• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezes NextBike: Mevo może mieć nawet 8 tys. rowerów

Michał Stąporek
15 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Prezes Nextbike'a: Mevo działa coraz lepiej. W sierpniu w systemie będą 4 tysiące rowerów. Niewykluczone, że potem będzie ich jeszcze więcej. Prezes Nextbike'a: Mevo działa coraz lepiej. W sierpniu w systemie będą 4 tysiące rowerów. Niewykluczone, że potem będzie ich jeszcze więcej.

Popyt na Mevo jest taki, że w systemie powinno być nie 4 tys., ale nawet dwa razy więcej rowerów. 4 tys. dostarczymy najpóźniej 18 sierpnia, może wcześniej. Co dalej, zobaczymy. Zamierzamy wypełnić nasz sześcioletni kontrakt - zapewnia Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska.



Czy zawsze udaje ci się wypożyczyć Mevo, gdy masz taką potrzebę?

Mevo jest w dołku?

Paweł Orłowski: Było, ale już nie jest. Wszystkie wskaźniki pokazują, że system działa coraz sprawniej. Jest w nim więcej rowerów, rozładowane baterie są wymieniane w kilka godzin, mamy więcej sprawnych ładowarek, mamy ponad dziesięciokrotnie więcej serwisantów niż na starcie, rozwiązaliśmy też problem najczęstszych awarii rowerów.

Czyli jakich?

Łamiących się nóżek. Wszystkie zostały wzmocnione, to ograniczyło liczbę przypadków ich wyłamywania się.

Ale to niejedyne awarie, które trapią rowery Mevo.

Zdarzały się - na szczęście nieliczne - pęknięcia ram. To wynika z tego, że użytkownicy wciąż uczą się korzystania z ciężkich rowerów elektrycznych. 30-kilogramowy pojazd z 70-90 kilogramowym pasażerem naprawdę powinien zwolnić przed podjechaniem na krawężnik. Nie każdy o tym pamięta... A zdarza się, że na rowerze jadą nawet dwie osoby.

No dobrze, ale to nie uszkodzenia rowerów są największym problemem Mevo. Rowerów jest po prostu za mało.

Dostępnych rowerów jest coraz więcej, pokazują to dane. Serwisowanie trwa krócej, rowery zabrane do naprawy szybko wracają na ulice. Także ładowanie baterii już nie jest problemem i dokonywane jest na bieżąco. Dziś ładujemy 500 baterii dziennie, wcześniej było ich 200-300. Odbywa się to na terenie Ergo Areny, gdzie mamy specjalną stację do ładowania.

Liczba rowerów dostępnych dla użytkowników systemu Mevo. Liczba rowerów dostępnych dla użytkowników systemu Mevo.
Serwis prowadzony jest na terenie Amber Expo, gdzie jest 10 stanowisk serwisowych. Codziennie z serwisu wyjeżdża 250 rowerów - to więcej, niż do niego trafia. Pracuje przy tym na stałe ponad 30 osób, ale w ciągu kilku tygodni planujemy zwiększyć liczbę serwisantów o kolejnych kilkadziesiąt osób.

Rovery Mevo są serwisowane w jednej z hal Amber Expo w Letnicy. Rovery Mevo są serwisowane w jednej z hal Amber Expo w Letnicy.
Będą niezbędni, bo do 18 sierpnia planujemy dostarczenie wszystkich rowerów, czyli w sumie będzie ich ponad 4 tysiące. Zresztą, naszym zdaniem, zapotrzebowanie na Mevo jest tak duże, że rowerów powinno być w systemie nawet dwa razy więcej, nawet 8 tysięcy. Uważam, że to jest do zrobienia, choć może niekoniecznie w formie rowerów elektrycznych.

Znalezienie doświadczonych i sprawnych mechaników rowerowych nie jest proste. Szukamy jednak ludzi, którym zagwarantujemy pracę na sześć lat, do końca naszego kontraktu.

To oficjalna deklaracja? Bo pojawiły się spekulacje, że Nextbike wycofa się z kontraktu.

Kontrakt jest sześcioletni i chcemy go wypełnić. Wierzymy, że uda się to zrobić, ale wymaga to partnerskich relacji z zamawiającym, czyli stowarzyszeniem OMGGS.

Na razie OMGGS naliczył wam 4,5 mln zł kar w ciągu półtora miesiąca funkcjonowania systemu. Zapłacicie?

Przyznam, że byliśmy nieco zaskoczeni tą informacją, bo dowiedzieliśmy się to tym z komunikatu prasowego OMGGS. Trudno więc się do tego odnieść. Jesteśmy w dialogu z zamawiającym, różnią nas interpretacje zapisów umowy. Według OMGGS mamy 12 godzin na naprawienie usterki zgłoszonej przez użytkownika. My uważamy, że mamy 12 godzin na identyfikację problemu i kolejne 12 godzin na naprawę. Tak to działa w innych systemach rowerowych w Polsce.

  • Tak ładowane są baterie do rowerów Mevo. Dziennie doładowywanych jest w ten sposób 500 baterii.
Dam przykład: użytkownik zgłasza nam, że coś z rowerem jest nie tak, że nie nadaje się do jazdy. Serwisant jedzie na miejsce, by ustalić problem, ale okazuje się, że roweru tam nie ma. Miał być nienadający się do jazdy, a jednak ktoś nim pojechał.

Kary obejmują także zbyt małą liczbę rowerów na ulicach, wyłączenie płatności, problemy z relokacją. Zgadzacie się z tymi zarzutami?

Rowerów jest faktycznie za mało, nie ma co ukrywać. Ale sposób mierzenia ich liczby budzi nasze wątpliwości, wspominałem o tym mówiąc o czasie reagowania na zgłoszone usterki. Również w przypadku wstrzymania możliwości dokonywania płatności mamy wątpliwości co do interpretacji zamawiającego. Warto zwrócić uwagę, że dzięki tej decyzji opanowaliśmy sytuację w najgorętszym okresie i zapewniliśmy dostępność rowerów tym użytkownikom, którzy za to zapłacili. Obecnie naszym wspólnym priorytetem jest wdrożenie II etapu.

Nextbike obsługuje kilkadziesiąt systemów rowerów współdzielonych w całej Europie. Nie dało się lepiej przygotować systemu dla Pomorza?

Trudno ten system porównywać z jakimkolwiek innym - po prostu nie ma drugiego takiego w Europie. Przyznaję, mogliśmy się lepiej przygotować. I to jest nasza odpowiedzialność. Popyt na Mevo jest bardzo wysoki. Między innymi dzięki wspomaganiu elektrycznemu rower publiczny pełni w Trójmieście inną funkcję, niż zakładano. Nie służy tylko do podjeżdżania do przystanków, nie jest jedynie uzupełnieniem komunikacji miejskiej, tylko stał się jej pełnoprawnym elementem. I wszyscy muszą sobie zdać z tego sprawę.

Miejsca

Opinie (353) ponad 50 zablokowanych

  • To jest cwaniak znam go!!!!

    • 3 2

  • Zamierzam otworzyć wypożyczalnie 10 tys hulajnóg elektrycznych . Tylko w Gdańsku wiec zrobię im konkurencje. :) (2)

    • 5 4

    • Za 2,50zł za wypożyczenie i 50gr za minutę? Powodzenia.

      • 0 0

    • Zrób sobie zimny okład na czoło ;)

      • 2 1

  • ilu ludzi straciło stołek za ten wałek z rowerami? (15)

    Kiedy operator zapłaci wszystkie kary?

    • 206 58

    • mam nadzieję że im anulują te kary (7)

      4,5 miliona kary pogrąży ten projekt w całości

      • 14 41

      • Widzisz, ty to widzisz, ale większość komentujących nie jest w stanie ogarnąć szerszej perspektywy (6)

        Zgodnie z zasadą "na złość mamusi odmrożę sobie uszka i nie założę czapki" wolą żeby projekt splajtował niż ktokolwiek mógł coś zarobić i miasto mieć sprawny system komunikacji rowerowej

        • 17 24

        • Dlaczego rozmawiasz sam ze sobą (1)

          ...człowieczku z PR? Przecież to widać jak na dłoni, że to akcja jakiejś PR-owej agencji która ma za zadanie ocieplić wizerunek. Ale tu już nie pomoże wrzucanie takich komentarzy pod przykrywką racjonalnych argumentów - ludzie nie są głupi i wiedzą że wykonawca wziął kasę, chce jej więcej, a warunków nie spełnia. I żadne ładnie przygotowane zdjęcia i wypowiedzi o 8 tysiącach (lol, czemu od razu nie 20 tysięcy?) tego nie zmienią.

          • 25 8

          • Też mnie to wkurza. Jeden z artykułów mówił o tym że im mniej rower jest wypożyczany tym lepiej dla mewo. Nie na darmo tylko 20tyś użytkowników może korzystać. Nawet jak by było 8tyś. rowerów to użytkowników pewnie 40tyś

            • 1 0

        • Wole by poniesli uczciwa kare (1)

          Inni tez startowali. Oszustom ucinalo sie kiedys lapy wiec kara finansowa jest niewielka

          • 14 2

          • Bo ja wiem?

            Za 4 miliony spokojnie Ci przeszczepią łapy, a i jeszcze zostanie...

            • 4 3

        • Im dobro wspólne dalej kojarzy się z komuną, czyli co ukradnę to moje (1)

          • 12 5

          • A co publiczne to rozwalić

            • 7 0

    • nic nie zapłacą (3)

      • 16 3

      • już zapłacili, ponieważ w jednej z transz dokonano potrącenia kar (2)

        • 3 3

        • nic nie zostało potrącone, nie kłam (1)

          • 5 3

          • Nawet artykuł o tym był

            Idź już ruski trollu z PiS...

            • 0 5

    • Nowak się cieszy

      • 5 1

    • Przecież cała góra poleciała.

      Kary zapłacą w sierpniu.

      Coś jeszcze?

      • 4 17

    • nikt nic nie zapłaci, operator to ludzie z trójmiejskiego układu

      • 18 8

  • Rower każdy powinien mieć swój (8)

    Mieszkańcy mają swoje rowery, na rowerach wypożyczonych poruszają się przeważnie przyjezdni.

    • 43 86

    • Bzdura (2)

      Mam swoj (lepszy) rower, ale stoi w piwnicy, a na mevo poruszam sie prawie codziennie.

      Rower miejski daje elastycznosc zmiany srodka lokomocji w dowolnym momencie. Funkcjonuje w calym Trojmiescie z biletem miesiecznym "na wszystko".

      Wlasny rower w tym momencie stal sie urzadzeniem do rekreacji a mevo srodkiem codziennej komunikacji (w polaczeniu z transportem zbiorowym).

      • 34 4

      • Ja tak samo. (1)

        Fajnie jest nie przejmować się w lesie, że coś rozwalę w rowerze i nie będzie czym jechać do pracy (na więcej niż 1 nie mam miejsca :( ).

        Do tego, jak spadnie deszcz, nie muszę się zastanawiać, czy moknąć, czy zostawić rower w pracy...

        • 7 2

        • Mewo wychodzi taniej niż własny rower. Jeżdżę cały rok jak tylko mevo da pojeździć to przesiądę się na niego bo w deszczu czy śniegu lepiej niech rdzewieje mewo niż mój prywatny.

          • 1 2

    • Pan(i) to chyba podróżnik z przeszłości. Myślenie jak z lat 80tych. W ZSRR.

      • 1 0

    • autobus każdy powinien mieć swój według twojej logiki (1)

      jak ktos ma potrzebe raz na jakis czas podjechac tramwajem powinien go sobie kupić ;)

      • 18 1

      • Przecież można się poruszać tylko prawilnie samochodem

        A zbiorkom jest dla plebsu. Tak przynajmniej pewien Janusz twierdzi...
        Oczywiście parkingi mają być darmowe, bo tam wolny rynek nie sięga jakimś cudem..

        • 10 1

    • Ale czemu mamy wchodzić w tylek turystom,oni sobie poradzą

      Na Mevo widziałam już cała paletę lokalsow w różnych kategoriach zamożności. Gdyby to działało to można by tak jeździć w dowolne miejsce w mieście bez czekania na łaskawa komunikację zbiorowa lub stanie w korku. Nie zawsze auto jest niezbędne by gdzieś się dostać.

      • 21 3

    • Dokładnie

      Tłumy Mevo pod OBC i Hestią najlepszym na to dowodem.

      • 16 2

  • (2)

    Właśnie na fb mevo pojawiła się informacja, że nie będzie można dokonać rezerwacji roweru w dniach 30.05 - 14.08.2019. Parodia systemu!

    • 13 3

    • od czerwca (1)

      hordy turystów się zjadą. To dlatego.

      • 2 0

      • Jestem turystą od paru lat ciekawe czy aktywują mi nowe konto.

        • 0 0

  • Na "Trojmiasto.pl" dzień bez Mevo dniem zmarnowanym. (3)

    Nie ma dnia bez artykułu bez Mevo. Zróbcie lepiej coś z rowerzystami szalejącymi po chodnikach. Jakąś akcję informacyjną, kodeksy drogowe rozdawać czy coś...

    • 4 10

    • A gdzie mamy jeździć skoro zabierają nam ścieżki rowerowe i każą jeździć ulicami wąskimi na 1 auto gdzie nie da się ominąć rowerzysty. Niby 30 km/h powinni jeździć autami niestety jeżdzą znacznie szybciej.

      • 0 0

    • i dobrze

      niech piszą, bo zaraz przekret pójdzie w zapomnienie.
      Ja wole zeby podtrzymywali temat, niż ucieli.

      • 1 1

    • lepiej zrobić akcję promocji przestrzegania limitów prędkości przez kierowców

      lekceważenie limitów prędkości niestety nikogo już nie dziwi. Stąd największa liczba ofiar wśród pieszych korzystających z przejść dla pieszych w Europie (po przeliczeniu na 1000 mieszkańców).

      • 2 0

  • oby to nie był kolejny cwaniaczek - co niestety nie jest takie pewne, skoro (1)

    ktoś zaczyna nie od tego, by zorganizować odpowiednio prace swoich ludzi od wymiany baterii i relokacji rowerów, ale od tego, ze powinno ich być 2 razy więcej niż przewiduje kontrakt

    przypominam, że na razie jest ich ile bodaj 1/3 z 4.000

    po co pitolić o 8.000?

    jeśli 70 rowerów jest blokowanych na cały dzień pod biurowcami w Oliwie, to brak jest w obiegu 70x16=1120 potencjalnych przejazdów (po 30 minut)

    filozofia polskich managerów Nextbike to niczego nie robić i czekać na sowite pensje każdego miesiąca

    lub wymyślanie takich genialnych rozwiązań, jak brak dostępności rowerów przez cały dzień lub sztuczne ograniczenie liczby mogących korzystać z rowerów do 20.000 z zapisanych (na ok. 80.000)

    • 7 2

    • przy okazji zniesienia rezerwacji

      ciekaw jestem ilu cwaniaczków w biurowcach robiło sobie co 15 minut rezerwację, by zaklepać rower na parę godzin do przodu

      • 0 0

  • (2)

    Cytując.... "użytkownik zgłasza nam, że coś z rowerem jest nie tak, że nie nadaje się do jazdy. Serwisant jedzie na miejsce, by ustalić problem, ale okazuje się, że roweru tam nie ma. Miał być nienadający się do jazdy, a jednak ktoś nim pojechał."

    Naprawdę jest to tak źle informatycznie rozwiązane?? To nie można zablokować tego roweru ? To Serwisant nie może dostać informacji o rozwiązaniu problemu?

    Ile czasu na to stracili wasi serwisanci?

    • 10 0

    • Sciema

      Jak może serwisant jechać do roweru i go tam nie zastać?
      Po pierwsze GPS.
      Po drugie po zgłoszeniu usterki roweru nie można wypożyczyć.

      • 0 0

    • Po jakim czasie jedzie serwisant?

      Po tygodniu? A w zasadzie co to nas
      ... nie dziala panie.

      • 1 0

  • Dać nieelektryczne rowery! (5)

    System musi być uzupełniony o rowery nieelektryczne! Inaczej będą problemy. Co najmniej 50 % powinno być standardowych. A oni chcieli być tacy nowocześni i postępowi... No to mają! Kto nadąży ładować te baterie bez przerwy. A po roku one będą padać dwa razy szybciej i co wtedy??? Nigdzie nie ma 100 proc elektrycznych! Bezsens nie ekologia. Bo ile samochodów jeździ do ich obsługi zatruwając środowisko?!

    • 7 3

    • A ty weźmiesz elektryczny czy zwykły jak będą obok siebie?

      • 0 1

    • Auta? ze 4-6 nie więcej

      A zwiększanie ilości rowerów nie wymusza zwiększanie ilości aut, a wręcz ułatwia pracę.

      • 0 0

    • 100% elektryków był warunkiem przetargu ogłoszonego przez zamawiającego. (2)

      • 1 2

      • w przetargu była mowa o minimum 10% rowerów wspomaganych elektrycznie

        • 0 0

      • nie

        • 1 0

  • Zerwac umowe (1)

    Za kary wstawic polskie rowery zwykle. Zbilansuje sie na zero.

    • 0 0

    • W Moskwie ktoś jeździ na rowerach? Wyjrzyj przez okno.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (7 opinii)

(7 opinii)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (2 opinie)

(2 opinie)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane