• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpieczna droga do szkoły. Gdańsk rozpoczyna badania

Krzysztof Koprowski
25 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Urzędnicy na razie nie chcą mówić o konkretnych rozwiązaniach, jakie będą wprowadzone. Poznamy je po przeprowadzeniu badań w szkołach. Urzędnicy na razie nie chcą mówić o konkretnych rozwiązaniach, jakie będą wprowadzone. Poznamy je po przeprowadzeniu badań w szkołach.

Czy uda się wyeliminować śmiertelne wypadki z udziałem pieszych i rowerzystów z gdańskich ulic? Krokiem w tę stronę ma być reorganizacja ruchu wokół szkół podstawowych w mieście. O jej kształcie zdecydują m.in. uczniowie, rodzice oraz nauczyciele.



Czy należy ograniczyć dojazd autem do szkół?

Przypomnijmy: w trakcie poprzedniej kampanii wyborczej włodarze miasta zapowiedzieli wdrożenie programu poprawy bezpieczeństwa w ruchu, który w już pięcioletniej perspektywie ma spowodować ograniczenie do zera liczby wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych i rowerzystów.

Teraz, na kilka dni przed kolejnymi wyborami, temat pojawia się ponownie. W poniedziałek przed szkołą podstawową nr 12 przy ul. Człuchowskiej zobacz na mapie Gdańska urzędnicy zapowiedzieli rozpoczęcie badań ankietowych, których wynik ma być podpowiedzią, w jaki sposób zmienić organizację ruchu w obrębie placówek edukacyjnych.

- Program ma na celu poprawę bezpieczeństwa dotarcia do szkół drogą pieszą oraz rowerową. Jest on zgodny ze strategią mobilności, która była wypracowana podczas szerokich konsultacji społecznych - mówi Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta Gdańska i kandydatka na prezydenta w wyborach 3 marca. - Na podstawie raportu z badań oraz zawartych w nim rekomendacji będziemy wdrażali zmiany, by dotarcie do szkoły było bezpieczne, aby rodzice czuli się spokojniej i pewniej, wysyłając dzieci na zajęcia.

Badania ankietowe oraz audyt terenowy



Oprócz badań ankietowych skierowanych do uczniów, rodziców i pracowników szkół, które potrwają do czerwca, wykonany będzie też audyt terenowy wokół każdej szkoły z udziałem przedstawicieli Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Biura Rozwoju Gdańska, Wydziału Rozwoju Społecznego UMG, Policji, Straży Miejskiej oraz Politechniki Gdańskiej.

Szkoły objęte programem:

  1. SP nr 12 zobacz na mapie Gdańska (Ujeścisko - Łostowice),
  2. SP nr 19 zobacz na mapie Gdańska (Orunia),
  3. SP nr 42 zobacz na mapie Gdańska (Suchanino),
  4. SP nr 45 zobacz na mapie Gdańska (Wrzeszcz Górny),
  5. SP nr 62 zobacz na mapie Gdańska (Krakowiec - Górki Zachodnie),
  6. SP nr 67 zobacz na mapie Gdańska (Śródmieście),
  7. SP nr 79 zobacz na mapie Gdańska (Przymorze Wielkie),
  8. SP nr 83 zobacz na mapie Gdańska (Kokoszki),
  9. Pozytywna Szkoła Podstawowa zobacz na mapie Gdańska (Kokoszki),
  10. Morska Szkoła Podstawowa zobacz na mapie Gdańska (Chełm).

- Chcemy dowiedzieć się, w jaki sposób uczniowie najczęściej docierają do szkoły i dlaczego wybierają akurat ten środek transportu oraz jakie rozwiązania mogą zmienić ich dotychczasowe zachowania transportowe. Zależy nam, aby ta droga była bezpieczna, ale jednocześnie aktywna mobilnie - abyśmy nie podwozili naszych dzieci samochodami pod szkołę - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. zrównoważonego rozwoju i mieszkalnictwa.
- Wybraliśmy różne szkoły z różnymi drogami dojścia czy dojazdu oraz różnymi zachowaniami transportowymi uczniów. Obecna sytuacja wokół szkół nie jest zła, ale chcemy, by było jeszcze lepiej, aby rodzice i uczniowie mogli się czuć bezpiecznie - podkreśla Zbigniew Korytnicki, Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Na początku każdego roku szkolnego otrzymujemy dziesiątki telefonów z prośbami o kontrole drogowe - najczęściej pod kątem nieprawidłowego miejsca wysadzania pasażerów, parkowania oraz blokowania wyjazdów i dróg ewakuacyjnych.

Gdynia chce zadbać o bezpieczeństwo pod szkołami



Pierwsze rozwiązania, gdy będzie gotowy raport



Urzędnicy do czasu przygotowania raportu nie chcą wskazywać żadnych rozwiązań, które mogą doczekać się wdrożenia. Na ten moment nie deklarują więc np. możliwości ograniczenia ruchu aut w bezpośrednim otoczeniu szkół (takie rozwiązania są brane pod uwagę m.in. w Krakowie, Poznaniu i Łodzi) czy uruchomienia dodatkowych linii autobusowych, dowożących uczniów do placówek.

- Poczekajmy najpierw na wnioski i rekomendacje z badań - ucina spekulacje Dulkiewicz.
- Raport z rekomendacjami będzie gotowy w czerwcu br. Wdrażanie rekomendacji planujemy rozpocząć od września - zapowiada Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej UMG oraz pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej.

Opinie (281) 10 zablokowanych

  • To bardzo dobra inicjatywa - szkoda, że zasięg jej działania jest jedynie lokalny... (1)

    Uważam, że tak długo jak będzie się do kierowców podchodziło pobłażliwie w stosunku do ich przewinień, tak długo będą zdarzały się wypadki...

    • 6 2

    • a ja myślę że konsekwentna perswazja daje lepsze efekty niż karanie od czasu do czasu

      • 0 0

  • Kolejne obietnice o niczym (1)

    Wielkie słowa o czymś relatywnie prostym.
    Jak w Czechach tablica z ograniczeniem i do tego miernik prędkości co wyświetla wyniki .Do tego progi, wielkie na 20 aut zatoczki dla aut rodziców co to dzieci dostarczają. Oczywiście monitorowane by sobie trzoda nie parkowała.
    I mandaty, bez umiaru i litości w promieniu 1 kilometra od szkoły .
    Dla pieszych rowerzystów i kierowców.
    Niech młode pokolenie patrzy ze może być bezpiecznie !

    • 4 1

    • Czemu dla pieszych, piesi stwarzają jakieś zagrożenie dla uczniów?

      • 1 0

  • wystarczyłyby wysokie mandaty. Kierowcy z dnia na dzien by sobie przepisy przypomnieli (3)

    no ale u nas chodzi o kase, a nie o bezpieczenstwo

    • 4 2

    • Twój tekst jest wewnętrznie niespójny (2)

      perswazja konsekwentnie stosowana daje lepsze wyniki niż sporadyczne w praktyce akcje karania.

      • 1 1

      • (1)

        a gdzie napisałem że sporadycznie. dobrze. konsekwentne karanie daje lepsze wyniki niż sporadyczne karanie.

        Zresztą sama świadomość wysokości kary by wystarczyła.
        Jak za dany manewr groziłoby 1000zł, a nie 50zł to by się dwa razy zastanowił.

        • 1 0

        • Nie tylko groźba jest ważna, ważna jest też nieuchronność kary

          Ale bezpieczeństwo podnosi też bardzo infrastruktura spowalniająca ruch i zniechęcająca do używania samochodu. Oby u nas jak najszybciej taka się pojawiła, razem z dobrą komunikacją miejską

          • 0 0

  • Sp 86 na Wielkopolskiej

    Dlaczego audytu nie ma szkoła podstawowa nr 86 na Wielkopolskiej 20.
    Tam jest Armagedon. Jedyna droga wyjazdową do Gdansk z Osiedla Cztery Pory Roku, dzieci dojeżdżają autobusami, wieczne korki rano przy szkole. Rodzice którzy muszą podwiźć dzieci pod drzwi szkoły. A w szkole 1300 uczniów.

    • 7 0

  • Działania... (1)

    pewnie się ograniczą do wybudowania kolejnych progów zwalniających, bo któryś z radnych ma warsztat i zarabia na naprawach zawieszenia. Progi, które z założenia niszczą samochody, niezależnie od prędkości, bo nawet przy prędkości 20 km/h podwozie uderza o próg. Postawienie radaru byłoby skuteczniejsze, ale nie przynosi warsztatom dochodu.

    • 4 3

    • zmień samochód lub zrezygnuj z niego

      korzystałem z wielu różnych samochodów, żaden nie miał problemów z przejazdem przez próg spowalniający przy prędkości 20-30 km/h

      • 1 1

  • Jest tyle szkol. Dlaczego az dwie szkoly na Kokoszkach sa objete tym.programem?

    • 0 1

  • Przejścia z odstępem 10m

    • 0 1

  • Zbadajcie sp nr 8

    A dlaczego nie sp 8?
    Niech zbadaja, jak dzieciaki z ujesciska dojeżdżają tramwajem, albo ida piechotą przez łódzką i Havla, bo ta szkola to ich rejon. Po drodze mijają szkołę morską, mogłyby też chodzić do 12, gdzie mają tylko jedna ulicę z 30km/h, ale nie mogą.

    • 3 0

  • Bardzo dobra inicjatywa (1)

    Przypuszczalnie wpisuje się w program "wizji zero". Początek leczenia samochodozy i cyklofobii, która występuje w wielu gospodarstwach domowych zaopatrzonych w samochód, położonych z dala od przystanków komunikacji publicznej.

    • 2 1

    • Niestety

      Samochodofobia jest nieuleczalna, medycyna może tylko bezradnie rozłożyć ręce.

      • 2 0

  • wprowadzic oplaty za zatrzymywanie sie pod szkołami szybko sie nauczą jak bedą musieli placic.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (8 opinii)

(8 opinii)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (2 opinie)

(2 opinie)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane