- 1 Majówka 2024 z dziećmi. Atrakcje w Trójmieście (7 opinii)
- 2 Atrakcje dla rodzin na ładną pogodę (20 opinii)
- 3 Majówka z dzieckiem. Gdzie na wycieczkę? (11 opinii)
- 4 Rodzic po usłyszeniu diagnozy jest w rozsypce. Wsparciem onkosegregator (8 opinii)
- 5 Rodzinne atrakcje i parki rozrywki - jakie ceny, ile kosztuje zabawa? (32 opinie)
- 6 Festyny, dinozaury, pociągi, a może zwiedzanie? Majówka 2024 z dziećmi (12 opinii)
Gdańskie Centrum Świadczeń: 18 tys. wniosków w cztery miesiące
Kilkadziesiąt tysięcy przyjętych wniosków, realizacja programu 500 plus, nowy okres zasiłkowy oraz szereg zadań w zakresie świadczeń rodzinnych - to jedne z najważniejszych działań, jakie w pierwszych czterech miesiącach działalności realizowało Gdańskie Centrum Świadczeń. Od nowego roku zakres działalności placówki zostanie poszerzony.
Poprawa dostępności i jakości usług
Celem zmian, a więc "oderwania" GCŚ od MOPR'u, była poprawa dostępności i jakości świadczenia usług na rzecz mieszkańców.
- W poprzednich latach dużą bolączką były kolejki interesantów, zwłaszcza w okresie przyjmowania wniosków na nowy okres zasiłkowy. Z racji tego, że postawiliśmy sobie za cel stworzenie profesjonalnej i przyjaznej instytucji, będącej ważnym elementem gdańskiego systemu wsparcia rodzin, postanowiliśmy zrobić wszystko, aby te kolejki ograniczyć. Dlatego w okresie największego nasilenia liczby interesantów utworzyliśmy 6 tymczasowych punktów przyjmowania wniosków, wprowadziliśmy dwuzmianowy system pracy, sobotnie dyżury pracowników oraz uruchomiliśmy możliwość telefonicznej rezerwacji wizyty. Z satysfakcją możemy stwierdzić, że nasze działania przyniosły efekty - mówi Arkadiusz Kulewicz, Kierownik Działu Organizacyjnego Gdańskiego Centrum Świadczeń. - Pomimo tego, że Centrum powstało stosunkowo niedawno, nie było mowy o okresie wytchnienia, który moglibyśmy przeznaczyć na organizację pracy. Układanie spraw organizacyjnych musieliśmy połączyć z przyjęciem i rozpatrzeniem kilkudziesięciu tysięcy wniosków o świadczenie 500 plus, świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego, dodatki mieszkaniowe oraz stypendia i zasiłki szkolne - dodaje.
Czytaj także: Gdańskie Centrum Świadczeń odciąży MOPR
Pracowity okres i największe wyzwania
Początkowy okres działalności Gdańskiego Centrum Świadczeń zdominowały sprawy związane z przyjmowaniem oraz rozpatrywaniem wniosków rządowego programu 500 plus - od 1 kwietnia do 31 października gdańszczanie złożyli 27 tys. takich wniosków. Wiele z nich, z uwagi na stopień skomplikowania, wymagało dogłębnej weryfikacji oraz wprowadzenia korekty.
- Dużym problemem były dla nas wnioski o świadczenie 500+ składane drogą elektroniczną, stanowiące około 41 proc. wszystkich złożonych wniosków - mówi Kulewicz. - Początkowo tak duże zainteresowanie opcją internetową bardzo nas cieszyło. Z jednej strony osoba składająca wniosek mogła zrobić to w dogodnym dla niej momencie, bez konieczności wizyty w punkcie przyjmowania wniosków. Z drugiej strony, nasi pracownicy mieli do obsłużenia mniejszą liczbę osób, a więc mogli skoncentrować się na rozpatrywaniu wniosków. Niestety, okazało się, że nie było to takie proste. Bardzo duża liczba wniosków zawierała błędy, a wiele z nich zostało złożonych kilka razy. W takich przypadkach musimy prosić wnioskodawców o wyjaśnienia lub uzupełnienie dokumentów oraz dokonać ponownej weryfikacji, co znacząco wydłużało całą procedurę.
Dziesiątki tysięcy załatwionych spraw
W okresie od 1 lipca do 31 października do Gdańskiego Centrum Świadczeń wpłynęło prawie 18 tys. wniosków o świadczenia. Zdecydowana większość z nich dotyczyła ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych - 8 tys. wniosków, na drugim miejscu uplasowały się wnioski związane z pomocą mieszkaniową - 6,3 tys. wniosków, 2,5 tys. wniosków dotyczyło świadczeń z funduszu alimentacyjnego, natomiast ponad 1 tys. to wnioski o stypendia i zasiłki szkolne.
Sporą popularnością cieszył się również Punkt Informacyjny, funkcjonujący przy ul. 3 Maja 9. Pracownicy punktu obsłużyli osobiście 11 tys. osób oraz udzielili 12 tys. konsultacji telefonicznych.
Szerszy zakres działalności
Wraz z początkiem 2017 roku Gdańskie Centrum Świadczeń rozpocznie realizację wypłat dwóch nowych świadczeń: dla posiadaczy "Karty Polaka" oraz świadczenia pieniężnego, wypłacanego w ramach przejętego ostatnio przez Sejm programu "Za życiem". Ponadto dużym wyzwaniem będzie kumulacja okresów przyjmowania wniosków o świadczenia rodzinne oraz świadczenia wychowawcze w ramach programu "Rodzina 500+". Szacuje się, że w okresie od 1 sierpnia do 30 listopada 2017 r. pracownicy Centrum będą musieli przyjąć ok. 35 tys. wniosków.
Miejsca
Opinie (33)
-
2016-11-15 18:55
Stop wspieraniu patoli. (1)
Zasiłki socjalne, forsa z funduszu alimentacyjnego, rodzinne, 500+, bonifikata czynszu w mieszkaniu komunalnym, bezrobotni z bandą dzieciaków mają naprawdę dobrze w tym kraju. Często nawet lepiej niż dwoje pracujących z jednym dzieckiem, którzy po spłaceniu kredytu na mieszkanie i opłaceniu haraczu dla państwa, nie m
- 7 1
-
2016-11-15 18:57
Nie mogą raz w roku wyjechać na urlop. Dlaczego wspiera się niezaradnych życiowo darmozjadów? Pomoc społeczna powinna być skierowana tylko do osób pracujących. Odebrać bezrobotnym 500+. Skończmy z tą patologią
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.