• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpieczna droga do szkoły. Gdańsk rozpoczyna badania

Krzysztof Koprowski
25 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Urzędnicy na razie nie chcą mówić o konkretnych rozwiązaniach, jakie będą wprowadzone. Poznamy je po przeprowadzeniu badań w szkołach. Urzędnicy na razie nie chcą mówić o konkretnych rozwiązaniach, jakie będą wprowadzone. Poznamy je po przeprowadzeniu badań w szkołach.

Czy uda się wyeliminować śmiertelne wypadki z udziałem pieszych i rowerzystów z gdańskich ulic? Krokiem w tę stronę ma być reorganizacja ruchu wokół szkół podstawowych w mieście. O jej kształcie zdecydują m.in. uczniowie, rodzice oraz nauczyciele.



Czy należy ograniczyć dojazd autem do szkół?

Przypomnijmy: w trakcie poprzedniej kampanii wyborczej włodarze miasta zapowiedzieli wdrożenie programu poprawy bezpieczeństwa w ruchu, który w już pięcioletniej perspektywie ma spowodować ograniczenie do zera liczby wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych i rowerzystów.

Teraz, na kilka dni przed kolejnymi wyborami, temat pojawia się ponownie. W poniedziałek przed szkołą podstawową nr 12 przy ul. Człuchowskiej zobacz na mapie Gdańska urzędnicy zapowiedzieli rozpoczęcie badań ankietowych, których wynik ma być podpowiedzią, w jaki sposób zmienić organizację ruchu w obrębie placówek edukacyjnych.

- Program ma na celu poprawę bezpieczeństwa dotarcia do szkół drogą pieszą oraz rowerową. Jest on zgodny ze strategią mobilności, która była wypracowana podczas szerokich konsultacji społecznych - mówi Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta Gdańska i kandydatka na prezydenta w wyborach 3 marca. - Na podstawie raportu z badań oraz zawartych w nim rekomendacji będziemy wdrażali zmiany, by dotarcie do szkoły było bezpieczne, aby rodzice czuli się spokojniej i pewniej, wysyłając dzieci na zajęcia.

Badania ankietowe oraz audyt terenowy



Oprócz badań ankietowych skierowanych do uczniów, rodziców i pracowników szkół, które potrwają do czerwca, wykonany będzie też audyt terenowy wokół każdej szkoły z udziałem przedstawicieli Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Biura Rozwoju Gdańska, Wydziału Rozwoju Społecznego UMG, Policji, Straży Miejskiej oraz Politechniki Gdańskiej.

Szkoły objęte programem:

  1. SP nr 12 zobacz na mapie Gdańska (Ujeścisko - Łostowice),
  2. SP nr 19 zobacz na mapie Gdańska (Orunia),
  3. SP nr 42 zobacz na mapie Gdańska (Suchanino),
  4. SP nr 45 zobacz na mapie Gdańska (Wrzeszcz Górny),
  5. SP nr 62 zobacz na mapie Gdańska (Krakowiec - Górki Zachodnie),
  6. SP nr 67 zobacz na mapie Gdańska (Śródmieście),
  7. SP nr 79 zobacz na mapie Gdańska (Przymorze Wielkie),
  8. SP nr 83 zobacz na mapie Gdańska (Kokoszki),
  9. Pozytywna Szkoła Podstawowa zobacz na mapie Gdańska (Kokoszki),
  10. Morska Szkoła Podstawowa zobacz na mapie Gdańska (Chełm).

- Chcemy dowiedzieć się, w jaki sposób uczniowie najczęściej docierają do szkoły i dlaczego wybierają akurat ten środek transportu oraz jakie rozwiązania mogą zmienić ich dotychczasowe zachowania transportowe. Zależy nam, aby ta droga była bezpieczna, ale jednocześnie aktywna mobilnie - abyśmy nie podwozili naszych dzieci samochodami pod szkołę - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. zrównoważonego rozwoju i mieszkalnictwa.
- Wybraliśmy różne szkoły z różnymi drogami dojścia czy dojazdu oraz różnymi zachowaniami transportowymi uczniów. Obecna sytuacja wokół szkół nie jest zła, ale chcemy, by było jeszcze lepiej, aby rodzice i uczniowie mogli się czuć bezpiecznie - podkreśla Zbigniew Korytnicki, Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Na początku każdego roku szkolnego otrzymujemy dziesiątki telefonów z prośbami o kontrole drogowe - najczęściej pod kątem nieprawidłowego miejsca wysadzania pasażerów, parkowania oraz blokowania wyjazdów i dróg ewakuacyjnych.

Gdynia chce zadbać o bezpieczeństwo pod szkołami



Pierwsze rozwiązania, gdy będzie gotowy raport



Urzędnicy do czasu przygotowania raportu nie chcą wskazywać żadnych rozwiązań, które mogą doczekać się wdrożenia. Na ten moment nie deklarują więc np. możliwości ograniczenia ruchu aut w bezpośrednim otoczeniu szkół (takie rozwiązania są brane pod uwagę m.in. w Krakowie, Poznaniu i Łodzi) czy uruchomienia dodatkowych linii autobusowych, dowożących uczniów do placówek.

- Poczekajmy najpierw na wnioski i rekomendacje z badań - ucina spekulacje Dulkiewicz.
- Raport z rekomendacjami będzie gotowy w czerwcu br. Wdrażanie rekomendacji planujemy rozpocząć od września - zapowiada Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej UMG oraz pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej.

Opinie (281) 10 zablokowanych

  • Inicjatywa zacna, ale czy prawidłowa? (2)

    Ile było dotychczas wypadków w okolicach szkół i czy ucierpiały w nich dzieci? To jest chyba kluczowe, aby program "zero ofiar" miał sens. Coś mi się wydaje, że jednak ofiary znajdują się gdzie indziej.

    • 5 3

    • nie chodzi wyłącznie o "zero ofiar" (bezpieczeństwo) (1)

      ale o zmianę nawyków komunikacyjnych: zwiększenie skłonności do rezygnacji z samochodu i promocję chodzenia pieszo, jeżdżenia rowerem, hulajnogami i kombinacjami tych sposobów poruszania się z przejazdami komunikacją zbiorową.

      • 0 2

      • Ale artykuł jak i urzędnicy ewidentnie powiązali te działania z projektem zero, co według mnie jest głupie, bo tak jak mówisz, w przypadku szkół chodzi o coś innego.

        • 0 0

  • (13)

    Bezpieczne rozwiązanie może i się znajdzie, ale pod szkołami i tak będą korki bo SUVy (często w lizingu) muszą być zaparkowane pod samymi schodami :)

    • 99 14

    • lepszy SUV (4)

      niż jakieś dziadostwo które zawiśnie na pierwszym lepszym krawężniku.

      • 3 27

      • (2)

        A od kiedy się jeżdzi po krawężnikach,od tego jest droga.

        • 13 2

        • A kto wyznacza miejsca parkingowe, na które można wjechać tylko po krawężniku?

          • 0 1

        • dziś 2 osoby jechały na lewoskręt na karwinach po trawniku

          bo nie mogły poczekać na światła

          i tak, to były suwy, tak nie wiozły nikogo poza kierowcą.

          • 4 0

      • suv to samochód pakistańskiej matki dziesięciorga dzieci

        i to jest fakt

        • 8 5

    • w Japonii nie boją się zainstalować spowalniaczy na głównej ulicy tuż przed szkołą

      a może i lepiej zrobić takie stalowe płyty wysuwane z pod ziemi jak w rosji przed szlabanami kolejowymi .... wjedziesz na światła z tzw "późnym żółtym" ... i Bum!!!!! ... stalowa płyta z jezdni wyskakuje.... :)))

      • 3 0

    • Nie beda. Przypominam o bezpłatnej komunikacji dla uczniow

      • 2 2

    • Jedna wielka ściema

      • 0 2

    • (3)

      To nie zależy od auta, a od stanu umysłu, toczyłem boje z i**otami łamiącymi zakaz ruchu przy szkole i nie były to suvy, tylko 10 letnie bmw, ople i podobne.
      A sam mam suva (za gotówkę) i moje dzieci umieją pójść na piechotę lub pojechać na hulajnodze ;)

      • 9 6

      • ja bym chetnie zmienil.... (2)

        20 letnie tico na cos 10 letniego ale nie stac mnie, firma od lat "w kryzysie" a moj biedny szef z wielkim trudem co miesiac na rate x8 dla siebie i q5 dla zony zbiera.....

        • 12 2

        • (1)

          I nie masz zamiaru nic zmienić? Szef byłby głupi gdyby tego nie wykorzystywał.

          • 6 4

          • Korpo lajza to po prostu lubi i nic nie zmieni.

            • 2 4

    • W lyzyngu kochanieńki)

      • 14 5

  • W Gdańsku to pikuś. Przejedźcie się rano w

    stronę Sierakowa. Tam dzieciaki popylaj zimą w ciemnościach z buta poboczem ruchliwej drogi wojewódzkiej. Chodnika często nie ma.

    • 1 1

  • bezpieczne przejscia

    Zdziwiona jestem brakiem zaintersowania Morena.. tu z roznych stron osiedla dojescie do szkoly podstwowej nr1 M.Zaruskiego jest bardzo niebezpieczne np przejscie przez ulicę Wilenską od stony Raciborskiego to skrzyzowanie .Tu powinen być spowalniacz dla kierowcow w obu kierunkach jazdy..Przejscie dwuetapowe wysepka w zimie oblodzona ..Brak slow

    • 4 0

  • Tak dla audytów pieszych (1)

    Niech urzędnicy przejdą się ulicami, tak jak uczniowie co dziennie. Niech postoją na czewonym, na wieloetapowym przejściu, niech posłuchają hałasu i niech dojadą komunikacją. Piszę to bez złośliwości, to naprawdę ma szansę przynieść pozytywne zmiany.

    Brawo za pomysł i czekamy na wyniki i decyzje.

    • 8 0

    • Marzenia ściętej głowy

      "Audyt" to przedwyborczy pic na wodę, albo jakaś ustawiona akcja z szybkim wydaniem "unijnych" pieniędzy, bo akurat taki program jest dostępny.

      • 1 1

  • droga Warszawską

    dzieci z osiedla , które muszą przejsć przez ul. warszawską a któe z checia pojechałyby rowerem niemoga gdyż Warszawska nie ma ścieżki, auta pedzą- jak nie ma korków, poza tym chodnik jest bardzo wąski że nawet 2 osoby nie mogą sie ominąć. Moze aż od tej strony drogi z domu do szkoły należaloby spojrzeć.

    • 5 0

  • Czeka nas protest matek w suvah (7)

    A ja tym babom powiem tak: Baby do garów!

    • 48 30

    • (1)

      To zawieź dzieci do szkoły buraku, gwarantuje Ci, że każda matka z chęcią po prostu pojedzie do swojej pracy kiedy Ty ogarniesz dzieci przed pójściem do swojej roboty. W czym problem?

      • 6 5

      • problem w chęci zaoszczędzenia cennych 3 minut z rana kosztem bezpieczeństwa dziecka , rozpierduchy drogowej , utrudnieniu życia innym dowożącym dzieci do szkoły , powodowania groźnych sytuacji - 3 no może 5 minut kosztem kalectwa na całę życie - 100 razy się uda 1 raz się nie uda i nie będzie myślałam , przepraszam ... czasu nie cofniesz - myśl zamiast odruchowo odpyskowywać bezsensownymi nieuzasadnionymi frazesami - myśl - myślenie na prawdę nie boli ... a na farcie nie ma co polegać

        • 0 2

    • Janusz to wulgarne słowo przy twoim imieniu pisze się przez samo h (3)

      • 5 2

      • Owszem, ale tylko na murze obok budki z piwem i tylko przez polanalfabetow.

        • 2 1

      • huk

        • 0 1

      • hrystus?!

        • 3 2

    • Baby na traktory.

      • 0 1

  • Sp79

    Przejście przez Rzeczypospolitej na wysokości Kołobrzeskiej to walka o życie dla dzieci ! Pod sygnalizatorami są zielone strzałki i kierowcy nagminnie wymuszają pierwszeństwo na pieszych, którzy maja zielone światło. Proponuje zdjąć te strzałki ponieważ już było kilkanaście potrąceń pieszych i rowerzystów.

    • 3 0

  • audyt dróg - sprawdzić szkołę metropolitarną Kowale

    Szkoda, że przy nowoczesnej szkole metropolitarnej w Kowalach nie ma nowoczesnych przejść dla dzieci - a w zasadzie nie ma żadnych. Droga dzieci do szkoły nieoświetlona, brak widocznego dla aut oznakowania i oświetlenia przejść dla pieszych. Przy przejściach dla pieszych parkingi na których stoją auta dostawcze - nie widać wchodzących na przejścia z ulicy, szczególnie jesienią i zimą kiedy szybko jest ciemno.

    • 5 0

  • Kolejne obietnice o niczym (1)

    Wielkie słowa o czymś relatywnie prostym.
    Jak w Czechach tablica z ograniczeniem i do tego miernik prędkości co wyświetla wyniki .Do tego progi, wielkie na 20 aut zatoczki dla aut rodziców co to dzieci dostarczają. Oczywiście monitorowane by sobie trzoda nie parkowała.
    I mandaty, bez umiaru i litości w promieniu 1 kilometra od szkoły .
    Dla pieszych rowerzystów i kierowców.
    Niech młode pokolenie patrzy ze może być bezpiecznie !

    • 4 1

    • Czemu dla pieszych, piesi stwarzają jakieś zagrożenie dla uczniów?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (8 opinii)

(8 opinii)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (2 opinie)

(2 opinie)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane