• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Remontowa" rozpoczęła budowę drugiego promu dla PŻM

Wioletta Kakowska-Mehring
29 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (92)
  • Cięcie pierwszych blach oznacza start technologicznego procesu produkcji promu w stoczni.
  • Cięcie wykonano w technologii plazmowej za pomocą przecinarki CNC z głowicą 3D, umożliwiającą cięcie stali i stopów metali z jednoczesnym tzw. fazowaniem krawędzi.
  • Każdy prom będzie się składał z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji.

W Gdańskiej Stoczni Remontowa rozpoczęła się budowa drugiego promu zakontraktowanego przez spółkę Polskie Promy dla Polskiej Żeglugi Morskiej. Pierwszy z promów jest już na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty.



Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.


Remontowa scala, ale budują też trójmiejscy podwykonawcy



Budowa pierwszego z promów rozpoczęła się w październiku ubiegłego roku. Dziś jest na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty. Jednostka ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024/25 roku.

Kadłuby są produkowane i montowane w GSR, ale z wielu sekcji powstających częściowo przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta. Każdy prom będzie składał się z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tysięcy ton.

Promy będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję CO2 o około jedną czwartą wobec stosowanych obecnie rozwiązań w podobnych jednostkach. 



Nowy program Batory i "wypełnianie luki" promem z Włoch



Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów - program "Batory". W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety, zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów.

W nowej odsłonie projektu statki zamówiła spółka Polskie Promy, a głównym odbiorcą jest Polska Żegluga Morska, czyli jeden z państwowych armatorów. Drugi, czyli Polska Żegluga Bałtycka, która miała być beneficjentem nieudanego programu "Batory", w ramach nowego programu ma czarterować jeden z promów budowanych w Gdańsku.

Równocześnie we włoskiej stoczni Visentini powstaje kolejny prom dla PŻB. Ma on być czarterowany od włoskiego armatora z opcją wykupu. Chodzi o jednostkę, która ma - jak to określił  sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk - "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów. Statek ma być gotowy w 2024 roku.

Miejsca

Opinie (92) ponad 10 zablokowanych

  • Brawo (14)

    Tylko remontowa może ogarniać w kraju takie tematy...

    • 77 6

    • hmm... (1)

      A dla zachodnich armatorów Remontowa coś też buduje bo cicho jakoś?

      • 3 2

      • Buduje

        Tylko trzeba czytać !

        • 2 0

    • Remontowa ogrania, bo jest prywata, a nie firmą rządowo-pisowską. (9)

      • 34 12

      • Gdyby rządził Rudy juz by stoczni chyba nie było? (8)

        • 14 20

        • Stocznie PiS likwidował... jak i kopalnie (1)

          Gdanską PiS rząd sprzedał ruskim a pinokio ponoc odkupił

          • 16 5

          • Hahaha przeciez to tusk

            Wszystko zamykał. I mówił że u nas jest niepotrzebne bo przecież mamy w Hamburgu. To samo nawet mówi teraz gdy budujemy cpk.

            • 1 4

        • (5)

          poczytaj kto byl menagerem jak zamykano stocznie Gdanska i Gdynia!, to rzad PiS obsadzal Jaworskiego i Smolinskiego na prezesowanie!.

          • 24 7

          • On może i poczytać , ale kto za niego to zrozumie . Tylko przekazy powtarza.

            • 6 0

          • Inwestorzy z Kataru ciągle jadą. (2)

            Donald

            • 8 17

            • doczytaj dokladnie!,o konkrety pytaj Rydzyka!.

              • 8 3

            • Do Lotosu Araby i Ruskie dojechały... no i PiS sprzedał

              • 14 3

          • ze wsparciem propisowskiej Solidarności z Guzikiewiczem i spółką

            • 12 3

    • No i ta w Radomiu

      • 1 1

    • tylko.....

      wcale nie jest tak różowo jak myślisz......oni tez maja swoje za uszami..

      • 1 3

  • Hmmm... Drugi?! (5)

    Kto ma takie super wiadomości... A gdzie jest pierwszy? Bo jakoś nie kojarzę. Bo na Północnej jest budowana jedna sekcja i nie widziałem żeby na GSRce było coś scalane, a tym bardziej budowane. No ale propaganda musi być...

    • 6 6

    • (1)

      A masz wejście na teren GSR? Bo jak tak to podaj nr przepustki to ci cofnę uprawnienia bo ewidentnie masz poważne problemy ze wzrokiem

      • 5 2

      • Cofnąć

        to sobie możesz tą papkę którą karmisz się z TVP

        • 0 0

    • A ty chłopcze

      widziałeś kiedyś sekcję i blok obok siebie? Małe i duże? Jak masz coś ze wzrokiem, to idź do lekarza. Od oczu.

      • 4 0

    • Północna ma najmnieszy blok ze wszystkich wiec efekty u nich widać szybciej, na GSR blok jest 3 razy większy niż na północnej, obecnie jest zrobiony do 3ciego pokładu

      • 3 2

    • W TVP już 4 pływają

      • 3 2

  • Po co w Polsce gdy można we Włoszech (2)

    We włoskiej stoczni Visentini powstaje prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Na wiosnę tego roku zaplanowano wodowanie kadłuba, a w drugiej połowie 2024 roku jednostka ma już trafić do eksploatacji.

    • 13 27

    • Czekam aż jojo ubierze sweterek i będzie biegał

      • 1 0

    • szukaja wsrod polakow ludzi do wykonczenia tego statku wiec chyba tak pieknie nie jest

      • 5 1

  • Promy dla PŻM (4)

    Wszystko ok tylko hotel z PŻB lub z innych promowych firm.Zwykły parasol z masówki tam się nie dostanie.PŻM kiedys super firma teraz badziewie z kadrą srednia 60 lat.Byłem trzy kontrakty i jak tylko miałem problem z zębem to po zejściu już byłem skreślony.

    • 5 15

    • Tak samo Unity Line. Dobra praca tylko dla swoich nawet jak jesteś inżynierem po AM ze stosem certyfikatów.

      • 2 0

    • Prezes i jego tajemnice

      Zapytany o koszty odpowiedział, że są to dane utajnione. Umowa została podpisana z włoskim armatorem, statek jest budowany w stoczni Visentini. Dodał, że prom będzie pływał na linii Świnoujście-Ystad.

      • 6 0

    • (1)

      O czym ty pieprzysz?!

      • 6 2

      • No że u dentysty był.

        • 13 0

  • A klasyfikatorem (5)

    Będzie DNV. Gdzie jest PRS???

    • 11 6

    • PRS

      PRS się zasiedzial na kormoranach czy innych miecznikach

      • 1 0

    • (1)

      A co to PRS nadaje sie na holowniki albo na barki
      A napewno nie na promy

      • 3 0

      • Tak

        Tak jak i ty do komentarzy.

        • 1 1

    • Klasyfikator

      Gdzie PRS?? a w czarnej sempiternie!

      • 1 0

    • Będzie PiSRS

      Bo PRS nie udało się być potęgą nawet w TVP

      ale ten no...Polski Rejestr Statków certyfikuje drony

      • 5 3

  • Marnotrawstwo+nieudacznictwo+indolencja

    To podsumowanie działań PiSu ma morzu.

    • 5 1

  • Budują jak w szczecinie ,oby nie (1)

    Znając zapał naszych włodarzy, oby to się nie skończyło jak w szczecinie, idą wybory i nagle budują, obiecują, a puzniej lipa

    • 2 2

    • Godzilla

      Dostałem udaru czytając ten komentarz

      • 0 0

  • Coekawy artyklu .

    Ciekawy artykuł ale zamiast pisać że "scala" mogli napisać łączy i buduje . Ale tak to ok . A najlepiej łączy sekcje w statek.

    • 1 2

  • Ale to musi bolec Peło bardzo i ich namiestnika (5)

    • 12 22

    • Prom budowany w prywatnej stoczni ma boleć kogoś z po??? (3)

      Chyba ciebie boli, ale główka.

      • 8 1

      • W TVPutin pewnie podali że pis buduje za swoje (2)

        • 5 1

        • Tak jak tunel na wyspę Wolin . Pisuary już otworzyły. (1)

          • 3 1

          • W TVP zapomnieli podac ile kasy z UE było

            • 2 1

    • Ale co ma bolec? Prom? Po 8 latach?

      Ile nakradli na planach tego w Szczecinie?

      Pozatym tych promów jeszcze nie ma...

      • 13 3

  • Czy Morawiecki pojechał do Włoch ze swoim złotym młoteczkiem przybuć stępę? (3)

    Czy moze to zrobił Sasin?

    • 22 13

    • (1)

      Pojedzie donek i rafałek

      • 2 5

      • Ale to pinokio ma złoty młoteczek ze Szczecina

        W TVP Novosti pokazali

        • 2 1

    • Więcej telewizji oglądaj...

      • 3 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (8 opinii)

(8 opinii)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (2 opinie)

(2 opinie)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane