• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyniki egzaminu ósmoklasisty i gimnazjalnego. Jak wypadły?

Wioleta Stolarska
14 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Egzamin ósmoklasisty w Szkole Podstawowej nr 47 w Gdyni. Egzamin ósmoklasisty w Szkole Podstawowej nr 47 w Gdyni.

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku opublikowała wyniki egzaminów ósmoklasisty i gimnazjalnego, do których uczniowie przystąpili w kwietniu. Ze wszytkich trzech egzaminów uczniowie 8 klasy najlepiej poradzili sobie z zadaniami z języka polskiego, z kolei gimnazjaliści najlepszy wynik osiągnęli z części humanistycznej.



Zaświadczenie o wynikach egzaminu gimnazjalnego lub egzaminu ósmoklasisty zostanie przekazane każdemu uczniowi w dniu zakończenia roku szkolnego (19 czerwca br.) razem ze świadectwem ukończenia szkoły.

Czytaj też: Jak sprawdzić wyniki egzaminu ósmoklasisty i gimnazjalisty?

Pierwszy egzamin ósmoklasisty



Egzamin ósmoklasisty w tym roku odbył się po raz pierwszy. To konsekwencja reformy edukacji (wydłużenia nauki w szkołach podstawowych z sześciu do ośmiu lat). W województwie pomorskim przystąpiło do niego ponad 25 tys. uczniów z 674 szkół.

Pierwszy test ósmoklasistów był z języka polskiego, drugiego dnia ósmoklasiści zmierzyli się z matematyką. W trzecim dniu odbył się egzamin z języka obcego. W Trójmieście do egzaminu według Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej zgłoszono 152 szkoły - 103 z Gdańska, 42 z Gdyni i 7 z Sopotu. W sumie przystąpiło do niego 7244 uczniów - 4645 z Gdańska, 2290 z Gdyni i 309 z Sopotu.

Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.

Podczas tegorocznych egzaminów uczniowie 8 klasy poradzili sobie lepiej z zadaniami z języka polskiego. Tutaj uzyskana przez pomorskich uczniów średnia wyniosła 62 proc.

Ósmoklasiści z Pomorza zdobyli też średnio 44 proc. z egzaminu z matematyki. Najwięcej uczniów na Pomorzu zdecydowało się w tym roku zdawać egzamin z języka nowożytnego z angielskiego - 23 436. Uczniowie uzyskali średnio 58 proc.

- Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność odbioru tekstu kultury i wykorzystania zawartych w nim informacji. Z matematyki uczniowie wykazali się sprawnością rachunkową - umiejętnością wykonywania prostych obliczeń oraz ich wykorzystania w sytuacjach praktycznych. Na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści rozwiązujący zadania z języka angielskiego najlepiej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi znajdowanie określonych informacji w tekstach pisanych. Dla uczniów, którzy przystąpili do egzaminu z języka niemieckiego, najłatwiejsze okazały się zadania zamknięte, sprawdzające znajomość funkcji językowych - czytamy w omówieniu na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku.
  • Rozkład wyników uczniów 8 klasy z języka polskiego.
  • Rozkład wyników uczniów 8 klasy z matematyki.
  • Rozkład wyników uczniów 8 klasy z języka angielskiego.
Egzamin wskazał również umiejętności, które ósmoklasiści opanowali słabiej.

- Z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające umiejętności wyszukiwania potrzebnych informacji w tekście nieliterackim oraz wnioskowania. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte, w którym zdający musieli opracować strategię rozwiązania przedstawionego w nim problemu z wykorzystaniem odczytanej z rysunku zależności między długościami odpowiednich odcinków. Uczniom przystępującym do egzaminu z języka angielskiego największą trudność sprawiły zadania sprawdzające znajomość środków językowych. W przypadku języka niemieckiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było rozwiązanie zadania otwartego, sprawdzającego znajomość funkcji językowych. Zarówno w języku angielskim, jak i niemieckim dość trudne było także zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej - informuje OKE w Gdańsku.

Szkoły średnie w Trójmieście



Ostatni egzamin gimnazjalisty



W związku z reformą edukacji i likwidacją gimnazjów tegoroczne sprawdziany były ostatnimi. 1 września 2019 r. gimnazja przestaną istnieć w systemie edukacji.

Podczas trzydniowego maratonu testów sprawdzono wiedzę uczniów z zakresu przedmiotów humanistycznych, przyrodniczo-matematycznych oraz z języka obcego. Do egzaminu gimnazjalnego w Trójmieście zgłoszono bowiem 98 szkół - w tym 63 w Gdańsku, 30 w Gdyni i pięć w Sopocie. Łącznie egzamin miało napisać 6 266 uczniów.

W części pierwszej - humanistycznej - gimnazjaliści rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego. W części drugiej - z przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii oraz z matematyki. Na koniec, uczniowie zmierzyli się z testem z wybranego języka obcego nowożytnego.

Egzamin ósmoklasisty w Szkole Podstawowej nr 47 w Gdyni. Egzamin ósmoklasisty w Szkole Podstawowej nr 47 w Gdyni.
Podczas tegorocznych egzaminów uczniowie poradzili sobie lepiej z zadaniami humanistycznymi. Tutaj uzyskana przez pomorskich uczniów średnia wyniosła 58 proc. z części poświęconej wiedzy o społeczeństwie i historii oraz 62 proc. z języka polskiego.

Gimnazjaliści z Pomorza zdobyli też średnio 42 proc. z części matematyczno-przyrodniczej z zakresu matematyki. Nieco lepszy wynik uczniowie uzyskali rozwiązując zadania z części przyrodniczej - średnia wyniosła tu 48 proc.

Najwięcej uczniów na Pomorzu zdecydowało się w tym roku zdawać egzamin z języka nowożytnego z angielskiego - 20 311 uczniów. Można było do niego podejść na poziomie podstawowym bądź rozszerzonym. W pierwszym przypadku uczniowie uzyskali średnio 68 proc., w rozszerzonej wersji najwięcej uczniów w regionie osiągnęło wynik na poziomie 53 proc.

- Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność analizy i interpretacji tekstów kultury. Większości gimnazjalistów nie przysporzyło również problemów zadanie z historii sprawdzające umiejętność analizy i interpretacji źródła kartograficznego. Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością odczytywania i interpretowania informacji przedstawionych za pomocą wykresu funkcji, a z biologii umiejętnością planowania i przeprowadzania doświadczeń. Gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka angielskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań z zakresu rozumienia ze słuchu. Na poziomie rozszerzonym uczniowie przystępujący do egzaminu z języka angielskiego najwyższy średni wynik uzyskali za zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych - czytamy w podsumowaniu OKE.
  • Rozkład wyników uczniów - część humanistyczna z zakresu języka polskiego.
  • Rozkład wyników uczniów - część humanistyczna z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie.
  • Rozkład wyników uczniów - część matematyczno-przyrodnicza z zakresu przedmiotów przyrodniczych.
  • Rozkład wyników uczniów - część matematyczno-przyrodnicza z zakresu matematyki.
  • Rozkład wyników uczniów - język angielski poziom podstawowy.
  • Rozkład wyników uczniów - język angielski poziom rozszerzony.
Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej.

- W części humanistycznej z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej, a z historii zadanie dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie "na dowodzenie", którego rozwiązanie wymagało znajomości własności stycznej do okręgu, cech przystawania trójkątów, a także samodzielnej analizy problemu i przedstawienia argumentacji matematycznej, natomiast z chemii - zadanie wymagające prostych obliczeń związanych z zastosowaniem prawa stałości składu. W trzeciej części egzaminu na poziomie podstawowym uczniom przystępującym do egzaminu z języka angielskiego największą trudność sprawiły zadania sprawdzające znajomość środków językowych. Na poziomie rozszerzonym we wszystkich językach obcych nowożytnych największą trudność sprawiło gimnazjalistom rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność stosowania środków językowych - informuje OKE.
Zorganizowanie egzaminów dla ósmoklasistów i gimnazjalistów było w tym roku zdecydowanym wyzwaniem dla dyrektorów szkół i samorządów. Zorganizowanie egzaminów dla ósmoklasistów i gimnazjalistów było w tym roku zdecydowanym wyzwaniem dla dyrektorów szkół i samorządów.

Egzaminy w cieniu strajku w oświacie



Zorganizowanie egzaminów dla ósmoklasistów i gimnazjalistów było w tym roku zdecydowanym wyzwaniem dla dyrektorów szkół i samorządów. Wszystko przez odbywający się od 8 do 27 kwietnia strajk w palcówkach oświatowych, w Trójmieście brało w nim udział kilkadziesiąt szkół.

Czytaj więcej: Strajk w oświacie

To oznaczało, że w wielu szkołach zapewnienie pełnych składów komisji egzaminacyjnych było bardzo trudne. Często do ostatnich godzin trwały poszukiwania chętnych.

Opinie (84) 2 zablokowane

  • Małe Miki. Egzamin gmnazjalisty obejmuje tematykę łącznie z dziewięciu przedmiotów, zaś ósmoklasisty z trzech. Zatem trudno porównywać ze sobą wyniki. Choć podobne, to ukrywać mogą duuuże niedociągnięcia nowego systemu.

    • 13 2

  • Jeszcze jeden głupi egzamin jak by oceny końcowe były nie potrzebne. (8)

    • 15 28

    • (3)

      Oceny końcowe nie są do końca wiarygodne. Jednego nauczycielka lubi mniej, drugą bardziej. Tak to już jest.

      • 17 4

      • Natomiast w teście najlepszemu może pójść gorzej bo może mieć słabszy dzień, a słabszy uczeń może mieć farta strzelając (1)

        • 6 4

        • Możemy wrócić do odpowiedzi opisowych - to po sadach będzie oke targać

          • 1 0

      • Argumentacja nieprawidlowa.

        Oceny są niewiarygodne bo każda klasa ma inny poziom, do którego trzeba się trochę nagiąć. Testy są jednakowe dla kazdego i sprawdzane wg jednakowych kryteriów.

        • 12 0

    • Świadectwo (2)

      Kiedyś brane były pod uwagę wszystkie oceny końcowe, tzw.średnia, teraz punktowane są tylko 4 przedmioty lub +7 pkt jeśli ktoś otrzyma czerwony pasek na świadectwie. Jak ktoś był cwany, a nie liczył na pasek, to uczył się tych 4 przedmiotów, a resztę tyle żeby zdać. O to motywowanie do nauki :-/

      • 5 1

      • Kiedyś to był brany pod uwagę egzamin wstępny... właśnie zamiast pisania 3 różnych egzaminów wstępnych w zrobili jeden główny. Co nie do końca jest miarodajne bo do technikum chemicznego zapewne byłby znacznie inny egzamin wstępny niż do LO na kierunek humanistyczny.

        • 3 0

      • Nie ktoś był cwany, tylko to jest strategia.

        • 3 0

    • Przydałby Ci się

      Poduczyłbyś się ortografii - jakby, niepotrzebne...

      • 8 0

  • Gdzie można znaleźć wyniki statystyczne z podziałem na szkoły? (3)

    • 28 0

    • Nie potrafia ich zestawic (1)

      • 5 0

      • Zawsze OKE publikuje na początku lipca na swojej stronie bip.

        • 1 0

    • Jeszcze nie opublikowali.

      • 2 0

  • Hmmm (1)

    "w rozszerzonej wersji najwięcej uczniów w regionie osiągnęło wynik na poziomie 53 proc." W całym tekście jest mowa o średniej, a tutaj o modzie? Oczywiście moda lub mediana to wartości, które mówią więcej niż średnia. Tylko czy to jest dobrze napisane?

    • 5 1

    • Co to znaczy mówią więcej niż średnia? Miary tendencji centralnej są różne, mają swoje wady i zalety, różnie się ich używa w zależności od tego co chce się przekazać. Zatem nie mówią więcej, a mówią inaczej.

      • 2 0

  • Nauczyciele po premii za słabe wyniki pracy. (1)

    Po wakacjach po pożegnanie Karty Nauczyciela.

    • 29 17

    • Pracy?

      Wyniki mowia wiecej niz jakikolwiek znp.

      • 3 2

  • Dulkiewicz -czy beda premie?

    Dla szacownych pedagogow za tak fantastyczne dzieci nauczanie?

    • 10 15

  • Nieroby nauczyciele

    Wyniki porażają. Zwłaszcza królowej nauk. To jest własnie ocena waszej pracy. Jak wam nie wstyd? Tym bardziej ze test prościutki był.

    • 14 21

  • Żenujące te wyniki ...

    Brak uzasadnienia ocen pytań otwartych ... artykuł, jak malowanie trawy na zielono ...

    • 8 2

  • Bez pracy nie ma kolaczy (3)

    Najpierw strajki nauczycieli to nie ma co sie dziwic, zamiast przygotowywac uczniow do egzaminow, nauczyciele strajkowali.

    • 41 58

    • Strajk odbywał się w trakcie i po egzaminach. Ach.

      • 4 4

    • İ sądzisz, że przez te 3 tygodnie dokonaliby cudów ? :D Chyba jednak nie :) Natomiast w pełni zgadzam się, że bez pracy nie ma kołaczy. Tylko, że to powinna być praca głównie uczniów - w końcu to oni pisali egzaminy

      • 24 2

    • Kiepskiej baletnicy nawet rąbek spódnicy przeszkadza.

      Strajk trwał trzy tygodnie....

      • 15 5

  • Wyniczki z matematyczki

    Uwaga! Za cztery lata, jeśli poziom wiedzy z matematyki znacząco nie wzrośnie, to wszyscy kandydaci na studia inżynierskie zmieszczą się w jednej salce na Polibudzie.

    • 27 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (8 opinii)

(8 opinii)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (2 opinie)

(2 opinie)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane