- 1 Egzamin ósmoklasisty coraz bliżej. Z matematyką pomagają licealistki (5 opinii)
- 2 Festyny, dinozaury, pociągi, a może zwiedzanie? Majówka 2024 z dziećmi (12 opinii)
- 3 Majówka 2024: matury i egzaminy. W szkołach będzie ponad 2 tygodnie wolnego? (68 opinii)
- 4 Rodzinne atrakcje i parki rozrywki - jakie ceny, ile kosztuje zabawa? (32 opinie)
- 5 Krztusiec bije rekordy w kwietniu (125 opinii)
- 6 Dom Samotnej Matki daje nadzieję. "Czasami mama trafia do nas prosto z dworca" (73 opinie)
Przedszkola obawiają się zamknięcia? Aneksy ws. opłat
Prywatne przedszkola obawiają się kolejnego zamknięcia z powodu pandemii koronawirusa i wysyłają rodzicom aneksy ws. opłat. Placówki chcą mieć pewność, że jeśli dzieci nie będą mogły się u nich pojawiać, to za oferowaną opiekę zdalną rodzice zapłacą 100-procentowe czesne. W jednym z przedszkoli za brak podpisu grozi wydalenie dziecka.
Z jednej strony brak opieki to problem dla pracujących rodziców. Z drugiej przedszkola, szczególnie prywatne, które pobierają opłaty za pobyt dzieci, obawiają się problemów finansowych i już teraz szukają zabezpieczenia.
- Dostaliśmy właśnie aneks do umowy, który dotyczy scenariusza zdarzeń związanego z sytuacją epidemiologiczną. Według niego zobowiązujemy się płacić 100 proc. czesnego w chwili czasowego zamknięcia placówki. Kiedy rodzice zapytali się, co w sytuacji, gdy nie podpiszą dokumentu, usłyszeliśmy, że wtedy dziecko zostanie wydalone z placówki w ciągu siedmiu dni - opowiada nam mama przedszkolaka z Gdańska.
Placówka w piśmie oferuje opiekę zdalną z wykorzystaniem "urządzeń umożliwiających kontakt na odległość (...) w szczególności takich jak: transmisja głosu i wideo, czat, udostępnianie plików, prezentacji". Rodzice jednak podkreślają, że taka opieka nic im nie daje w sytuacji gdy i tak musieliby zrezygnować z pracy.
- Rozumiem, że mogą chcieć dobrze, ale w sytuacji, kiedy w zamian za normalną opiekę mam posadzić małe dziecko przed komputerem czy tabletem i płacić za to całe czesne, to brzmi kuriozalnie - dodaje gdańszczanka.
Mimo próśb rodziców przedszkole jednak nie chce ani negocjować wysokości opłaty ani nawet na ten temat rozmawiać z rodzicami.
- Dla niektórych rodziców pewnie nie ma problemu żeby zapłacić 100%, ale dla innych osób które nie dostały się do przedszkola publicznego a prywatna placówka była jedyną szansą na powrót do pracy albo jeśli ktoś ma dwójkę dzieci to są naprawdę duże pieniądze, w sytuacji kiedy i tak trzeba z dziećmi zostać w domu - mówi nasz czytelnik, jeden z rodziców.
Rodziców, którzy nie podpisali aneksu poinformowano o rozwiązaniu umowy.
Przedszkola w Trójmieście
Opłaty w czasie zamknięcia zgodne z prawem?
Wielu rodziców wciąż odczuwa skutki wiosennego lockdownu i związanego z nim problemu braku opieki nad dzieckiem czy komplikacji zawodowych. Rodzice już wtedy szukali sposobów, aby uchronić się od płacenia czesnego za okres zamknięcia placówek.
Wielu z nich powoływało się na stanowisko, które znalazło się w raporcie UOKiK z kontroli wzorów umów stosowanych przez przedszkola niepubliczne z 2008 r. Według niego, jeśli w umowie z przedszkolem jest postanowienie, że placówka pobiera czesne, nawet gdy jest zamknięta - np. z powodu siły wyższej, epidemii - taka klauzula jest nieważna, gdyż jest wpisana do rejestru klauzul niedozwolonych.
Natomiast jeśli umowa nie reguluje kwestii czesnego w czasie zamknięcia przedszkola, a dyrektor placówki sam zadecydował, że będzie za ten czas pobierać czesne, takie działanie jest bezpodstawnym wzbogaceniem i jest niedozwolone na podstawie art. 495 Kodeksu cywilnego.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów odniósł się wówczas [podczas wiosennego lockdownu - dop. red.] do sprawy i postanowił złagodzić stanowisko sprzed dekady. Podkreślono w nim, że sytuacja jest nadzwyczajna, należy więc podjąć nadzwyczajne kroki.
- Nie ma w tym winy ani przedsiębiorców, ani rodziców. Właściciele placówek nie mogli tej sytuacji przewidzieć, planując ryzyko biznesowe. Doszło do nadzwyczajnej zmiany okoliczności, co przewiduje też Kodeks cywilny w stosunkach cywilnoprawnych, to tzw. klauzula rebus sic stantibus - przekonywała Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK. - Każdy przypadek należy oceniać odrębnie. Strony umowy muszą się porozumieć, jak sprawiedliwie dzielić koszty czesnego. Tak by przedsiębiorcom umożliwić przetrwanie, a jednocześnie nie przerzucić na konsumentów całości ciężaru utrzymania przedszkoli i żłobków. Z pewnością niedopuszczalne jest pobieranie czesnego w pełnej wysokości za czas, kiedy dzieci w ogóle nie przebywają w placówce, np. opłaty za wyżywienie nie powinny być pobierane - dodaje.
UOKiK zaapelował do rodziców i właścicieli o wypracowanie rozwiązania, które usatysfakcjonuje obie strony.
Opinie (263) 6 zablokowanych
-
2020-11-06 15:12
(4)
Proste. Rodzice tegoż przedszkola jednogłośnie powinni wydac oświadczenie że zapłacą. Zobaczymy czy wydalą 100% dzieci.
- 14 4
-
2020-11-06 16:30
Niestety część Rodziców się boi, bo dyrektorka ich zastrasza! a spotkać w tym czasie się nie chcez grupa Rodziców, bo korona.... (1)
- 6 5
-
2020-11-08 17:43
Serio??? Boją się??? Czego? Przecież mamy sądy, mediatorów, kamery i dyktafony..i nagle rodzice trzęsą gaciami. Płacą i płaczą i dzieci do byle czego posyłają. 21 wiek.
- 1 4
-
2020-11-06 15:46
Sprostowanie
Przepraszam, że nie zapłacą.
- 8 4
-
2020-11-06 15:18
Pomysł super. Popieram
- 5 4
-
2020-11-08 14:05
Zdalna nauka dla 3-4 latka ?
Buhahahahahahahahahahahahahahahahahahaahaha !!!!
Może jeszcze telekonfa w ramach żłobka?- 10 5
-
2020-11-08 11:14
Przedszkole Fantazja opinie ma nie najlepsze!
- 5 10
-
2020-11-07 15:42
a może telewizja ? (1)
ciekawe co do kamery powiedziałoby dyrektorstwo?
pewnie jak zwykle gładką gadkę.
niestety obietnice przedszkola że się dogadamy i jak ktoś będzie w trudnej sytuacji to będzie traktowany indywidualnie...
między bajki - moja sytuacja nie przejęła dyrekcji - albo płacę albo - wypad
mogę powiedzieć to do kamery
żal mi tylko opiekunek, wiele z nich naprawdę jest ok - dziś są między młotem a kowadłem
nie wszystkie wróciły po wiosennej pandemii- ciekawe dlaczego?- 11 8
-
2020-11-07 21:16
Popieram
- 3 5
-
2020-11-07 06:11
Przedszkole (1)
Zamknięcie przedszkoli pasuje nierobom. Wiadomo że koronawirusa nie jest groźny dla dzieci więc jak ktoś chce zamknięcia przedszkoli jest najprawdopodobniej leniwy...
- 9 11
-
2020-11-07 14:42
yyy
Dzieci nie chorują , ale tam pracują dorosłe osoby , których Covid-19 dotyka, wielu z nich jest na kwarantannie, kto zaopiekuje się grupą liczącą 25 przedszkolaków, kto posprząta, ugotuje ? Może ktoś z komentujących pomoże chociaż przy sprzątaniu. Wolontariat w cenie
- 7 4
-
2020-11-06 16:34
Przedszkole Fantazja - Jabłoniowa - tylko tam to możliwe nie polecam!!! (3)
ale podobno w innych palcówkach tej właścicieli też.
Rozumiałabym to gdyby rzeczywiście dbała o swoich pracowników! a częstotliwość zmian Pań jaka jest mówi sama za siebie.... płaci minimalna krajową, dlatego Panie w grupie zmieniają się kilka razy w roku! Odbija się to na dzieciach, cieszy mnie, ze w okolicy powstają inne placówki!- 24 10
-
2020-11-06 22:13
To dlaczego w tym przedszkolu nie ma miejsc ? (2)
Moja sąsiadka tam pracuje. Twierdzi, że ma normalną umowę i zarobki jak w innych przedszkolach a panie zmieniają się tak jak wszędzie. Moje dziecko się tam nie dostało i teraz wożę je na inne osiedle. Może ktoś chce zwolnić miejsce ?
- 5 4
-
2020-11-07 14:17
Jak wszędzie, nie znam przedszkola z tak częstą rotacją nauczycielek
- 4 6
-
2020-11-06 22:42
Ojj kilka sie zwolnilo wlasnie
- 6 6
-
2020-11-07 09:49
Placone powinno być tak jak realizowane - pieniądze kładę na stole i nagrywam kamerą :-) (1)
- 3 4
-
2020-11-07 10:03
Swoją drogą co to "opieka na dzieckiem 3 lata" przez kamerę ?
Jak pójdziesz do sklepu, dasz dziecku komórkę żeby spokojnie coś wybrać to zaraz "szkodliwe, uzależniające, Dżesiki, Sebixy, ... "
A tu niby Pani niby grupkę trzylatków ogarnie ?
Już to miałem pół roku temu... męczarnia dla dziecka, rodzica i zapewne Pani.- 4 4
-
2020-11-06 13:44
A co mnie obchodzi lickdown. Jak mam ekskluzywne (3)
przedszkole z angielskim to niech nikt nie miauczy że drogo tylko płaci. Macie 500 plus to starczy na połowę czesnego.
- 21 54
-
2020-11-07 07:41
Też
Dostajesz kasę cwaniaczku za każde dziecko które nie chodzi do przedszkola. Zdalne nauczanie przedszkolaka fikcja. Przedszkole ma zapewnić opiekę a nie edukować od tego jest szkoła. Prosta zasada nie świadczysz usługi nie ma kasy!
- 2 5
-
2020-11-06 14:51
No i po sprawie . Pan Gustaw zadeklarował włąśnie, że weźmie tylko po 500 od dziecka i ani złotówki więcej. No i kompromis jest możliwy.
- 3 0
-
2020-11-06 13:51
A Pan Gustaw to chyba zazdrosny o to 500 + Powodzenia człowieku w życiu z takim podejściem
- 13 7
-
2020-11-07 06:32
Pieniądze od samorządu
Przedszkola prywatne dostają od są rządu co miesiąc na każde dziecko dotację w wysokości 75 % kosztów w przedszkolu publicznym. I to niezależnie od tego czy mają wakacje czy są zamknięte z innego powodu. Wielu rodziców o tym nie wie a właściciele niechętnie się do tego przyznają. Może redakcji sprawdzi o jakich pieniądzach mówimy a nie są to małe kwoty.
- 18 8
-
2020-11-07 00:26
Trampolina
w Gdyni uwaga!
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.