• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Talent nie zawsze oznacza sukces

Katarzyna Mikołajczyk
24 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Poszukując w dziecku talentu nie powinniśmy się śpieszyć, lecz bacznie obserwować i wspierać malca w podejmowanych próbach odnalezienia własnej drogi. Poszukując w dziecku talentu nie powinniśmy się śpieszyć, lecz bacznie obserwować i wspierać malca w podejmowanych próbach odnalezienia własnej drogi.

Chodzą do najlepszych szkół, a ich czas po lekcjach szczelnie wypełniony jest nauką języków obcych, kursami i zajęciami sportowymi. Wszechstronny rozwój ma im zagwarantować osiągnięcie sukcesu. Zanim to jednak nastąpi, dziecko powinno mieć czas i sposobność odkrycia w sobie talentu, który potem mogłoby rozwijać.



Czy twoje dziecko ma jakieś pasje?

Ile znamy Agatek, ilu Piotrusiów, którzy już w szkole podstawowej nie wiedzieli, czym jest bezczynność? Wszechstronny rozwój ma im zapewnić łatwiejsze, dorosłe życie. Chodzą więc do najlepszych szkół, a ich czas po lekcjach jest szczelnie wypełniony nauką języków obcych, kursami rysunku i malarstwa, tenisem, jazdą konną czy zajęciami w szkole tańca. Ich rodzice wierzą, że tylko w ten sposób nie przegapią tej jednej iskry, która w przyszłości zapłonie ogniem wielkiego talentu.

Talent - co to jest?

Doświadczeni pedagodzy i nauczyciele wiedzą, że trudno zdefiniować pojęcie talentu. Zwykle pierwszym jego objawem jest właśnie pomysłowość i cierpliwość w realizowaniu swojej pasji.

- Talent nie jest wrodzoną cechą. Liczy się chęć i kreatywność - uważa Oliwia Kubacka z pracowni edukacyjno-artystycznej Terefere w Gdyni. - Zwykle o pewnych predyspozycjach świadczy zamiłowanie dziecka do niektórych czynności, dające się łatwo zauważyć. Dziecko bez przerwy nuci, podryguje w rytm muzyki, ciągle i wszędzie rysuje - warto zwrócić na to uwagę i rozwijać te zdolności. Jeśli trzy-, czterolatek potrafi zrobić coś z niczego, albo zamiast odtwarzać, realizuje własne wizje, to świetny punkt wyjścia do rozwinięcia talentu.

- W moim odczuciu talent to to samo, co zdolności, uzdolnienie do czegoś, pewna łatwość, również techniczna - dodaje Ewa Próchniak, nauczycielka fortepianu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Gdańsku. - W muzyce to bardzo dobry słuch i wrażliwość na dźwięk. Ale nawet ktoś utalentowany powinien być na tyle elastyczny, by dać się pokierować pedagogowi w dobrą stronę.

Jak rozpoznać talent?

Obserwujmy nasze dzieci i pozwólmy im na własne poszukiwania. Istnieje spora szansa, że zasypując je najróżniejszymi dodatkowymi zajęciami przegapimy jedyną drogę, na której dziecko miałoby szansę realizować swoje zdolności i odnosić sukcesy.

- Utalentowane dziecko zazwyczaj jest kreatywne i pomysłowe. Wykazuje własną inwencję twórczą. Poznawanie nowych rzeczy sprawia mu przyjemność i potrafi zorganizować sobie zajęcia z ulubionej dziedziny - mówi Katarzyna Gołąb, instruktor w Akademii Plastycznej dla Dzieci. - Musimy wspierać dziecko w poszukiwaniach i rozwijaniu talentu. Starajmy się jak najwięcej mu pokazać, aby mogło poznać świat i swoje możliwości. Pozwólmy na swobodę działania, a jednocześnie zachęcajmy do podejmowania kolejnych wyzwań. Nie pozwólmy na to, żeby się zniechęciło. Sam talent nie zapewnia sukcesu. To ciężka praca sprawia, że dziecko może coś osiągnąć - podkreśla.

O tym, że warto dać dziecku wybór i pozwolić mu zdecydować o tym, jaką zdolność chciałoby w sobie rozwijać, mówią sami rodzice.

- Igor jako trzylatek sam budował instrument ze wszystkiego, co miał pod ręką. Potrafił odtworzyć zestaw perkusyjny niewiarygodnie wiernie - opowiada Sylwia Falecka, mama wybitnie uzdolnionego małego perkusisty Igora. - I na tym instrumencie grał całą formę, potrafił zapamiętać i odtworzyć godzinny koncert! Choć byliśmy bardzo dalecy od doszukiwania się w trzylatku talentu, nie dało się go nie zauważyć.

Czy każdy talent rozbłyśnie pełnym światłem?

Wokół nas jest mnóstwo utalentowanych ludzi, którzy nie zdają sobie sprawy ze własnego potencjału. A talent niezauważony, niepielęgnowany, nie może się rozwijać.

- To, czy zdolności rozkwitną, zależy od wielu czynników: rodziny, okoliczności, stylu życia, warunków ekonomicznych - zauważa psycholog Krystyna Moroz-Kraińska z Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Gdańsku. - Dziecko musi funkcjonować w określonych warunkach, żeby talent się rozwijał. Potrzebuje przy tym indywidualnego podejścia, zarówno ze strony bliskich, jak i pedagogów.

A kiedy talentu... brak?

Talent można w sobie... wypracować. Być może tym darem, którego poszukujemy, jest pasja, a nie szczególne zdolności? Doświadczenie uczy, że sam talent, niepoparty pracą, nie obroni się. Ciężka praca zaś ma szansę uczynić nas i nasze dzieci wybitnymi w jakiejś dziedzinie.

- Talent to czasem zdolności ruchowe i umiejętność koncentracji, a czasem wrodzona pracowitość i upór w dążeniu do celu - mówi Marek Wilusz z Klubu Kyokushin-kan Karate-do w Gdyni. - W karate wystarczy pracowitość, by osiągnąć sukces. Celem jest zdobycie czarnego pasa: to droga, którą każdy może przejść i przechodzi ją w innym tempie. Czasem szybko, czasem wolniej - ale jak się idzie wolniej, to więcej można zobaczyć, więcej doświadczyć.

Czy to artysta, czy sportowiec - droga przed każdym utalentowanym dzieckiem powinna wyglądać podobnie. Predyspozycje możemy zamienić na sukces tylko wtedy, gdy pamiętać będziemy o tym, że to trening czyni mistrza.

- Tylko 2 proc. populacji to ludzie uzdolnieni sportowo, dlatego wniosek nasuwa się sam, liczy się przede wszystkim praca. Wśród niektórych dziedzin sportowych, np. gra w koszykówkę, pływanie, znaczenie mają też pewne predyspozycje w budowie ciała, najczęściej wysocy osiągają tu sukcesy - tłumaczy Ireneusz Tarasewicz ze Szkoły Pływania Nasze Dziecko.

Poszukując w dziecku talentu nie powinniśmy się śpieszyć, lecz bacznie obserwować i wspierać malca w podejmowanych próbach odnalezienia własnej drogi. A jeśli da się ponieść jakiejś pasji - zachęcać do pracy, bo to jedyna droga do osiągnięcia sukcesu.

- Mam stale w pamięci słowa Paderewskiego, że talent to tylko 5 proc., a reszta to mozolna, ciężka i przede wszystkim systematyczna praca - podsumowuje Ewa Próchniak.

Miejsca

Opinie (51) 2 zablokowane

  • nie myl talentu z cyrkiem w stylu x-faktor albo mam talent. To jest cyrk. A talent można mieć do różnych rzeczy od muzyki, aktorstwa i plastyki aż po naprawde talentne kładzenie tynku. Każdemu jego własny Everest (J.Kukuczka) i nie spinajmy się ani naszych dzieci na więcej niż możemy

    • 3 0

  • Talent to co najwyżej 10% sukcesu reszta to praca !! Układy i szczęście

    talent możemy nazwać skłonnością lub predyspozycjami w danym kierunku.

    • 3 0

  • Najlepsi są tacy co mają głąba w domu ale wysyłają go na wszystkie kursy i nauki.

    Z gów...... bata nie ukręcisz drogi rodzicu.
    Głąb zawsze będzie głąbem.

    • 2 3

  • Każde dziecko ma talent

    Tylko rodzice, środowisko i inne uwarunkowania czasem potrafią przeszkodzić w jego rozwoju

    • 5 0

  • Jedynie talent do manipulowania ludźmi gwarantuje sukces. Gros prawdziwych talentów niestety się marnuje.

    Nie ten odnosi sukces kto ma talent, ale ten kto potrafi ten talent wykorzystać.

    • 4 0

  • Talent jest albo go nie ma

    Z talentem człowiek sie rodzi i o tym dowiadujemy się zupełnie przypadkowo, bo dziecko zaczyna robić coś czego nikt nigdy go nie nauczył. To są jednostki, więc nie szukajcie talentów, a zajmujcie sie po prostu swoim dzieckiem i pokazujcie mu świat, bo ono ztalentem czy bez jest Waszym nawiększym skarbem.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (5 opinii)

(5 opinii)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (2 opinie)

(2 opinie)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane