• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa rowerowa na Armii Krajowej. Którędy?

Michał Brancewicz
3 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Analiza pokaże, czy trasa rowerowa wzdłuż al. Armii Krajowej powinna powstać na jezdni czy obok niej. Analiza pokaże, czy trasa rowerowa wzdłuż al. Armii Krajowej powinna powstać na jezdni czy obok niej.

DRMG poszukuje wykonawcy, który opracuje analizę możliwości budowy trasy rowerowej z centrum GdańskaMapka na ChełmMapka. Pod uwagę brane są dwie opcje: trasa przebiegać będzie w ciągu al. Armii Krajowej lub obok jezdni. Dokumentacja obejmie również dwa warianty połączenia rowerowego ul. 3 Maja z Pohulanką.



Która opcja tasy rowerowej wzdłuż Armii Krajowej powinna być realizowana?

Pomysł utworzenia trasy rowerowej wzdłuż al. Armii Krajowej pojawił się już kilka lat temu w projektach składanych do Budżetu Obywatelskiego. Ostatecznie w edycji 2020 trasa rowerowa Śródmieście - Chełm zdobyła ponad 2,4 tys. głosów i trafiła do realizacji.

Jednak zanim to nastąpi, muszą zostać przeanalizowane różne warianty przebiegu trasy.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska poszukuje firmy, która opracuje analizę możliwości wykonania trasy rowerowej o długości ok. 2 km od ul. 3 MajaMapka do al. SikorskiegoMapka w dwóch opcjach:

  1. na istniejącej jezdni al. Armii Krajowej
  2. poza istniejącą jezdnią al. Armii Krajowej

Pierwsze rozwiązanie wiązałoby się z zajęciem jednego pasa Armii Krajowej. Trasa byłaby odseparowana od jezdni, po której poruszają się pojazdy.

Drugie rozwiązanie zakłada powstanie trasy rowerowej w rezerwie zieleni oraz częściowo na miniestakadzie nadwieszonej na lekkiej konstrukcji nad skarpą drogową na długości ok. 350 m na wysokości ul. Rogaczewskiego i PohulankiMapka.

Koncepcja przygotowana na potrzeby projektów do Budżetu Obywatelskiego. Koncepcja przygotowana na potrzeby projektów do Budżetu Obywatelskiego.
Czytaj też: Gdańsk. Inwestycje rowerowe na 2020 rok

Analiza ma zostać wykonana w ciągu sześciu tygodni od podpisania umowy.

Wybrany wykonawca będzie musiał opracować również projekt koncepcyjny dla ok. 400-metrowego odcinka trasy drogowej łączącego ul. 3 Maja z ul. Pohulanki w dwóch wariantach:

  1. trasa wzdłuż al. Armii Krajowej
  2. trasa przez ul. Górka

Koncepcja ma powstać w przeciągu 10 tygodni od podpisania umowy.

Dla wybranego wariantu powstanie projekt budowlany i wykonawczy. Ma on zostać opracowany w ciągu pięciu miesięcy. Zwycięska firma będzie odpowiadała także za nadzór autorski.

Oferty można składać do 4 czerwca. Jedynym kryterium jest cena.

Opinie (272) 9 zablokowanych

  • Projektowanie scieżek rowerowych na jezdni w Polse powinno byc traktowane jak proba morderstwa (3)

    • 17 9

    • tak się składa, że w cywilizowanym świecie to norma.

      • 0 0

    • raczej te projektowane na chodniku tak powinny być traktowane

      akurat te na jezdni są niemal wszystkie bardzo dobrze zaprojektowane i bardzo dobrze się nimi jeździ.

      • 2 0

    • akurat ta zapowiada się dobrze

      • 3 3

  • Niech pomysłodawca stanie sobie w niecce Armii Krajowej przy wiaduktach łączących Chełm z Siedlcami lub trochę poniżej. Najlepiej przy dużym ruch. Przekona się wtedy jakie tam jest stężenie spalin. Stać trudno w tym smrodzie a co dopiero jechać pod górę rowerem. Trochę wyobraźni.

    • 3 0

  • Te i**otyczne wymysły robią pseudorowerzysci typowe dzbany. Nie znające nawet swojej dzielnicy.

    Droga rowerowa w ulicy jest wyjątkowo szkodliwa dla rowerzystów.Bo wdychanie spalin z ruchliwej ulicy jest szkodliwe dla zdrowia. Jest wiele mozliwosci dojechania na Chełm droga rowerową odzielona od ulicy Cienista ,Kartuska ,Łostowicka.A zamiast Armi Krajowej szybciej jest i lepiej jest jechać Sikorskiego,Pobiedzisko ,Kłopot ,Kościelna .Jak juz to tam mozna zrobic droge rowerową. Z daleka od spalin.Ale ci z tych stowarzyszeń pseudorowerowych to matoły chca za wszelka cene wcisnąć rowerzystów na ulice.
    Wiec wbijcie sobie dzbany do tych pustych łbów ze wszystkie zalety jazdy rowerem giną gdy jedzie sie nim ulicami czy pasami w ulicy.

    • 5 1

  • Pomysł z tymi zaporami (2)

    Musiał wymyślec totalny palant. Oczywiście, tak jest najtaniej i najłatwiej: "My zrobimy ścieżkę, wiec mamy podkładke na to że coś w tej kwestii robimy". G. prawda. Jestem i rowerzystą i zmotoryzowanym. Jeżdze rowerem zamiast autem kiedy pogoda jest łądniejsza i nie chciałbym tamtędy jechac ani w górę, ani tymbardziej w dół. Wystarczy lekko rozpędzony rower, chwila nieuwagi i przekoziołkowanie wprost nad nadjeżdzajace samochody. Mielone gwarantowane. Za ten pomysł powinno sie tego delikwenta zdjąc ze stanowiska, a nie promowac to na szerokim publicznym forum. Pomine kwestie zabierania znowu pasa jezdni dla samochodów, nie no to jest jakaś degrengolada.

    • 5 0

    • jak chcesz znać nazwiska to takie oszołom nazywa sie Twardy i jemu podobni

      • 0 0

    • jak z ciebie taka niedojda zyciowa to nie bedziesz korzystał po prostu. tylko czemu innym zabraniasz? zjezdzałem tam rowerem i w porownaniu z esami floresami na chodniku typu kartuska, rakoczego czy jaskowa ta bedzie 100 razy bezpieczniejsza trasa niż te wymienione.

      • 1 0

  • (35)

    No i dlaczego znowu chcecie zabierać zmotoryzowanym ich jezdnię? Dlaczego kierowcy, czyli większość z nas ma być poszkodowana? Pomysł, aby oddzielać jezdnię jakimś betonowym murem to istne wariactwo.

    • 225 90

    • Mimo, że jestem zwolennikiem ruchu rowerów po ulicach wraz z samochodami (4)

      To jednak w takich miejscach jak ta droga, która traktowana jest przez kierowców niemal jak autostrada, to lepiej byłoby zbudować oddzielną drogę rowerową. Natomiast wszędzie tam, gdzie są drogi jednopasmowe, jednokierunkowe czy jest ograniczona prędkość poniżej 50 km/h , ruch rowerów powinien odbywać się po jezdni. Jasne, że kierowcom to przeszkadza, ale trzeba pamiętać o jednym. Miasto jest dla ludzi a nie dla samochodów. Trzeba szanować się wzajemnie i będzie dobrze... Oczywiście za moment napiszą kierowcy, jak to rowerzyści nie przestrzegają przepisów, tylko który kierowca choćby stosuje się do wszystkich ograniczeń prędkości? Kierowcy wszystkim wytykają błędy a sami co robią? Nie ma ludzi idealnych i dlatego czasem lepiej kiwnąć ręką i przeprosić lub podziękować a nam wszystkim będzie przyjemniej!

      • 6 0

      • Ta droga jest traktowana jak autostrada, bo tak ją zbudowano.

        Po przebudowie sposób traktowania się zmieni.

        • 0 0

      • (2)

        Już widzę tych mistrzów kierownicy przelatujących nad betonową bandą i lecących prosto na rowerzystów! Osobiście bałbym się jazdy rowerem wzdłuż AK którą większość kierowców traktuje jak autostradę - jak kolega powyżej słusznie zauważył.

        • 1 0

        • tam pasy ruchu mają 4m szerokości

          to szerokości autostradowe!!! Nie dziwne, że kierowcy pędzą ile fabryka dała.
          Jak zawęzisz do 3m, to nagle się okaże, że można i 70 pojechać.
          Jak dasz betonowe bariery połączone to samochód nie powinien ich przebić, raczej odbije się od nich. Ciężarowych też tam nie ma nie wiadomo ile.
          Będzie dobrze

          • 2 0

        • a ja nie słyszałem tam o żadnym wypadku więc przesadzasz

          • 0 0

    • Bo sie panoszycie za mocno i nie chcecie sie dzielic przestrzenią. (6)

      miasto jest dla wszystkich, a nie tylko wasze

      • 22 20

      • Problem w tym, jak są budowane ścieżki rowerowe. Kolizyjne, tuż przy chodnikach, zygzaki z przejazdami.

        Problemy wynikają właśnie z tego, że nie ma porządnego rozdzielenia pieszych i rowerzystów.

        • 1 0

      • (4)

        Droga rowerowa w chmurze spalin oraz hałasu...... Nie wiem dlaczego w ogóle jest taka koncepcja. Kto jest tego autorem ? Poznajmy wreszcie nazwiska osób którzy są odpowiedzialni za takie pomysły ?

        • 10 6

        • chmury (2)

          chmury spalin znikną wkrótce, to tylko kwestia czasu jak większość aut będzie na prąd. potem jeszcze chwila i auta będą jeździć same. nim to zbudują też pewnie trochę czasu minie. auta będą ciche i nie będzie tyle zagrożeń spowodowanych urażonymi ambicjami młodych ludzi.

          • 5 6

          • Do tego czasu rowery też przestaną dominować i znikną z ulic i zniknie razem z nimi moda na nie !!! (1)

            • 2 7

            • to nie jest moda, to jest renesans

              • 3 0

        • To gdzie mają budować żeby nie były w "chmurze spalin"?

          Na środku zatoki Gdańskiej? :D

          • 8 2

    • "Ich jezdnię"

      Czy ty się aby nie zagalopowałeś. Przestrzeń publiczna jest wspólna i KAŻDY ma takie samo prawo żeby z niej korzystać. Mało Ci "waszych" jezdni i parkingów?

      • 2 0

    • skąd pomysł, że kierowcy to większość? (4)

      Poszperaj po statystykach, a dowiesz się, że np. wśród dojeżdżających do pracy ok. 40% transportuje się samochodem - to jeszcze nie większość.
      Poza tym - jak na razie kierowcy mają tam 3 pasy, a rowerzyści/piesi/poruszający się na czymkolwiek innym mają 0. To kto jest dyskryminowany? Zmiana na 2+1 dla kierowców nadal jest korzystniejsza dla kierowców, niż dla całej reszty...

      • 5 2

      • a najlepsze jest to, że zmiana ta wpłynie minimalnie na ruch samochodów...

        już teraz w godzinach szczytu prawy pas jest zajęty bardzo rzadko. Na dwóch pasach też się zmieszczą.
        Co najwyżej przez bariery drogowe separujące ruch samochodowy od rowerowego oraz zawężenie jezdni, zmniejszy się prędkość...
        To zastanawiam się, dlaczego kierowcy tak bardzo biją pianę...
        Chyba tylko dla zasady...zabiorom!!!

        • 2 0

      • (2)

        to zaprezentuj te statystyki, podaj źródło. Bo jak rowerem dojeżdża mniej niż 5% i to latem a zimą poniżej 1% to jak docierają inni.

        • 0 2

        • bo nie ma po czym jeździć rowerem dlatego tak mało chętnych.

          inni docierają uwaga: pieszo lub komunikacją publiczną.

          • 1 0

        • Gdyby pasy ruchu dla samochodów wyglądały jak DDRy

          To z tych 40% zrobiłoby się 5%...

          • 2 0

    • (5)

      Racja. Puszczanie tam ścieżki wśród pędzących Januszy prędkości zarzynających tam swoje szroty czy auta na raty to istne wariactwo. Jestem za budową ścieżki, ale oddzielonej od jezdni, czyli najrozsądniejsza opcja to po pasie zieleni.

      • 37 6

      • (1)

        Masz rację. Strach pedalować wzdłuż rajdowców. Może wyniesienie ścieżki na estakadę jak robią to np. w Holandii!?

        • 2 0

        • stać nas! A co!!!

          a może teleport jak robią to marsjanie?
          Pomyśl o kosztach. Nie stać nas na takie rzeczy. Pieniądze, które zostaną z tego projektu można spożytkować na inne inwestycje rowerowe
          Droga w pasie zieleni to potężne koszty.
          Zobacz co jest wokół. To nie jest równe pobocze. Tam są skarpy. Zrobisz wcięcie - stawiasz mur oporowy z grube pieniądze.
          A na początku (przy 3 Maja) jezdnia ma 12m. szerokości - to 4 pasy!!!. Z czego wykorzystywane są dwa.
          Można zawęzić pasy z 4m do 3,5; następnie zrobić metr buforu, następnie bariery betonowe połączone ze sobą i droga dwujezdniowa. W rejonach przystanków drogę puścić przez zatoki i część chodnika, wygospodarować 2-2,5 na peron. na prawym pasie zrobić zatokę autobusową (bo różnie to może być w przyszłości). Dalej, jadąc w górę, drogę poprowadzić pasem wyłączenia, przez przystanek i pas włączenia. Zatokę zrobić w miejscu prawego pasa, a peron na wyspie segregującej. Warto zrobić od razu połączenie z Na Zboczu przy Odrzańskiej aby wprowadzić ruch z tego rejonu Chełmu . Jadąc dalej przy Sikorskiego wjeżdżamy na zatokę autobusową i wprowadzamy ruch na obie kładki nad jezdnią AK, co da możliwość wjazdu zarówno do Dragana jak i Chałubińskiego. Trzeba tylko połączyć drogami dla rowerów obie ulice z planowaną drogą rowerową. Bariery drogowe można zastosować z ekranami akustycznymi, co pozwoli na ograniczenie hałasu.

          • 2 0

      • (2)

        Poza tym że będzie sto razy droższa to co to zmieni czy będzie na jezdni czy obok oddzielona?

        • 3 11

        • Leming zmieni to,że nie bedzie rowerzysta wdychac spalin (1)

          • 5 12

          • rozpłyną się jak ścieżka będzie metr dalej

            • 10 2

    • >zabierać ich jezdnię
      Zapłacili za nią? XD

      • 0 0

    • Dlatego ,ze im mniej szkodników trujacych spalinami w mieście tym lepiej (4)

      I przez ostatnie 40 lat takie szkodniki jak ty dyskryminowały wszystkich wokoło

      • 14 11

      • A kto wam przywiezie humus na śniadanko? (1)

        Jak nie 2.0 TDI?! Chcecie żeby utknął w korkach jak zabiorą jezdnię? Będziecie wtedy cierpieć głód i pragnienie.

        • 15 9

        • A teraz w korkach nie stoi?

          Im więcej ludzi pojedzie rowerem, tym mniejsze korki.

          A czy korek będzie węższy i dłuższy, różnicy nie ma, zatory i tak są na skrzyżowaniach.

          • 2 0

      • Zacznijcie szanować pieszych jeżdżąc nielegalnie po przejściach i chodnikach

        • 5 3

      • Marzenie PRL własne auto.

        Niektórzy są dalej w PRL i spełniają marzenia :))))
        Myślą że osiągneli życiowy sukces bo stoją w korku smrodzą w centrum miasta

        • 16 10

    • kierowcy poszkodowani?

      Powiedział bym że to raczej rowerzyści są poszkodowani bo teraz nie maja tam żadnej ścieżki...

      • 5 0

    • dlaczego znowu?

      jak na razie to drogi dla rowerów w Gdańsku były tworzone kosztem szerokości chodników lub pasów zieleni. To pasy do jazdy w lewo i prawo były tworzone dla zwiększenia przepustowości dla ruchu pojazdów, zamiast zadbać przede wszystkim o ruch ludzi, niekoniecznie w samokorkujących się sznurach pojazdów sięgających po horyzont.

      • 2 0

    • Ha ha większość należy do większości do elity ludzkości, bo ma złom

      • 3 5

    • jak mnie to cieszy ze cie *** boli xD

      beton i koniec wsadz sobie cebule do slomy w butach xD teraz w blachosmrodzie mozesz rowerzyste cmoknac

      • 10 11

    • Poszkodowani w morzu asfaltu. Rozejrzyj się -pod kogo jest to wszytko zbudowane?

      • 16 5

  • co to za durny pomysl ? (8)

    to juz lepiej przy pohulance zrobic sciezke i pozniej przez kawalek starego chelmu.

    • 20 6

    • (1)

      na pohulance się jezdnia jedzie po co tworzyć bezsensowne trasy na około.
      na tym to polega że ma być to szybka i wygodna trasa, a nie krajoznawczy szlak.

      • 3 2

      • od razu widac ze nigdy nie pokonaliscie trasy na chelm na rowerze

        jakie naokolo ? przez lasek obok pohulanki jest skrot, tylko stromo. pozniej na chelmie sa juz chodniki ktorymi nikt nie chodzi i troche miejsca na ewentualna sciezke. Tak czy siak najszybsza trasa na chelm z centrum jest przez kartuska i 'skrotem' (b stromym) przez wzgorze mickiewicza. Tak ze trasa juz jest. Wpuszczanie rowerow na armi krajowej to slaby pomysl.

        • 0 0

    • (2)

      Nie, czas jazdy dwa razy dłuższy

      • 2 2

      • (1)

        Jakim cudem jak odległość praktycznie taka sama?

        • 1 1

        • światła, kolizyjność, krętość i co za tym idzie prędkosć średnia rowerzysty. Odległość też nie wyjdzie taka sama.

          • 1 1

    • Dokładnie: Biegańskiego - Lubuska - Pohulanki (2)

      Dojazd też od południowej strony Odrzańską

      • 4 2

      • (1)

        Trzeba by Zielonogórską puścić - na Lubuskiej nie zmieścisz

        • 2 2

        • Na Lubuskiej może być spokojnie na ulicy, tam jest mały ruch, a trasa by leciała miedzy drzewami wśród zieleni, a nie po pasie "autostrady"

          • 2 1

  • po kiego grzyba ddr na armii krajowej? (1)

    jest kartuska, pohulanka, stoczniowców i cienista

    • 3 4

    • po co armii krajowej jest południowa obwodnica, kartuska, słowackiego

      • 2 0

  • czy Droga rowerowa będzie oświetlona? (3)

    Czy ta droga rowerowa będzie odpowiednio oświetlona? Zjazd rowerem na tak stromo nachylonej drodze, przy prędkości dochodzącej do 70 km/h i na słabo oświetlonej drodze, może bardzo tragicznie się skończyć.

    • 1 4

    • (2)

      70kmh rowerem? :D
      zawodowcy w peletonie tyle nie wyciągają.

      • 1 0

      • (1)

        Ale tam jest caly czas z górki, długi odcinek i stromo. Myśle ze to jest do zrobienia

        • 0 0

        • nie jest. prawa fizyki

          • 0 1

  • w końcuuuuuu.
    Każda droga dojazdowa do obwodnicy powinna posiadać scieżkę rowerową prowadzącą dalej w kier kaszub.
    Scieżka wzdłuż, ale nie bezpośrednio przy jezdni.. Można ją urozmaicić zawijasami. A Armii krajowej ze wzgledu na przeciążenie musi pozostac 3pasmowa

    • 2 1

  • (9)

    Jak można dawać ścieżkę rowerową razem z jezdnią, gdzie dozwolona jest taka duża prędkość? Na dodatek pomysł zwężenia jezdni w miejscu, gdzie i tak są korki, jest bez sensu. Nie zmusi się ludzi do przesiadki na rower w ten sposób. Korki będą, tylko jeszcze większe. Moim zdaniem tylko opcja druga.

    • 181 24

    • już nie liberał tylko progresywny demokrata

      Po wprowadzeniu ścieżki rowerowej , w imię walki o bezpieczeństwo rowerzystów zostanie na Armii Krajowej wprowadzona strefa 30.

      • 0 0

    • (2)

      Niech sobie będą większe korki tam jest tramwaj jak ktoś nie wie

      • 7 10

      • (1)

        I jadąc z Karczemek gdzie mogę zostawić samochód aby się przesiąść ?

        • 5 2

        • Sam wybierasz gdzie chcesz mieszkac. W całym cywilizowanym swiecie wybierajac miejsce do zycia bierzesz pod uwage dojazd. Mozesz zostawic samochód przy cmentrzu

          • 1 0

    • tam są korki? od kiedy. nie wymyslaj. (2)

      tam jest sporo miejsca. co tu ma predkosc do rzeczy skoro bedą oporniki ruchu oddzielac część rowerową od samochodowej. Nie szukaj dziury w całym.

      • 13 14

      • do czasu aż któryś rowerzysta się przeliczy i wyląduje na tym oporniku (1)

        i jeszcze są przystanki autobusowa po drodze

        • 6 3

        • Jaśkowa, rakoczego, cienista, kartuska.....są bardziej strome, węższe bez ciągłości z krawężnikami, brukiem na trasie i do tego

          Żaden rowerzysta nigdzie tam nie wylądował więc czemu niby miałby tu na prostym odcinku "wylądować"?

          • 8 2

    • Korek na tym odcinku na trasie W-Z?

      Niech mi ktoś pokaże zdjęcie tego korka :)
      Jeżdżę tamtędy (samochodem) codziennie w godzinach szczytu i poza nim i uważam, że ten trzeci pas nie jest już totalnie potrzebny.
      Z ul. 3 maja nie ma już zielonej strzałki i dwa pasy włączają się do ruchu w sposób bezkolizyjny, więc tutaj temat odpada.
      Dwa pasy do jazdy na wprost od strony forum też są okej i wystarczą, ponieważ dwa kolejne pasy są wykorzystywane w kierunku 3 maja i wjazdu do forum. (w tym momencie jeden z nich ma możliwość jazdy na wprost ale i tak większość kierowców wykorzystuje go do skrętu w prawo).
      Pamiętajcie, że w tym momencie ruch na węźle jest utrudniony przez to, że jest ono wykorzystywane do zawracania ze względu na zakaz skrętu w lewo na poprzednim skrzyżowaniu (w kierunku Traktu Św. Wojciecha).
      Niech każdy który się wypowiada najpierw dokładnie przemyśli czy to takie głupie, a nie z góry zakłada, że to jest złe i będzie utrudniało mu życie.

      • 13 0

    • W górę nie ma korków. Są dopiero od zjazdu na Chełm ...

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (8 opinii)

(8 opinii)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (2 opinie)

(2 opinie)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane