- 1 Rusza rekrutacja do szkoły średniej 2024/25. Jak zapisać się i wybrać klasę? (18 opinii)
- 2 Miejskie pływalnie nie dla każdego? "Z dzieckiem bez szans" (77 opinii)
- 3 Atrakcje na rodzinny weekend w Trójmieście (2 opinie)
- 4 Zwyciężyli w Odysei Umysłów w Polsce. Czeka ich finał w USA (16 opinii)
- 5 Egzamin ósmoklasisty 2024. Mamy arkusze z angielskiego (10 opinii)
- 6 Brak znieczulenia, odsyłanie pacjentek. Jakie są problemy porodówek? (109 opinii)
Po co rodzice chwalą się świadectwem dziecka?
Czerwone paski, najwyższe średnie, olimpiady, frekwencja - już za chwilę zacznie się wielkie oklaskiwanie i... porównywanie wyników dzieci w mediach społecznościowych przez rodziców. Co roku to samo. Kolejny wyścig i targ próżności. Czy bez paska na papierze nie można być dumnym ze swojego dziecka? O czym świadczą piątki na świadectwie?
Ale w piątek nikt już o tym nie myśli. Zakończenie roku szkolnego to ważna uroczystość zarówno dla dzieci, jak i ich rodziców. Choć oceny znamy od tygodni, wręczaniu świadectw zawsze towarzyszy ekscytacja. Teraz czekamy na szkolny apel, aplauz, gratulacje, odbiory nagród i obowiązkową fotkę dla rodziców, która na ich fejsbuku wyląduje z hasztagiem #Dumnamama, #Najlepszedziecko czy #madredziecko. Bo świadectwa publikują nie uczniowie, lecz ich rodzice. Często bez pytania.
Czy w pogoni za czerwonym paskiem dziecka dostrzegają jednak to, co ważne i istotne w rozwoju ucznia?
Czytaj też: Trwa rekrutacja do szkół średnich na rok szkolny 2022/2023. Jakie są progi i jak policzyć punkty?
Festiwal postów ze zdjęciami świadectw trwa
- Publikuję co roku albo świadectwo, albo dyplom swojego dziecka. Mam wrażenie, że przeżywam to nawet bardziej niż moje dziecko, ale wiem też, że to akceptuje i nie ma z tym problemu. Chociaż szczerze mówiąc, ja też cieszę się, że mam się czym chwalić, bo nie tylko oceny tu się liczą ale moja córka ma wiele dodatkowych zajęć, w których osiąga sukcesy. Szczerze mówiąc, nie wiem, jakbym się zachowała, gdybym miała dziecko, które jednak z nauką radzi sobie słabiej - przyznaje Magda, mama uczennicy liceum ogólnokształcącego.
- Moje dziecko w tym roku będzie miało ten pasek, chociaż w ogóle na to nie liczyliśmy, bo przyznam szczerze, że łatwo z tą nauką nie jest. Ale skoro się udało, wiem, że będzie mnie korciło, by pochwalić się tym światu, choć nigdy tego nie robiłam. Czy to źle? Czy to uderza w tych, którzy paska nie mają? Mnie wychwalanie się innych rodziców nie przeszkadzało - ocenia Dagmara, mama trzech chłopców.
Psychologowie przekonują jednak, że publiczne chwalenie się ocenami dziećmi wywołuje w nich poczucie jeszcze większej presji. Jeśli nie we własnych dzieciach, to w ich kolegach, kuzynach. Z drugiej strony "paskowe" zdjęcia i "ocenoidoza" potęgują wzajemną zazdrość pomiędzy rodzicami i być może czasem popychają ich do tego, by mieć zbyt wysokie wymagania wobec dziecka czy pogorszenia z nim relacji.
Czytaj też: Kiedy wyniki egzaminu ósmoklasisty 2022? Rekrutacja: technikum czy liceum?
Duma bez czerwonego paska
- Moje dziecko nie ma czerwonego paska, ale i tak jestem z niego dumna - mówi Marta, mama siódmoklasisty z Gdańska. - I nie mam problemu, żeby o tym rozmawiać ze znajomymi, ale nie widzę potrzeby, by dokument z ocenami mojego dziecka był publikowany w internecie. Nie jestem psychologiem, ale wiem, że takie rzeczy nic dobrego nie przyniosą młodym ludziom, którzy i tak mają nieźle namieszane w głowach. Dobrze, że chodziłam do szkoły w czasach, kiedy nie trzeba było się chwalić świadectwami, a moi rodzice uważali, że to nic dziwnego, że ktoś nie jest dobry w każdym przedmiocie - dodaje.
Jak podkreśla, jako rodzic warto również pamiętać, że czerwony pasek na świadectwie i "książkowa wiedza" niczego nie gwarantują w przyszłości dziecka.
- Trzeba uczyć dzieci, że uczą się dla siebie, a nie dla ocen. Rozumiem, że jeśli dziecko ma osiągnięcia, to rodzice są dumni. Ale nie tak się to wyraża, niech ono to czuje, a nie pół internetu. Moje chłopaki biją się w szkole, więc wzorowego nie ma i pasków też nie przynoszą, ale pękam z dumy, patrząc na świadectwo ze średnią ok. 4. Nie pochwalę się tym na fb, bo zaraz rozpoczęłaby się licytacja pt. "A moje dziecko" - dodaje Marcin.
Ranking szkół średnich w Trójmieście. Najlepsze licea i technika 2022
Szkolne rankingi czy publiczny wyścig?
System polskiego szkolnictwa i oceniania uczniów pozostawia niestety wiele do życzenia. Dzieci częściej nagradzane są za udzielenie poprawnych (według nauczyciela czy osoby, która tworzyła testy) odpowiedzi, wpasowanie się w klucz odpowiedzi, a nie za kreatywność czy postępy w nauce. Same szkoły też często nie starają się tego zmieniać.
- W szkole mojej córki po półroczu na tablicy na korytarzu zawisła lista uczniów z najlepszymi średnimi ocen, czyli od 6,0 do 4,75. Lista była długa, a na niej imiona, nazwiska, klasa i średnia, która wyznaczała miejsce w tym swego rodzaju rankingu. Co ciekawe, na jednej liście ujęto uczniów klas od 4 do 8, a przecież wyniki w nauce czwartoklasisty trudno porównać ze średnią ósmoklasisty. Jako mama dziecka, które miało średnią 5,85 i było w ścisłej czołówce, powinnam pękać z dumy, ale tak nie było. Taka forma "wyróżnienia" najlepszych uczniów, bo tym dyrekcja tłumaczyła ów ranking, bardzo mi się nie spodobała. Być może większość dzieci w ogóle nie przywiąże do tego wagi, inne poczują się docenione, ale będą też takie, które poczują presję. Jak zareagują, gdy z jakiegoś powodu po kolejnym półroczu spadną w rankingu i cała szkoła będzie o tym wiedziała? Po co w ogóle już w szkole wprowadzać takie narzędzie rywalizacji? Na szczęście dyrekcja wysłuchała próśb rodziców i zrezygnowano z tej formy... nagradzania - mówi Wioleta.
A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Publiczne chwalenie się dobrymi ocenami dzieci wyrządza więcej szkody czy pożytku?
Opinie (361) ponad 10 zablokowanych
-
2022-06-24 07:08
Opinia wyróżniona
Jak się cofnę w przeszłość i przypomnę sobie tych co mieli paski na świadectwach (20)
oraz tych co ich nie mieli i popatrzę na terźniejszość to widzę że w większoći ci co tych pasków nie mieli lepiej sobie poradzili w życiu. I nie oznacza to że nie pochwalam uczenia się i zdobyweania wiedzy. To tylko moje takie obserwacje.
- 135 30
-
2022-06-28 05:55
Bzdura (2)
Ci z paskami kończyły studia inżynierskie i obecnie nieźle zarabiają, a ci bez pasków kończą socjologię, po której mogą pracować w McDonald's
- 0 1
-
2022-06-28 07:30
(1)
obecnie w Mc pracują Ukraińcy, Ci po socjologii siedzą w call center po drugiej stronie Grunwaldzkiej mają 4-5k brutto i myślą, że Boga za nogi złapali
- 2 1
-
2022-06-28 12:04
Skąd wiesz co myślą? Pracujesz tam ?
- 0 0
-
2022-06-27 01:55
Piotr (1)
Święta prawda, wiedza jest przereklamowana. Ja miewałem czerwone paski na świadectwach. Dzisiaj natomiast (10 lat po skończeniu szkoły), zarabiam minimalną krajową.
- 4 1
-
2022-06-27 11:30
Po prostu nie ma reguły- znam dobrych lekarzy, adwokatów , którzy w młodości mieli paski,
a także dobrze wykształconych, dobrze zarabiających- tych, bez pasków.
- 1 0
-
2022-06-26 10:40
bzdury
ci co mieli paski na świadectwie to albo byli bardziej pilni w nauce albo wiedzieli jak kombinować. Tacy ludzie sobie potem lepiej radzą. Twoje obserwacje mogą wynikać ze zbyt małej próby statystycznej. Generalnie jakbyś ją przeprowadził na dużej liczbie badanych np. 1000 osób to wyjdzie ci że ci "z paskiem" wyszli na tym, życiowo, lepiej
- 4 0
-
2022-06-25 17:43
Cóż, mam inne doświadczenia
Co co dobrze się uczyli poradzili sobie zdecydowanie lepiej. Reszta... Szkoda gadać
- 2 2
-
2022-06-24 08:15
A u mnie w byłej klasie zupełnie odwrotnie (6)
Ci co mieli paski (w przeważającej większości) osiągnęli sukces zawodowy. Wysokie stanowiska przy okazji dobrze płatne. A miernota skończyła w ochronie albo w sortowni śmieci
- 17 25
-
2022-06-24 12:26
(5)
Zalezy co jest miara sukcesu. U mnie paskowicze tak sa team leaderami, managerami, specjalistami etc. Od niczego. A miernoty... Spawaczami konstrukcji okretowych, operatorami CNC, generalnie - po prostu pracownikami w jakims zakladzie. Skutek? Ci pierwszy - kredyt na mieszkanie, jakies przecietne auto I zycie od pierwszego do pierwszego. Co drudzy?
Zalezy co jest miara sukcesu. U mnie paskowicze tak sa team leaderami, managerami, specjalistami etc. Od niczego. A miernoty... Spawaczami konstrukcji okretowych, operatorami CNC, generalnie - po prostu pracownikami w jakims zakladzie. Skutek? Ci pierwszy - kredyt na mieszkanie, jakies przecietne auto I zycie od pierwszego do pierwszego. Co drudzy? Domy za gotowke, czesto Maja tez wlasna dzialanosc z jakas waska specjalizacja, lepsze auta, wiecej wyjazdow na wspolnie z rodzina urlopy etc. WG mnie to jest sukces wlasnie - spokoj o jutro. Oni to Maja. Paskowicze zwykle nie.
- 20 11
-
2022-06-28 16:31
Legendarne zarobki spawaczy, hydraulikow, malarzy, stolarzy... Wille i Mercedesy :-)
- 1 0
-
2022-06-24 12:56
Konczmy wiec branżowki (2)
I już ... Piszesz leoiej sobie radza soawacze .. ok ale mentalnosc ich i horyzonty ciasne
- 9 5
-
2022-06-24 21:29
Jaka mentalność maja ludzie na stanowiskach od niczego? A jaka maja miernoty spawacze ? Możesz to rozwinąć? Chyba nie znasz znaczenia tego sława mentalność !
- 4 1
-
2022-06-24 14:45
horyzonty chyba sa wąskie a nie ciasne, to po pierwsze...a po drugie jakim cudem przeszedłeś logicznym ciągiem od tego ze ktos kto jest spawaczem do tego ze ma wąskie (ciasne) horyzonty? bo nijak nie widzę tu związku...
- 9 2
-
2022-06-24 12:52
Bajki opowiadasz
- 11 9
-
2022-06-24 07:38
Pleonazm (1)
W przeszłość można się tylko cofnąć z punktu widzenia teraźniejszości ... może zatem lepiej użyć "jak spojrzę w przeszłość" albo "jak cofnę czas" ... wiem, miałem paski na świadectwach całe życie ... pozdrawiam :)
- 12 5
-
2022-06-24 07:59
Dodaj jeszcze kilka zbędnych wielokropków, to może ci pasków na świadectwie przybędzie.
- 18 9
-
2022-06-24 07:31
(1)
Fakt, różnie to bywa. Po swoich znajomych widzę, że fajne życie prowadzą ci, co wcześnie zorientowali się co chcą robić w życiu i trzymali się tego konsekwentnie. Ale też ci, co potrafili szybko nawiązywać kontakty i przyjaźnie, i generalnie byli otwarci na ludzi i działanie. Oceny mieli na prawdę różne...
- 42 1
-
2022-06-26 09:08
"Naprawdę" piszemy łącznie, jak już nauka w temacie.
- 4 5
-
2022-06-24 07:20
(1)
ja mam inne obserwacje, ci co mieli paski wszyscy sobie poradzili jako tako w życiu ci co nie mieli to raczej nie, albo nie żyją albo harują gdzieś w pocie czoła
- 31 33
-
2022-06-24 12:52
A ty malediwy?
Tylko ze w Brzeźnie i Rodos z grilem
- 4 3
-
2022-06-24 07:19
Opinia wyróżniona
Teraz wszystko publikują nawet jedzenie które zamowili (22)
To nic nowego, chwalą się wszystkim i tutaj nic dziwnego nie widzę. Ludzie naprawdę myślicie że ten pasek to wyznacznik inteligencji? Nabytej kultury tak jak widać i słychać na ulicy nie wyznacza jakiś tam pasek.
- 196 6
-
2022-06-24 11:01
Tak naprawdę człowiek podnosi swój poziom, staje się kreatywny gdy znajduje pasję do czegoś (taki człowiek sam przekracza wiedzę uzyskaną w szkole).
- 8 0
-
2022-06-24 08:34
(8)
Pasek wyznacza umiejętność odnalezienia się w środowisku które ma jakieś wymagania - uczenia się, rozwiązywania zadań, etc. Tak więc owszem, pasek jest wyznacznikiem pewnego rodzaju inteligencji.
- 8 31
-
2022-06-24 13:00
Moj ma czewony pasek inne dzieci w klasie tez (2)
.. w porównaniu do tych co nie maja przepasc intelektualna i kulturalna
- 6 11
-
2022-06-24 14:38
Dokładnie, te z paskiem zawsze jakieś takie pyskate ... Może to przez rodziców...;P
Ps. Pasek na świadectwie nie jest wyznacznikiem inteligencji i tym bardziej nie gwarantuje, że dziecko w przyszłości osiągnie sukces !
- 10 4
-
2022-06-24 13:52
Wspolczuje.
- 7 3
-
2022-06-24 08:46
Nie jest (4)
- 22 8
-
2022-06-24 12:43
(2)
Co, nie było paska, i nie lubiło się kujonów? Pocieszę cię, brak paska nie oznacza niskiej inteligencji, możesz odetchnąć. Co nie zmienia niczego co napisałem wyżej - czerwony pasek jest wyznacznikiem pewnego rodzaju inteligencji. Bo na inteligencję nie składa się jedna solidna umiejętność, tylko różne rodzaje. Można być kiepskim z matematyki, a
Co, nie było paska, i nie lubiło się kujonów? Pocieszę cię, brak paska nie oznacza niskiej inteligencji, możesz odetchnąć. Co nie zmienia niczego co napisałem wyżej - czerwony pasek jest wyznacznikiem pewnego rodzaju inteligencji. Bo na inteligencję nie składa się jedna solidna umiejętność, tylko różne rodzaje. Można być kiepskim z matematyki, a być inteligentnym, tak samo można słabo ogarniać zadania werbalne, ale nadal być ogólnie bardzo inteligentnym itd. Dlatego w testach na inteligencję są różne zadania, bo sprawdzają różne aspekty inteligencji.
- 10 6
-
2022-06-26 20:23
Miałaś/Miałeś pasek i co? Jednak ciasny rozumek pozostał.
Pierwsze zdanie Cie skreśla na starcie.
- 0 2
-
2022-06-24 15:56
Zabawne. Zdecydowana większość takich rasowych "kujonów" z mojego ogólniaka skończyła jako...
Matki, realizujące się w wychowywaniu dzieci oraz pracownicy budżetówki na niskich stołkach. Dwie naprawdę wybitne osoby poszły dalej (lekarz i biotechnolog).
Cała ferajna co miała gdzieś szkołę i chodziła na wagary to włacznie ze mną programiści, wykwalifikowani robotnicy, wzięty dziennikarz, przedsiębiorcy.
Tak, oceny to super wyznacznik... na osobę która funkcjonuje wyłącznie w wąskich ramkach i musi mieć wszystko po sznurku.- 8 5
-
2022-06-24 09:05
Jest
- 7 20
-
2022-06-24 07:48
Tak... (7)
Festiwal żenady trwa w najlepsze. Niedługo ludzie sie zaczną chwalić kto.zrobil lepsza kupę w kiblu. Poprostu ręce opadaja
- 58 3
-
2022-06-24 08:07
(6)
Porównywanie edukacji do defekacji nie wydaje mi się sensowne.
Ale może decydują tu osobiste doświadczenia.- 6 33
-
2022-06-25 20:53
As
Chyba nie złapałaś o co chodziło.....a sxkoda
- 0 0
-
2022-06-24 09:14
Akurat w przypadku polskiego systemu edukacji jedno i drugie jest g.. warte (4)
- 17 8
-
2022-06-25 05:44
Ja się miało jedynki to potem taka opinia o szkole
- 1 2
-
2022-06-24 21:34
(2)
A w jakim kraju jest system edukacji jest Ok dla ciebie ?
- 2 3
-
2022-06-25 00:38
Porównaj choćby sposób uczenia w IB z uczeniem w LO w Polsce. (1)
Materiał źródłowy, przyczyny-skutki, rozwijanie własnego myślenia i wyciągania wniosków vs przeładowany d*perelami program i w dużej mierze pamięciówka.
Technikum elektryczne - zajęcia z plastyki....- 4 3
-
2022-06-25 10:16
Plastyka rozwija zdolności manualne, dbałość o szczegóły, estetykę, kreatywność. Moim zdaniem elektryk musi mieć te cechy! System IB to taka hodowla robotów w danej dziedzinie. Często są to po prostu ambicje rodziców. Te wszystkie d*perele maja znaczenie w życiu osobistym.
- 2 1
-
2022-06-24 07:36
(3)
nauczcie wreszcie dzieci, że pracodawca i tak nigdy na to nie spojrzy, trzeba umieć się zareklamować samemu na rynku pracy
- 28 5
-
2022-06-24 12:59
Trzeba mieć mentalność i wykształcenie (2)
A nie później ciasny horyzonty i nie wiedzieć co powiedzieć
- 1 1
-
2022-06-25 00:35
I polska szkoła.to zapewnia? (1)
- 3 2
-
2022-06-25 16:59
Pod rządami Czarnka?
No przecież xD
- 5 1
-
2022-06-24 08:34
Opinia wyróżniona
A ja (24)
Ciagle powtarzam mojemu dziecku,że uczy się dla siebie.Oceny są tylko na papierze.To,czego nikt mu nie zabierze to wiedza.Poza tym często system oceniania jest niesprawiedliwy.Bo jak wytłumaczyć fakt,że ktoś kto olewa totalnie naukę dostaje 2,byle go przepchać do następnej klasy,a ktoś kto stara się i uczy systematycznie też dostanie 2,bo na
Ciagle powtarzam mojemu dziecku,że uczy się dla siebie.Oceny są tylko na papierze.To,czego nikt mu nie zabierze to wiedza.Poza tym często system oceniania jest niesprawiedliwy.Bo jak wytłumaczyć fakt,że ktoś kto olewa totalnie naukę dostaje 2,byle go przepchać do następnej klasy,a ktoś kto stara się i uczy systematycznie też dostanie 2,bo na przykład stres zrobił swoje(przykład hipotetyczny).Szanujmy nasze dzieci.Życzę wszystkim spokojnych i słonecznych wakacji.Kolejny wrzesień nadchodzi nieubłaganie.
- 136 5
-
2022-06-25 21:52
(1)
Moja córka dostała ponad 5,00 i zakuwała w nocy a jej koleżanka miała tyle samo a dostawała 2 na sprawdzianach a później poprawiała
- 0 1
-
2022-06-27 22:12
Gratulacje
Takiego dziecka. Lepiej się już czujesz?
- 0 0
-
2022-06-24 14:13
Dziecko uczy się dla siebie ale do podania i CV musi dołączyć papier ze szkoły. zanim się wykaże wspaniałą wiedzą już jego papiery są odkładane na bok. Powiadomimy...może....
- 2 3
-
2022-06-24 14:14
(4)
Szczerze mówiąc dla mnie bardziej wartościowa jest osoba ze średnią 3,3 (po 2 z polskiego, historii, geografii, angielskiego, biologii, plastyki ale po 6 z matematyki, fizyki i np. chemii), niż ze średnią 4,5 (wszystko po 4-5). A to dlatego, że pierwsza jest w czymś wybitna - a reszta jak wychodzi. A o drugiej co można powiedzieć? Niewiele w gruncie rzeczy...
- 4 5
-
2022-06-27 22:12
Tak, są wartościowsi I mniej
Wartościowi według ciebie? Ale z ciebie mózg w dodatku tolerancja to drugie imię twe
- 0 0
-
2022-06-25 08:17
(2)
Ale bzdura, żeby wartość człowieka mierzyć ocenami w szkole. Ta ze średnia 4,5 może mieć np. niestandardowe zainteresowania, które rozwija po szkole, może aktywnie działać w wolontariacie albo robić multum innych rzeczy, którymi nie na jak się wykazać w szkole, a do tego jest ogólnie zdolna, skoro bez problemu radzi sobie z każdym tematem.
- 3 0
-
2022-06-28 07:33
(1)
Jak masz 6 z chemii i fizyki to i głupiej geografii się nauczysz, ja zawsze miałem wybitne oceny z chemii fizyki i matematyki ale z geografii, historii czy polskiego miałem takie jakieś czwórki więc średnią w liceum miałem ledwo powyżej 4 no ale PG skończyłem
- 2 0
-
2022-06-28 07:59
Geografia to także dużo obliczeń i fizyki w praktyce, także trochę dziwne, że miałeś 6 z matematyki, fizyki, a 4 z geografii
- 0 1
-
2022-06-24 12:25
(1)
80% wiedzy z edukacji jest nieprzydatna, i zanika.
- 8 3
-
2022-06-24 12:51
Ciekawe jakbyś wychował się w lesie nie umiał czytać i pisać
- 2 1
-
2022-06-24 11:38
Ktoś kto się uczy dostaje 2 przez stres? (3)
To może jakaś pomoc psychiatry lub innego specjalisty potrzebna. Poziom nauczania jest tak niski że uczciwie pracujący uczeń bez niepełnosprawności i innych problemów nie może mieć nic niżej niż 4.
- 7 13
-
2022-06-24 12:46
Ucz sie panowac nad stresem
Bo zycie cie inaczej nauczy albo sie wykończysz
- 3 0
-
2022-06-24 12:38
Haha bzdura
- 0 0
-
2022-06-24 12:19
Pamietam, jak kiedys w liceum dostalam jedynke za nieprzygotowanie chociaz to nie bylo prawda. Nauczycielka miala jakis taki dziwny nonszalancki sposob bycia. Nigdy nie umialam zrozumiec jej intencji. Nie tylko ja. I kiedys na lekcji wziela do odpowiedzi 3 osoby. Potem tak of niechcenia zwrocila sie do mnie - "a moze ty byc chciala cos
Pamietam, jak kiedys w liceum dostalam jedynke za nieprzygotowanie chociaz to nie bylo prawda. Nauczycielka miala jakis taki dziwny nonszalancki sposob bycia. Nigdy nie umialam zrozumiec jej intencji. Nie tylko ja. I kiedys na lekcji wziela do odpowiedzi 3 osoby. Potem tak of niechcenia zwrocila sie do mnie - "a moze ty byc chciala cos odpowiedziec?". Jakos specjalnie mi na tym nie zalezalo, pytanie uznalam za propozycje wiec powiedzialam nie. Tak Samo zwrocila sie do kolego. Oboje jak sie okazalo dostalismy jedynki jako brak zgloszenia nieprzygotowanie do lekcji. Zaskoczons bylam tym. Przygotowania bylam. Myslalam, ze "a moze ty" jest pytaniem a nie nakazem. Wyzalilam sie w domu tacie na co Tata - "olej to umialas? Umialas. Chciala postawic pale niech ma wiec te frajde". Wiecej sie juz nie przejmowalam.
- 15 0
-
2022-06-24 09:36
W szkole jechałem na 3 do ostatniej klasy liceum. (7)
Gdzieś pod koniec podstawówki zdałem sobie sprawę, że oceny na nic się nie przekładaja a szkoła w zasadzie promuje przeciętność. Ludzie ucza się na pamięć bez cienia pomyslunku i traca masę energii na bzdury.
Jak przyszło do matury to w zasadzie bez nauki zdałem ja bardzo dobrze na poziomie rozszerzonym.
Na studiachGdzieś pod koniec podstawówki zdałem sobie sprawę, że oceny na nic się nie przekładaja a szkoła w zasadzie promuje przeciętność. Ludzie ucza się na pamięć bez cienia pomyslunku i traca masę energii na bzdury.
Jak przyszło do matury to w zasadzie bez nauki zdałem ja bardzo dobrze na poziomie rozszerzonym.
Na studiach powtorka z rozrywki. Nikt w pracy nie będzie sprawdzał ocen. Licza się konkretne uniejętności i zdolność do szybkiego przyswojenia tego co jest potrzebne.
Kucie na slepo dla średniej doprowadzi czlowieka do bycia posluszna myszka na szeregowym stanowisku na ktora inni zwalaja robote.- 21 6
-
2022-06-27 11:44
Nie zgadzam się, kucie na pamięć to doskonałe ćwiczenie pamięci (żeby dobrze,, wkuć", trudno jest wkuwać na ślepo czy bez
cienia pomyślunku, gdyż nic się nie zapamięta), a sporo z tego zostaje w głowie. Kułam język obcy na pamięć w liceum- codziennie regularnie 10 nowych słów (i powtórka ,,poprzednich") i całe wyrażenia, zdania (twierdzące, pytające) na pamięć- dziś mówię biegle w dwóch obcych językach.
- 1 0
-
2022-06-24 12:50
Troche mylisz pojecia (5)
Jak komus latwo przychodzi nauka to ma i dobre oceny, wcale nie znaczy ze kuje. Po prostu sa rozni ludzie z roznymi talentami
- 14 1
-
2022-06-24 14:04
i tak i nie (4)
Zdolnym uczniom nauka faktycznie przychodzi łatwo i wtedy mają dobre wyniki na sprawdzianach mimo niewielkiego (zwykle jednak wymiernego) nakładu pracy. Jednak część wymaganego materiału to typowa pamięciówka i tu bez zakucia się nie obędzie.
Do tego sprawdziany to tylko cześć ocen w szkole, oceniane jest też sporo wszelakich prac, których uczciwe wykonanie wymaga poświecenia czasu niezależnie od zdolności.- 0 4
-
2022-06-24 14:44
(3)
Zdolny uczeń zapamiętuje, a nie kuje.
- 8 1
-
2022-06-24 15:33
przecież to jedno i to samo (2)
Co innego zrozumienie danego zagadnienia, wyciąganie wniosków, połączenie i praktyczne wykorzystanie wiedzy z rożnych dziedzin...
- 6 3
-
2022-06-25 08:12
Jest zdecydowana różnica. Widocznie należałeś do tych co muszą kuć, jeśli jej nie rozumiesz.
- 2 0
-
2022-06-24 17:21
Jednak to jest kosmos dla wielu rodziców nawet ;)
- 1 0
-
2022-06-24 09:02
Jeszcze fajne są (1)
Te wszystkie "konkursy plastyczne" gdzie wygrywają prace robione przez rodziców albo zawodowych plastyków, i nauczycielki nagle nie widzą która praca jest na poziome 2. klasy szkoły podstawowej, a które nie.
- 29 2
-
2022-06-24 12:45
A ja lubie je
- 2 0
-
2022-06-24 07:13
Zdjęcia z zakończenia i owszem (11)
Jednak nie dostrzegłem w mediach, żeby co druga osoba chwaliła się świadectwem swoich pociech.
- 25 7
-
2022-06-24 07:32
To typowa zażutka (8)
Aby tumanki miały dobre samopoczucie.
Pasek na świadectwie oznacza nie tylko zdolne dziecko ale i wspierających rodziców. Chwalić się dobrem i to wszędzie! Są to pozytywne informacje których wszystkim potrzeba.- 12 20
Wszystkie opinie
-
2022-06-24 07:01
Rodzice chwalą się dziećmi (6)
Bo sami mieli same tróje
- 61 11
-
2022-06-24 07:18
(2)
Dokładnie, mój ojciec miał 3/4 w technikum to się naszymi świadectwami chwalił, mama miała 4ki więc nie miała takiego ciśnienia. Wszystkie 8 świadectw z podstawówki miałem z wyróżnieniem ale nie dlatego, że jestem geniuszem noblistą tylko chodziłem do patologicznej SP i na ich tle wypadałem jak mały bóg.
- 20 5
-
2022-06-24 12:48
Patola (1)
- 0 2
-
2022-06-24 14:59
co patola?
- 4 0
-
2022-06-24 09:24
Raczej sami mają tak mało sukcesow w życiu, że muszą się chwalić tymi swoich dzieci.
- 8 4
-
2022-06-24 12:51
Chyba ty
- 1 0
-
2022-06-25 10:14
Bo mają pusto między uszami
- 5 0
-
2022-06-24 07:05
(8)
Kto miał na świadectwie zachowanie "poprawne"?
Zawsze balansowałem pomiędzy nieodpowiednim i poprawnym. Na zakończenie 8 klasy dostałem dobre, żeby nie zamykać mi drogi do dalszej kariery :D- 28 10
-
2022-06-24 07:19
u nas było kilka stopni, wzorowe, bardzo dobre itd, niby miałem same 5ki i 6ki ale wzorowego zachowania to chyba nigdy :)
- 0 2
-
2022-06-24 07:22
Oceny z zachowania to była jakaś bzdura. (2)
Zależało m in od ilości zebranej makulatury.
- 18 1
-
2022-06-24 07:49
Nigdy nie przynosiłam makulatury, a zawsze miałam wzorowe
- 6 4
-
2022-06-24 12:49
Stary jestes
- 0 1
-
2022-06-24 09:21
Doszedłem nawet niżej - do "nieodpowiedniego". (1)
Sprawa jakichś ulotek w szkole,
tak się złożyło że już kilka miesięcy później pan dyrektor wystraszył się przemian i został "pluralistą".- 3 3
-
2022-06-26 10:41
na pewno się ciebie przestraszył :D
osrał się ze strachu po prostu
- 0 0
-
2022-06-24 12:48
I jaka zrobiles kariere? (1)
Czekamy na info?:)
- 0 0
-
2022-06-26 10:49
a co ma zachowanie do kariery?
jak ci nic nie zrobią to robisz co chcesz, a jak musisz się zachować to się zachowujesz. W podstawówce możesz se rozrabiać a potem musisz się ogarnąć. W ten sposób nie ma to przełożenia na to co w życiu osiągniesz. Ja akurat zawsze i bez wyjątku miałem zachowanie bardzo dobre, ale trzymałem się z urwisami. Nie z bandytami tylko z urwisami. Nikomu krzywdy nie robiliśmy, co najwyżej zamknęliśmy na kłódkę pocztę obok szkoły, albo wlaliśmy do kompotu na obiadach alkohol. Tego typu rzeczy, ale mnie nigdy nie złapali. Jak już sprawa wyszła na jaw to mnie tam nie było. Niemniej nie robiłem tego by kogoś skrzywdzić bo nie jestem takim człowiekiem tylko dla draki. Podkreślam to była podstawówka. W liceum zachowywałem sie już przykładnie. Skończyłem polibudę, jestem inżynierem po okrętownictwie, od 15 lat w zawodzie. Oto co osiągnąłem.
- 0 0
-
2022-06-24 07:06
(5)
Sezon na wysyp świadectw na pewnym portalu społecznościowym uważam za otwarty...
- 27 3
-
2022-06-24 09:04
U mnie już dawno wszystkie mamuśki wrzucające tylko zdjęcia swoich g*wniaków zostały odznaczone od obserwowanych. (2)
Bachor na profilowym, bachor w tle. Codziennie dziesiątki zdjęć; spanko, pierwszy spacerek, przed kupką, po kupce... Ochy i achy, pianie z zachwytu... Porzygać się można od tych zdjęć i komentarzy.
- 19 1
-
2022-06-24 09:32
To się nazywa pępowinowe zapalenie mózgu.
- 16 0
-
2022-06-24 12:50
A co nagie bys wolał
- 2 1
-
2022-06-24 12:49
Nie mam insta facebooka. Itp..
I można...
- 8 0
-
2022-06-24 12:52
Nie czytaj
- 1 2
-
2022-06-24 07:08
(1)
Bo muszą sie dowartościować.
- 65 6
-
2022-06-24 07:37
No i kompleksy, bo sami jechali na 3=
- 16 4
-
2022-06-24 07:08
Opinia wyróżniona
Jak się cofnę w przeszłość i przypomnę sobie tych co mieli paski na świadectwach (20)
oraz tych co ich nie mieli i popatrzę na terźniejszość to widzę że w większoći ci co tych pasków nie mieli lepiej sobie poradzili w życiu. I nie oznacza to że nie pochwalam uczenia się i zdobyweania wiedzy. To tylko moje takie obserwacje.
- 135 30
-
2022-06-24 07:20
(1)
ja mam inne obserwacje, ci co mieli paski wszyscy sobie poradzili jako tako w życiu ci co nie mieli to raczej nie, albo nie żyją albo harują gdzieś w pocie czoła
- 31 33
-
2022-06-24 12:52
A ty malediwy?
Tylko ze w Brzeźnie i Rodos z grilem
- 4 3
-
2022-06-24 07:31
(1)
Fakt, różnie to bywa. Po swoich znajomych widzę, że fajne życie prowadzą ci, co wcześnie zorientowali się co chcą robić w życiu i trzymali się tego konsekwentnie. Ale też ci, co potrafili szybko nawiązywać kontakty i przyjaźnie, i generalnie byli otwarci na ludzi i działanie. Oceny mieli na prawdę różne...
- 42 1
-
2022-06-26 09:08
"Naprawdę" piszemy łącznie, jak już nauka w temacie.
- 4 5
-
2022-06-24 07:38
Pleonazm (1)
W przeszłość można się tylko cofnąć z punktu widzenia teraźniejszości ... może zatem lepiej użyć "jak spojrzę w przeszłość" albo "jak cofnę czas" ... wiem, miałem paski na świadectwach całe życie ... pozdrawiam :)
- 12 5
-
2022-06-24 07:59
Dodaj jeszcze kilka zbędnych wielokropków, to może ci pasków na świadectwie przybędzie.
- 18 9
-
2022-06-24 08:15
A u mnie w byłej klasie zupełnie odwrotnie (6)
Ci co mieli paski (w przeważającej większości) osiągnęli sukces zawodowy. Wysokie stanowiska przy okazji dobrze płatne. A miernota skończyła w ochronie albo w sortowni śmieci
- 17 25
-
2022-06-24 12:26
(5)
Zalezy co jest miara sukcesu. U mnie paskowicze tak sa team leaderami, managerami, specjalistami etc. Od niczego. A miernoty... Spawaczami konstrukcji okretowych, operatorami CNC, generalnie - po prostu pracownikami w jakims zakladzie. Skutek? Ci pierwszy - kredyt na mieszkanie, jakies przecietne auto I zycie od pierwszego do pierwszego. Co drudzy? Domy za gotowke, czesto Maja tez wlasna dzialanosc z jakas waska specjalizacja, lepsze auta, wiecej wyjazdow na wspolnie z rodzina urlopy etc. WG mnie to jest sukces wlasnie - spokoj o jutro. Oni to Maja. Paskowicze zwykle nie.
- 20 11
-
2022-06-24 12:52
Bajki opowiadasz
- 11 9
-
2022-06-24 12:56
Konczmy wiec branżowki (2)
I już ... Piszesz leoiej sobie radza soawacze .. ok ale mentalnosc ich i horyzonty ciasne
- 9 5
-
2022-06-24 14:45
horyzonty chyba sa wąskie a nie ciasne, to po pierwsze...a po drugie jakim cudem przeszedłeś logicznym ciągiem od tego ze ktos kto jest spawaczem do tego ze ma wąskie (ciasne) horyzonty? bo nijak nie widzę tu związku...
- 9 2
-
2022-06-24 21:29
Jaka mentalność maja ludzie na stanowiskach od niczego? A jaka maja miernoty spawacze ? Możesz to rozwinąć? Chyba nie znasz znaczenia tego sława mentalność !
- 4 1
-
2022-06-28 16:31
Legendarne zarobki spawaczy, hydraulikow, malarzy, stolarzy... Wille i Mercedesy :-)
- 1 0
-
2022-06-25 17:43
Cóż, mam inne doświadczenia
Co co dobrze się uczyli poradzili sobie zdecydowanie lepiej. Reszta... Szkoda gadać
- 2 2
-
2022-06-26 10:40
bzdury
ci co mieli paski na świadectwie to albo byli bardziej pilni w nauce albo wiedzieli jak kombinować. Tacy ludzie sobie potem lepiej radzą. Twoje obserwacje mogą wynikać ze zbyt małej próby statystycznej. Generalnie jakbyś ją przeprowadził na dużej liczbie badanych np. 1000 osób to wyjdzie ci że ci "z paskiem" wyszli na tym, życiowo, lepiej
- 4 0
-
2022-06-27 01:55
Piotr (1)
Święta prawda, wiedza jest przereklamowana. Ja miewałem czerwone paski na świadectwach. Dzisiaj natomiast (10 lat po skończeniu szkoły), zarabiam minimalną krajową.
- 4 1
-
2022-06-27 11:30
Po prostu nie ma reguły- znam dobrych lekarzy, adwokatów , którzy w młodości mieli paski,
a także dobrze wykształconych, dobrze zarabiających- tych, bez pasków.
- 1 0
-
2022-06-28 05:55
Bzdura (2)
Ci z paskami kończyły studia inżynierskie i obecnie nieźle zarabiają, a ci bez pasków kończą socjologię, po której mogą pracować w McDonald's
- 0 1
-
2022-06-28 07:30
(1)
obecnie w Mc pracują Ukraińcy, Ci po socjologii siedzą w call center po drugiej stronie Grunwaldzkiej mają 4-5k brutto i myślą, że Boga za nogi złapali
- 2 1
-
2022-06-28 12:04
Skąd wiesz co myślą? Pracujesz tam ?
- 0 0
-
2022-06-24 07:08
Brakuje do wyboru opcji
Po prostu nie czuje takiej potrzeby , nie zważając na oceny
- 48 1
-
2022-06-24 07:12
Wy już nie macie o czym artykułów pisać.
- 32 5
-
2022-06-24 07:12
Po co rodzice chwalą się świadectwem dziecka? (14)
Bo nie osiągnęli w życiu nic lepszego, niż spłodzenie pociechy.
- 92 15
-
2022-06-24 07:17
niczego
- 11 1
-
2022-06-24 07:18
Spłodzić pociechę nie jest trudno (8)
Trudniej dziecko wychować.
I tym można się chwalić.- 12 9
-
2022-06-24 07:27
(5)
Nie sądzę, że pasek na świadectwie świadczy o wychowaniu.
- 20 4
-
2022-06-24 07:34
A o czym? O braku wychowania?
- 7 8
-
2022-06-24 07:54
żeby, świadczył
- 2 4
-
2022-06-24 10:22
(2)
Oczywiście ze nie świadczy o wychowaniu. O mądrości tez nie świadczy. Wiedzę wyuczoną trzeba jeszcze potrafić zastosować w życiu. To świadczy o mądrości i wychowaniu! Dlatego mamy dzisiaj doktorów, inżynierów którzy znają się jedynie na swojej pracy, ale w życiu są totalnymi ofermami. To ze masz dyplom i dobra posadę nie świadczy o twojej mądrości. Nawet małpę nauczysz posłuszeństwa.
- 4 6
-
2022-06-26 10:54
(1)
sam jestem inżynierem a więc obracam się w tym towarzystwie z racji zawodu i takich ludzi o jakich piszesz w zasadzie nie ma. Nie znam ani jednego który nie potrafiłby się odnaleźć w życiu. Twoja opinia opiera się albo o jakiś wymyślony mit albo o jeden przypadek człowieka niedostosowanego. Statystycznie ci ludzie radzą sobie świetnie i śmiem twierdzić, z powodów obiektywnych, że to ja a nie ty mam lepsze podstawy by o tym mówić.
- 2 0
-
2022-06-26 13:38
Od inżyniera oczekiwałbym szerszego myślenia, a nie tylko wybiórczej samoobrony tytułu. Powodzenia.
- 1 1
-
2022-06-24 08:59
Każdy robak potrafi się rozmnożyć i to dużo bardziej efektywnie. (1)
- 5 4
-
2022-06-24 09:12
Ciekawe porównania: szczury i robaki.
Dobrze, że jesteście szczęśliwi.- 3 5
-
2022-06-24 07:35
(3)
Tak dzbanuszku, moje dzieci to moje największe osiągnięcie i duma. Większe niż wszystkie sukcesy zawodowe i sportowe.
- 6 22
-
2022-06-24 07:45
To twój jedyny sukces życiowy. (2)
Tyle, że byle szczur potrafi się rozmnożyć i wychować potomstwo, więc nie wiem czy masz powód do dumy.
- 20 7
-
2022-06-24 11:03
Tak sobie tłumacz. Zostań po Tobie focus z leasingu na złomie:))
- 4 8
-
2022-06-24 21:17
Największe, to nie jedyne. Rozmnożyć, to się każdy potrafi, ale wychować już nie. Pochwal sie własnymi osiągnięciami. Nie masz żadnych wartościowych ! Byle szczur potrafi po prostu żyć - pracować, spać, sr*c, jesc i wmawiać wszystkim, ze jest cudownie ;)))
- 1 2
-
2022-06-24 07:13
Zdjęcia z zakończenia i owszem (11)
Jednak nie dostrzegłem w mediach, żeby co druga osoba chwaliła się świadectwem swoich pociech.
- 25 7
-
2022-06-24 07:18
Bo nie ma czym (1)
- 6 4
-
2022-06-24 12:46
Jest
- 2 2
-
2022-06-24 07:32
To typowa zażutka (8)
Aby tumanki miały dobre samopoczucie.
Pasek na świadectwie oznacza nie tylko zdolne dziecko ale i wspierających rodziców. Chwalić się dobrem i to wszędzie! Są to pozytywne informacje których wszystkim potrzeba.- 12 20
-
2022-06-24 07:41
(2)
Ja nie miałem pasków wręcz się źle uczyłem bo mi się po prostu nie chciało. Założyłem sobie, że ukończę chociaż szkołę średnią i tak zrobiłem. Dziś mając 43 lata radzę sobie o wiele lepiej niż osoby które miały paski. Życie weryfikuje wszystko, wiedza to nie inteligencja, wiedza to też nie umiejętności manualne.
- 15 9
-
2022-06-24 12:39
Ale tuman jestes
- 3 3
-
2022-06-25 05:38
Do zostania hydraulikiem lub malarzem nie jest potrzebne ukończenie wyższych studiów.
- 3 0
-
2022-06-24 07:59
Opinia wyróżniona
Bez sensu rozumowanie (3)
Bez sensu rozumowanie, że pasek na świadectwie oznacza wspierających rodziców. Mniej zdolne dzieci często potrzebują znacznie większego wsparcia, cierpliwości i wyrozumiałości i muszą włożyć znacznie więcej pracy w zupełnie przeciętne wyniki, ale to nie znaczy, że dziecko lub rodzice są gorsi.
- 53 11
-
2022-06-24 12:21
(1)
Wystarczy byc ciutke bardziej introwertywnym dzieckiem by szybko zyskac miano nieuka, Malo aktywnego, nie angazujacego sie etc I przechowanie juz do konca szkoly. Dziecko to widzi, czuje az uznaje, ze co by nie zrobil I tak zle. Daje sobie wiec spokoj.
- 5 4
-
2022-06-24 12:40
Ta.. pracuj. Dzieckiem
A zobaczysz efekty
- 1 1
-
2022-06-25 05:36
Generalnie rodzice bardzo trudno znoszą sukcesy cudzych dzieci.
- 2 1
-
2022-06-25 05:41
Pasek na świadectwie oznacza zazwyczaj zdolne i dopilnowane przez rodziców dziecko.
- 3 2
-
2022-06-24 07:14
Madki chca w ten sposob udowodnic ze warto było podwozic bombelki SUVem pod same drzwi szkoly (6)
z domu oddalonego o 250 metrow.
- 77 8
-
2022-06-24 07:19
Madki raczej SUV nie jezdza
I czerwonych paskow ich dzieci nie maja
- 10 10
-
2022-06-24 10:44
a co (2)
lepiej telepac sie piechotą, z pięcioma bombelkami dwa kilometry do mopsu po jałmużnę
udowadniając ze mozna przezyć całe zycie za bóg zapłać- 7 5
-
2022-06-27 22:16
Do mopsu (1)
To latają matki które miały czerwone paski, statystycznie. Radzą sobie w życiu lepiej osoby które coś w życiu interesuje a nie tylko zadowala nauczycieli i 5 z każdego przedmiotu. Takie osoby ma ogół nie potrafią do nikogo się odezwać, niczego załatwić, są bezradne w technicznych i sportowych funkcjach.
To takie super być mądrym wymoczkiem co boji się wyjść do pracy i postanawia mieszkać z matką do 50?- 0 1
-
2022-07-20 00:45
Nie lękajcie się!
Boji a nie boi?No, faktycznie radzisz sobie nieźle z polską ortografią, widać te paski u Ciebie, ale majtki musisz zdjąć.
- 0 0
-
2022-06-24 12:57
A tatki? (1)
- 1 0
-
2022-06-24 21:20
Tatki pracują na suva ( alimenty ) dla madek
- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.