• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Remontowa" rozpoczęła budowę drugiego promu dla PŻM

Wioletta Kakowska-Mehring
29 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (92)
  • Cięcie pierwszych blach oznacza start technologicznego procesu produkcji promu w stoczni.
  • Cięcie wykonano w technologii plazmowej za pomocą przecinarki CNC z głowicą 3D, umożliwiającą cięcie stali i stopów metali z jednoczesnym tzw. fazowaniem krawędzi.
  • Każdy prom będzie się składał z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji.

W Gdańskiej Stoczni Remontowa rozpoczęła się budowa drugiego promu zakontraktowanego przez spółkę Polskie Promy dla Polskiej Żeglugi Morskiej. Pierwszy z promów jest już na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty.



Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.


Remontowa scala, ale budują też trójmiejscy podwykonawcy



Budowa pierwszego z promów rozpoczęła się w październiku ubiegłego roku. Dziś jest na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty. Jednostka ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024/25 roku.

Kadłuby są produkowane i montowane w GSR, ale z wielu sekcji powstających częściowo przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta. Każdy prom będzie składał się z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tysięcy ton.

Promy będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję CO2 o około jedną czwartą wobec stosowanych obecnie rozwiązań w podobnych jednostkach. 



Nowy program Batory i "wypełnianie luki" promem z Włoch



Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów - program "Batory". W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety, zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów.

W nowej odsłonie projektu statki zamówiła spółka Polskie Promy, a głównym odbiorcą jest Polska Żegluga Morska, czyli jeden z państwowych armatorów. Drugi, czyli Polska Żegluga Bałtycka, która miała być beneficjentem nieudanego programu "Batory", w ramach nowego programu ma czarterować jeden z promów budowanych w Gdańsku.

Równocześnie we włoskiej stoczni Visentini powstaje kolejny prom dla PŻB. Ma on być czarterowany od włoskiego armatora z opcją wykupu. Chodzi o jednostkę, która ma - jak to określił  sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk - "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów. Statek ma być gotowy w 2024 roku.

Miejsca

Opinie (92) ponad 10 zablokowanych

  • (5)

    A czy nasze tęgie rządowe umysły wymyśliły do czego wykorzystać słynną stępkę?
    Może jako przycisk do papieru na sasinowe zestawy do głosowania?

    • 20 19

    • (2)

      Stępka khe khe khe ale beka khe khe khe
      Pod każdym postem o promach będziecie narzekać na tą stępkę?

      • 6 16

      • ty możesz na Tuska, bo wiadomo stępka to jego wina

        • 16 4

      • Bo to grande sciema była i tani PR dla ciemnego suwerena

        • 10 2

    • sasinowe zestawy już nie istnieją, przemielili je znienacka... :O) (1)

      • 12 2

      • PiSpadek taki...

        • 7 3

  • (9)

    Ktoś może wie dlaczego pżm (albo ogólnie firmy z europy) rejestrują statki na bahamach czy innych liberiach?

    Rzadszy serwis? Brak praw pracowniczych?

    Jak to taki narodowy czempion to czemu nie ma regulacji pozwalających na pracę pod polską banderą?

    • 8 16

    • Jak nie wiadomo o co chodzi..?

      • 9 0

    • nie opłaca się

      • 9 0

    • (2)

      Podatki

      • 11 0

      • (1)

        no dobra, ale w tej chwili nic nie dostajemy z tych podatków, bo są pod inną banderą.

        dlaczego nie ma takich regulacji, że skoro mamy dostawać nic, to może lepiej dostać 1%?

        • 1 4

        • zapytaj parkingowego

          • 7 0

    • W Europie bo to wredne Helmuty, a w Polsce bo to optymalizacja kosztów narodowego przewoźnika (1)

      • 8 3

      • Ha, ha, ha. Dobre.

        • 6 3

    • Podatki

      Kolego widać że coś tam słyszałem.Tutaj chodzi o milionowe podatki.Nie o załogi to jest symbol w wydatkach armatora.Serwis ?

      • 2 1

    • Podatki

      Jezeli do tej pory nie zajarzyłes to nie pisz.Marynarzem nie jestes i nie będziesz

      • 3 2

  • Brawo (14)

    Tylko remontowa może ogarniać w kraju takie tematy...

    • 77 6

    • Remontowa ogrania, bo jest prywata, a nie firmą rządowo-pisowską. (9)

      • 34 12

      • Gdyby rządził Rudy juz by stoczni chyba nie było? (8)

        • 14 20

        • (5)

          poczytaj kto byl menagerem jak zamykano stocznie Gdanska i Gdynia!, to rzad PiS obsadzal Jaworskiego i Smolinskiego na prezesowanie!.

          • 24 7

          • Inwestorzy z Kataru ciągle jadą. (2)

            Donald

            • 8 17

            • Do Lotosu Araby i Ruskie dojechały... no i PiS sprzedał

              • 14 3

            • doczytaj dokladnie!,o konkrety pytaj Rydzyka!.

              • 8 3

          • ze wsparciem propisowskiej Solidarności z Guzikiewiczem i spółką

            • 12 3

          • On może i poczytać , ale kto za niego to zrozumie . Tylko przekazy powtarza.

            • 6 0

        • Stocznie PiS likwidował... jak i kopalnie (1)

          Gdanską PiS rząd sprzedał ruskim a pinokio ponoc odkupił

          • 16 5

          • Hahaha przeciez to tusk

            Wszystko zamykał. I mówił że u nas jest niepotrzebne bo przecież mamy w Hamburgu. To samo nawet mówi teraz gdy budujemy cpk.

            • 1 4

    • tylko.....

      wcale nie jest tak różowo jak myślisz......oni tez maja swoje za uszami..

      • 1 3

    • hmm... (1)

      A dla zachodnich armatorów Remontowa coś też buduje bo cicho jakoś?

      • 3 2

      • Buduje

        Tylko trzeba czytać !

        • 2 0

    • No i ta w Radomiu

      • 1 1

  • Czy Morawiecki pojechał do Włoch ze swoim złotym młoteczkiem przybuć stępę? (3)

    Czy moze to zrobił Sasin?

    • 22 13

    • Więcej telewizji oglądaj...

      • 3 13

    • (1)

      Pojedzie donek i rafałek

      • 2 5

      • Ale to pinokio ma złoty młoteczek ze Szczecina

        W TVP Novosti pokazali

        • 2 1

  • A czemu tego nie buduje Stocznia Radom??? (3)

    • 22 14

    • bo to nie okręt?

      • 7 4

    • Bo nikt konkursu na prezesa nie wygrał

      • 6 0

    • Bo ma pełen portfel zamówień na 10 lat do przodu

      Nie wiedziałeś? ;)

      • 4 0

  • Najlepszy i tak jest "polski gazowiec" z reklam Orlenu. (7)

    Zbudowany w Chinach, nazwa "Lech Kaczyński", a na rufie port macierzysty... Marsylia.

    • 29 7

    • (2)

      Dokładnie, budowa Chiny ( to akurat normalne), właściciel francuski oddział/spółka zależna norweskiego Knutsena, operator techniczny i załogowy Knutsen , rejestr i flaga francuska -port Marsylia, załoga norwesko-filipińska- francuska a TVPis "polski" gazowiec. A można inaczej patrz deal Knutsena z hiszpański Repsolem...

      • 19 3

      • Lewactwo pracujące dla Polaków? Skandal.... (1)

        Statek pływa dla Polski i tak ma być, szkoda, że dopiero teraz a nie od 15 lat...

        • 4 14

        • Ale nie jest Polski i nie ma Polskiej załogi

          Ale pis mingi .... Yarooooozlaaaaaavvvv

          • 15 4

    • (1)

      I co w tym nietypowego - widać jak się znasz na statkach

      • 5 12

      • to nie chodzi o statek , widac ze nie kumasz .

        • 12 3

    • Bo jak pis ming wynajmie dom lub wyczarteruje yacht... to JEGO

      • 8 2

    • Zbudowany

      Nie w Chinach a w Korei Płd.

      • 2 1

  • PO co nam (3)

    promy, jak niemcy mają ?

    • 18 29

    • nudne i stare

      • 13 3

    • Po co pajace jak ty gdy Niemcy mają

      • 10 3

    • Zapytaj Morawieckiego gdzie pływa prom, którego stępkę przybijał parę lat temu...

      • 8 0

  • no właśnie

    Jaworski położył Stocznię Gdańsk a Smoliński Stocznię Gdynia, do dzisiaj piastują ważne funkcje w Państwie, członkowie PIS

    • 34 11

  • Jak tam prom w Szczecinie ? (1)

    • 23 6

    • Prom w Szczecinie? Ni ma i nie bendzie.

      • 13 1

  • A co z zerowym na ktory podatnicy zaplacili 15 mln , za rdze . (1)

    Ze Szczecina .

    • 20 1

    • Propaganda w TVP dla ciemnego ludu nie ma ceny

      • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (7 opinii)

(7 opinii)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (2 opinie)

(2 opinie)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane