• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa rowerowa na Armii Krajowej. Którędy?

Michał Brancewicz
3 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Analiza pokaże, czy trasa rowerowa wzdłuż al. Armii Krajowej powinna powstać na jezdni czy obok niej. Analiza pokaże, czy trasa rowerowa wzdłuż al. Armii Krajowej powinna powstać na jezdni czy obok niej.

DRMG poszukuje wykonawcy, który opracuje analizę możliwości budowy trasy rowerowej z centrum GdańskaMapka na ChełmMapka. Pod uwagę brane są dwie opcje: trasa przebiegać będzie w ciągu al. Armii Krajowej lub obok jezdni. Dokumentacja obejmie również dwa warianty połączenia rowerowego ul. 3 Maja z Pohulanką.



Która opcja tasy rowerowej wzdłuż Armii Krajowej powinna być realizowana?

Pomysł utworzenia trasy rowerowej wzdłuż al. Armii Krajowej pojawił się już kilka lat temu w projektach składanych do Budżetu Obywatelskiego. Ostatecznie w edycji 2020 trasa rowerowa Śródmieście - Chełm zdobyła ponad 2,4 tys. głosów i trafiła do realizacji.

Jednak zanim to nastąpi, muszą zostać przeanalizowane różne warianty przebiegu trasy.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska poszukuje firmy, która opracuje analizę możliwości wykonania trasy rowerowej o długości ok. 2 km od ul. 3 MajaMapka do al. SikorskiegoMapka w dwóch opcjach:

  1. na istniejącej jezdni al. Armii Krajowej
  2. poza istniejącą jezdnią al. Armii Krajowej

Pierwsze rozwiązanie wiązałoby się z zajęciem jednego pasa Armii Krajowej. Trasa byłaby odseparowana od jezdni, po której poruszają się pojazdy.

Drugie rozwiązanie zakłada powstanie trasy rowerowej w rezerwie zieleni oraz częściowo na miniestakadzie nadwieszonej na lekkiej konstrukcji nad skarpą drogową na długości ok. 350 m na wysokości ul. Rogaczewskiego i PohulankiMapka.

Koncepcja przygotowana na potrzeby projektów do Budżetu Obywatelskiego. Koncepcja przygotowana na potrzeby projektów do Budżetu Obywatelskiego.
Czytaj też: Gdańsk. Inwestycje rowerowe na 2020 rok

Analiza ma zostać wykonana w ciągu sześciu tygodni od podpisania umowy.

Wybrany wykonawca będzie musiał opracować również projekt koncepcyjny dla ok. 400-metrowego odcinka trasy drogowej łączącego ul. 3 Maja z ul. Pohulanki w dwóch wariantach:

  1. trasa wzdłuż al. Armii Krajowej
  2. trasa przez ul. Górka

Koncepcja ma powstać w przeciągu 10 tygodni od podpisania umowy.

Dla wybranego wariantu powstanie projekt budowlany i wykonawczy. Ma on zostać opracowany w ciągu pięciu miesięcy. Zwycięska firma będzie odpowiadała także za nadzór autorski.

Oferty można składać do 4 czerwca. Jedynym kryterium jest cena.

Opinie (272) 9 zablokowanych

  • Mozna zejsc na zawal od pomyslow ograniczonych umyslowo...

    Na chelm bezpiecznie dojezdza sie przez biskupią gorke i albo stoczniowcow,albo cienista. Tamtedy jest maly ruch aut, duzo miejsxa na pas rowerowy. A zabranie pasa z AK, to poziom pomyslu jak te wszystkie super przejscia naziemne na podwalu i planowane przy pkp. To wyglada na terroryzm jakich psychopatow,ktorzy wpadaja na takie ponysly i takich co je realuzuja. Przypomne jak argumentowano przejsca naziemne w newralgicznych miejscach, rekomendowali i wymagali jacys dziwni z dziwnych stowarzyszen. Mianowicie, ze przejscia podziemne (ktore byly i sa i nie powoduja korkow) sa tworem komunistycznym i dlatego nalezy je zlikwidowac i przeniesc na jezdnie, aby generowaly wieksze korki. Logika ? Chyba wyszla.

    • 5 1

  • (23)

    1 sza koncepcja, czyli zwężanie pasów i pchanie tam ścieżki rowerowej to samobójstwo. Armii krajowej to chcąc czy nie chcąc coś jak tranzytówka. Dużo pędzących aut, cieżarówek... Polak gdy nie ukradnie czegoś, albo nie złamie przepisów na drodze to nie polak, jest więc ryzyko, ze może tam dochodzić do niebezpiecznych sytuacji, zapora oddzielająca ścieżkę od jezdni to chyba niewystarczająca bariera aby rozpędzone auto nie uderzyło rowerzystów jeśli dojdzie do wypadku, poślizgu itp. Koncepcja nr. 2 choć pewnie trochę bardziej kosztowna, wydaje się zdecydowanie rozsądniejsza.

    • 271 41

    • "Polak gdy nie ukradnie czegoś, albo nie złamie przepisów na drodze to nie polak"??!

      Jestem Polakiem i nie kradnę ani nie łamię przepisów na drodze. Czemu wypisujesz takie oszczerstwa?

      • 0 2

    • Jak się lewy pas zwęzi z ponad 4 metrów do 2 metrów (2)

      To uwierz mi, niejeden Seba zaleje się potem, gdy zobaczy tak wąski pas ruchu.

      • 4 3

      • (1)

        na 2-metrowych pasach to większość aut by musiała składać lusterka.

        • 9 1

        • nie widziałem 2 metrowych pasów dla aut...

          może dla rowerzystów?

          • 1 0

    • A Łostowicka,to co ? Tam jest droga rowerowa bez (5)

      żadnych barier ,a niektóre samochody pędzą tam z górki ponad 100km/h,a zdarza się ,że i autobusy przekraczają 70km/h.

      • 11 6

      • (4)

        Nie ma co porównywać. Na Armii krajowej jeździ się prawie jak na obwodnicy, skrzyżowania bezkolizyjne, brak świateł. Czujność kierowców jest uśpiona, lepiej odseparować ruch i pościć ciąg pieszo-rowerowy.

        • 7 3

        • (3)

          przecież będzie odseparowana ogranicznikami ruchu.

          ciągi pieszo-rowerowe powinny być zdelegalizowane.
          Nigdzie na świecie się ich nie robi w mieście.

          • 8 2

          • w dobrze zarządzanych miastach tworzy się coraz szerzej zakrojone (2)

            strefy pieszo rowerowe w centrum: powiększa się obszary miasta wolne od jeżdżących i parkujących samochodów - takie jak np. ul. Stągiewna w Gdańsku, nie mówiąc o Długiej, Długim Targu, Tkackiej etc, etc. oraz niedługo Wajdeloty we Wrzeszczu. Najważniejsze jest redukowanie skali i uspokajanie ruchu, a nie budowa wydzielonych dróg dla rowerów znikad do nikąd.

            • 1 4

            • No tak ale nie na Armii Krajowej

              To raczej nigdy spacerniak nie będzie ;)

              • 1 0

            • Co innego deptak, co innego ciąg komunikacyjny.

              • 3 0

    • królowie lewego pasa (1)

      pewnie jest tak jak mówisz, chociaż jeżdżę tamtędy codziennie i aut korzystających z prawego pasa i tak nie widzę...

      • 3 3

      • To może mieć drobny związek z tym, że na prawym pasie w dół można zgubić zęby...

        • 1 0

    • no własnie o to chodzi by nie była to tranzytówka - ona wpada na ścisłe centrum (3)

      • 23 28

      • (1)

        To może zlikwidujmy całkowicie AK i zróbmy z niej pasaż pieszo-rowerowy by mieszkańcy osiedli mogli dojść/dojechać rowerem, hulajnogą wrotkami do pracy. Po co w latach 70tych tworzono tą drogę, po to by szybko i bezpiecznie dojechać do pracy. Przecież będzie ekologiczniej gdy setki tysięcy pojazdów będzie jechało/stało po Kartuskiej i wydalało z siebie spaliny. Ludziom którzy chcą być trendy przypomnę tylko że jest ok teraz gdy masz 20/30/40 lat a gdy będziesz ich miał/miała lat 50/60/70 też będziesz jeździć rowerem???

        • 6 5

        • W latach 70 na Południu było kilka wiosek na krzyż

          A nie 1/4 mieszkańców Gdańska.

          • 4 3

      • nie chcialbym jezdzic tamtedy rowerem... to tak jakby przy obwodnicy puścić ścieżkę rowerową !

        • 17 6

    • A nie powinna to być tranzytówka.

      • 0 1

    • Tranzytówką to jest na twoich kowalach

      • 0 3

    • To przestanie byc tranzytówką. To miasto. (2)

      • 19 31

      • w USA na id**otów za kółkiem to aż betonowe zapory stawiają (1)

        w Polsce ... nasi rodzimi id**oci za kółkiem to i nie takie zapory sforsują

        • 9 3

        • Ostrożny

          Zawsze gdy jestem w okolicy ronda to sie boję, że Suzuki Swift będzie akurat przelatywało

          • 6 1

    • (1)

      jak rowerzysta się poślizgnie to też spotkanie z betonem może być jego ostatnim. Separacja ruchu rowerowego też by się przydała - będą duże różnice prędkości między ruchem w dół a w górę.

      • 25 4

      • bez przesady z tą separacją. to prosty odcinek.
        na esach floresach szlaczkach zygzaczkach (kartuska, jaśkowa ......) separacji nie zrobili, a tu mieliby robić?

        • 8 6

  • XD

    A kiedy trasa rowerowa na obwodnicy?

    • 2 0

  • Nowa trasa do 50 metrow od Armi Krajowej (7)

    Trasa rowerowo piesza powinna iść z dala od ruchu ulicznego od ul.Rogaczewskiego pomiędzy ulica Malczewskiego a Armii Krajowej ,Bystrzycką aż do Pana Tadeusza na Osiedlu Mickiewicza. Połączenie ze starym Chełmem przez ul.Odrzańską oraz z ulica Sikorskiego przy osiedlu Mickiewicza.
    Miałaby walory turystyczne i widokowe z pewnością stalą by się atrakcja Gdańska i stanowiłaby jeden ciąg z parkiem Na Zboczu aż do ulicy Łostowickikm

    • 22 5

    • (3)

      Ludzie chcą się szybko przemieszczać z punktu a do b rowerem.
      Nie ma być to trasa krajoznawcza.

      • 4 3

      • (2)

        Ale to ma być trasa równoległa do Armii Krajowej czyli najszybsza z możliwych tyle tylko, że bez inhalacji spalin:)

        • 3 0

        • (1)

          mało realna to trasa, a jak już to pewnie mega kosztowna. raczej nie do zrealizowania w najbliższym czasie.

          • 1 1

          • Trasa jak najbardziej realna z wykonaniem to się zgodzę kosztowna ale można realizować odcinkami.

            • 0 0

    • Chyba , raczej na pewno opisujesz trasę palcem na mapie. (1)

      Jak pomiędzy ul.Malczewskiego a AK? Jeżeli masz możliwość spaceru, zapoznania się z realiami zrób to. Możesz pospacerować ul Pohulanka> Lubuska. To jest realne i ładne.

      • 1 2

      • Pohulanka > Lubuska to rzeczywiście ładna trasa tylko podejście jest zbyt strome . Najlepiej jest pokonać trasę AK przez wiadukt nad Odrzańską i Sikorskiego.
        No i park przy Lubuskiej jest. Po północnej stronie dopiero by powstał zamiast niewykorzystanego nasypu i rury ciepłowniczej., Dużo tam nieużytków które mogły by być jakoś wykorzystane nie tylko na teren dla pijaczków. Kłopotem jest przejście prze osiedle Alkonu przy Malczewskiego ale myślę ze to tez jest jakiś plus dla mieszkańców, że w ciągu kilku minut mogą dojść/dojechać do centrum Gdańska.

        • 0 0

    • Proszę do mnie żadnych ścieżek nie robić

      Pan Tadeusz

      • 3 1

  • w pasie jezdni (1)

    W pasie jezdni a pieniądze oszczędzone przeznaczyć na wiadukt z Łostowicką ( przynajmniej jeden w kierunku obwodnicy )
    Skorzystają i rowerzyści i kierowcy.

    • 1 5

    • heh nie starczyłoby ci nawet na metr tego wiaduktu

      • 0 0

  • (5)

    Najlepiej jeden pas jezdni w górę i jeden w dół, tam będzie duże natężenie rowerów i duża prędkość nie może być tak wąsko jak na zdjęciu

    • 6 12

    • (2)

      tam będzie ponad 3m.
      mało która nasza "śmieszka" tyle ma.
      Jaśkowa, rakoczego, kartuska są znacznie węższe.

      • 1 0

      • (1)

        Skąd wiesz ze będzie 3m? Na zachodzie rezygnuje się z takich dróg rowerowych i stosuje się tylko bezkolizyjne osobne drogi, osobne dla dwóch kierunków i łączące się ze sobą

        • 0 1

        • nie zmyślaj. co to jest "bezkolizyjna osobna droga, osobna dla dwóch kierunków łącząca się ze sobą"? co za bzdury

          • 0 0

    • A trzeci do nieba i na cmentarz !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! To dopiero będzie super.!

      • 3 0

    • nie bądź śmieszny z tym natężeniem ruchu rowerów. Pod górę więcej się będzie ich ładować do tramwajów niż jechać.

      • 4 2

  • Będą wypadki (8)

    Przy propozycji zastosowania na ścieżce rowerowej dwóch pasów - w przeciwnych kierunkach - może często dochodzić do niebezpiecznych kolizji rowerzystów jadących w dużą prędkością z góry z rowerzystami jadącymi pod górę. Dodatkowo zakwalifikowanie hulajnóg do kategorii rowerów pozwoli takze i tym użytkownikom tych jednośladów na poruszanie się ścieżkami rowerowymi, co jeszcze zwiększa ryzyko wypadków. Postuluję o powstanie dwóch osobnych ścieżek. Jedna w pasami tylko w dół, a druga tylko z pasami pod górę.

    • 22 6

    • Jakoś na jaśkowej, rakoczego, cienistej....... nie ma. (2)

      a są znacznie węższe i kręte bo są w formie esów floresów szlaczków zygzaczków na wąskim chodniku.

      • 3 3

      • (1)

        Na Jaśkowej nie jest tak stromo. A mimo tego dochodziło tam do wielu wypadków.

        • 2 2

        • Jest znacznie stromiej, a wypadki to powodowali kierowcy 4 kółek wymuszający pierwszeństwo.

          • 2 1

    • Rowerzystów powinno obowiązywać ograniczenie prędkości tak jak samochody !!!!!! (2)

      Powinny powstać zwalniacze dla rowerów tak by nie mogły rozwijać nadmiernej prędkości i radary dla tych niezdyscyplinowanych a mandaty takie same jak dla kierowców aut ! bo to tacy sami uczestnicy ruchu drogowego jak kierowcy aut to dla czego mają być ulgowo traktowani !

      • 6 5

      • Rowerzystów obowiązuje takie samo ograniczenie jak pozostałych kierowców.

        • 4 1

      • No i będzie. Ograniczenie do 70kmh tam jest

        • 7 5

    • (1)

      To oczywiste czy decydenci tego nie rozumieją oglądają tylko płaskie mapy

      • 6 3

      • Tylko że ktoś już to narysował ....

        • 1 2

  • Pasy ruchu dla rowerów (w tym kontrapasy) powinny byc od początku traktu konnego (2)

    do samego końca 3maja i dalej wzdłóż wz w strone obwodnicy oraz stogów. W niektórych miejscach można zastosowac oporniki drogowe dla bezpieczenstwa. Nie ma sensu budowac osobnej wydzielonej trasy.

    • 22 51

    • co za sens jechać niebezpieczną jezdnią i wdychać spaliny (1)

      • 0 2

      • Daj już spokój z tymi spalinami bo to nudne. Poza jezdnią też są spaliny. Ty nie chcesz to nie korzystaj. Większość będzie zachw

        Nie ma też w tym nic niebezpiecznego, a wręcz odwrotnie bezpieczeństwo się zwiększy. Dodatkowo komfort 100 razy wyższy niż na tych chodnikowych cudach.
        O oszczędności czasu wspominać nie będę.

        Sensowny dojazd od strony Wrzeszcza to raz.
        Dwa. W końcu powstał by jakaś sensowny objazd samego centrum w stronę Pruszcza Chełma, a może i nawet Stogów.

        • 2 0

  • Najlepsza opcja to zerznąć rozwiązania z innych krajów. Tj zabranie jednego pasa i podniesienie go (niekoniecznie estakada i niekoniecznie bloki betonowe). Personalnie nie zabierałbym zieleni. Każdy kawałek zieleni jest potrzebny,
    Dodatkowa zaleta - spowodowałoby redukcję prędkości na kierowcach.

    • 1 7

  • Najważniejszy fragment z wszystkich tras rowerowych w Gdansku

    Pierwszy odcinek AK nie jest zakorkowany więc może być w pasie drogowym - tania budowa ścieżki. Drugi fragment AK od Sikorskiego w kierunku obwodnicy musi być udroŻniony po przez wybudowanie estakady nad Łostowicką

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (8 opinii)

(8 opinii)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (2 opinie)

(2 opinie)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane