• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mozart pomaga w terapii słuchu

Elżbieta Michalak
21 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 


Słyszeć nie znaczy słuchać. Zauważył to Alfred Tomatis, francuski lekarz otolaryngolog i foniatra, który wynalazł metodę pobudzania słuchu dźwiękiem, pozwalającą wyćwiczyć uwagę słuchową.



Czy w twojej rodzinie zdarzały się problemy ze słuchem?

Nie raz zdarza się, że nasze słowa nie docierają do odbiorcy, co w konsekwencji powoduje brak pożądanej reakcji i komunikatu zwrotnego. To problem dotyczący nie tylko dzieci, ale i dorosłych. Zagadnieniem zależności między słyszeniem, a tworzeniem głosu i produkcją mowy zajmował się już w latach 70. XX wieku francuski profesor - Alfred Tomatis, który wynalazł metodę usprawnienia procesu słuchania.

Dzięki jej zastosowaniu dzieci mają szansę poprawić swoje funkcjonowanie zarówno w sferze emocjonalnej, poznawczej, jak i społecznej, co daje im szansę właściwego działania i odnalezienia się w rzeczywistości szkolnej.

Metoda Tomatisa skupia się na analizie percepcji słuchowej pacjenta, czyli za pomocą badania drogą kostną i powietrzną dokładnie śledzi się odbierane przez niego bodźce. Pozwala to opracować odpowiedni program terapeutyczny, polegający na podawaniu pacjentowi przez kilka tygodni odpowiednio przetworzonej muzyki Mozarta.

- Dźwięków słuchamy poprzez urządzenie zwane "elektronicznym uchem". Jest ono idealnym modelem ludzkiego ucha i "ćwiczy" je w taki sposób, aby mogło pracować bez zakłóceń - opowiada Karolina Franek, terapeuta z Centrum Audio-Psycho-Fonologii Espace w Gdyni. - Ćwiczenia stymulują centralny układ nerwowy, a w szczególności korę mózgową, dzięki czemu tworzą się nowe ścieżki między neuronami. Wpływa to na poprawę koncentracji i procesów uczenia się - dodaje.

Tomatis początkowo prowadził swoje badania wśród grupy muzyków, biorąc na warsztat ich percepcję słuchową. W dalszych etapach prac skupił się na dzieciach i zauważył, że na ich nastrój i zachowanie duży wpływ ma muzyka.

Dziś jego metoda wykorzystywana jest w Polsce głównie do pracy z dziećmi o słabej koncentracji, z ADHD, autyzmem, mózgowym porażeniem dziecięcym czy z zespołem Aspergera. Pomaga też w leczeniu dysleksji oraz dysgrafii.

W 2009 roku w polskich szkołach podstawowych, w klasach 1-3 ruszył trzyletni program realizowany w ramach unijnego projektu "Uwaga! Sposób na sukces". Założeniem projektu była poprawa jakości nauczania i uczenia się dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, poprzez opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnego programu nauczania opartego na metodzie Tomatisa. Projekt został zrealizowany dzięki Ministerstwu Edukacji Narodowej, które w latach 2005 i 2007 zakupiło sprzęt do terapii metodą Tomatisa.

- Sprzęt został dostarczony do 17 placówek szkolnych w województwie pomorskim, w tym do czterech szkół gdańskich i dwóch gdyńskich - mówi Agata Czopek Rowińska z Young Digital Planet. - Dzięki temu mogliśmy przeprowadzić system darmowych szkoleń dla kadry pedagogicznej i przygotować autorski program nauczania zintegrowanego dla klas 1-3 - dodaje.

Zobacz, gdzie w Trójmieście można zbadać słuch
Elżbieta Michalak

Miejsca

  • Espace Gdynia, Starowiejska 58/1A

Opinie (17) 1 zablokowana

  • Lekcje śpiewu i chóry

    • 0 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (8 opinii)

(8 opinii)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (2 opinie)

(2 opinie)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane