- 1 Egzamin ósmoklasisty 2024. To trzeba wiedzieć (7 opinii)
- 2 Brak znieczulenia, odsyłanie pacjentek. Jakie są problemy porodówek? (91 opinii)
- 3 Bańki, festiwal kolorów, rodzinne warsztaty, a może kino. Atrakcje na weekend dla rodzin
- 4 10-latka zrobiła wywiad z Tuskiem (183 opinie)
- 5 Odra wraca? Do kwietnia więcej przypadków niż w całym ubiegłym roku (104 opinie)
- 6 Majówka 2024 z dziećmi. Atrakcje w Trójmieście (7 opinii)
Jak było, jak jest. Zobacz jak zmienia się Port Gdynia
Tylko w minionym roku w Porcie Gdynia sfinalizowano pięć ważnych projektów inwestycyjnych współfinansowanych przez UE. W najbliższych latach port zamierza utrzymać tempo inwestycyjne. Zobacz jak szybko zmienia się Port Gdynia.
W sumie wydano prawie 630 mln zł, z czego ponad 330 pozyskano z Unii. Co udało się wykonać? Przebudowano kanał portowy, przygotowano infrastrukturę dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części portu, rozbudowano infrastrukturę do obsługi statków ro-ro z dostępem kolejowym i drogowym, zagospodarowano rejon Nabrzeża Bułgarskiego , przebudowano Nabrzeże Szwedzkie , przebudowano intermodalny terminal kolejowy oraz przebudowano część Nabrzeża Rumuńskiego (etap I - faza I). Niestety, nie udało się wybudować nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim zgodnie z pierwotnie zakładanymi planami. Miał być gotowy w połowie 2016 roku.
- Na drodze stanęła nam zmiana unijnych procedur, które wydłużyły cały proces procedowania. Mamy nadzieję, że w tym roku rozpoczniemy budowę, która potrwa około dwóch lat - powiedział Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Według szacunków budowa pochłonie 130 mln zł.
Kluczową w najbliższych latach dla gdyńskiego portu inwestycją jest jednak "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia Etapy I-III". Ma ona zasadnicze znaczenie dla zachowania konkurencyjności w przeładunkach kontenerów. Realizacja tego przedsięwzięcia pozwoli na zniwelowanie ograniczeń nawigacyjnych w gdyńskim porcie. W bieżącym roku rozpoczną się roboty budowlane w ramach I etapu, zmierzające do powiększenia średnicy Obrotnicy nr 2 do 480 m dla umożliwienia obsługi kontenerowców o długości 380 - 400 metrów. Zakończenie tego etapu planowane jest na grudzień 2017 roku. Kontynuowane będą również prace projektowe dotyczące pogłębienia akwenów portowych do maksymalnej głębokości -16 m. Roboty budowlane w ramach tego zadania są planowane do realizacji w latach 2017-2020.
Głównym źródłem finansowania tych inwestycji będą środki własne, które zostaną uzupełnione przez fundusze unijne. W tym roku na inwestycje ZMPG wyda prawie 118 mln zł, za to już w przyszłym roku będzie to prawie 213 mln zł, a w 2018 prawie 276 mln zł.
Co jeszcze jest w planach? Choćby budowa magazynu zbóż i pasz na terenie odkupionym od Stoczni Nauta. Nowy obiekt stanie na działce o łącznej powierzchni ponad 2 ha zlokalizowanej przy Nabrzeżu Śląskim. Koszt to prawie 27 mln zł. W planach jest też budowa magazynu wysokiego składowania w rejonie ulic Kontenerowej i Logistycznej oraz magazynu przy ul. Polskiej. Do tego kolejne etapy przebudowy Nabrzeża Indyjskiego i Helskiego.
Ograniczeniem dla gdyńskiego portu jest też jego położenie, a dokładnie brak możliwości pozyskania nowych terenów. Choć w tej materii ZMPG stara się zabezpieczać interesy portu. W ubiegły roku udało się powiększyć obszar granic portu o tereny Stoczni Marynarki Wojennej i Portu Wojennego. Dzięki temu ruchowi ZMPG zyskał prawo pierwokupu tych terenów.
Miejsca
Opinie (71) 6 zablokowanych
-
2016-02-09 17:42
Było zielono (1)
a jest beton...
- 8 8
-
2016-02-09 20:38
Była wioska rybacka jest wielkie miasto.
- 3 3
-
2016-02-09 17:58
Polska w ruinie .... (1)
....tylko trzy miesiące PiS przy władzy i takie zmiany !!!!! no,no,no ....
- 15 4
-
2016-02-09 20:38
Hahahaha dam plusa
- 2 2
-
2016-02-09 20:37
Moje kochane miasto :)
- 9 2
-
2016-02-09 19:26
Port jeszcze jest ale statków jakoś brak (2)
A bez statków port jest martwy. Zabudowa portu przez domy mieszkalne czy biurowce to niebezpieczne idee.
- 15 5
-
2016-02-09 19:49
I pewnie nie uwierzysz, że w porcie jest trzy i pół tysiąca zawinień statków rocznie... (1)
- 3 0
-
2016-02-09 19:58
Sorki :) Oczywiście "zawinięć", a nie "zawinień". To przez komputer, który czasem wie lepiej i zamienia wyrazy :)
- 3 1
-
2016-02-09 14:24
Coś chyba jest nie tak skoro przeładunki w BCT w rok spadły o 25% (11)
Czy te inwestycje były planowane z sensem? Kiedy gdyńska część OPAT, Droga Czerwona bądź dostosowanie nośności estakady do wymagań ruchu generowanego przez port?
- 44 12
-
2016-02-09 19:58
Jedne spadły (węgiel, drobnica), inne wzrosły (zboża itp.), ale ogólnie spadły.
Poza tym te inwestycje były wieloletnie, a ty dane z 2015 r. przytaczasz jako skutek tych inwestycji?? Przecież w 2014 r. wyniki były lepsze, więc wtedy inwestycje były ok, a w 2015 już nie ok?? Gdzie logika.
- 5 1
-
2016-02-09 14:38
Było: 19 mln ton jest: 18 mln ton (4)
- 9 1
-
2016-02-09 15:36
Podałeś pierwszy i drugi największy wynik przeładunkowy w historii portu gdyńskiego. (3)
- 7 2
-
2016-02-09 15:58
Tylko dlaczego w Gdańsku nastąpił kolejny wzrost przeładunków o kolejne kilka mln ton a w Gdyni nie? (1)
W Gdańsku w 2014 roku też był historyczny rekord, a w 2015 został jeszcze znacznie poprawiony
- 8 6
-
2016-02-09 16:27
Jak jesteś taki ciekawski, to porównaj sobie specyfikę portu gdańskiego i gdyńskiego.
I daruj sobie forumowe jałowe przysrywanie.
- 9 7
-
2016-02-09 15:46
To wielkości przeładunków w 2014 i 2015 roku.
- 7 0
-
2016-02-09 15:15
O sensowności tych inwestycji świadczy ich obecne pełne wykorzystywanie.
- 2 2
-
2016-02-09 14:55
O OPAT i "drogę czerwoną" pytaj tych, do których te decyzje należą. Te konieczne dla portu inwestycje nie leżą w gestii portu,
- 15 0
-
2016-02-09 14:34
G6 przeniosło się na DCT (2)
- 9 1
-
2016-02-09 14:48
Nastąpił ogólny spadek przewozów między Europą i Azją (głównie Chiny) oraz zmalał handel z Rosją.
Gdański DCT również na tym stracił, pomimo przejęcia części kontenerów z terminali gdyńskich w wyniku monopolistycznych porozumień przewoźników globalnych, obsługiwanych przez DCT.
- 14 5
-
2016-02-09 14:35
W Gdyni im źle było czy w Gdańsku jest lepiej? A może jedno i drugie?
- 10 4
-
2016-02-09 15:27
Dobre zmiany nieuchronnie nadchodzą żeby nie wiadomo jak sie chwalili (4)
- 19 18
-
2016-02-09 15:31
Zapomniałaś postawić cudzysłów przy słowach "dobre zmiany". (3)
- 12 14
-
2016-02-09 18:35
A co, może kierownictwo jest nie do zastąpienia ? (1)
- 10 1
-
2016-02-09 19:19
Teoretycznie jest do zastąpienia. A masz lepszych, a przynajmniej nie gorszych? Jak do tej pory, tacy się nie znaleźli, co by dorównali tym, którzy są.
- 2 9
-
2016-02-09 17:37
Dobre nie dobre, będzie nowa miotła. Po nastepnych wyborach kolejna. I tak w kółko.
- 7 0
-
2016-02-09 18:08
Chwalą się żeby zarządu nie wywalili, nic z tego my wiem co w trawie piszczy :) (1)
- 14 7
-
2016-02-09 19:12
Sądzisz, że w porcie są tacy naiwni?
- 5 1
-
2016-02-09 14:21
Każdą inwestycję, która prowadzi (2)
do rozwoju należy oceniać pozytywnie. Byle środki były adekwatne do osiąganego celu.
- 53 3
-
2016-02-09 18:25
Dokładnie. Byle środki były adekwatne do osiągniętego celu, bo nie sztuka przeinwestować
- 8 0
-
2016-02-09 18:07
No
- 1 0
-
2016-02-09 14:36
Szkoda, że nie dysponujecie rycinami z piętnastego wieku. (1)
Było - jest.
- 43 18
-
2016-02-09 17:41
Mylisz się. Jest nie tylko rycina, ale nawet zachowany w rezerwacie wygląd
dzisiejszej Gdyni setki lat temu. Wystarczy pół godziny jazdy.
- 7 2
-
2016-02-09 17:28
wszystkie nowe nabrzeza na zdjeciach stoja puste.... (1)
to chyba zle?
- 27 11
-
2016-02-09 17:35
facepalm.
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.