowa.
W Sopocie we wszystkich szkołach ponadgimnazjalnych odbyły się rady klasyfikacyjne uczniów przystępujących do tegorocznej matury. Ostatnia rada klasyfikacyjna odbyła się w środę 24 kwietnia w Zespole Szkół Handlowych.
- Przewidujemy, że do egzaminu maturalnego przystąpi ok. 450 uczniów - informowała Anetta Konopacka z sopockiego magistratu.
Czytaj też: Ósmoklasisty, gimnazjalny i maturalny. Przed nami miesiące egzaminów
Strajk w oświacie zawieszony
W czwartek Związek Nauczycielstwa Polskiego poinformował, że pierwszy etap strajku nauczycieli zostanie zawieszony w sobotę 27 kwietnia. Decyzję argumentowano właśnie troską o uczniów klas maturalnych i prawidłowy przebieg egzaminu dojrzałości.
- Chciałbym powiedzieć tu jasno: prawda jest taka, że strajk mógłby być prowadzony dalej. Prawda jest taka, że strajk trwałby w czasie matur. I nie zdołalibyście, panie premierze Morawiecki, rozwiązać tego problemu. Nie bylibyście w stanie zastąpić nauczycieli, zaryzykowalibyście dobro uczniów, skazalibyście ich na ten stres. Nie wzięliście za nich odpowiedzialności - dlatego bierzemy ją my. Nauczyciele i rodzice - mówił Sławomir Broniarz, prezes ZNP podczas czwartkowej konferencji prasowej po zebraniu prezydium Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Miejsca
Opinie (252) 7 zablokowanych
-
2019-04-26 12:57
Opinia wyróżniona
(11)
Nauczyciele powinni zarabiać wiecej, ale tylko pod warunkiem ośmiogodzinnego dnia pracy. Sory, ale nie uwierzę aby taki nauczyciel matematyki z kilkunastoletnim stażem co roku musiał się przygotowywać z materiału, który bez problemu ogarnia każdy student pierwszego roku. To samo z wuefistami, informatykami uczącymi podstaw worda czy
Nauczyciele powinni zarabiać wiecej, ale tylko pod warunkiem ośmiogodzinnego dnia pracy. Sory, ale nie uwierzę aby taki nauczyciel matematyki z kilkunastoletnim stażem co roku musiał się przygotowywać z materiału, który bez problemu ogarnia każdy student pierwszego roku. To samo z wuefistami, informatykami uczącymi podstaw worda czy bibliotekarkami. Są przedmioty które wymagają dużego zaangażowania i takie, gdzie nauczyciel wytłumaczy raz a potem przez pięć lekcji dzieciaki rozwiązują na tablicy zadania z podręcznika. Ministerstwo powinno dokładnie przeanalizować wszystkie przedmioty i ustalać pensum lekcyjne w zależności od materiału i metody jego realizacji.
- 111 25
-
2019-04-30 16:29
Jestem elektronikiem, stale się dokształcam o pracy - jest wiele zmian w ciagu 2-3 lat. (1)
Mój etat to 40 godzin, pełnych a nie 45 minutowych. A tu nauczyciel, uczący w podstawówce czy liceum, gdzie wiedza nie zmienia się od 40 lat, wyskakuje, że pensum jest zbyt duże, bo on musi się w domu dokształcać i nie może pracować 24 godziny. Albo jest zapóźniony w rozwoju i faktycznie musi powtarzać informacje, które powinien mieć od matury, albo kłamie. Wszyscy wiemy o co chodzi. Niektórzy nauczyciele pracują na 2-2,5 etatu i wyższe pensum pokrzyżuje im plany zarobkowe.
- 6 0
-
2019-05-05 11:17
szkolenia
Dzisiejsza nauka wygląda inaczej niż 40 lat temu. Nauczyciel, żeby iść z duchem czasu, musi się doszkalać, dokształcać, poznawać nowoczesne metody nauczania, aby zainteresować chociaż trochę dzisiejszą młodzież.
- 0 1
-
2019-04-26 18:02
Student pierwszego roku ogarnia tylko swojego najnowszego ajfona.Z matematyki nie ogarnia niczego.Teraz studiuja juz analfabeci.Tego wspanilego systemu broni Broniarz.
- 17 9
-
2019-04-26 15:31
Bardzo rozsadny postulat.
Tak juz kiedys bylo zanim wyrownali kazdemu pensum.
- 9 1
-
2019-04-26 14:52
Uczę i formy od 13 lat (6)
Gdybym od lat tłukł to samo to siedział byś w Turbo Pascal. Informatyka rozwija się błyskawicznie a ty mi z Wordem wyskakujesz.
- 7 15
-
2019-04-29 13:50
Chodziłem do klasy mat-fiz-inf w znanym trójmiejskim liceum
i na pewno nie było takich rzeczy. Były podstawy (takie podstawy podstaw) programowania, których uczono 10 lat wcześniej. W innych klasach nie było nawet tego, tylko jakieś zabawy w Excelu itp. Bajki można sobie opowiadać, ale wszyscy chodzili do szkoły i pamiętają, jak było.
- 2 0
-
2019-04-27 16:17
(3)
a czego uczą sie dzieci w podstawówce czy gimnazjum na informatyce? Programowania? zaawansowanego excela?Ty weź ludzi nie rozśmieszaj :'D
- 13 0
-
2019-04-29 13:54
Pamiętam, że w podstawówce rysowaliśmy w Paincie kartkę wielkanocną (2)
i mój kurczaczek zajął drugie miejsce. Poza tym edycja tekstu w Wordzie. Generalnie zaawansowana informatyka. :D
- 5 0
-
2019-05-05 11:15
informatyka dzisiaj
dzisiaj dzieciaki w 4 klasie programują w Scratch - czego nie było, gdy np ja uczyłam się informatyki 15 lat temu.. dzisiejsze lekcje informatyki są bardziej skomplikowane.
- 0 0
-
2019-05-03 22:32
Nie powinno byc zadnej informatyki. Co najwyzej jedynie algorytmika na matematyce. I pisze to jako programista.
- 0 0
-
2019-04-26 15:19
Dzieci w 4 klasie uczą się programowania
Wiem, bo mnie później uczą w domu.
- 8 1
-
2019-04-26 20:54
Opinia wyróżniona
(4)
Strajkujący nauczyciele stracili zaufanie uczniów i rodziców. Broniarz wycofuje się rakiem bo pewnie był na dywaniki u Schetyny. Jak można zostawić uczniów samych na miesiąc przed maturą i mówić teraz, że to dla ich dobra zawieszają strajk.Te ostatnie dni nauczyciele powinni intensywnie przygotowywać do egzaminu, miały być powtórki, symulacje matur i co, uczniowie zostali sami z myślą co dalej?! Matura to już jest wielki stres.
- 58 22
-
2019-05-03 22:34
Maturzysci dostali pierwsza lekcje doroslego zycia, a plynie z niej nauka, ze nikogo nie obchodza.
- 0 0
-
2019-05-03 09:53
Broniarz
wycofał się szybciutko po ogłoszeniu spec-ustawy!
- 0 0
-
2019-04-27 04:17
Przecież wy rodzice dacie sami radę utrwalić ze swoimi dziećmi wszystko.
Do czego potrzebujecie nauczycieli????
- 7 9
-
2019-04-26 21:40
Matura to bzdura
Nie przesadzaj z tym stresem.
- 6 9
-
2019-04-26 20:10
Opinia wyróżniona
Wczoraj powiedziałam koleżankom (46)
Że do strajku we wrześniu nie przystąpię. Nie stać mnie ani na takie straty finansowe ani wizerunkowe. Po tym co zobaczyłam, usłyszałam dzisiaj przy tym zdeformowanym kole utwierdziło mnie w jednym: ta władza jest wampirem energetycznym. Jako pierwsza przystąpię do wszystkich akcji protestacyjnych. I nie pytajcie o moje kwalifikacje zawodowe bo
Że do strajku we wrześniu nie przystąpię. Nie stać mnie ani na takie straty finansowe ani wizerunkowe. Po tym co zobaczyłam, usłyszałam dzisiaj przy tym zdeformowanym kole utwierdziło mnie w jednym: ta władza jest wampirem energetycznym. Jako pierwsza przystąpię do wszystkich akcji protestacyjnych. I nie pytajcie o moje kwalifikacje zawodowe bo mogę zawstydzić 99% z was ani o wyrazy uznania z różnych stron. Usłyszałam przez te 3 tygodnie tyle absurdalnych epitetów pod adresem nauczycieli, że człowiek zastanawia się czy to możliwe, że te dzieci, które po godzinach za darmo ciągniemy do góry, stwarzamy im możliwość nadrobienia tego czego nie były w stanie same usystematyzować po poprzednich etapach edukacyjnych mogą mieć tak paskudnych rodziców. Ja i moje koleżanki wiemy jedno.... ochłodzenie relacji na lini rodzice - nauczyciele wyjdzie nam wszystkim na dobre. Dom to drugie miejsce po szkole w którym dziecko powinno mieć zapewnione warunki do uczenia się, powtarzania, utrwalania wiedzy. Ile dzieci to ma i korzysta z tego???? Dane są dramatyczne. Wam rodzicom wydaje się, że mamy obowiązek wyręczać was we wszystkim. naprawdę????? Jeżeli tak myślicie to jestem przerażona.
- 39 63
-
2019-05-03 09:55
Wszystkim
przedmiotowcom tyle samo?! Bez przesady.
- 0 1
-
2019-05-01 18:21
Mimo wszytko zapytam o kwalifikacje doktorat i MBA oraz studia zagraniczne? (5)
Nie przesadzaj z tym poczuciem wyższości Ewka, 99% chyba lepiej życie ogarnia
- 2 3
-
2019-05-01 19:16
Doktorat, dwie magisterki i 3 studia podyplomowe (4)
Uwierz nie z byle czego. MBA??? Takie jak premier???? Daruj sobie.
- 3 0
-
2019-05-02 14:08
(1)
Premier zrobił MBA i jako prezes baku zarabiał miliony. Ty masz tyle tytułów i siedzisz w szkole a po forach płaczesz jaka pokrzywdzona. Ogarnij się kobieto i wykorzystaj te tytuły. Chyba, że są nic nie warte na wolnym rynku.
- 1 3
-
2019-05-02 16:54
Głupich nie sieją... tu mamy dowód.
- 0 1
-
2019-05-01 22:36
coś tutaj nie gra,
wg mnie jest coś nie tak, po co tyle fakultetów, zmieniałaś wykształcenie? swoich uczniów też nauczysz że trzeba się uczyć a nie umieć/rozumieć
- 1 2
-
2019-05-01 22:15
wg mnie jest coś nie tak, po co tyle fakultetów, zmieniałaś wykształcenie? swoich uczniów też nauczysz że trzeba się uczyć a
- 2 2
-
2019-04-30 16:34
Jednym słowem dom to szkoła...
Tak, uczyłem się w domu, jak każdy. Tak wiem, nauczyciel ma wiedzę przekazać a uczeń ma ją sobie przyswoić bo przecież nauczyciel nie rozwiąże za niego zadania itp.
Ale są gogowie, dla których kontakt z uczniem to polecenie przeczytania rozdziału książki na głos, albo wyłącznie sprawdzanie wiedzy a nie tłumaczenie przedmiotu. Tak, niestety sąTak, uczyłem się w domu, jak każdy. Tak wiem, nauczyciel ma wiedzę przekazać a uczeń ma ją sobie przyswoić bo przecież nauczyciel nie rozwiąże za niego zadania itp.
Ale są gogowie, dla których kontakt z uczniem to polecenie przeczytania rozdziału książki na głos, albo wyłącznie sprawdzanie wiedzy a nie tłumaczenie przedmiotu. Tak, niestety są tacy. I tacy właśnie strajkowali. I z wypowiedzi widać że Ewa to taka nauczycielka.
I jeszcze jedno - znałem JEDNĄ nauczycielkę, jedną jedyną która po godzinach potrafiła pomagać słabszym osobom. Reszta robiła to za kasę.- 3 3
-
2019-04-30 09:51
nec
Bełkot, bez sensu, rozgoryczenie nie godne pedagoga.
- 2 2
-
2019-04-29 23:22
(1)
najchętniej to byś Ewa w domu siedziala i tylko truła
- 2 6
-
2019-04-30 06:48
Ot i polski rodzic
- 5 3
-
2019-04-29 10:01
Mowi pani co system finski? Jesli nie to trudno. Tego powinniscie wymagac od wladzy a nie: daj tysiaka
- 1 2
-
2019-04-28 09:05
Podpisuję się pod tymi słowami.
bardzo jasno i delikatnie poruszyła Pani to co myślą nauczyciele. Totalny brak wsparcia ze strony rodziców, przerzucania na nauczycieli odpowiedzialności za edukację, wychowanie i opiekę...pociągania do odpowiedzialności, krytykowanie i obrażanie gdy dziecko nie odnosi sukcesu. W tym zwariowanym świecie wiele obszarów naszego życia zeszło na psy,
bardzo jasno i delikatnie poruszyła Pani to co myślą nauczyciele. Totalny brak wsparcia ze strony rodziców, przerzucania na nauczycieli odpowiedzialności za edukację, wychowanie i opiekę...pociągania do odpowiedzialności, krytykowanie i obrażanie gdy dziecko nie odnosi sukcesu. W tym zwariowanym świecie wiele obszarów naszego życia zeszło na psy, ale to jak funkcjonują ludzie przeraża. Państwo niestety wspiera ich i buduje poczucie, że nie trzeba być wykształconym bo ludzie wykształceni podobnie jak oni (ci niewykształceni) siedzą na kasie i kasę trzepią. Moi uczniowie mówią, że matury nie trzeba teraz mieć bo mama i tata nie mają. Pytam na GW...Ok ale jak postrzegacie swoją przyszłość...śmiech...będziemy płodzić dzieci. Autentyczna odpowiedź w I klasie LO. To moje 6 wychowawstwo. jestem nauczycielem z 24 letnim stażem i w życiu nie spotkałam się z tak ogromną biernością, arogancja i lenistwem. Zapytam tylko o jedno? Dokąd zmierzamy??? Mam nadzieję, że szybko uzyskam odpowiedź. Obudzimy się za 10 lat w kraju, w którym wszyscy będą czekali na kolejne 500+ i zapomną całkowicie o tym czym jest ambicja i pasja.
- 7 6
-
2019-04-28 08:52
popieram !!!!
- 4 2
-
2019-04-28 08:33
(3)
Każde normalne miła pani,a wręcz siedzi w książkach od 16 do 21 ze względu na to że pani nic nie tłumaczy bo "leci z programem" i tylko zadaje do domu .
- 10 4
-
2019-05-03 10:04
Nie tylko w książkach, (1)
ostatnio uczyłam wnuka ręcznego szycia różnymi ściegami i przyszywania guzików. bo "pani" dała dzieciom takie zadanie domowe...
- 2 1
-
2019-05-04 13:25
Ja miałam takie zadanie w I klasie SP w 1980, a w drugiej klasie
Sama w domu haftowałam fartuszek haftem kaszubskim. W domu!!!! A gdzie niby???? Babcia z epoki dinozaurów?????
- 1 1
-
2019-04-30 06:47
Rany o co chodzić w tej wypowiedzi???
Czy to pisał przedszkolak??? Ma pani odp dlaczego lekcje z dzieckiem zajmują tyle czasu.
- 5 0
-
2019-04-27 12:49
Pani Ewo (2)
Najbardziej dramatyczne jest to, że Pani niby wykształcona osoba tak łatwo dała się zmanipulować i ustawić po jednej ze stron. To jest największa tragedia tego narodu, że tak łatwo nim manipulować. Dlatego nie dziwi mnie już to, dlaczego tyle lat byliśmy pod zaborami. Ja zawsze uważałem, że nauczyciele za mało zarabiają. Moja żona jest również
Najbardziej dramatyczne jest to, że Pani niby wykształcona osoba tak łatwo dała się zmanipulować i ustawić po jednej ze stron. To jest największa tragedia tego narodu, że tak łatwo nim manipulować. Dlatego nie dziwi mnie już to, dlaczego tyle lat byliśmy pod zaborami. Ja zawsze uważałem, że nauczyciele za mało zarabiają. Moja żona jest również nauczycielem. Jednakże gdzie wasi przywódcy byli przez osiem lat kiedy rządzili komuniści i złodzieje? Pytam się gdzie wtedy byliście? Teraz nawet przeszkadza Wam to, że na dzieci są wypłacane świadczenia (przecież Wasi koledzy też z tego korzystają). Ostatnio w takiej dyskusji (uwieżcie mi są tacy!), którzy jawnie twierdzą, że woleliby aby złodzieje i cwaniacy okradali Państwo i na to szły pieniądze niż dla rodzin z dziećmi. Obecna władza ma wiele wad, ale przy "totalnej opozycji" niemal jest święta. Jeżeli ktoś uważnie obserwuje polityków, to jak się zachowują, co robią to widzi wyraźnie, że "totalna opozycja" to ludzie, którzy co innego mówią, co innego robią i co innego myślą. Już dawno myślałem, że sięgnęli dna, ale co chwile im się dno urywa i lecą dalej.
- 13 9
-
2019-04-28 09:10
Morawiecki tez jest historykiem i histeryzuje jak ty.
- 2 3
-
2019-04-27 13:32
Tak pis jak i po nic już nie zrobią a państwo będzie dryfować i dlatego cały układ należy zmienić
Potrzeba nowych struktur i nowych ludzi
Popis się skonczyl- 4 5
-
2019-04-27 11:55
Po ilości łapek w dół widać wyraźnie (2)
Że państwo rodzice nie wiedzą co to praca własna w domu z dzieckiem. Ciężko i cierpliwości brakuje, a 80% wiedzy i inteligencji. Smutne ale jakże prawdziwe. Doświadczamy tego codziennie w kontaktach z rodzicami :(
- 9 7
-
2019-05-03 09:58
Hm,
jeszcze poobrażajcie rodziców!
- 1 1
-
2019-05-02 14:04
Od nauczania jest szkoła, nie rodzice. W końcu za to dostajecie swoje pensum. Jeśli mają to robić rodzice, to po co Wy?
- 3 2
-
2019-04-27 07:39
Sami to sobie zgotowaliście.
Jeszcze chcieliście POzbawić dzieci egzaminów. Trudno żeby was za to POlubili. Daliście się zmanipulować przez partyjnych jak dzieci wciągnąć w ich rozgrywki. Jaki był tego efekt, coś może wywalczyliście? Żaden strajk zorganizowany przez partię się nie uda. Dziwi mnie, że ludzie rodem z PRL tego nie kumają.
- 9 12
-
2019-04-27 06:38
Szanowna Pani (1)
Moja córka zdawała egzamin gimnazjalny,materiał z historii nieprzerobiony,fizyka w lesie,dobrze,ze zmieniła się Pani od matematyki w tym roku .Siedziałam z dzieckiem i tłumaczyłam fizykę,sprawdzałam zadania.Na palcach jednej ręki mogę policzyć nauczycieli,którzy dobrze przygotowali córkę do egzaminu.Pani żyje chyba w świecie równoległym.
- 15 11
-
2019-04-27 08:36
Biedne dziecko
- 4 6
-
2019-04-27 01:04
że ktoś taki uczy w szkole (4)
to co robiliście z łamistrajkami to dopiero jest klasa... A raczej dno!
- 7 10
-
2019-04-30 06:43
Oni wszyscy robią teraz z siebie ofiary (3)
Izolują się, siedzą samotnie w klasie i zalewają się łzami...acha i jeszcze obrażają i pomawiają strajkujących. Tak jest w naszej szkole. Jedna osoba a zrobiła taki ambaras, że trudno uwierzyć. Trudno to zrozumieć ale jak się ma histeryczki w RP to takie efekty. Wstyd. Na szczęście nie daliśmy się wrobić pani która ratuje w ten sposób swoją reputację.
- 4 3
-
2019-05-02 14:11
Nie strajkujących traktowaliście, jakby byli złem największym. W Starachowicach (chyba tam) jeszcze tylko pałek brakowało do zrobienia "ścieżki zdrowia". W głowach się poprzewracało.
- 4 2
-
2019-04-30 17:04
(1)
Srutu tutu. Opowiadają se te bajki. Kto nie był. Wami nie miał prawa mieć innego zdania. To dopiero dyktatura tzw. nauczycielek. Bida z nędza. Moja żona nie strakowali. Jestem dumny z niej
- 3 3
-
2019-05-01 19:13
Buhahaha
Aż wstyd odpowiadać ba farmazony męża.
- 1 2
-
2019-04-26 20:25
Ta władza ceni tylko klakierów. (3)
Nauczyciele jako grupa nie spełniają warunku wstępnego tej władzy czyli całościowego poparcia tej władzy i dlatego nawet nie brano pod uwagę możliwości dania podwyżki. Ciekawe ponieważ Kaczyński w 2007 roku brał pod uwagę możliwość przyznania nauczycielom 1000 zł podwyżki. Przez 4 lata rządów nie przypomniał sobie o tym! Musieli przypomnieć mu
Nauczyciele jako grupa nie spełniają warunku wstępnego tej władzy czyli całościowego poparcia tej władzy i dlatego nawet nie brano pod uwagę możliwości dania podwyżki. Ciekawe ponieważ Kaczyński w 2007 roku brał pod uwagę możliwość przyznania nauczycielom 1000 zł podwyżki. Przez 4 lata rządów nie przypomniał sobie o tym! Musieli przypomnieć mu nauczyciele. Teraz za późno: PIS stracił nauczycieli na zawsze jako potencjalnych wyborców. Z nimi także ich rodziny, część znajomych. Milion, dwa miliony ludzi? Oni nie zagłosują na PIS nigdy!
- 19 13
-
2019-05-02 14:12
5% od kwietnia 2018 r., 5% od 01.01.2019 r. i 9% od 01.09.2019 r. to mało??
- 2 1
-
2019-04-26 21:54
Ale spełniaja warunek wstępny
Całościowego poparcia tamtej władzy...;)
- 4 3
-
2019-04-26 20:48
Prawda
- 12 5
-
2019-04-26 20:21
Pani Ewo (9)
Nie nakręcajmy się tak tymi trolami. Rodzice moich uczniów byli w szkole z ciastem i wspierali. Wiedzą o co walczymy, bo z nami rozmawiają i w pełni popierają. Nie uda nam się przekonać całego społeczeństwa, że edukacja to Tytanik. Orkiestra gra... I niech gra. Róbmy swoje. Tyle ile możemy dla dobra dzieci. A patologię zgłaszać do mopsu, gopsu i na policję. Nie ma się co litować.
- 16 16
-
2019-04-30 16:35
Jaka patologia?
Jak dzieciak się kiepsko uczy to go zgłaszać do MOPS-u? Żeby mu dali kasę? O co chodzi?
- 3 0
-
2019-04-27 01:03
wazaeliniarz z ciastem
- 9 8
-
2019-04-27 01:08
(4)
to nie trole, nie każdy popieral ten strajk. Nie macie tak źle, a ciągle malo
- 10 11
-
2019-04-27 08:00
A ileż to lat przepracowałeś w zawodzie nauczyciela.? (3)
Że wypowiadasz się na ten temat?
- 11 8
-
2019-04-27 19:18
23
- 2 0
-
2019-04-27 08:34
(1)
zmien zawód jak 80g miesiecznie za pensje 160 godzinna to dla Ciebie mało
- 5 7
-
2019-04-27 10:42
To nie mało.
Ale ja takich warunków pracy nie mam. Pozdrawiam.
- 3 0
-
2019-04-26 20:23
Ilu na ilu 5 na 150???? (1)
- 7 3
-
2019-04-26 20:39
Wyniki wyborów wskazują jak mądre jest społeczeństwo
- 9 7
Wszystkie opinie
-
2019-04-26 12:01
wizerunkowo bardzo dużo nauczyciele stracili przez strajk wymyslony przez broniarza i schetynę. (23)
trzeba będzie lat żeby to nadrobić.
- 156 55
-
2019-04-26 13:04
a stracił najwięcej rząd za pokazywanie polityki rozdalnictwa (3)
ciekawe dlaczego już od paru miesięcy nie słychać od rządu, że "mamy nadwyżkę budżetową, ściągalność VAT-u niewyobrażalna..."
- 25 30
-
2019-04-26 13:08
niczego rząd nie stracił zwłaszcza jak za was połapał egzmiany
- 28 16
-
2019-04-27 22:00
Skandal żeby dziećmi Schetyna grał przed wyborami (1)
Ludzie wam tego nie zapomną
- 7 5
-
2019-04-29 09:20
Spokojnie tak jak pis to i po ma swoj betonowy elektorat ktory nie wazne co beda robic to i tak ludzie ich popra pis ma swoje media tak samo jak I po a w tych czasach ludzie sa tak zmanipulowani przez przekaz telewizyjny ze az ciezko w to uwierzyc ze to wszystko lykaja co w tv powiedza
- 2 3
-
2019-04-26 13:05
Wizerunkowo to dużo zyskali (2)
Ludzie, którzy na nich pluli będą pluli nadal, ale wprowadzili taki chao, że nie shodzili z pierwszych stron i głównych informacji przez cały strajk. Wykrzyczeli swoje żale i usłyszeli je wszyscy.
- 15 17
-
2019-04-27 22:01
Jarek ograł Schetyne jak chciał (1)
- 8 3
-
2019-05-05 13:39
Dra ł
- 0 0
-
2019-04-26 17:12
nie- nauczyciele (2)
Nikt was nie lubi
- 14 8
-
2019-04-26 18:26
Poza uczniami, którym często zastępujemy rodziców
- 13 11
-
2019-05-03 10:30
Nie masz racji,
naprawdę zdarzają się nauczyciele, których się lubi i szanuje, ale na to trzeba sobie zapracować.
- 1 1
-
2019-04-26 17:15
najpierw nie wiadomo bylo co z dzieckiem zrobić,gdzie go podrzucić w czasie strajku (6)
Teraz trzeba bedzie nadrabiać lekcje przez ich chciwość zarobkową,oj straciliście w oczach rodziców
- 16 16
-
2019-04-26 20:13
Chciwość zarobkową
Hahaha
- 11 9
-
2019-04-26 20:39
(1)
kogo obchodzi czy stracili w twoich oczach madko zapewne Dżesiki i Brajana
- 12 9
-
2019-05-03 10:29
Podejrzewam, że
maDka Dżesiki i Brajana napisałaby jednak maTko...
- 1 0
-
2019-04-27 11:56
Otóż to-podrzucić dziecko. (2)
Do świetlicy na caly dzieñ nie było możliwości. Szanowni,roszczeniowi rodzice -szkoła nie jest w stanie zapełnić pustki waszym pociechom...
- 5 6
-
2019-04-27 16:24
normalna jestes? co ty wypisujesz za bzdury? kazdy czlowiek musi chodzic do pracy i zarabiac tak jak i ty powinnas, bo zapewne komentarz napisala" nauczycielka" w jakim ty swiecie zyjesz? normalni ludzie pracują, dzieci chodza do szkoly! tak bylo jest i bedzie o jakiej pustce ty piszesz?!
- 5 2
-
2019-04-27 16:26
wy nauczyciele jestescie oderwani od rzeczywistosci widac bo pracujecie 3,5 godz dziennie. do swiadomosci- wiekszosc ludzi nie ma takiego komfortu jak wy, zeby od razu po lekcjach ktore koncza sie załozmy o 13 zabierac dzieci do domu bo pracują po 8 godzin!!!!
- 5 4
-
2019-04-26 17:59
Powrot do strajku (3)
oby nauczyciele szybko powrocili do strajku na chwile obecna zarabiaja tyle co listonosze z wyksztalceniem podstawowym
- 14 11
-
2019-04-27 16:29
serio? xD
- 2 1
-
2019-04-29 09:22
Niech pokaza pity zobaczymy czy zarabiaja tyle co listonosz
- 3 0
-
2019-04-30 06:37
Czyli zarabiają mniej, niż listonosze z wykształceniem średnim lub wyższym? ;)
- 1 1
-
2019-04-26 21:27
Grzegorz nieudacznik (1)
No i co Platfusy - nie udało się.
- 12 13
-
2019-04-26 21:38
I tak zarabiają więcej od ciebie
Przy mniejszym nakładzie pracy, prawda?
- 7 5
-
2019-04-26 12:04
szczurek znalazłeś kasę dla nauczycieli? przyjechałeś z ciastem i obiecałeś kasę z polityczny strajk (6)
prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek "mówił, że mamy walczyć i jest z nami. Walczymy o zmiany w systemie płac i zmianie systemu edukacji. Powiedział, że nas wspiera i żebyśmy się nie poddawali, bo nasz głos jest słyszalny!!! Dodał, że pieniądze są i zrobi wszystko, by były wypłacone
- 44 17
-
2019-04-26 12:23
szczurek będą kubki dla maturzystów? (5)
zdajesz sobie sprawę co oni przeszli przez wasz strajk?
- 16 8
-
2019-04-26 13:06
Co przeszli? Fortnite?
- 9 2
-
2019-04-26 13:22
To żart? (3)
Dzisiaj odbierali świadectwa i zajechało od paru jakąś..jakby trawą...? :)
Tacy są zestresowani, buahahahaha
PS. Jak w 93 strajkowali nauczyciele, Zalewska też brała udział w strajku. Matura była w czerwcu. Nie chwali sie tym głosno? Szkoda, zakłamana banda PiS, rząd bandytów.
We wrześniu pokażemy wam środkowy palec, nauczyciele- 13 16
-
2019-04-26 13:30
trollu w 93 nie strajkowali podczas matur tylko jesienią (2)
wtedy rząd cimosiewicza nie płacił pensji 3 miesiące.
- 12 7
-
2019-04-26 14:18
a właśnie, że strajk był w maju, znawco tematu (1)
- 9 7
-
2019-04-26 17:17
A właśnie że był strajk, bodajże w lipcu. Dobrze pamiętam, i w sierpniu też był.
- 1 1
-
2019-04-26 12:05
nauczyciele zmęczeni strajkowaniem i nakręcaniem przygłupich piosenek udali się właśnie na zasłużoną majówkę:)) (9)
- 121 32
-
2019-04-26 13:28
No i prawidłowo. (7)
Odpocząłem, teraz majóweczka, niedługo wakacje... a ciebie niech krew zalewa. Idę się dokształcać z mojego przedmiotu i obejrzę jakiś mecz... albo poćwiczę na siłowni, bo lato długie.
- 17 10
-
2019-04-26 14:58
ucz się ucz matole, czas najwyższy, (6)
tylko na nic to ci się nie przyda, bo od września zasilisz zgrany zespół w Biedronce.
- 12 9
-
2019-04-26 15:16
Masz jakiś problem do pracowników biedronki? (5)
Nie obrażaj ich pracy. I nie strasz też dzieci takimi tekstami (jak się nie będziesz uczył to wylądujesz na kasie w biedronce). Ucz dzieci szacunku to może kiedyś Ci go okażą. Ja na kasę się nie wybieram, bo gdzie znajdę lepszą fuchę? Pogram sobie od czasu do czasu, podrywam młode nauczycielki, robię co lubię i jeszcze mi za to płacą.
- 14 5
-
2019-04-26 18:02
Do pracowników Biedronki nic nie mam w przeciwieństwie do "nauczycieli" (1)
Przynajmniej uczciwie pracują na swoje pieniądze. Przyznasz jednak że nie wymaga ta praca wielu fakultetów. Akurat dla geniuszy którzy co roku "odkrywają" twierdzenia Pitagorasa
- 11 6
-
2019-04-26 18:33
Mam dwa, ty pewnie z 5.
No i co z tego? Chociaż miałbym doktorat lub profesurę nie zrobi to ze mnie zazdrosnego prostaka.
- 6 4
-
2019-04-27 16:32
(2)
no wreszcie! pierwszy zadowolony nauczyciel, to mi sie podoba, 2 etaciki pociagnie i 4400 wyciagnie, co, zle mu? a i tak 8g dziennie nie przepracuje Pozdrawiam
- 5 0
-
2019-04-27 20:42
Jak to nie przepracuje?? (1)
Właśnie oglądam Lechia - Legia. Poświęcam się w sobotę i dokształcam.
- 5 1
-
2019-05-02 16:44
O i dziś kolejne dokształcanie - Lechia Jagiellonia
Po takich meczach domagam się odszkodowania za szkodliwe warunki pracy...
- 1 1
-
2019-05-01 18:15
Większość była na L4
Więc teraz trzeba po chorobie odpocząć a zaraz wakacje jakoś zleci
18 h pracy oficjalnie 40 więc o co chodzi
Zebarnia na 17 bo inaczej nie można- 3 0
-
2019-04-26 12:09
przez to, że nie wiedziałam co z moją maturą, straciłam szacunek do nauczycieli (12)
jak odbiorę świadectwo to powiem im kilka słów, oczywiście tym strajkującym.
- 110 53
-
2019-04-26 13:06
Twoja kuzynka też przyszła zapłakana ze szkoły?
- 26 16
-
2019-04-26 17:05
(1)
w leb sie dziecko uderz
- 18 18
-
2019-04-27 06:40
No tu widać, że matura to obce słowo
- 8 4
-
2019-04-26 17:13
(1)
powiedz im zanim odbierzesz świadectwo, oczywiście tym strajkującym
- 17 5
-
2019-04-26 18:50
Niech w poniedziałek powie.
To wykaże się odwagą. Nauczyciele zaryzykowali i to wymagało odwagi, bo podejrzewali jak to się skończy. A mimo to spróbowali i za to szacunek. A ty... powiesz co myślisz jak będzie po ptakach.
- 16 21
-
2019-04-26 20:20
Czekamy chętnie odpowiemy
- 11 10
-
2019-04-26 20:21
Do roboty się weź lepiej!!!
- 10 7
-
2019-04-26 20:21
Paulinka to ty????
- 5 5
-
2019-04-27 11:58
A kogo to obchodzi dziecko. Idź wykrzycz swe żale na plażę.
- 10 8
-
2019-04-28 11:20
Paulinka???? A ty dalej szczujesz na belfrów????
- 3 4
-
2019-04-30 11:09
powiedz przed
boisz sie?
- 2 3
-
2019-04-30 21:43
Słusznie prawisz
- 1 1
-
2019-04-26 12:09
Smiac mi sie chce z nauczycieli (3)
Dali sie podpuscic i nakrecic przeciwnikom PiSu. Po raz kolejny widac, ze madrosc wcale nie idzie w parze z wyksztalceniem.
Raptem "dobro ucznia" przewazylo, dziwnym trafem dopiero jak rzad ich pozbawil wplywu na klasyfikacje.
W zyciu nie zaglosowalbym na PiS (na PO czy inne tego typu wiosny tez nie), ale tu naleza im sie slowa uznania.
A nierobow po kieszeni! Hehehe- 102 39
-
2019-04-26 12:11
lepszy PiS niż to tęczowe lewactwo które podpala Polskę i wykorzystuje dzieci do walki politycznej (1)
- 41 17
-
2019-04-26 15:18
Neron z PiSu podała Polskę
A gawiedź zachwycona, bo ma igrzyska, w których inteligent przegrywa 1:0.
- 8 11
-
2019-04-26 13:24
Złamas
Zła karma wraca
- 7 6
-
2019-04-26 12:13
Jakie życzenia ma prezydent Dulkiewicz dla maturzystów??? (5)
Bo dotychczas milczala lub zagrzewala nauczycieli do boju.
Może chociaż połamania długopisów?- 96 19
-
2019-04-26 12:22
dla najlepszego maturzysty 0.7! (1)
- 27 4
-
2019-04-26 18:22
Z Biedry?
- 12 2
-
2019-04-27 01:17
(2)
ja podziękuję za te życzenia. Nara
- 3 1
-
2019-04-28 11:21
nara...współczesny maturzysta!!! (1)
- 1 2
-
2019-04-29 23:19
no i? Wyluzuj sie. Nie chcę tych życzeń . Pokazala swoją twarz na plakatach drukowanych za kasę pewnie samorządu. Nara więc
- 2 0
-
2019-04-26 12:41
Na skutek starań rządu żeby matury jednak się odbyły (21)
Nauczyciele zawieszają strajk do września.Teraz wypiszą świadectwa, przeprowadzą matury i zakończą pracę na 3 miesiące (pensja będzie wpadać). Pojadą na Kanary do Grecji, Egiptu i na Sardynie, a potem wrócą i przypomną sobie, że mało zarabiają.
- 102 34
-
2019-04-26 12:55
tak bedzie :) grekom trzeba płacic :) (3)
zaufanie se ne wrati czy jakoś tak :)
- 16 3
-
2019-04-26 13:48
Nie jadę na Kanary do Grecji. (2)
- 14 5
-
2019-04-26 14:39
żałuj (1)
- 6 4
-
2019-04-26 14:50
Byłeś na Kanarach w Grecji?
Czy tylko kusisz nie będąc.
- 5 3
-
2019-04-26 13:05
Nauczyciele musiieli zjeść snikersa, (4)
bo to rząd teraz jest sprite.
- 40 10
-
2019-04-26 13:49
Bo zmienia prawo jak mu się podoba (3)
A Janusz się cieszy.
- 6 12
-
2019-04-26 14:31
Zmienia prawo dla dobra dzieci którym nauczyciele zgotowali piekło (2)
- 22 9
-
2019-04-26 14:38
Dla dobra dzieci
hahaha ale z was naiwniacy.
- 7 15
-
2019-04-30 11:04
zabieraj brajanka z tego piekla
- 0 1
-
2019-04-26 17:48
(2)
Jeszcze jakaś klasowa wycieczka na koszt uczniów, jeszcze może uda się szarpnąć prezent na pożegnanie pod kończących szkołę uczniów, i wtedy zasłużone wakacje. Wstyd!
- 21 16
-
2019-04-26 18:52
Żadnych wycieczek
Pilnować kilkunastu dorastających osób i brać za nich odpowiedzialność - też mi przyjemność...
- 19 6
-
2019-04-28 11:22
zgłoszenie na policję
- 0 0
-
2019-04-27 08:12
Mmm (3)
Kanary przy pensji 2200? Coś Ci się pomyliło chyba. Zmień kanał tv
- 13 6
-
2019-04-27 08:38
wez drugi etat, bedzi 4400 i nie narobisz sie bo to i tak 36g/tyg
- 15 4
-
2019-04-29 09:43
(1)
Mam znajomych obydwoje nauczyciele ostatnio byli w tajlandii w tym roku leca do meksyku wiec powiedz mi jak to jest ze ich stac a ciebie nie?
- 4 0
-
2019-04-30 11:03
bo sobie potrafia to sami zorganizowac, cwoku
Jakbys tez potrafil to zobaczylbys, ze da sie taniej niz w biurze podrozy
i ciekawiej- 0 1
-
2019-04-28 14:07
Tak i pojadą tam swoimi Rols Roycami i Maybachami.
- 2 0
-
2019-04-30 10:02
3 miesiące? serio? (1)
Do 5 lipca trwa rekrutacja do klas pierwszych - będzie podwójny rocznik, więc pracy z dokumentami setek uczniów będzie sporo. A potem faktycznie rozpoczną się wakacje, średnio do 15-20 sierpnia, bo wtedy zwykle jesteśmy wzywani do szkoły przez dyrekcję ( egzaminy poprawkowe, przygotowywanie planów pracy do każdej klasy osobno, spotkania zespołów przedmiotowych - więc uzbiera się tego ok. 6 tyg. nieprzerwanego urlopu- faktycznie o dwa więcej niż ma przeciętny Kowalski, tylko, czy te 2 tyg. różnicy to naprawdę powód do takiego hejtu ...
- 2 0
-
2019-05-03 22:40
Wiec dlaczego nie ma strajku z postulatem pracy 40h/tydz? Rownierz w wakacje. Wszystko powinno byc robione w szkole, zadnego wynoszenia sprawdzianow czy innych dokumentow do domu. A jesli dyrektor chce wiecej niz 40h to niech placi nadgodziny.
- 1 0
-
2019-05-03 10:21
Kanary, Grecja itp.
to jednak w większości przypadków przesada (jeden z kolegów pokazał, że nauczyciela stać na godziwe życie - dobre auto, egzotyczne wycieczki itp. Skończyło się zawałem, od dawna wącha kwiatki od spodu). Jednak to, co zrobili podlegli p. Broniarzowi wrogowie PiS-u, zasługuje na potępienie, bo ukarali przede wszystkim dzieciaki. Pokazali swój poziom - durne pioseneczki, przebrania, dyżury strajkowe itd. Walka o kasę jako walka o szacunek? Naprawdę nie wiedzą, że szacunek zdobywa się w inny sposób?!
- 0 0
-
2019-05-04 22:55
Zdziwienie
Trudno jest uczyć i nauczać i wychowywać dzieci z różnych rodzin przebywające w jednej klasie.Naprawde nie jest łatwo zawsze trafi się „rozbawiacz” lekcyjny który próbuje zakłócać prowadzenie zajęć co rozbija koncentracje i możliwość przekazania wiedzy i rzetelnej nauki.Szkoda ze tak mało zrozumienia dla nauczycieli maja rodzice którym tez zdazają się kłopoty ze własnymi dziećmi .
- 0 0
-
2019-04-26 12:57
Opinia wyróżniona
(11)
Nauczyciele powinni zarabiać wiecej, ale tylko pod warunkiem ośmiogodzinnego dnia pracy. Sory, ale nie uwierzę aby taki nauczyciel matematyki z kilkunastoletnim stażem co roku musiał się przygotowywać z materiału, który bez problemu ogarnia każdy student pierwszego roku. To samo z wuefistami, informatykami uczącymi podstaw worda czy bibliotekarkami. Są przedmioty które wymagają dużego zaangażowania i takie, gdzie nauczyciel wytłumaczy raz a potem przez pięć lekcji dzieciaki rozwiązują na tablicy zadania z podręcznika. Ministerstwo powinno dokładnie przeanalizować wszystkie przedmioty i ustalać pensum lekcyjne w zależności od materiału i metody jego realizacji.
- 111 25
-
2019-04-26 14:52
Uczę i formy od 13 lat (6)
Gdybym od lat tłukł to samo to siedział byś w Turbo Pascal. Informatyka rozwija się błyskawicznie a ty mi z Wordem wyskakujesz.
- 7 15
-
2019-04-26 15:19
Dzieci w 4 klasie uczą się programowania
Wiem, bo mnie później uczą w domu.
- 8 1
-
2019-04-27 16:17
(3)
a czego uczą sie dzieci w podstawówce czy gimnazjum na informatyce? Programowania? zaawansowanego excela?Ty weź ludzi nie rozśmieszaj :'D
- 13 0
-
2019-04-29 13:54
Pamiętam, że w podstawówce rysowaliśmy w Paincie kartkę wielkanocną (2)
i mój kurczaczek zajął drugie miejsce. Poza tym edycja tekstu w Wordzie. Generalnie zaawansowana informatyka. :D
- 5 0
-
2019-05-03 22:32
Nie powinno byc zadnej informatyki. Co najwyzej jedynie algorytmika na matematyce. I pisze to jako programista.
- 0 0
-
2019-05-05 11:15
informatyka dzisiaj
dzisiaj dzieciaki w 4 klasie programują w Scratch - czego nie było, gdy np ja uczyłam się informatyki 15 lat temu.. dzisiejsze lekcje informatyki są bardziej skomplikowane.
- 0 0
-
2019-04-29 13:50
Chodziłem do klasy mat-fiz-inf w znanym trójmiejskim liceum
i na pewno nie było takich rzeczy. Były podstawy (takie podstawy podstaw) programowania, których uczono 10 lat wcześniej. W innych klasach nie było nawet tego, tylko jakieś zabawy w Excelu itp. Bajki można sobie opowiadać, ale wszyscy chodzili do szkoły i pamiętają, jak było.
- 2 0
-
2019-04-26 15:31
Bardzo rozsadny postulat.
Tak juz kiedys bylo zanim wyrownali kazdemu pensum.
- 9 1
-
2019-04-26 18:02
Student pierwszego roku ogarnia tylko swojego najnowszego ajfona.Z matematyki nie ogarnia niczego.Teraz studiuja juz analfabeci.Tego wspanilego systemu broni Broniarz.
- 17 9
-
2019-04-30 16:29
Jestem elektronikiem, stale się dokształcam o pracy - jest wiele zmian w ciagu 2-3 lat. (1)
Mój etat to 40 godzin, pełnych a nie 45 minutowych. A tu nauczyciel, uczący w podstawówce czy liceum, gdzie wiedza nie zmienia się od 40 lat, wyskakuje, że pensum jest zbyt duże, bo on musi się w domu dokształcać i nie może pracować 24 godziny. Albo jest zapóźniony w rozwoju i faktycznie musi powtarzać informacje, które powinien mieć od matury, albo kłamie. Wszyscy wiemy o co chodzi. Niektórzy nauczyciele pracują na 2-2,5 etatu i wyższe pensum pokrzyżuje im plany zarobkowe.
- 6 0
-
2019-05-05 11:17
szkolenia
Dzisiejsza nauka wygląda inaczej niż 40 lat temu. Nauczyciel, żeby iść z duchem czasu, musi się doszkalać, dokształcać, poznawać nowoczesne metody nauczania, aby zainteresować chociaż trochę dzisiejszą młodzież.
- 0 1
-
2019-04-26 12:59
To co w nocy z 5/6 maja ruszamy w miasto a tłumiki w domu !
Motocyklista.
- 6 21
-
2019-04-26 13:41
Nauczyciele po tych strajkach są dla mnie intelektualnie bagnem. Za krowy sie przebierac, spiewac piosenki obrzydliwe (5)
szok
- 82 27
-
2019-04-26 13:45
to bagno było przed strajkiem :)
- 15 7
-
2019-04-26 13:51
Wyjmij kija z tyłka (1)
Jak się przebierają na teatrzyki dla dzieci to nie jest już obrzydliwe? Mnie się ten dystans do siebie podoba i to bardzo.
- 8 15
-
2019-04-26 17:21
Dystan to był ale od rozumu.
- 11 5
-
2019-04-26 20:14
Hmmm ty myślisz tak od strajku i belfrach.
Ja myślę że oni o was od dawna tak myślą.
- 10 1
-
2019-04-30 10:08
A' propos jednej krowy
Też byłam zażenowana ( jestem nauczycielką - strajkującą dodam) tylko czy zwróciliście uwagę, ze to była JEDNA krowa i kilka głupich piosenek. A strajkowało kilkaset tysięcy nauczycieli, sporo mądrych i gorzkich słów powiedzieli w tym czasie, naprawdę niczego nie słyszeliście? TVP publiczna święci triumfy, udało się zaprogramować część ( na szczęście tylko część) na ślepą wiarę w Kurskiego i ślepą furię nienawiści wobec tych , których jeszcze niedawno lubiliście i ceniliście. Tak łatwo zmieniacie zdanie, tak łatwo Was zmanipulować? Szkoda...
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.