• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak było, jak jest. Zobacz jak zmienia się Port Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
9 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Tylko w minionym roku w Porcie Gdynia sfinalizowano pięć ważnych projektów inwestycyjnych współfinansowanych przez UE. W najbliższych latach port zamierza utrzymać tempo inwestycyjne. Zobacz jak szybko zmienia się Port Gdynia.



W sumie wydano prawie 630 mln zł, z czego ponad 330 pozyskano z Unii. Co udało się wykonać? Przebudowano kanał portowy, przygotowano infrastrukturę dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części portu, rozbudowano infrastrukturę do obsługi statków ro-ro z dostępem kolejowym i drogowym, zagospodarowano rejon Nabrzeża Bułgarskiego zobacz na mapie Gdyni, przebudowano Nabrzeże Szwedzkie zobacz na mapie Gdyni, przebudowano intermodalny terminal kolejowy oraz przebudowano część Nabrzeża Rumuńskiego zobacz na mapie Gdyni (etap I  - faza I). Niestety, nie udało się wybudować nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni zgodnie z pierwotnie zakładanymi planami. Miał być gotowy w połowie 2016 roku.

- Na drodze stanęła nam zmiana unijnych procedur, które wydłużyły cały proces procedowania. Mamy nadzieję, że w tym roku rozpoczniemy budowę, która potrwa około dwóch lat - powiedział Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Według szacunków budowa pochłonie 130 mln zł.

Kluczową w najbliższych latach dla gdyńskiego portu inwestycją jest jednak "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia Etapy I-III". Ma ona zasadnicze znaczenie dla zachowania konkurencyjności w przeładunkach kontenerów. Realizacja tego przedsięwzięcia pozwoli na zniwelowanie ograniczeń nawigacyjnych w gdyńskim porcie. W bieżącym roku rozpoczną się roboty budowlane w ramach I etapu, zmierzające do powiększenia średnicy Obrotnicy nr 2 do 480 m  dla umożliwienia obsługi kontenerowców o długości 380 - 400 metrów. Zakończenie tego etapu planowane jest na grudzień 2017 roku. Kontynuowane będą również prace projektowe dotyczące pogłębienia akwenów portowych do maksymalnej głębokości -16 m. Roboty budowlane w ramach tego zadania są planowane do realizacji w latach 2017-2020.

Głównym źródłem finansowania tych inwestycji będą środki własne, które zostaną uzupełnione przez fundusze unijne. W tym roku na inwestycje ZMPG wyda prawie 118 mln zł, za to już w przyszłym roku będzie to prawie 213 mln zł, a w 2018 prawie 276 mln zł.

Co jeszcze jest w planach? Choćby budowa magazynu zbóż i pasz na terenie odkupionym od Stoczni Nauta. Nowy obiekt stanie na działce o łącznej powierzchni ponad 2 ha zlokalizowanej przy Nabrzeżu Śląskim. Koszt to prawie 27 mln zł. W planach jest też budowa magazynu wysokiego składowania w rejonie ulic Kontenerowej i Logistycznej oraz magazynu przy ul. Polskiej. Do tego kolejne etapy przebudowy Nabrzeża Indyjskiego i Helskiego.

Ograniczeniem dla gdyńskiego portu jest też jego położenie, a dokładnie brak możliwości pozyskania nowych terenów. Choć w tej materii ZMPG stara się zabezpieczać interesy portu. W ubiegły roku udało się powiększyć obszar granic portu o tereny Stoczni Marynarki Wojennej i Portu Wojennego. Dzięki temu ruchowi ZMPG zyskał prawo pierwokupu tych terenów.

Miejsca

Opinie (71) 6 zablokowanych

  • Było zielono (1)

    a jest beton...

    • 8 8

    • Była wioska rybacka jest wielkie miasto.

      • 3 3

  • Polska w ruinie .... (1)

    ....tylko trzy miesiące PiS przy władzy i takie zmiany !!!!! no,no,no ....

    • 15 4

    • Hahahaha dam plusa

      • 2 2

  • Moje kochane miasto :)

    • 9 2

  • Port jeszcze jest ale statków jakoś brak (2)

    A bez statków port jest martwy. Zabudowa portu przez domy mieszkalne czy biurowce to niebezpieczne idee.

    • 15 5

    • I pewnie nie uwierzysz, że w porcie jest trzy i pół tysiąca zawinień statków rocznie... (1)

      • 3 0

      • Sorki :) Oczywiście "zawinięć", a nie "zawinień". To przez komputer, który czasem wie lepiej i zamienia wyrazy :)

        • 3 1

  • Coś chyba jest nie tak skoro przeładunki w BCT w rok spadły o 25% (11)

    Czy te inwestycje były planowane z sensem? Kiedy gdyńska część OPAT, Droga Czerwona bądź dostosowanie nośności estakady do wymagań ruchu generowanego przez port?

    • 44 12

    • Jedne spadły (węgiel, drobnica), inne wzrosły (zboża itp.), ale ogólnie spadły.

      Poza tym te inwestycje były wieloletnie, a ty dane z 2015 r. przytaczasz jako skutek tych inwestycji?? Przecież w 2014 r. wyniki były lepsze, więc wtedy inwestycje były ok, a w 2015 już nie ok?? Gdzie logika.

      • 5 1

    • Było: 19 mln ton jest: 18 mln ton (4)

      • 9 1

      • Podałeś pierwszy i drugi największy wynik przeładunkowy w historii portu gdyńskiego. (3)

        • 7 2

        • Tylko dlaczego w Gdańsku nastąpił kolejny wzrost przeładunków o kolejne kilka mln ton a w Gdyni nie? (1)

          W Gdańsku w 2014 roku też był historyczny rekord, a w 2015 został jeszcze znacznie poprawiony

          • 8 6

          • Jak jesteś taki ciekawski, to porównaj sobie specyfikę portu gdańskiego i gdyńskiego.

            I daruj sobie forumowe jałowe przysrywanie.

            • 9 7

        • To wielkości przeładunków w 2014 i 2015 roku.

          • 7 0

    • O sensowności tych inwestycji świadczy ich obecne pełne wykorzystywanie.

      • 2 2

    • O OPAT i "drogę czerwoną" pytaj tych, do których te decyzje należą. Te konieczne dla portu inwestycje nie leżą w gestii portu,

      • 15 0

    • G6 przeniosło się na DCT (2)

      • 9 1

      • Nastąpił ogólny spadek przewozów między Europą i Azją (głównie Chiny) oraz zmalał handel z Rosją.

        Gdański DCT również na tym stracił, pomimo przejęcia części kontenerów z terminali gdyńskich w wyniku monopolistycznych porozumień przewoźników globalnych, obsługiwanych przez DCT.

        • 14 5

      • W Gdyni im źle było czy w Gdańsku jest lepiej? A może jedno i drugie?

        • 10 4

  • Dobre zmiany nieuchronnie nadchodzą żeby nie wiadomo jak sie chwalili (4)

    • 19 18

    • Zapomniałaś postawić cudzysłów przy słowach "dobre zmiany". (3)

      • 12 14

      • A co, może kierownictwo jest nie do zastąpienia ? (1)

        • 10 1

        • Teoretycznie jest do zastąpienia. A masz lepszych, a przynajmniej nie gorszych? Jak do tej pory, tacy się nie znaleźli, co by dorównali tym, którzy są.

          • 2 9

      • Dobre nie dobre, będzie nowa miotła. Po nastepnych wyborach kolejna. I tak w kółko.

        • 7 0

  • Chwalą się żeby zarządu nie wywalili, nic z tego my wiem co w trawie piszczy :) (1)

    • 14 7

    • Sądzisz, że w porcie są tacy naiwni?

      • 5 1

  • Każdą inwestycję, która prowadzi (2)

    do rozwoju należy oceniać pozytywnie. Byle środki były adekwatne do osiąganego celu.

    • 53 3

    • Dokładnie. Byle środki były adekwatne do osiągniętego celu, bo nie sztuka przeinwestować

      • 8 0

    • No

      • 1 0

  • Szkoda, że nie dysponujecie rycinami z piętnastego wieku. (1)

    Było - jest.

    • 43 18

    • Mylisz się. Jest nie tylko rycina, ale nawet zachowany w rezerwacie wygląd

      dzisiejszej Gdyni setki lat temu. Wystarczy pół godziny jazdy.

      • 7 2

  • wszystkie nowe nabrzeza na zdjeciach stoja puste.... (1)

    to chyba zle?

    • 27 11

    • facepalm.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (8 opinii)

(8 opinii)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (2 opinie)

(2 opinie)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane