• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia. Nowa droga rowerowa na Płk. Dąbka niebezpieczna?

Joanna Skutkiewicz
21 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Powstająca na Obłużu droga rowerowa wzbudza wątpliwości co do bezpieczeństwa rowerzystów. Powstająca na Obłużu droga rowerowa wzbudza wątpliwości co do bezpieczeństwa rowerzystów.

Choć powstająca właśnie droga dla rowerów wzdłuż ul. Płk. Dąbka w Gdyni ma mieć zaledwie 400 metrów, i tak pojawiają się wątpliwości co do tego, czy użytkowanie jej będzie bezpieczne. Chodzi o skrzyżowanie ulic Ledóchowskiego i Płk. Dąbka, w sprawie którego napisała do nas zaniepokojona czytelniczka portalu.

Czy twoim zdaniem rowerzyści będą bezpiecznie pokonywać skrzyżowanie, o którym mowa w artykule?


Jeszcze w tym roku kalendarzowym ma powstać nowa droga dla rowerów na gdyńskim Obłużu. Odcinek wzdłuż ul. Płk. Dąbka na odcinku od ul. DerdowskiegoMapka do ul. KwiatkowskiegoMapka ma być częścią międzynarodowej trasy EuroVelo 10. O tej inwestycji pisaliśmy tutaj.

Czytelniczka portalu, pani Joanna z Gdyni, zwróciła się do nas z prośbą o interwencję, ponieważ jest przekonana, że pomiędzy rowerzystami a kierowcami aut będzie tam dochodzić do kolizji.

- Realizacja budzi jedno poważne zastrzeżenie - pisze pani Joanna. - Chodzi o umiejscowienie ścieżki rowerowej na bardzo problematycznym skrzyżowaniu ulic Ledóchowskiego i Płk. DąbkaMapka. Droga rowerowa poprowadzona została przy krawędzi skrzyżowania, z którego nie tylko w godzinach szczytu jest trudno wyjechać. Kierujący pojazdami, chcąc włączyć się do ruchu na ul. Płk. Dąbka, są na drodze podporządkowanej, więc muszą oczekiwać wolnego przejazdu z prawej i lewej strony, a czasami oczekuje się na skrzyżowaniu kilka minut. Przy realizowanym projekcie pojazdy nie są w stanie oczekiwać na dołączenie się do ruchu przy krawędzi skrzyżowania, bo właśnie tam przebiegać będzie ścieżka.

Szlaki rowerowe w Trójmieście


  • Sporne skrzyżowanie Ledóchowskiego i Płk. Dąbka.
  • Sporne skrzyżowanie Ledóchowskiego i Płk. Dąbka.


Czy obawy czytelniczki są uzasadnione? Wydaje się, że sedno problemu może leżeć nie tyle w realizowanym projekcie inwestycji, co w organizacji ruchu i stosowania się kierowców samochodów do przepisów. Istotne dla bezpieczeństwa rowerzystów będzie również to, czy kierowcy nie zechcą skracać sobie drogi przez wjazd na buspas.

- Bezpieczeństwo jest zawsze bardzo subiektywną oceną - zauważa Łukasz Bosowski, prezes Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - Na tym odcinku mamy skrzyżowania wyseparowanej z ruchu samochodowego drogi dla rowerów bez ograniczeń widoczności. Obie drogi są mniej więcej na podobnym poziomie, bez ostrych zjazdów ani podjazdów. W okolicy skrzyżowań z Ledóchowskiego nie ma drzew ani krzewów. Pozostaje pytanie, jak w tych miejscach zostanie zorganizowane uspokojenie ruchu, ponieważ ul. Płk. Dąbka miejscami jest wielopasmowa i mało kto w tym rejonie przestrzega ograniczeń prędkości.
- Moim zdaniem ta obawa jest nieuzasadniona, ponieważ dzięki buspasowi rower jadący nową drogą dla rowerów będzie miał więcej czasu na reakcję - dodaje Bosowski. - W sytuacji kiedy auto skręca z Dąbka w Ledóchowskiego, gdyby auta mogły skręcać bezpośrednio z buspasa, ryzyko byłoby znacznie większe.

Ogłoszenia rowerowe w Trójmieście



Można założyć, że projektanci i wykonawcy inwestycji wzięli pod uwagę usprawnienia konstrukcyjne związane z bezpieczeństwem rowerzystów. Świadczy o tym zamiar wyznaczenia linii zatrzymania w odpowiednim miejscu.

- Linia zatrzymania dla samochodów wyjeżdżających z ul. Ledóchowskiego na ul. Płk. Dąbka będzie wyznaczona przed drogą dla rowerów - zapewnia Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej. - Doskonała widoczność z tego miejsca pozwala na włączenie się do ruchu bez konieczności blokowania przejazdu rowerowego.

Czytelniczka, pani Joanna, wciąż z zaniepokojeniem obserwuje umiejscowienie drogi dla rowerów na tym skrzyżowaniu. Jej zdaniem problemy pojawią się zwłaszcza w okresie wakacyjnym, gdy na drodze pojawi się najwięcej rowerzystów.

Miejsca

Opinie (92) 3 zablokowane

  • aby było mniej kolizji , musi powstać jak najwięcej ścieżek rowerowych (1)

    W Holandii , w której nawet są korki rowerowe , w której prawie każdy używa roweru , wypadków z rowerzystami jest mniej niż w Polsce . Tym więcej rowerzystów , tym kierowcy częściej sprawdzają czy rower nie jedzie

    • 1 3

    • W przeliczeniu do liczby rowerzystów pewnie jest dużo mniej ale czy mało...

      W samym Amsterdamie w 2019r zginęło 16 rowerzystów.

      • 2 1

  • (1)

    Pasy dla pieszych, zawsze były oddalone o 4-5 metrów od samej krzyżówki. Ta przestrzeń pozwalała wcześniej samochodom zatrzymać się, przed włączeniem do ruchu. Kiedy pojawiły się ścieżki dla rowerów, w tym miejscu pojawiły się też przejazdy rowerowe.

    Przykładem jest ul. Kartuska w Gdańsku w stronę pętli. Kilka wyjazdów z bram, i bocznych uliczek. Kierowca chcąc włączyć się do ruchu musi stanąć na ścieżce, lub na pasach. Stojąc przed nimi widoczność zasłaniają mu budynki.

    • 1 6

    • przesadzasz. tam jest przynajmniej 2m chodnik.

      żaden samochód nie ma aż tak długiej maski ;)

      • 5 0

  • Tylko jedno jest na plus

    Sciezka jest piekna ladny asfalt przy zieleni szkoda ze nie wazne gdzie sie zacznie to na koncu juz nie ma gdzie pojechac

    • 3 0

  • Nie oczekujcie rozumowania przedewszystkim od urzedasów w Gdańsku !!Drmg,ZDIZ czy referat mobilnosci (1)

    w Gdańsku na przymorzu zabetonowali trawniki pod parking a rowerzystów wcisnęli w chodniki. I nie chcą realizować dróg rowerowych z budżetu obywatelskiego !!
    Bo urzędasy w Gdańsku uznają się za bezkarne.

    • 5 3

    • Jeżeli chodzi ci o jagiellońską

      to bardzo dobrze że nic tam nie robią. Jest super jak jest.
      dla fajtłap jest chodnik dopuszczony do ruchu dla rowerów.
      dla normalnych jest jezdnia ( ja codziennie z niej korzystam i sobie chwale )
      alternatywnie za przychodnią jest także droga pieszo-rowerowa
      alternatywnie za falowcem jest druga
      jest jeszcze droga wewnętrzna (parkingowa).

      do wyboru do koloru

      więcej tam nic nie potrzeba. utrudniło by to tylko przemieszczaniem się rowerem.

      Co innego na Obrońców. Jak zaczęli to mogliby faktycznie skończyć trasę do samego parku.

      • 1 1

  • Tradycji stało się zadość

    Droga rowerowa została zaprojektowana, żeby być, a nie, żeby po niej bezpiecznie jeździć. Ktoś wziął kasę za projekt, ktoś za wykonanie, a ktoś za wybranie tej firmy, co trzeba.

    • 10 1

  • :)

    Gdzie rondo!?

    • 2 0

  • Niech jeździ jezdnią , będzie bezpieczniejsza. (2)

    • 3 2

    • (1)

      Nie może jeżeli jest droga rowerowa.

      • 2 2

      • tylko że to co oni budują to żadna droga rowerowa nie jest u nas dróg rowerowych nie ma

        • 2 1

  • Moim zdaniem ...

    Z perspektywy zarówno rowerzysty, jak i kierowcy pojazdu zagrożenie wypadkiem drogowym lub kolizją drogową stanowi odcinek przedmiotowej drogi rowerowej przecinający wszerz ulicę płk. Dąbka.

    • 3 1

  • sprawa dla prokuratury !

    ten cały węzeł to taki " miś" na miarę naszych czasów , żle zaprojektowany , żle wykonany za grube milony . To powinna być sprawa dla prokuratury

    • 3 3

  • Papier przyjmie wszystko...

    i później wychodzą take "kwiatki", a wystarczyłoby puścić odcinek ścieżki przecinajacy ul. Ledóchowskiego o te kilka metrów dalej od ul. Płk. Dąbka by zrobić miejsce na auta włączające się do ruchu...obym się mylił, ale znając życie musi dojść do kilku kolizji by się panowie i panie urzędnicy zreflektowali i postawili tam sygnalizację świetlna (bo o przebudowie to już chyba nie będzie mowy).

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (8 opinii)

(8 opinii)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (2 opinie)

(2 opinie)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane