- 1 Majówka 2024: matury i egzaminy. W szkołach będzie ponad 2 tygodnie wolnego? (1 opinia)
- 2 Festyny, dinozaury, pociągi, a może zwiedzanie? Majówka 2024 z dziećmi (12 opinii)
- 3 Rodzinne atrakcje i parki rozrywki - jakie ceny, ile kosztuje zabawa? (30 opinii)
- 4 Krztusiec bije rekordy w kwietniu (125 opinii)
- 5 16 chętnych na budowę nowej szkoły w dzielnicy Piecki-Migowo (84 opinie)
- 6 Coraz więcej rodziców odmawiających szczepienia dzieci (281 opinii)
Zasiłek opiekuńczy do 25 kwietnia. Czy rodzice dostaną 100 proc. pensji?
Posłanki partii Razem apelują o zwiększenie dodatkowego zasiłku opiekuńczego do 100 proc. miesięcznego wynagrodzenia oraz o odprowadzanie od niego składek do ZUS. Świadczenie przysługuje matce lub ojcu dziecka m.in. w przypadku zamknięcia szkoły, żłobka, przedszkola lub klubu dziecięcego z powodu COVID-19. Dziś jest to tylko 80 proc. podstawy wymiaru zasiłku.
Aktualizacja, 12.04.2021
- Dodatkowy zasiłek opiekuńczy, który przysługuje w przypadku zamknięcia żłobka, przedszkola, klubu dziecięcego czy szkoły z powodu COVID-19, został ponownie przedłużony. Uprawnieni będą mogli z niego skorzystać do 25 kwietnia - poinformował ZUS.
Przypomnijmy, że rząd przedłużył lockdown do 18 kwietnia, ale niewykluczone, że obostrzenia pozostaną z nami na dłużej. Wiele wskazuje na to, że szkoły, przedszkola i żłobki będą zamknięte dłużej, ponieważ już zdecydowano o przedłużeniu wypłat zasiłku dla rodziców do 25 kwietnia. Czy tak będzie? Już się zdarzało, że zasiłek "był wydłużany", a placówki dla dzieci działały.
Rząd przedłużył obostrzenia z powodu pandemii, a skoro tak, to znów przedłużono wypłatę dodatkowego zasiłku opiekuńczego. Środki na zasiłki pochodzą z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nie stanowią one obciążenia dla pracodawców. Przypomnijmy, że zasiłek opiekuńczy wynosi dziś 80 proc. podstawy wymiaru zasiłku. Podstawą do naliczania jest przeciętna pensja z ostatnich 12 miesięcy.
Niedzielski: obostrzenia przedłużone do 18 kwietnia
Partia Razem zaapelowała do premiera Mateusza Morawieckiego o zwiększenie dodatkowego zasiłku opiekuńczego do 100 proc. miesięcznego wynagrodzenia oraz o odprowadzanie od niego składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
- Mnóstwo ludzi nie może pracować zdalnie, aby równocześnie pilnować dzieci. To nie tylko medycy, ale także ekspedientki, kasjerki czy personel sprzątający, czyli często osoby, które i tak nie zarabiają dużo. Obcięcie pensji o 20 proc. to dla nich dramat i ryzyko popadnięcia w długi, zwłaszcza gdy lockdown się przedłuża - mówi Magdalena Biejat, posłanka partii Razem.
Jak podkreślają autorzy apelu, dodatkowy zasiłek opiekuńczy nie jest podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne. A to oznacza, że osoby, które zostają w domu, żeby zająć się dziećmi, gdy żłobek i przedszkole nie mogą działać normalnie, dostaną w przyszłości niższą emeryturę. Dlatego apelują o zwiększenie dodatkowego zasiłku opiekuńczego do 100 proc. miesięcznego wynagrodzenia oraz o odprowadzanie od niego składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Według wnioskodawców problem znów dotyka głównie kobiet.
- Rząd zmusza przede wszystkim Polki, bo to nadal głównie kobiety zajmują się opieką na dziećmi, żeby płaciły za lockdown. Kobiety opiekujące się dziećmi tracą 1/5 pensji - dodaje Biejat.
Według partii Razem obecna formuła zasiłku nie tylko uszczupla ich aktualny budżet, ale i naraża na biedę w przyszłości, kiedy przejdą już na emeryturę.
Kto może liczyć na prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego? Tak jak do tej pory dodatkowy zasiłek opiekuńczy w przypadku zamknięcia lub ograniczonego funkcjonowania placówek przysługiwać będzie:
- rodzicom dzieci w wieku do lat 8;
- ubezpieczonym rodzicom dzieci: do 16 lat, które mają orzeczenie o niepełnosprawności; do 18 lat, które mają orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności; do 24 lat, które mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
- ubezpieczonym rodzicom lub opiekunom osób pełnoletnich niepełnosprawnych, zwolnionym od wykonywania pracy z powodu konieczności zapewnienia opieki nad taką osobą.
Zasiłek opiekuńczy jest wypłacany za każdy dzień sprawowania opieki. O korzystaniu z zasiłku pracownik powinien poinformować swojego pracodawcę, a zleceniobiorca swojego zleceniodawcę. Osoba prowadząca działalność gospodarczą powinna zwrócić się bezpośrednio do ZUS-u. Dodatkowego zasiłku nie wlicza się do limitu 60 dni zasiłku opiekuńczego w roku kalendarzowym, przyznawanego na tzw. ogólnych zasadach.
Miejsca
Opinie (151)
-
2021-04-08 09:19
idac tym tropem... (33)
w takim razie ci ktorzy ida pracy niech dostaja 120%. Ktos prace za siedzacych w domu wykonac musi.
- 150 23
-
2021-04-08 09:27
(16)
Siedzacych?!Uważasz że matka(ojciec)siedzi sobie w domu i pierdzi w stołek?Moge sie założyc ze 95% kobiet opiekuje sie wtedy dzieckiem robi obiad pranie i jeszcze posprzata.Myslisz że kobiety ciesza sie z tych przywilejów?To żadne przywileje!To dyskryminacja.Przejscie na emeryture wiek 60 lat a emerytura głodowa!
- 19 63
-
2021-04-08 13:47
(4)
Dziecko to Twój świadomy wybór. Dostajesz 500+ dodatku motywacyjnego. Wystarczy. Nikt Ci nie kazał mieć dzieci, teraz nie płacz, że musisz się nim zajmować.
- 38 10
-
2021-04-08 14:41
(2)
Dziecko tak. Swiadomie tez wybralam przedszkole by mialo opieke gdy jest to potrzebne. Ja je sobie zamknelam?
- 12 6
-
2021-04-09 15:40
(1)
za 1000 plus zatrudnij nianię....
- 7 2
-
2021-04-13 23:29
a opłaty za przedszkole same znikną?
kontrakty są podpisywane na cały rok szkolny/przedszkolny. To że rządowe-cymbały walczą z od roku z amadytyną i korzystają ile wlezie z histerii wirusowej nie powoduje, że czesne za przedszkole znika, a ty chcesz by jeszcze opłacać opiekunkę
- 2 1
-
2021-04-08 14:16
Dziecko jak dorośniesz i założysz rodzinę to nie zapomnij raz na jakiś czas wracać do tego komentarza aby przypomnieć sobie jakim głupcem kiedyś byłeś
- 12 26
-
2021-04-08 13:13
osoby pracujące i mające dzieci też robią pranie, obiad itp. Są bardziej produktywne więc im się należy 120% pensji (1)
- 34 4
-
2021-04-13 21:54
Dlaczego 120% pensji jak pracuja za dwa etaty?
- 1 0
-
2021-04-08 13:07
Osobom pracującym mieszkanie samo się nie sprząta (3)
Po powrocie z pracy też muszę ugotować, pozmywać, wyprać, wyprasować i odkurzyć. Skoro zajmowanie się domem to też praca za którą powinno się dostawać wypłatę to poproszę o drugą pensję za drugi etat.
- 51 5
-
2021-04-12 21:15
(2)
Małe dzieci to jednak inny rodzaj chaosu, niż taki zwykły bałagan który generują dorośli.
- 1 8
-
2021-04-12 23:35
Bałagan nie bierze się z powietrza
Jeśli uważasz, że Twoje dziecko robi bardzo duży bałagan to może masz za dużo rzeczy, z których ten bałagan by się robił.
Poza tym zwierzątka też potrafią nabałaganić i to bardziej od dzieci, które mają zasięg do około metra a kot potrafi wskoczyć na meble i coś zrzucić. Dochodzi jeszcze sierść z lnienia.
Można też mieć "brudzące" hobby, które jakoś trzeba w mieszkaniu zmieścić np. malowanie, majsterkowanie, szycie.
Także przestańcie rodzicie wykorzystywać swoje dzieck jako argument i wymówkę do wszelkich rzeczy.- 4 2
-
2021-04-12 21:30
ktoś ci kazał mieć dzieci?
nie rozumiem, z jednej strony ciągłe peany, jakie to cudowne doświadczenie, a z drugiej ciągłe narzekanie, ile z tym pracy, poświęceń i ile mi się należy z tego tytułu, ciągłe robienie z siebie ofiary.
- 6 2
-
2021-04-08 17:44
Mogły sie zabezpieczać to by nie musiały rodzić
- 6 5
-
2021-04-08 09:33
(3)
Opieka nad dzieckiem, zrobienie obiadu i prania to przyjemność. Zwykle dochodzi do tego i tak konieczność zrealizowania wszystkich swoich obowiązków z pracy, bo nikt inny tego nie zrobi, więc trzeba robić po nocach. Więc nie marudź, bo nie masz tak źle. A swoją drogą jaką chciałabyś mieć emeryturę przechodząc na nią w wieku 60 lat? Ten próg to lewacki wymysł w celu kupowania głosów wyborczych. Aby otrzymać sensowną emeryturę próg powinien zostać zwiększony o co najmniej 10 lat.
- 20 19
-
2021-04-08 14:40
Zapraszam wiec.
- 0 5
-
2021-04-08 13:24
nie ma przymusu przejścia na emeryturę
Co to znaczy sensowna emerytura?
- 17 1
-
2021-04-08 09:47
O 50 lat
- 3 6
-
2021-04-09 15:40
nie mierz wszystkich swoją miarą. Jeżeli ktoś nie może pracować w domu, niech tego nie robi, ale nie oceniajmy wszystkich tak samo!
- 0 0
-
2021-04-08 21:16
Mama (1)
Oczywiscie, ze zasiłek z powodu covid powinien wynosić 100% dla rodzicow, za to pensja nauczycieli za ten czas powinna wynosić conajwyżej 70%!!!
- 3 6
-
2021-04-08 22:06
O matko, a ty powinnaś dostać 50% zasiłku.
Przecież nauczyciele nie są na postojowym.
- 6 0
-
2021-04-08 11:02
Taki jeden (4)
To idąc Pana tokiem rozumowania,opiekujacy się dziećmi powinni dostać 200% Bo przecież się opiekują dziećmi,które w przyszłości będą zarabiać na Pana emeryturę...
- 12 13
-
2021-04-08 11:10
Na emeryturę każdy pracuje sam. (3)
W tej chwili ten pan pracuje na edukację, opiekę zdrowotną, zasiłki wszelkie bonusy tych dzieci. A za parę lat może się okazać, że zwiały za granicę albo trafiły za kratki. Na pewno nie będą pracować na cudzą emeryturę, tylko na swoją.
- 27 6
-
2021-04-08 13:31
Niestety nie masz racji (2)
My teraz pracujemy na emeryturę naszych dziadków /Rodziców . ZUS przecież tych pieniędzy nie odkłada tylko zapisuje na werbalnym koncie. A z obecnych składek są opłacane dzisiejsze emerytury.
- 13 9
-
2021-04-08 14:50
A jednocześnie pracujemy na benefity dzieciatych, chociaż nasze dzieci wychowaliśmy bez 500 plus i innych takich.
Częściowo zapisuje się na koncie, jeśli ma się dodatkowe narzędzia oszczędzania. Zus to worek bez dna, tam się nic nie dokłada.
- 11 1
-
2021-04-08 13:46
Nie tłumacz, nie zrozumieją, oni myślą że zus ma skarbiec i tam trzymają ich pieniądze
- 8 9
-
2021-04-08 14:07
Ci rodzice nie zostają w domu bo mają takie widzimisię (1)
Tylko dlatego ,że rząd zamknął im przedszkola. Dlaczego z winy rządu mam dostawać 80% pensji??
- 8 12
-
2021-04-08 14:43
Odprowadzajac od tego 100% naleznych skladek
- 3 2
-
2021-04-08 11:27
200 % (2)
A przedszkolanki siedzą teraz w domu że swoimi dziećmi za 100% bo przedszkola i żłobki stoją puste to gdzie tu sprawiedliwość
- 11 7
-
2021-04-08 13:16
Przedszkola nie są puste!!!! (1)
Nikt nie weryfikuje czy rodzice pracują jako medycy, mundurowi etc ...... u nas wystarczyło oświadczenie!!!! No i żłobek działa. Jedno dziecko ma rodzica lekarza a przyjmujemy 10 dzieci. Nie chwałę się , bo to nie moja decyzja. Chciałam pokazać fikcję tego obostrzenia!!!!
- 21 1
-
2021-04-08 13:32
Masz rację w 100%
Moje dziecko jest na zdalnych w szkole, siedzą sobie wszyscy w 1 sali z komputerami a Pani robi im zdalne z za ściany :)
- 3 1
-
2021-04-08 10:57
Powiedział o godzinie 10 w czwartek, że ma obowiazki w pracy...pracodawca wie, że siedzisz sobie i komentujesz pierdoły w (2)
- 9 6
-
2021-04-08 13:11
Jesteś bardzo ograniczony skoro uważasz, że każdy pracujący o godzinie 10 musi być w pracy (1)
Praca zmianowa, o nieregularnym czasie pracy itp. Ja mam dziś pracę na 13:30.
Szok i niedowierzanie zapewne dla ciebie. No to odchoruje to i zapamiętaj.- 12 3
-
2021-04-08 13:14
Pomyłka miało być odchoruj nie odchoruje
- 6 1
-
2021-04-13 21:52
Moze doplaccie tym co dzieci nie maja i pracuja 200% bo robia za dwoch. O nich nikt nie pomysli. Frajerstwo.
- 3 0
-
2021-04-13 20:04
Opieka
Nie mam nic przeciwko wsparcia dla rodzica małego dziecka, ale dlaczego płaci się za opiekę nad zdrowym dzieckiem z pieniędzy ZUS!!!! . Dlaczego nie finansuje tego FP???
- 0 0
-
2021-04-08 15:03
(11)
Ja teraz jestem na zdalnej pracy z 2 malutkich dzieci. Jeżeli opieką będzie na 100% to nie widzę powodu dla którego ja miałabym wstawac o 5 rano, żeby wykonać swoje obowiązki z pracy zanim dzieci wstaną. Idę na opiekę, a praca kwiczy i czeka.
- 90 20
-
2021-04-13 19:36
Żłobki i przedszkola sà otwarte...
Wystarczy oświadczenie o pracy w no. mundurôwce...... nikt tego nie sprawdza!!!!!!
- 0 0
-
2021-04-13 15:54
Ja poprzedni lockdown tak przepracowałam
Pod koniec już mi się płakać chciało. Pulpit zdalny działał jak chciał, norma kwiczała, dziecko marudziło. Tym razem się już podałam.
- 1 0
-
2021-04-12 23:47
wygladasz jak byś miala wyrzuty sumienia, że idziesz na opiekę. Praca zawodowa nie powinna aż tak bardzo cię absorbować, już widać oznaki nerwicy
- 1 4
-
2021-04-12 12:29
chetnie wtedy wezme twoja prace
i problem bezrobocia sie rozwiaze.
- 4 1
-
2021-04-08 15:15
Pamiętaj o tym (6)
Że nie każdy może pracować zdalnie. A poza tym skoro dajesz radę opiekować się dziećmi i równocześnie pracować, to raczej nikt nie będzie kwiczał że wzięłaś opiekę... Myślę że koleżanki uporają się z Twoimi obowiązkami bez większych problemów
- 19 26
-
2021-04-08 15:36
(5)
Nie, nie uporają się. Moje koleżanki nie zajmują się moimi sprawami. Daje radę opiekować się dziećmi bo pracuję kiedy one śpią i nadrabiam wieczorami i w weekendy.
- 30 10
-
2021-04-08 16:09
Brawo medal się należy (3)
No medal się należy tej Pani.... Wzorowy pracownik i Matka Polka !
A skromna przy tym i niezłomna!
Brawo brawo dla tej Pani Chodzący ideał.- 17 27
-
2021-04-09 15:37
(1)
ja mam tak samo, jak ta pani. Medale? nie! wystarczy dobrze się zorganizować, a nie wyciągać pieniądze od Państwa. coś za coś .... 80% albo 100% i praca w weekendy i wieczorami .....
- 11 11
-
2021-04-12 08:55
pieniądze obywatela z odprowadzanych składek z wynagrodzenia, a nie państwa
- 7 1
-
2021-04-08 23:02
Tak medal się należy, bo ktoś pracuje zamiast siedzieć na tyłku i swoje obowiązki zrzucać na innych. A Pani co, na opiece od zeszłego marca?
- 25 6
-
2021-04-08 16:32
Ciesz się...
Są tacy, którzy nie mogą sobie zdalnej pracy wykonać kiedykolwiek...muszą być online w określonym czasie;(
- 20 1
-
2021-04-13 14:33
200
procent, co tam 100. Płodzić kapustę a ta da 200 normy!
- 2 0
-
2021-04-08 16:53
9-latki (3)
a 9-letnie dzieci siedzą same w domu)))) to jest dopiero absurd
- 14 10
-
2021-04-13 01:37
najlepiej kazdemu komputer i opiekuncze do 18 (1)
a potem mamy spoleczenstwo zbiorek i nierobow
- 1 1
-
2021-04-13 09:42
haha i**oto skończony, panstwo zamknelo wszystkie zlobki i przedszkola i co taki rodzic ma zrobic? isc z dzieckiem do pracy? czy zostawic w domu na 10 godzin? te dzieci do ktorych sie tak rzucasz beda pracowac na twoja emeryture kretynie wiec sklej wary i morda krótko. no chyba ze wolisz sobie sprowadzic miliony turków jak w DE zeby oni sie rozmnazali zamiast polakow. co za burek ze wsi. essa
- 0 0
-
2021-04-13 00:48
Dziwie się matkom dzieci z 2-3 klas
Czemu tylko do 8 lat jest zasiłek? Czemu o tym nikt głośno nie mówi??? Wiosną zeszłego roku przy pierwszym lockdownie był zasiłek do 3 kl!!! Współczuję dzieciom z 2 kl.które wiosną tego roku skończyły np.8 lat i 1 miesiąc
Biedne, cały dzień są bez opieki, dodatkowo muszą brać udział w zdalnych lekcjach i być odpowiedzialne za spr na którą lekcje mają się włączyć... Prawie jak korpo-ludki.- 2 0
-
2021-04-13 09:27
jakby PO rządziło to by guzik dostali
- 0 5
-
2021-04-13 09:27
a co dla singli?
to oczywiscie żart
- 0 0
-
2021-04-13 09:25
wszystkim mało
rodzicom, emerytom, ciągle mało
- 4 0
-
2021-04-13 09:25
a mało dostają?
za poprzednich rządów nawet 500+ nie dostawal ii nie narzekali, a teraz ciągle mało
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.