Wiadomości

stat

Przedszkola z profilem

Szkoła i Przedszkole Olimpijczyk nastawione są na dużą porcję ruchu. W budynku znajduje się profesjonalna sala gimnastyczna.
Szkoła i Przedszkole Olimpijczyk nastawione są na dużą porcję ruchu. W budynku znajduje się profesjonalna sala gimnastyczna. materiały przedszkola

Jeśli dziecko nie dostało się do przedszkola publicznego rodzice stoją przed decyzją o wyborze przedszkola prywatnego. A jest w czym wybierać, przedszkola prześcigają się w programach. Wystarczy tylko zdecydować jaki profil będzie najbardziej korzystny dla dziecka.



Czy warto, aby dziecko rozwjało się w profilowanym przedszkolu?

tak, to okres kiedy człowiek intensywnie się rozwija, można kształtować jego przyszłe predyspozycje 16%
tak, ale pod warunkiem, że rozwój jest kompleksowy, nic na siłę 34%
nie wiem, to na pewno zależy od dziecka 3%
nie, w tym wieku lepszy jest rozwój ogólny, potem można myśleć o jakimś profilu 47%
zakończona Łącznie głosów: 198
Zakończyła się rekrutacja do przedszkoli publicznych w Trójmieście. W samym Gdańsku zabrakło miejsc dla tysiąca dzieci. Ten rok jest trudny w związku z okresem przejściowym dotyczącym sześciolatków - rodzice mogą decydować czy ich dzieci będą jeszcze uczęszczać do przedszkola czy już do pierwszej klasy szkoły podstawowej. Tak czy inaczej kilka setek rodzin w Trójmieście stoi przed decyzją o wyborze przedszkola prywatnego. A jest w czym wybierać: w katalogu naszego portalu na liście znajdują się 354 przedszkola publiczne i niepubliczne oraz punkty opieki nad dziećmi.

Rodzice mają możliwość wyboru przedszkola nie tylko w związku z lokalizacją, ale także z jego profilem. Powstaje coraz więcej placówek nastawionych na konkretną metodę wychowawczą lub rozwój konkretnych predyspozycji dziecka. A warto pamiętać, że wybór przedszkola o konkretnym profilu może determinować późniejszą edukację dziecka. Być może za językowym przedszkolem pójdzie językowa szkoła, a za przedszkolem sportowym szkoła o takim profilu? Do Polski dotarła metoda Montessori, powstaje coraz więcej jednostek o takim profilu. Została ona stworzona przez Włoszkę Marię Montessori, która przez 50 lat pracy z dziećmi stworzyła system, w którym kładzie się nacisk na swobodny rozwój.

- Montessori założyła, że dzieci rozwijają się indywidualnie, każde w swoim tempie. Rozwój nie może być ani spowalniany, ani przyspieszany, następuje naturalnie i spontanicznie, a w pracy z dzieckiem wykorzystywane są tzw. fazy wrażliwe, kiedy kładzie się nacisk na rozwój mowy, ruchu i innych umiejętności. Do tego potrzebne są odpowiednie otoczenie i opieka - tłumaczy Katarzyna Śliwa, dyrektor Domku Przedszkolaka Montessori w Gdańsku i Chrześcijańskiej Szkoły Montessori w Sopocie. - W metodzie nie ma sztywno określonego programu pracy z grupą, tylko pracuje się z każdym dzieckiem indywidualnie na podstawie obserwacji dziecka. To jest bardzo ważne narzędzie w tej metodzie. Ponieważ dzieci nie rozwijają się równo to grupy są mieszane wiekowo - w jednej grupie są nawet trzy roczniki. Praca indywidualna nie wyklucza oczywiście pracy grupowej, gdzie uczą się współpracy, empatii i zachowań społecznych.

Przedszkola wykorzystujące taką metodę są też w Trójmieście.

Metoda nie jest licencjonowana, natomiast są kursy i nauczyciele Montessori powinni je ukończyć, warto to sprawdzić zanim zapiszemy dziecko do przedszkola, które chwali się takim profilem. Zwykle są to roczne lub półtoraroczne kursy zaoczne, około 200 - 250 godzin nauki, potem potrzebna jest praktyka w odpowiedniej placówce.

Inną metodą wydobywania dziecięcej kreatywności są przedszkola bez zabawek. Eksperyment polegający na wprowadzeniu takiej zasady trwa właśnie w gdyńskich Misiakach. Zabawki wyjechały na wakacje, dzieci zgodziły się na to, czas potrafią sobie zagospodarować bez nich.

- Zabawki zostały zastąpione przez różne surowce, z których można sobie samodzielnie zrobić zabawki: tkaniny, stare obrusy, odzież, butelki plastikowe, plastikowe opakowania; w im bardziej niestandardowych kształtach tym lepiej. Przydatne są także opakowania kartonowe, hitem są kartonowe tuby - opowiada Agnieszka Brylska, współwłaścicielka Misiaków. - Materiały przynieśli rodzice dzieci, część z nich gromadziłyśmy same.

Każde dziecko lub grupa musi najpierw wymyślić czym chce się bawić, a potem przygotować sobie zabawki samodzielnie. Ogromnie rozwija się przy tym wyobraźnia, kreatywność, umiejętność współpracy w całym procesie twórczym - od pomysłu do realizacji. Dzieci więcej pracują manualnie, poznają różne struktury i faktury, nawet jeśli wycinają po prostu katon czy materiał, z którego nie powstanie potem żadna zabawka, to rozwija się u nich sprawność motoryczna. Nie postępuje to tak intensywnie, kiedy wkoło jest wystarczająco dużo zabawek.

- W tym roku akcja trwa miesiąc, ale już teraz wiemy, że w przyszłym roku ją powtórzymy, bo wnosi to nową jakość w pracy z dziećmi - mówi Agnieszka Brylska.

Warto wykorzystywać naturalną zdolność dziecka do nauki, bo okres tak intensywnego rozwoju nie powtórzy się nigdy więcej w życiu. Dotyczy to także nauki języków obcych. Jednak jeśli chcemy, aby dziecko właśnie pod kątem nauki języka rozwijało się szczególnie intensywnie, warto dokładnie porównać ofertę placówek, które naukę języka oferują, można dopatrzyć się sporych różnic.

Przede wszystkim na rynku funkcjonują przedszkola językowe i dwujęzyczne. Różnica jest łatwa do uchwycenia. W przedszkolu dwujęzycznym w czasie zajęć obecne będą dwie opiekunki - jedna mówić będzie tylko po polsku, druga tylko po angielsku. Dzięki temu język obcy staje się naturalnym elementem otoczenia maluchów - w czasie spaceru, śniadania, toalety. W takich przedszkolach odbywa się konwersacja, wtedy dzieciom świadomie podsuwane są kolejne elementy języka. Wszystko w formie zabawy, która w tym wieku jest najlepszym sposobem nauki. Często program zajęć oparty jest o licencjonowany program brytyjskich jednostek oświatowych.

Jeśli przedszkole ma w nazwie, że jest językowe warto dokładnie dowiedzieć się ile godzin dziennie dziecko będzie miało zajęcia i w ramach jakich zajęć. Jest spora różnica w ofertach, może okazać się, że przedszkole jest językowe tylko z nazwy, bo w programie jest tyle samo nauki języka co w innym przedszkolu, które jako językowe się nie reklamuje.

Zobacz przedszkola z językiem angielskim w Trójmieście

Podobną czujność zachować trzeba wybierając inne przedszkola profilowane, na przykład sportowe. W Trójmieście jest kilka placówek, które szczególnie stawiają na zasadę "w zdrowym ciele, zdrowy duch". Olimpijczyk na Zakoniczynie ma nowocześnie wyposażoną salę gimnastyczną o powierzchni 600 m kw., Bajkowo w Gdyni ma dwupoziomową konstrukcję rekreacyjno-gimnastyczną z labiryntami, przeszkodami, zjeżdżalniami, basenem z piłkami, zamkiem do skakania, przestrzenią do gier zespołowych (między innymi piłki nożnej), pojazdami napędzanymi siłą mięśni dziecka. Są także przedszkola z basenem, np. Happy Kids na Osowej, z basenu u jezuitów niemal w tym samym budynku korzystać mogą także gdyńskie Misiaki.

Jest także w Trójmieście kilka placówek dedykowanych dla dzieci, które mają specjalne potrzeby. Jedną z nich jest Przedszkole Specjalne dla Dzieci z Autyzmem (oraz pokrewnymi zaburzeniami) na Malczewskiego w Gdańsku. Działa od 2006 roku. Praca wychowawczo-dydaktyczna prowadzona jest według programu własnego, który wzoruje się na programie edukacyjno-terapeutycznym Princeton Child Development Institute z USA. Praca z dziećmi, zwłaszcza w początkowych miesiącach, oparta jest na indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym. Zmierza ona jednak do wprowadzenia dziecka do pełnosprawnej grupy rówieśniczej, a jest to możliwe bo w ramach placówki działa także przedszkole integracyjne.

Przedszkola dla dzieci o specjalnych potrzebach działają także m.in. w Gdańsku przy ul. Meissnera (nr 72), Al. Rzeczpospolitej (nr 40), ul. Abrahama (nr 77) oraz w Sopocie przy ul. Kazimierza Wielkiego.

Przejrzyj ofertę wszystkich przedszkoli w Trójmieście

Opinie (59) 9 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Informacje

Reklama

Forum dziecko

  • Gdzie zajecia z nauki fotografowania... Czy znacie jakies miejsca,gdzie w Gdańsku prowadzone sa zajecia z fotografii dla dzieci 6...

    Rodzina i dziecko bez ogłoszeń

  • Przedszkole Bajkoland (3) hej niedawno sie przeniosłam do gdyni i znalazłam przedszkole Bajkoland co o nim myślicie ??

    Rodzina i dziecko bez ogłoszeń , autor: patrycja

  • Jak się mieszka na Obłużu? Hej Kochani, planuję zakup mieszkania na Obłużu, ale trochę się obawiam hałasu dochodzącego...

    Rodzina i dziecko bez ogłoszeń , autor: Karo

  • Ośrodek Terapii Hej, czy ktoś ma jakieś doświadczenia z Ośrodkiem Terapii Forest? Potrzbuje pomocy moja...

    Rodzina i dziecko bez ogłoszeń , autor: kasia123321

  • Ciąża NFZ brak terminów (17) Kobitki ratujcie...jestem w 7tc. Jak zrobiłam na początku maja test to zadzwoniłam do...

    Rodzina i dziecko bez ogłoszeń , autor: Monajka

  • Wczesna hipotrofia (4) W 17 tygodniu ciąży stwierdzono u mnie znaczną hipotrofię płodu. Aktualnie zaczął się 23...

    Rodzina i dziecko bez ogłoszeń , autor: AS

  • Czy ciągniecie ciągle zasiłek na... (8) Co na to Wasi pracodawcy? Jest dziwne patrzenie czy presja powrotu?

    Rodzina i dziecko bez ogłoszeń , autor: kilemol

  • Ile płacicie opiekunce do dziecka? (16) Jesienią kończy mi się urlop macierzyński i mam zamiar wrócić do pracy. Dziecko jest już...

    Rodzina i dziecko bez ogłoszeń , autor: Mmm

  • dobry doświadczony psycholog (11) witam, szukam naprawde dobrego psychologa rozwojowego. Moja córka jest w 1szej klasie ale...

    Rodzina i dziecko bez ogłoszeń , autor: fungi76

  • Czy w Trójmieście wśród dzieci jest... (9) objawiający się stanem podgorączkowym od kilku dni i właściwie tylko tym? Syn ma od środy...

    Rodzina i dziecko bez ogłoszeń , autor: miłamamam

wszystkie tematy »