- 1 Majówka 2024 z dziećmi. Atrakcje w Trójmieście (7 opinii)
- 2 Majówka z dzieckiem. Gdzie na wycieczkę? (7 opinii)
- 3 Mikroplastik w pokarmie dla niemowląt (63 opinie)
- 4 Rodzinne atrakcje i parki rozrywki - jakie ceny, ile kosztuje zabawa? (32 opinie)
- 5 Rodzic po usłyszeniu diagnozy jest w rozsypce. Wsparciem onkosegregator (8 opinii)
- 6 Festyny, dinozaury, pociągi, a może zwiedzanie? Majówka 2024 z dziećmi (12 opinii)
MOPR straszy wnioskodawców programu 500+?
Pani Agnieszka ubiega się o świadczenie z programu 500+. Kilka dni temu dostała pismo z MOPR wzywające ją do dostarczenia dodatkowych dokumentów. - Choć z przepisów wynika, że nie muszę ich dołączać, MOPR zamiast samemu zweryfikować informację, straszy mnie pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia. A to bzdura - pisze w liście do redakcji.
Na początku kwietnia złożyłam wniosek (drogą elektroniczną) o przyznanie świadczenia wychowawczego (500+) na drugie i trzecie dziecko - czyli nie obowiązuje mnie kryterium dochodowe. Składając wniosek upewniłam się (czytając ustawę i rozporządzenie), czy nie powinnam dołączyć jakichś dokumentów (np. akty urodzenia dzieci). Z przepisów wynika, że dokumentów dołączać nie trzeba (w przypadku naszej rodziny).
30 maja otrzymałam pocztą e-mail wezwanie, taką informację o konieczności dołączenia aktów urodzenia dzieci oraz dowodu osobistego męża. Było tam napisane, że w przypadku niedostarczenia wymaganych dokumentów zastosowanie będzie miał art. 19 ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, czyli pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
Zaniepokojona rozbieżnymi informacjami, jakie wyczytałam z ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci oraz rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 lutego 2016 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenie wychowawcze (brak konieczności składania wskazanych dokumentów jako załączników do wniosku), a informacjami zawartymi w piśmie z MOPR w Gdańsku, że wniosek jest niekompletny i może pozostać bez rozpatrzenia, zadzwoniłam pod podany w piśmie nr tel. (58) 326-79-86 do Działu Świadczeń Rodzinnych. Uzyskałam tam informację, że złożenie wskazanych dokumentów (akty urodzenia oraz dowód osobisty męża) nie jest obowiązkowe, gdyż MOPR ma obowiązek sam weryfikować te dane w Urzędzie Miejskim, ale złożenie tych dokumentów przyspieszy rozpatrywanie wniosku i usprawni pracę, gdyż wniosków jest bardzo dużo i ich weryfikacja przeciąga się w czasie.
Mówiąc kolokwialnie Urząd Miejski jest "zapchany" zapytaniami z MOPR, więc stosują takie pisma, aby przyspieszyć pracę. Jednak jeśli nie złożę przedmiotowych dokumentów "nic się nie stanie". Weryfikacja po prostu dłużej potrwa i dłużej będę czekała na wypłatę świadczenia.
Doskonale rozumiem nawał pracy w urzędach w przypadku takich "akcji". Rozumiem również, iż czasami łatwiej jest poprosić wnioskodawcę o dostarczenie dokumentów, niż prowadzić weryfikację między urzędami. Nie potrafię jednak zrozumieć "straszenia" wnioskodawców pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia z powodu niedołączenia do wniosku wymaganych dokumentów. Dokumenty, o które prosi MOPR nie są wymagane od wnioskodawcy - w gestii MOPR-u leży ich "zdobycie" z UM i poddanie wniosku weryfikacji, co zresztą potwierdziła moja rozmowa z pracownicą MOPR-u.
Myślę, że wystarczyłoby trochę inaczej sformułować pismo kierowane do wnioskodawcy: zamiast "straszyć" pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia (co - podkreślam - nie może mieć miejsca w tym przypadku), można napisać np. "MOPR zwraca się z prośbą o przedłożenie dodatkowych dokumentów: (...). Dostarczenie wskazanych dokumentów przyspieszy weryfikację wniosku oraz wypłatę świadczenia. Niezastosowanie się do prośby spowoduje wydłużenie czasu weryfikacji oraz opóźni wypłatę świadczenia."
Zgodnie z przepisami art. 17 ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, weryfikacja danych osobowych, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt. 1 lit a,b,d,f,g oraz k (tj. imię i nazwisko, data urodzenia, numer PESEL, stan cywilny, obywatelstwo, płeć) leży po stronie organu realizującego świadczenie wychowawcze. Weryfikacja tych danych następuje przy użyciu platformy usługowo-informatycznej Empatia.
Zdarzają się sytuacje, iż weryfikacja przy użyciu w/w platformy nie wskazuje wszystkich niezbędnych danych pozwalających na dokonanie rozstrzygnięcia i wydanie decyzji. Przykładowo brakuje danych osobowych ojca dziecka, brak stanu cywilnego członków rodziny.
W przypadku omawianym powyżej organ wystosowuje do strony drogą e-mail pismo z prośbą o dostarczenie odpowiednich dokumentów, celem potwierdzenia danych zawartych we wniosku. Pismo nie stanowi formalnego wezwania zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego i nie jest jako takie określone. Aczkolwiek jest to najszybszy sposób komunikacji z petentami.
Zaznaczam, iż w treści wystosowanych do klientów pism, jest zawarta informacja, iż:" niezastosowanie się do powyższego pisma spowoduje wystosowanie przez organ formalnego wezwania pod rygorem art. 19 ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci". Zacytowany w pouczeniu pisma art. 19 ma na celu jedynie danie możliwości odbiorcy na zapoznanie się z treścią w/w artykułu.
Organ realizujący świadczenia wychowawcze jest zobligowany do przestrzegania w swoim działaniach norm i przepisów. Próbując wyjść naprzeciw potrzebom naszych klientów, ich oczekiwaniom, a także biorąc pod uwagę skalę realizowanego zadania, staramy się korzystać z innych form komunikacji niż dotychczas praktykowane tj. drogą elektroniczną czy telefoniczną. Zdając sobie sprawą, iż wszyscy zainteresowani oczekują z niecierpliwością na realizację swojego wniosku, chcemy przyśpieszyć uzupełnianie wniosków właśnie poprzez posłużenie się innymi kanałami kontaktu z klientem, nawet jeżeli w dotychczasowej praktyce nie było to stosowane.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Miejsca
Opinie (134) 10 zablokowanych
-
2016-07-16 07:50
żetelny obywatel
Co do wspomnianego programu 500+, uważam że jest przede wszystkim nieuczciwy. Mając 4 dzieci z czego najstarsze ledwo co ukończyło 18 lat, choć nadal jest na utrzymaniu rodziców bo jakże miałoby być w tym wieku inaczej..., kolejne ma 12 lat, a że dochód na członka rodziny przekroczył parę złotych jego ten program już nie dotyczy, bo wyrównanie nie jest w opcji. Czy to uczciwe, gdy nie uwzględnili dopłaty brakującej do 500 zł na to dziecko? Żałosne i nieuczciwe w stosunku do porządnych, uczciwych, bez nałogów, pracujących i płacących podatki obywateli !!! Dlaczego wspierają lebrów???, dlaczego to im zawsze wszystko za darmo się należy???
- 0 0
-
2016-06-07 07:40
Urzędasy to inna kategoria ludzi. Mają wyłączone myślenie.
- 0 1
-
2016-06-01 15:19
Do programu 500+ nie mam wprawdzie przekonania (4)
ale drażni mnie to wciąż pokutujące w naszych urzędach żądanie dostarczenia takich czy innych dokumentów, skoro można się potrzebną wiedzą wymienić z innymi urzędami (i od razu zweryfikować dane), nie mnożąc przy tym papierków, wniosków i... kolejek do okienka:/
- 78 9
-
2016-06-02 08:22
(2)
właśnie po to jest prośba o dostarczenie dokumentów, że nie zawsze można od razu zweryfikować.
odpowiedź urzędnika czytała? czy najpierw komentarz napisała?- 3 3
-
2016-06-02 08:45
Urząd tradycyjnie przerzuca problemy z fatalną organizacją pracy na petentów. (1)
Wszystkie potrzebne dane mają w bazach własnych lub pokrewnych urzędów.
Jeśli ktoś nie umie albo nie chce się nimi posługiwać - niech się zwolni, tym bardziej że są jednostki w Polsce, które opóźnień z wnioskami i wypłatą nie mają.
Jeśli maja problem z interpretacją przepisów - niech zwracają się do przełożonych a ci niech cisną ministerstwo, a nie zmuszają ludzi do wypełniania druków powielających posiadane przez urząd dane lub co gorsza - kompletnie zbędnych w tym akurat programie.- 4 2
-
2016-06-02 22:45
Jednostki w Polsce są narazie wszystkie bez opóźnień. Przypominam że są 3 msc wedle ustawodawcy na rozpatrzenie wniosku. 01.04 to najpóźniej 01.07 wiec żadnych opóźnień nie ma. Dziękuję dobranoc ja na swoje 500 cierpliwie czekam. Do tej pory tego nie było i jakoś sobie dawałam rade to teraz wielki problem poczekać? Dodam że parę moich koleżanek tez musiały donosił dokumenty lub coś zaznaczyć co zostało przeoczone. I nikt nie robił o to awantury.
- 1 2
-
2016-06-01 21:01
Racja jest rejest CEPIK i PESEL - na ktore wydano
grube miliardy.
- 3 3
-
2016-06-01 19:47
mój wniosek czeka już dwa tygodnie na podpis (3)
ile jeszcze będzie czekał ??? chyba Pani obsługująca literkę R poszła na zwolnienie lekarskie
- 7 5
-
2016-06-01 21:34
(1)
To sobie poczekasz mój jak czekał na podpis to po tygodniu sie okazało ze mam sie zgłosić aby złożyć podpis bo wniosek został odrzucony .smiech na sali
- 0 3
-
2016-06-02 22:26
Jak się nie umie składać wniosku i się nie czyta co się sklada to tak jest
- 2 0
-
2016-06-01 20:15
Mój wniosek na podpis już czeka ponad 3tygodnie :)
- 1 2
-
2016-06-01 15:58
(7)
Wykupili was za 500zł, a wy się daliście, ale najważniejsze że patologia ma za co pić i to bez oszczędzania i dodatkowej pracy typu parkingowy na darmowym parkingu. Ale wy macie 500+ i to jest najważniejsze, ale patologia robi się coraz gorsza i niedługo będziecie narzekać że wam ktoś krzywdę zrobił.....
- 38 16
-
2016-06-02 21:05
Jak ktoś uważa że tylko patologia ma dwoje,troje albo więcej dzieci to jest ignorantem i pewnie sam nie ma dzieci! I powinien pamiętać że te dzieci będą. kiedyś na jego emeryture pracować
- 3 0
-
2016-06-01 19:55
A ja pamiętam, że w kampanii, jak PIS powiedziało o 500+ to zaraz się zaczeło i inne partie zaczęły (1)
swoje propozycje składać. I tak np. Miller mówił o 500 zł dla każdego Polaka, a w lutym tego roku PO wyszło z jeszcze droższą propozycją 500 zł na każde dziecko bez progu dochodowego, co jest oczywiście jeszcze droższym wyjściem. I to ta propozycja pojawiła się przy jednoczesnej krytyce PO, że nie ma na to pieniędzy i PIS weźmie tą kasę z podatków... hipokryzja PO pełną gębą.
- 4 2
-
2016-06-02 06:59
następny pisowiec co tylko PO PO PO
Nie wierzę ani w PO ani Pis ani itd, a ty ślepoto nie tylko że wierzysz to jeszcze dałeś się tanio wykupić, ale teraz nie musisz się martwić że ci na codzienne piwo nie starczy.
- 4 1
-
2016-06-01 16:07
Co te lemingi to ja nie wiem (3)
Biorą kasę i psioczą. Patologia to też ludzie Polacy i lepiej dać im niż emigrantom.
- 3 9
-
2016-06-01 16:51
Ludzie którzy powinni dożywocie siedzieć w więzieniu za to co zrobili swojim dziecią!
- 1 0
-
2016-06-01 16:46
Do " co te lemingi robią to ja nie wiem"
Widzę że twoje 500+ idzie na zakup morału na przecenie w biedronce.- 1 2
-
2016-06-01 16:10
Tak. Wspierajmy polską patologię! A potem te biedne dzieci będą chodziły głodne bo mamusia z tatusiem 500zł na chlanie wzięli
- 10 3
-
2016-06-02 00:01
500 plus (5)
500 PLUS rób ta dzieci i dostawajcie zapomogi od państwa.Nie potraficie sie sami utrzymać nieroby jedne.To jest patologiczny sposób na życie to jest gorsze od komuny.Do pracy weźcie się a nie tylko wyciągać rekę przecież normalni ludzie pracujący wam te pieniądze dają.
- 16 3
-
2016-06-02 12:20
(3)
jakby 500+ bylo rozdawane ludziom za to ze maja prace (to tylko przyklad)wtedy pierwszy bys w kolejce stal do okienka w urzedzie :), a ze rozdaja dzieciatym to juz pupcia boli co ? zawisc i jeszcze raz zawisc
- 1 3
-
2016-06-02 15:34
Zadna zawisc. Tu chodzi o poszanowanie wlasnosci. (2)
Ludzie pracujacy nie chca jalmuzny od urzednika.
Tylko chca, zeby urzednik im po prostu pieniedzy nie zabieral.
A teraz urzednik zabiera mi i daje innym.
Ja nie chce sponsorowac cudzych dzieci pod przymusem!- 2 1
-
2016-06-02 19:24
(1)
To sie wyprowadz do innego panstwa...a nie przepraszam gdziekolwiek wyjedziesz i zaczniesz prace to bedziesz sponsorowal innych czy ci sie to podoba czy nie
- 1 0
-
2016-06-02 20:42
Niestety takie mam plany.
Lubie Polske jako kraj, ale Rzeczpospolita Polska to bandyckie panstwo, ktore nigdy nie wyleczylo sie z urojen socjalizmu.
- 1 0
-
2016-06-02 02:08
Pieniadze te daje urzednik
uprzednio zabrawszy pracujacym ludziom.
A PiS sie cieszy - patologiczny elektorat jest najlepszy. Latwo nabrac na socjalistyczne obietnice. Latwo manipulowac, bo ludziom tym brakuje podstawowej wiedzy z ekonomii i nie sa swiadomi, ze panstwo dajac 500 musi zabrac wiecej niz 500.- 10 1
-
2016-06-02 06:37
W wiosce na Kaszubach (5)
Gmina Gniewino.Rodzina z piątką dzieci,za wypłacone świadczenie kupiła materiały na remont domku,który jest w fatalnych stanie.Są pełni nadzieji na lepsze jutro
- 7 5
-
2016-06-02 07:33
W wiosce na Kaszubach (3)
Gmina Gniewino. Rodzice mnożący się jak króliki powinni pamietać, ze te świadczenia powinny iśc na dzieci a nie remont domu
niech się do roboty wezmą- 7 3
-
2016-06-02 18:16
niektórzy pewnie kupią 50 calowe TV albo używany samochód
- 1 0
-
2016-06-02 10:19
A czy remont domu, w którym te dzieci mieszkają to nie jest wydanie tych pieniędzy na polepszenie ich warunków życia?
W końcu te dzieci nie będą już mieszkać w domu, gdzie np. kapie im na głowę przy każdym deszczu.
- 3 0
-
2016-06-02 08:06
Klasyka. Pieniądze dla matołów, którzy nie potrafia pomyśleć nad przyszłością swoją, dzieci, zaplanować bezpieczeństwa finansowego, nie posiadają planów współgrajacych z rzeczywistością kraju. Nie zastanawiają się nad tym zanim zaczną prokreować, rozmnażac na potęgę bez cienia refleksji co dalej. Takim patolom płaci kazdy z nas po pięć stówek. Brawo. Idea obecnych rządów. Finansowac bezmyślnych wyborców, stado które w zamian za 500 zł poprze każdego gniota i odda się za talon an hokejówki jak śpiewał klasyk.
- 9 4
-
2016-06-02 15:49
I to taka swietna wiadomosc, ze panstwo ukradlo innym?
Moze ja przyjde do Ciebie, obrobie Ci mieszkanie, wyremontuje za to swoje i bede "pelen nadzieji na lepsze jutro"?
- 3 2
-
2016-06-02 10:45
Dużym minusem całego programu jest to, że nie kontroluje on na co wydawane są te pieniądze. (2)
Choć urzędy mają taką możliwość, jednak mają to być wyjątki, a "w przypadku potwierdzenia, że dochodzi do marnotrawienia tych środków można przeprowadzić wywiad środowiskowy, na co są wydatkowane te pieniądze. Można zamienić to na formę pomocy rzeczowej lub usługowej, a nawet wstrzymać wypłatę. "
Ja jednak uważam, że powinno być to zorganizowane w taki sposób, że należałoby wprowadzić przepisy mówiące, iż wstrzymanie świadczeń jest nie tylko w wypadku potwierdzenia niewłaściwego wydatkowania, ale można też odmówić wypłaty świadczenia w formie pieniężnej już na etapie rozpatrywania wniosku, jeśli rodzina ma bogatą kartotekę interwencji policji w miejscu zamieszkania, znajduje się pod nadzorem kuratora/ pracownika socjalnego/asystenta rodziny, jeden lub więcej członków rodziny jest uzależnionych od alkoholu lub narkotyków, czy gdy członek/członkowie rodziny wykazują objawy zdemoralizowania.- 11 2
-
2016-06-02 15:43
Duzym minusem calego programu jest to, ze w ogole istnieje!
Teraz: Panstwo zabiera mi i daje innym zeby sie r*chali. Urzednik od wyplat pobiera z tego pensje.
Twoja propozycja: Panstwo zabiera mi i daje innym zeby sie r*chali. Urzednik od przyznania swiadczenia (pensja) konsultuje sie z urzednikiem pomocy spolecznej (pensja) czy w kartotekach policji (koszty integracji systemu) nie ma wpisow i czy pracownik terenowy pomocy spolecznej (pensja) nie ma uwag. Urzednik od wyplat wyplaca swiadczenie (pensja). Na kazde 500 jalmuzny bedzie trzeba w podatkach sciagnac dwa razy tyle na biurokracje.
Gratulacje.
Socjalizm bohatersko walczy z problemami, ktore sam stworzyl.
Koszt kontroli patologii jest zrzucany na pracujacych ludzi.
PiS pelna geba.- 3 2
-
2016-06-02 12:26
Dokladnie. Zgadzam sie. Jesli pieniadze beda przeznaczone na np remont pokoju czy zakup mebli dla dzieci rodzin nie patologicznych to w takim razie super niech biora te pieniadze, ale patologia spoleczna nie powinna dostawac ani grosza bo wszystko przecpa lub przechleje, a dodatkowo powinno sie takim ludziom dzieci odbierac zeby te mialy szanse wyrosnac na normalnych obywateli
- 1 1
-
2016-06-01 17:43
Ten program padnie najdalej za rok. (4)
To jest jak gaszenie ognia benzyna.
Dzietnosc spada bo ludzi nie stac na dzieci.
A nie stac ich, bo urzednik im zabiera wiekszosc dochodu.
I ktos wymyslil, zeby teraz placic rodzinom zasilek z ich wlasnych podatkow.
Obciazajac je dodatkowo kosztem utrzymania nowych urzednikow.
Moja prognoza to:
* listopad 2016 - zblizenie sie do progow konstytucyjnych deficytu
* grudzien 2016 - skok na OFE i nacjonalizacja zgromadzonych srodkow
* kwiecien 2017 - koniec kasy z kradziezy po OFE
* maj 2017 - kryzys, wotum zaufania, oczywiscie rzad sobie ufa bezgranicznie
* czerwiec 2017 - desperackie proby sterowania odgornego gospodarka zeby wydoic dywidendy
* wrzesien 2017 - nacjonalizacja wszystkiego co jeszcze jest rentowne
Zajrze tu za 2 lata i zobacze jak prognoza sie sprawdzila.- 31 8
-
2016-06-02 07:51
(1)
skok na OFE to już dawno był....
- 1 0
-
2016-06-02 10:13
Na bezwartosciowe obligacje.
I ten skok dokonal sie wczesniej, juz w momencie ustawy o OFE, ktora zmuszala miec w portfelu inwestycyjnym okreslony procent obligacji. OFE musialy pod przymusem pozyczac panstwu.
A tu mowa o pozostalych oszczednosciach.- 1 0
-
2016-06-01 19:22
A tym którzy chcą mieć dzieć...
.. (in vitro), tę możliwość zabierają. Nonsens.
- 3 2
-
2016-06-01 19:10
będzie uchwała, że wszystko jest ok i karawana jedzie dalej
- 5 1
-
2016-06-01 17:20
Te 500 zlotych najpierw dostaniecie a potem odniesiecie PiSowi w zebach. (6)
Lemingi bezmozgie nie pojmuja, ze panstwo nie generuje pieniedzy.
Jak rozdaje 500 to musi zabrac w podatkach ponad 500.
A kazdy podatek finalnie placi konsument. Tylko ze nie kazdy konsument jest tego swiadom, bo kase 500+ dostaje raz a w podatkach oddaje po trochu.
Na przyklad podatek od sklepow wielkopowierzchniowych powoduje niewielki wzrost cen. Do paru groszy na produkcie. Kupujac w miesiacu 20 chlebow do fiskusa wraca w ten sposob zlotowka. I tak skladajac ziarnko do ziarnka oddawac bedziecie ponad 500.
Bo cudow nie ma.
Nie ma i juz.
Jezeli nabrales sie na program 500+ to po prostu masz zerowe pojecie o finansach i zlapali Ciebie na tania, populistyczna sztuczke.- 46 8
-
2016-06-02 09:43
zgadzam się w 100%.
- 1 0
-
2016-06-02 09:14
No niestety, tak to właśnie wygląda...
Ludziom jakoś ciężko pojąć związki przyczynowo-skutkowe podstawowych zjawisk.
- 3 0
-
2016-06-01 19:04
po prostu wzrośnie inflacja (1)
jak ceny pójdą w górę to pensje też, a pieniądze się dodrukuje. Tyle tylko że wzrośnie inflacja
- 0 4
-
2016-06-01 22:12
Niestety sie mylisz.
Inflacja powoduje spadek wartosci pieniadza. Czyli dodruk jest niejawna kradzieza oszczednosci.
- 3 0
-
2016-06-01 17:58
oczywiście (1)
teraz tylko czekam aż podwyższą mi akcyzę w paliwie, na butelce wódki, czy oleju opałowym. Ludzie dali się omamić Pisowi, tylko że teraz ja muszę też za to płacić, a choć mam dziecko, które nie różni się od innych dzieci, nie dostanę złotówki.
Ten program z założenia jest niesprawiedliwy, nie można wyróżniać jednych kosztem drugich.- 13 2
-
2016-06-01 21:04
Nowe polisy OC na samochody juz wzrosły
po wprowadzeniu podatku. Czyli biznes przerzuca opłaty na klientów ostatecznych. ZUS też wyższy i jeszcze 20 zł abonamentu na Kurskiego. Z tych 500+ nie wiele zostanie....
- 11 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.