- 1 Majówka 2024 z dziećmi. Atrakcje w Trójmieście (7 opinii)
- 2 Atrakcje dla rodzin na ładną pogodę (7 opinii)
- 3 Majówka z dzieckiem. Gdzie na wycieczkę? (9 opinii)
- 4 Rodzic po usłyszeniu diagnozy jest w rozsypce. Wsparciem onkosegregator (8 opinii)
- 5 Mikroplastik w pokarmie dla niemowląt (63 opinie)
Kartuska będzie przyjaźniejsza rowerzystom
18 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Rozbudowa Kartuskiej: opóźnienia w projektowaniu
Ulica Kartuska w Gdańsku wreszcie zyska na brakującym odcinku infrastrukturę rowerową. W stronę Siedlec pojedziemy wydzielonym pasem rowerowym, zaś w stronę obwodnicy częściowo pasem, a częściowo jezdnią na zasadach ogólnych lub chodnikiem. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej niż w przyszłym roku.
- uspokojenia ruchu poprzez m.in. progi zwalniające i azyle na przejścia dla pieszych, bez infrastruktury rowerowej (ruch rowerowy na zasadach ogólnych)
- utworzenia pasów rowerowych w jezdni
- budowy wydzielonych dróg rowerowych, w tym odcinków jedno- i dwukierunkowych
Do dalszych prac wybrano wariant drugi, ponieważ pozostałe nie spełniały dotychczas wypracowanych założeń m.in. Strategii Realizacji Systemu Tras Rowerowych.
- Na tego typu ulicach, jak Kartuska, ruch rowerowy powinien być wydzielony od ruchu samochodów, co zdecydowało o odrzuceniu wariantu pierwszego. Z kolei wydzielone drogi rowerowe zbyt często musiały zmieniać stronę ulicy, przez co taka trasa rowerowa byłaby nieatrakcyjna i niebezpieczna [rozwiązanie to zmuszało rowerzystę do trzy- lub czterokrotnego przejeżdżania na drugą stronę ulicy, w zależności od kierunku jazdy - dop. red.] - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim, gdański oficer rowerowy.
W dół pasem rowerowym, pod górę częściowo jezdnią
W wariancie skierowanym do dalszych prac na całej długości wydzielony zostaje pas rowerowy w kierunku Siedlec, co ma sprawić, że dojazd rowerem do centrum miasta będzie mógł konkurować czasowo z podróżą samochodem.
W przeciwnym kierunku, ze względu na ograniczoną przestrzeń pasa drogowego, udało się tylko częściowo wydzielić pasy rowerowe. Tam, gdzie okazało się to niemożliwe, ruch będzie odbywał się po jezdni na zasadach ogólnych. Rowerzysta będzie mógł też skorzystać z chodnika - te zostaną wykonane na całej długości po obu stronach ulicy.
- W kierunku do obwodnicy na odcinkach pozbawionych pasa rowerowego, bez większego ryzyka będzie można dopuścić ruch rowerowy na chodniku, gdyż ze względu na pochylenie ulicy, rowerzyści będą poruszali się z niskimi prędkościami. Odwrotne rozwiązanie byłoby niewskazane. Jadąc pod górę rower nie będzie szybszym środkiem transportu od samochodu, a łączenie ruchu rowerowego z pieszym na zjeździe do centrum byłoby niebezpieczne - wyjaśnia Kitliński.
Pasy rowerowe przewidziano również na odcinku, gdzie ul. Kartuska będzie się łączyła z planowaną ul. Nową Bulońską, czyli w rejonie skrzyżowania z ul. Jabłoniową . Obie inwestycje będą ze sobą powiązane przestrzennie.
Dokumentacja dla ul. Nowatorów
W ramach tego samego przetargu wyłoniony zostanie także projektant infrastruktury rowerowej dla krótkiego odcinka Fabryczna - Kartuska w ul. Nowatorów , który będzie stanowił kontynuację zaprojektowanego już odcinka Budowlanych - Fabryczna w formie ciągu pieszego z dopuszczeniem ruchu rowerowego.
Wykonanie tej dokumentacji podyktowane jest odłożeniem w czasie rozbudowy ul. Kartuskiej na Kokoszkach i potrzebą dostosowania projektu do istniejącego przebiegu tej ulicy.
Obie inwestycje, czyli infrastruktura rowerowa w ul. Kartuskiej i Nowatorów, są zaplanowane do realizacji na lata 2019 - 2020.