• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kartuska będzie przyjaźniejsza rowerzystom

Krzysztof Koprowski
18 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rozbudowa Kartuskiej: opóźnienia w projektowaniu
W ramach inwestycji oprócz infrastruktury dla rowerzystów powstaną również chodniki na całej długości ulicy objętej pracami budowlanymi. W ramach inwestycji oprócz infrastruktury dla rowerzystów powstaną również chodniki na całej długości ulicy objętej pracami budowlanymi.

Ulica Kartuska zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku wreszcie zyska na brakującym odcinku infrastrukturę rowerową. W stronę Siedlec pojedziemy wydzielonym pasem rowerowym, zaś w stronę obwodnicy częściowo pasem, a częściowo jezdnią na zasadach ogólnych lub chodnikiem. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej niż w przyszłym roku.



W jakiej formie powinna powstać infrastruktura rowerowa na ul. Kartuskiej?

Inwestycja jest obecnie na etapie wyboru wykonawcy dokumentacji projektowej na podstawie koncepcji nowej organizacji ruchu na ul. Kartuskiej na odcinku Łostowicka zobacz na mapie Gdańska - Źródlana zobacz na mapie Gdańska. Przy jej opracowaniu pod uwagę brano trzy rozwiązania:

  1. uspokojenia ruchu poprzez m.in. progi zwalniające i azyle na przejścia dla pieszych, bez infrastruktury rowerowej (ruch rowerowy na zasadach ogólnych)
  2. utworzenia pasów rowerowych w jezdni
  3. budowy wydzielonych dróg rowerowych, w tym odcinków jedno- i dwukierunkowych

Do dalszych prac wybrano wariant drugi, ponieważ pozostałe nie spełniały dotychczas wypracowanych założeń m.in. Strategii Realizacji Systemu Tras Rowerowych.

- Na tego typu ulicach, jak Kartuska, ruch rowerowy powinien być wydzielony od ruchu samochodów, co zdecydowało o odrzuceniu wariantu pierwszego. Z kolei wydzielone drogi rowerowe zbyt często musiały zmieniać stronę ulicy, przez co taka trasa rowerowa byłaby nieatrakcyjna i niebezpieczna [rozwiązanie to zmuszało rowerzystę do trzy- lub czterokrotnego przejeżdżania na drugą stronę ulicy, w zależności od kierunku jazdy - dop. red.] - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim, gdański oficer rowerowy.

W dół pasem rowerowym, pod górę częściowo jezdnią



W wariancie skierowanym do dalszych prac na całej długości wydzielony zostaje pas rowerowy w kierunku Siedlec, co ma sprawić, że dojazd rowerem do centrum miasta będzie mógł konkurować czasowo z podróżą samochodem.

W przeciwnym kierunku, ze względu na ograniczoną przestrzeń pasa drogowego, udało się tylko częściowo wydzielić pasy rowerowe. Tam, gdzie okazało się to niemożliwe, ruch będzie odbywał się po jezdni na zasadach ogólnych. Rowerzysta będzie mógł też skorzystać z chodnika - te zostaną wykonane na całej długości po obu stronach ulicy.

W stronę obwodnicy będzie można jechać jezdnią lub chodnikiem, który zostanie wyremontowany. W stronę obwodnicy będzie można jechać jezdnią lub chodnikiem, który zostanie wyremontowany.
- W kierunku do obwodnicy na odcinkach pozbawionych pasa rowerowego, bez większego ryzyka będzie można dopuścić ruch rowerowy na chodniku, gdyż ze względu na pochylenie ulicy, rowerzyści będą poruszali się z niskimi prędkościami. Odwrotne rozwiązanie byłoby niewskazane. Jadąc pod górę rower nie będzie szybszym środkiem transportu od samochodu, a łączenie ruchu rowerowego z pieszym na zjeździe do centrum byłoby niebezpieczne - wyjaśnia Kitliński.
Pasy rowerowe przewidziano również na odcinku, gdzie ul. Kartuska będzie się łączyła z planowaną ul. Nową Bulońską, czyli w rejonie skrzyżowania z ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska. Obie inwestycje będą ze sobą powiązane przestrzennie.

Na ul. Nowatorów ruch będzie odbywał się po ciągu pieszym z dopuszczeniem ruchu rowerowego. Na ul. Nowatorów ruch będzie odbywał się po ciągu pieszym z dopuszczeniem ruchu rowerowego.

Dokumentacja dla ul. Nowatorów



W ramach tego samego przetargu wyłoniony zostanie także projektant infrastruktury rowerowej dla krótkiego odcinka Fabryczna - Kartuska w ul. Nowatorów zobacz na mapie Gdańska, który będzie stanowił kontynuację zaprojektowanego już odcinka Budowlanych - Fabryczna w formie ciągu pieszego z dopuszczeniem ruchu rowerowego.

Wykonanie tej dokumentacji podyktowane jest odłożeniem w czasie rozbudowy ul. Kartuskiej na Kokoszkach i potrzebą dostosowania projektu do istniejącego przebiegu tej ulicy.

Obie inwestycje, czyli infrastruktura rowerowa w ul. Kartuskiej i Nowatorów, są zaplanowane do realizacji na lata 2019 - 2020.

Opinie (176)

  • Czyli jak zawsze wszystko pod kierowcow (3)

    Piesi i rowerzysci niech sie męczą na wspólnym wąskim chodniczku. Wstyd

    • 15 9

    • pieszych tam jak na lekarstwo (2)

      nadmiar samochodów doskwiera wszystkim.

      Takie kompromisy to krok w dobrym kierunku.

      • 2 3

      • (1)

        Przez takie kompromisy będzie jak było. Wszyscy będą jechać samochodem bo rowerem i pieszo to proszenie się o wypadek

        • 6 2

        • po chodniku ?

          o jakich wypadkach mówisz? rowerzystów na chodniku, na którym nie ma pieszych?

          Czy na drodze rowerowej, po której nagminnie chodzą piesi?

          Dane tego nie potwierdzają.

          • 0 2

  • W Gdansku kolejna inwestycja, a u Szczurka w Gdyni dalej marazm

    • 6 0

  • Lampa z przodu, lampa z tyłu (7)

    W imieniu mocno podstarzałych przechodniów proszę o wykonanie progów zwalniających - w obrębie skrzyżowania Powstańców Warszawskich i Kartuskiej. Dla rowerzystów, rzecz jasna, bo tylko oni stanowią zagrożenie dla ludzi. Napisy: "zwolnij-piesi", "ustąp pieszym" nie działają. Większość rowerzystów to analfabeci, a najczęściej nieoświetleni analfabeci.

    • 16 12

    • Do ilu ma zwolnic? Z 15kmh na 5kmh?
      Czemu do kierowców nie apelujesz? Oni przejscia pokonują ze znacznie większymi prędkościami.

      • 10 5

    • (5)

      jak wtargniesz pod koła to nic ci nie pomoże, póki co w Polsce pieszy nie ma bezwzględnego pierwszeństwa. Rozejrzyj się, nie wchodź gwałtownie i nic się złego nie stanie. To nie wina rowerzystów że miasto zrobiło pas ruchu na chodniku.

      • 7 3

      • piesi potrafią w naszym kraju ginąć nawet na oddzielnej, przeznaczonej dla nich części infrastruktury miejskiej (2)

        rowerzyści bywają także potrącani przez kierowców na wydzielonych dla nich drogach rowerowych.

        Problemem jest bardziej nieodpowiedzialny styl jazdy kierowców niż sporadyczne przypadki łączenia infrastruktury pieszej i rowerowej poza przestrzenią jezdni.

        • 2 2

        • Sporadyczne ? Rozmawiamy o Gdańsku ?

          • 5 1

        • Tak to bywa

          Kierowcy na tym skrzyżowaniu zawsze kręcą głową. Rowerzyści nigdy! Klapki na oczy i do przodu, chyba, że trafi im się przechodzień albo błotnik skręcającego auta.

          • 1 5

      • Bez konsultacji (1)

        Miasto zrobiło te ścieżki ruchu kosztem wygody pieszych- właśnie pod wpływem lobby cyklistów.

        • 1 6

        • Nie sądze żeby "lobby rowerowe" lobbowało za chodnikami rowerowymi.

          • 6 0

  • "Przyjazna rowerzystom" ?? (10)

    To ma autor tekstu poczucie humoru.
    Teraz można jechać po prostu prostu jak człowiek.
    Po zmianach zacznie się skakanie z lewej na prawą, prawej na lewej. Fuszera kolejna

    • 15 8

    • chyba masz trudności ze zrozumieniem treści artykułu (9)

      Proponuję przeczytać jeszcze raz.

      • 2 3

      • (8)

        Tak czytałem ... 5m pasa rowerowego 10m ddr, a reszta to chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego.

        • 3 2

        • na chodniku z dopuszczeniem ruchu rowerowego nie będziesz musiał skakać z jednej strony jezdni na drugą (7)

          Z jednej strony chodnika pieszo rowerowego na drugą nie będziesz musiał skakać - wystarczy jechać normalnym tempem zwracając uwagę na sporadycznie tam pojawiających się pieszych.

          Nie eskaluj niepotrzebnych konfliktów.

          Próba segregowania - tworzenia oddzielnych udogodnień do jazdy rowerem kosztem chodników kończy się nieciągłością infrastruktury rowerowej, a na tym korzystają (ze szkodą dla siebie i innych) osoby uzależnione od samochodów.

          • 1 5

          • To bede skakał z lewej na prawą z prawej na lewą omijając pieszych.
            Robie ponad 1000km miesiecznie na rowerze i uwierz mi że to beznadziejne rozwiazanie. Bedąc pieszym też przeklinam takie rozwiązanie. Co ciekawe wielu krajach takie ciągi współdzielne są zakazane. Pewnie nie bez powodu.

            • 5 2

          • (5)

            Nie rozumiesz. Miejsce roweru jest na jezdni, a nie na chodniku czy ddr który i tak w praktyce jest przedłużeniem chodnika.

            P.S "normalna" predkosc dla roweru to 20-30kmh czyli 5x wiecej niż idzie pieszy

            • 7 1

            • (3)

              dla mnie DDR to właśnie część jezdni dla rowerów, ale promowanie jazdy po pasie dla samochodów gdzie jest wąsko, krzywo i pod górkę to bzdura, promowanie jazdy po chodniku gdzie piesi idą częściej spacerkiem 2-3km/h za to nielogicznie zmieniają nagle kierunek/położenie jest też chore.

              • 1 2

              • (2)

                droga dla rowerów – drogę lub jej część przeznaczoną do ruchu rowerów,
                oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi; droga dla rowerów jest
                oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za
                pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;

                Czyli nie czesc jezdni to jest.

                • 2 1

              • (1)

                ok, ale dalej może to być asfalt na poziomie jezdni oddzielony przez trochę kostki czy krawężnika - widziałem takie w Kopenchadze.

                • 4 0

              • no może, tak wszędzie się już buduje (szczecin warszawa poznan olsztyn) ale u nas to dalej bardziej chodnik jeszcze niż jezdnia.

                • 2 1

            • w Kopenhadze standardowa prędkość roweru to 18-20 km

              piesi chodzą z prędkością 4-6 km/h. Czyli różnica prędkości pieszego i rowerzysty to maximum 16 km/h.

              Wystarczająco mała, by ją dostosować w momencie pojawienia się jakiegokolwiek konfliktu.

              Jak ciąg pieszo rowerowy jest dość szeroki, nigdy nie ma problemu.

              • 0 1

  • Nareszcie. Taka ważna ulica a takie zaniedbania.

    No ale cośs się dzieje.

    Najważniejsze jednak że dojedziesz człowieku do Kokoszek a tam ... koniec.
    Bo zaczyna się gmina Żukow, w której rządzi zrzeszenie kaszubsko-buraczane i tam już zaczyna sięe trzeci świat czyli tam nie ma nic. rowerzyści mogą pomarzy ć.

    aaaa nie, przepraszam, są inwestycje: w żwirownie i nielegalne wysypiska śmieci. Ależ te buraki zniszczyły Kaszuby.

    • 3 3

  • (2)

    A może przyjazna pieszym!!!?? co w z tymi rowerzystami to jakiś fetysz?? Rowerzyści to zmora dla wszystkich... Nie patrzą jak jadą nie zwracają uwagi ani na pieszych jadą chodnikiem i oczekują że to my będzie patrzeć!!! Tak samo kierowcy muszą z takim w rajtuzach urzerac się na ulicy bo jadą tym swoim rowerkiem i korek tworzą masakra z nimi ja bym im ukrocila tylko jazda latem a w resztę miesięcy zakaz jazdy spokój by był święty z tymi PIRATAMI DROGOWYMI!!!

    • 6 15

    • (1)

      zabierz najpierw swojego gruchota z publicznego chodnika potem pisz.

      • 5 2

      • Ty byś chciał takiego gruchota a jedynie na co cię stać to na rowerek z bazarku haha

        • 0 6

  • Nie skakać z jednej strony na drugą.

    Bo wtedy mało który rowerzysta będzie z tego korzystał . To absurd stać na światłach co 50 m żeby przejechać na drugą stronę

    • 9 4

  • Kartuska Kokoszki rozbudowa na wczoraj!

    Rozbudowa odcinka Kartuskiej w Kokoszkach potrzebna jest na wczoraj!
    Prężnie rozwijające się parki przemysłowe,fabryki,biznes + nowe osiedla... A droga jak w WMG/II RP!!!

    • 2 3

  • (8)

    " Jadąc pod górę rower nie będzie szybszym środkiem transportu od samochodu, a łączenie ruchu rowerowego z pieszym na zjeździe do centrum byłoby niebezpieczne"

    Jakoś na "morenie" urzędnikom to nie przeszkadzało.
    Ten pan Kitlinski powinien odejść.
    Co inwestycja to pod kierowców. Rowerzystów spycha się w spólny wąski chodniczek z pieszymi i twierdzi się że tak jest dobrze, sprawa załatwiona statystyki do góry. ŻAL

    • 4 3

    • gdzie na morenie jest łączenie ruchu rowerowego z pieszym? (7)

      • 0 2

      • (2)

        np. bulońska, myśliwska

        • 0 1

        • na myśliwskiej masz prawo korzystać z jezdni (1)

          na wielu innych ulicach na morenie masz wydzielone drogi rowerowe obok chodnika, po których ruch pieszy jest znikomo mały.

          Krótkie odcinki bulońskiej mają szeroki chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerów ale pieszych tam jak na lekarstwo.

          • 0 2

          • masz ale co z tego jak jest cała zastawiona samochodami i się nie przeciśniejsz ?
            po za tym odpowiedziałem na pytanie gdzie jest wspólny ruch.

            Na Bulońskiej pieszych jest sporo, pań z wózkami, biegające dzieci, pieski, na myśliwskiej jeszcze więcej do tego zaparkowane nielegalnie samochody.

            • 2 1

      • Rakoczego wiadukt przy carfurze. (3)

        z jednej strony jest tylko chodnik z drugiej ciąg pieszo-rowerowy.
        z górki tam spokojnie 50kmh można jechać.

        • 1 1

        • ale problemów wynikających z konfliktów z pieszymi nie ma (2)

          chodnik dość szeroki nie sprawia nikomu problemów, byle na nim nie parkowały samochody

          • 0 4

          • (1)

            Piesi tam chodzący jak na bombie mają pewnie inne zdanie.

            • 2 1

            • chodzę tam jako pieszy regularnie

              nie ma żadnych problemów z rzadko jeżdżącymi rowerami

              dwa razy mimo tego, że miałem zielone, kierowca jechał po Bulońskiej bez zwracania uwagi na światła: zatrzymałem się widząc, że gość nawet nie zwalnia.

              Rowerzyści naprawdę nie są problemem w mieście: problemy stwarza nadmiar samochodów i nieialna jazda ich kierowców.

              • 1 2

  • ale po co dla rowerow

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (8 opinii)

(8 opinii)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (2 opinie)

(2 opinie)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane