• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyniki egzaminu ósmoklasisty i gimnazjalnego. Jak wypadły?

Wioleta Stolarska
14 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Egzamin ósmoklasisty w Szkole Podstawowej nr 47 w Gdyni. Egzamin ósmoklasisty w Szkole Podstawowej nr 47 w Gdyni.

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku opublikowała wyniki egzaminów ósmoklasisty i gimnazjalnego, do których uczniowie przystąpili w kwietniu. Ze wszytkich trzech egzaminów uczniowie 8 klasy najlepiej poradzili sobie z zadaniami z języka polskiego, z kolei gimnazjaliści najlepszy wynik osiągnęli z części humanistycznej.



Zaświadczenie o wynikach egzaminu gimnazjalnego lub egzaminu ósmoklasisty zostanie przekazane każdemu uczniowi w dniu zakończenia roku szkolnego (19 czerwca br.) razem ze świadectwem ukończenia szkoły.

Czytaj też: Jak sprawdzić wyniki egzaminu ósmoklasisty i gimnazjalisty?

Pierwszy egzamin ósmoklasisty



Egzamin ósmoklasisty w tym roku odbył się po raz pierwszy. To konsekwencja reformy edukacji (wydłużenia nauki w szkołach podstawowych z sześciu do ośmiu lat). W województwie pomorskim przystąpiło do niego ponad 25 tys. uczniów z 674 szkół.

Pierwszy test ósmoklasistów był z języka polskiego, drugiego dnia ósmoklasiści zmierzyli się z matematyką. W trzecim dniu odbył się egzamin z języka obcego. W Trójmieście do egzaminu według Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej zgłoszono 152 szkoły - 103 z Gdańska, 42 z Gdyni i 7 z Sopotu. W sumie przystąpiło do niego 7244 uczniów - 4645 z Gdańska, 2290 z Gdyni i 309 z Sopotu.

Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.

Podczas tegorocznych egzaminów uczniowie 8 klasy poradzili sobie lepiej z zadaniami z języka polskiego. Tutaj uzyskana przez pomorskich uczniów średnia wyniosła 62 proc.

Ósmoklasiści z Pomorza zdobyli też średnio 44 proc. z egzaminu z matematyki. Najwięcej uczniów na Pomorzu zdecydowało się w tym roku zdawać egzamin z języka nowożytnego z angielskiego - 23 436. Uczniowie uzyskali średnio 58 proc.

- Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność odbioru tekstu kultury i wykorzystania zawartych w nim informacji. Z matematyki uczniowie wykazali się sprawnością rachunkową - umiejętnością wykonywania prostych obliczeń oraz ich wykorzystania w sytuacjach praktycznych. Na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści rozwiązujący zadania z języka angielskiego najlepiej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi znajdowanie określonych informacji w tekstach pisanych. Dla uczniów, którzy przystąpili do egzaminu z języka niemieckiego, najłatwiejsze okazały się zadania zamknięte, sprawdzające znajomość funkcji językowych - czytamy w omówieniu na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku.
  • Rozkład wyników uczniów 8 klasy z języka polskiego.
  • Rozkład wyników uczniów 8 klasy z matematyki.
  • Rozkład wyników uczniów 8 klasy z języka angielskiego.
Egzamin wskazał również umiejętności, które ósmoklasiści opanowali słabiej.

- Z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające umiejętności wyszukiwania potrzebnych informacji w tekście nieliterackim oraz wnioskowania. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte, w którym zdający musieli opracować strategię rozwiązania przedstawionego w nim problemu z wykorzystaniem odczytanej z rysunku zależności między długościami odpowiednich odcinków. Uczniom przystępującym do egzaminu z języka angielskiego największą trudność sprawiły zadania sprawdzające znajomość środków językowych. W przypadku języka niemieckiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było rozwiązanie zadania otwartego, sprawdzającego znajomość funkcji językowych. Zarówno w języku angielskim, jak i niemieckim dość trudne było także zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej - informuje OKE w Gdańsku.

Szkoły średnie w Trójmieście



Ostatni egzamin gimnazjalisty



W związku z reformą edukacji i likwidacją gimnazjów tegoroczne sprawdziany były ostatnimi. 1 września 2019 r. gimnazja przestaną istnieć w systemie edukacji.

Podczas trzydniowego maratonu testów sprawdzono wiedzę uczniów z zakresu przedmiotów humanistycznych, przyrodniczo-matematycznych oraz z języka obcego. Do egzaminu gimnazjalnego w Trójmieście zgłoszono bowiem 98 szkół - w tym 63 w Gdańsku, 30 w Gdyni i pięć w Sopocie. Łącznie egzamin miało napisać 6 266 uczniów.

W części pierwszej - humanistycznej - gimnazjaliści rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego. W części drugiej - z przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii oraz z matematyki. Na koniec, uczniowie zmierzyli się z testem z wybranego języka obcego nowożytnego.

Egzamin ósmoklasisty w Szkole Podstawowej nr 47 w Gdyni. Egzamin ósmoklasisty w Szkole Podstawowej nr 47 w Gdyni.
Podczas tegorocznych egzaminów uczniowie poradzili sobie lepiej z zadaniami humanistycznymi. Tutaj uzyskana przez pomorskich uczniów średnia wyniosła 58 proc. z części poświęconej wiedzy o społeczeństwie i historii oraz 62 proc. z języka polskiego.

Gimnazjaliści z Pomorza zdobyli też średnio 42 proc. z części matematyczno-przyrodniczej z zakresu matematyki. Nieco lepszy wynik uczniowie uzyskali rozwiązując zadania z części przyrodniczej - średnia wyniosła tu 48 proc.

Najwięcej uczniów na Pomorzu zdecydowało się w tym roku zdawać egzamin z języka nowożytnego z angielskiego - 20 311 uczniów. Można było do niego podejść na poziomie podstawowym bądź rozszerzonym. W pierwszym przypadku uczniowie uzyskali średnio 68 proc., w rozszerzonej wersji najwięcej uczniów w regionie osiągnęło wynik na poziomie 53 proc.

- Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność analizy i interpretacji tekstów kultury. Większości gimnazjalistów nie przysporzyło również problemów zadanie z historii sprawdzające umiejętność analizy i interpretacji źródła kartograficznego. Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością odczytywania i interpretowania informacji przedstawionych za pomocą wykresu funkcji, a z biologii umiejętnością planowania i przeprowadzania doświadczeń. Gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka angielskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań z zakresu rozumienia ze słuchu. Na poziomie rozszerzonym uczniowie przystępujący do egzaminu z języka angielskiego najwyższy średni wynik uzyskali za zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych - czytamy w podsumowaniu OKE.
  • Rozkład wyników uczniów - część humanistyczna z zakresu języka polskiego.
  • Rozkład wyników uczniów - część humanistyczna z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie.
  • Rozkład wyników uczniów - część matematyczno-przyrodnicza z zakresu przedmiotów przyrodniczych.
  • Rozkład wyników uczniów - część matematyczno-przyrodnicza z zakresu matematyki.
  • Rozkład wyników uczniów - język angielski poziom podstawowy.
  • Rozkład wyników uczniów - język angielski poziom rozszerzony.
Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej.

- W części humanistycznej z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej, a z historii zadanie dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie "na dowodzenie", którego rozwiązanie wymagało znajomości własności stycznej do okręgu, cech przystawania trójkątów, a także samodzielnej analizy problemu i przedstawienia argumentacji matematycznej, natomiast z chemii - zadanie wymagające prostych obliczeń związanych z zastosowaniem prawa stałości składu. W trzeciej części egzaminu na poziomie podstawowym uczniom przystępującym do egzaminu z języka angielskiego największą trudność sprawiły zadania sprawdzające znajomość środków językowych. Na poziomie rozszerzonym we wszystkich językach obcych nowożytnych największą trudność sprawiło gimnazjalistom rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność stosowania środków językowych - informuje OKE.
Zorganizowanie egzaminów dla ósmoklasistów i gimnazjalistów było w tym roku zdecydowanym wyzwaniem dla dyrektorów szkół i samorządów. Zorganizowanie egzaminów dla ósmoklasistów i gimnazjalistów było w tym roku zdecydowanym wyzwaniem dla dyrektorów szkół i samorządów.

Egzaminy w cieniu strajku w oświacie



Zorganizowanie egzaminów dla ósmoklasistów i gimnazjalistów było w tym roku zdecydowanym wyzwaniem dla dyrektorów szkół i samorządów. Wszystko przez odbywający się od 8 do 27 kwietnia strajk w palcówkach oświatowych, w Trójmieście brało w nim udział kilkadziesiąt szkół.

Czytaj więcej: Strajk w oświacie

To oznaczało, że w wielu szkołach zapewnienie pełnych składów komisji egzaminacyjnych było bardzo trudne. Często do ostatnich godzin trwały poszukiwania chętnych.

Opinie (84) 2 zablokowane

  • Gdzie można znaleźć wyniki statystyczne z podziałem na szkoły? (3)

    • 28 0

    • Jeszcze nie opublikowali.

      • 2 0

    • Nie potrafia ich zestawic (1)

      • 5 0

      • Zawsze OKE publikuje na początku lipca na swojej stronie bip.

        • 1 0

  • Nauczyciele po premii za słabe wyniki pracy. (1)

    Po wakacjach po pożegnanie Karty Nauczyciela.

    • 29 17

    • Pracy?

      Wyniki mowia wiecej niz jakikolwiek znp.

      • 3 2

  • Hmmm (1)

    "w rozszerzonej wersji najwięcej uczniów w regionie osiągnęło wynik na poziomie 53 proc." W całym tekście jest mowa o średniej, a tutaj o modzie? Oczywiście moda lub mediana to wartości, które mówią więcej niż średnia. Tylko czy to jest dobrze napisane?

    • 5 1

    • Co to znaczy mówią więcej niż średnia? Miary tendencji centralnej są różne, mają swoje wady i zalety, różnie się ich używa w zależności od tego co chce się przekazać. Zatem nie mówią więcej, a mówią inaczej.

      • 2 0

  • Jest dobrze w oświacie

    Nauczyciele , odwieście strajk od 28.06.2019 .
    W trosce o swoich pupili strajkujcie do 31.08.2019 .
    Wszyscy będą zadowoleni. NIkt nie straci, najważniejsze są dzieci.

    • 19 32

  • statystyki (1)

    A może pomorskie pochwali się też, jak wypadło w egzaminach na tle reszty Polski, na przykład w porównaniu do podkarpackiego? No bardzo proszę, przecież nie mamy się czego wstydzić, jesteśmy najświatlejszą ze światłych elitą!

    • 22 9

    • Jak zwykle słabo

      Tutaj uczą powierzchownie bo nauczyciele zajmują się przede wszystkim sobą, no i generalnie możliwości intelektualne uczniów mniejsze...
      Generalnie najważniejsza jest chęć ucznia do nauki, która w podkarpackim jest większa, tradycyjne wychowanie w którym nauka jest dużą wartością.
      W pomorskiem dużo bombelków-leserków, którym rodzice "kupią" wykształcenie, części to nauka nie interesuje - jest tyle możliwości pracy przecież - a to zmywak w UK a to różne spółeczki biznesiki...
      Chociaż generalnie na całym świecie tak jest, nauka wyższa jest tylko dla ogarniającej elity

      • 12 8

  • Ania (3)

    Czy naprawdę wszyscy byli geniuszami matematycznymi w ósmej klasie i potrafili pięknie analitycznie myśleć? Myślę, ze wielu z tych zadowolonych z siebie komentujących wypadłoby tak samo słabo To nie był test dla przeciętnego ósmoklasisty. Dla dzieci uzdolnionych matematycznie był łatwy ale dla dzieciaków, które mają wiedzę ale nie są tak błyskotliwe chyba nie do przejścia. Dzieciaki były zbyt mocno w szkole obłożone nowymi tematami a nie były uczone analitycznego podejścia do zagadnień zwłaszcza geometrycznych. To co jest ich słabością zostało potem wykorzystane na teście. To jest porażka . Nie rozumiem jak można mówić o sukcesie.

    • 30 16

    • Trudny?

      Widzialas ten test? Byl łatwiutki nawet dla 6o klasisty- rozwiązała go bezbłędnie właśnie moja córka która orłem mat na pewno nie jest. Oczywiscie w domu i bez stresu ale jednak.

      • 6 4

    • Proszę zobaczyć materiał sprzed 20-30 lat i porównać. Wtedy nikt nie narzekał...

      • 5 0

    • Pani Ania

      z mat-fiz?

      • 0 0

  • Taka średnia????? (3)

    To brzmi jak żart. ...srednio nawet 50% z matmy nie osiagneli. Jestem przerażona ....chętnych na lekarzy, prawników i inżynierów chyba wielu nie będzie. Az strach sie bac co bedzie dalej

    • 36 0

    • Taki mamy poziom nauczania w Trójmiescie.

      • 5 9

    • Wlasnie sami kandydaci

      Do najwyzszej kasty

      • 1 1

    • :(

      Chętni niestety będą... Co gorsza dostaną się na studia i jakoś je skończą. Strach to będzie pójść do lekarza i skorzystać z usług architekta :(

      • 1 0

  • Pytanie do rodziców (9)

    Czy wam też coś się nie zgadza z wynikami? Zaraz po egzaminie były podane odpowiedzi w necie, natychmiast sprawdzaliśmy z dzieckiem bo pamiętała dokładnie jakie zaznaczała, na tej podstawie obliczyliśmy wynik z wszystkich zadań zamkniętych. Dzisiaj szok i zdziwienie, nawet jeżeli zknociła zadania otwarte to różnica jest i tak ogromna, bo nie rozchodzi się o kilka punktów tylko o 20% !!!! Coś mi tu grubo nie gra.

    • 15 27

    • Jak córa

      mówi "rozchodzi się" jak Ty, no to mogły się rozejść wyniki o 20% niestety... :)

      • 14 0

    • Jaki rodzic (1)

      Takie dziecko.
      Pisze się 'sknocić'.
      Pańska pociecha napisała kiepsko test bo jest do pana/pani podobna.Polecam czytać więcej książek,wyjdzie to Wam na dobre.

      • 19 7

      • Odpowiedź w tym stylu jest słaba, niesetety. źle świadczy o przedpiścy.

        • 0 0

    • Kilka punktów niekiedy przekłada się na dziesiątki procent

      Np. z matematyki 1 punkt to 3,3%. Za zadania otwarte było do zdobycia 15 punktów, czyli 50%!!!

      • 21 0

    • My tez mamy wątpliwości co do jednego zadania z angielskiego, najlepiej chyba poprosić o wgląd do pracy i od razu wyjaśnić

      • 4 0

    • my mamy to samo

      Wysylam wniosek do komisji o wglad. Podobno robią najpierw weryfikację i sprawdzą, czy nie nastąpiła pomyłka.

      • 2 0

    • Możesz odwołać się do komisji i sprawdzić pracę ale to musisz zrobić szybko bo terminy są krótkie

      • 3 0

    • sknociła, proszę pani lub pana...

      • 0 0

    • możliwe

      Możliwe, ze dziecko pamiętało, ze się nad 2 odpowiedziami zastanawiało a potem nie pamiętało dokładnie, co zaznaczyło. To jest jednak stres duży. W tym roku jednak wyjątkowo zalecałabym sprawdzenie pracy- bo mam wątpliwości, kto sprawdzał w okresie strajkowym- może też strażacy i inni ochotnicy....

      • 1 0

  • Wyniczki z matematyczki

    Uwaga! Za cztery lata, jeśli poziom wiedzy z matematyki znacząco nie wzrośnie, to wszyscy kandydaci na studia inżynierskie zmieszczą się w jednej salce na Polibudzie.

    • 27 1

  • A nasza szkoła może się wynikami pochwalić! (2)

    Szkoła św. Kazimierza na Zaspie od razu opublikowała na swojej stronie wyniki, bo jest się czym pochwalić. Dziękujemy naszym nauczycielom, bo bez nich nasze dzieciaki nie miałyby takich ocen. A ponieważ w tej szkole akurat są wyniki i egzaminu ośmioklasisty i egzaminu gimnazjalnego, to o przypadku nie ma mowy. Oceny naszych dzieci potwierdzają, że również matematyki można się nauczyć!

    • 13 3

    • Dobrze, że jesteś pracującą mamą, bo przynajmniej masz za co czesne zapłacić...

      ... nie wszystkich (nawet pracujących) jest stać na prywatną szkołę dla dzieci.
      Nie chwal się, bo to nie ładnie - mam nadzieję, że Twoje dzieci posiądą tę wiedzę.

      • 7 5

    • Nie ma sie czym chwalic. Pewnie dzieci do tej szkoly zostaly wyselekcjonwane na podstawie jakis testow. Nie jest sztuka miec osiagniecia ze zdolnymi dziecmi.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (8 opinii)

(8 opinii)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (2 opinie)

(2 opinie)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane