• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wnioski Rodzina 500 plus - warto sprawdzać ich status

Katarzyna Mikołajczyk
17 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wielu rodziców otrzymało już pierwsze pieniądze z programu "Rodzina 500 plus". Jednak nie wszyscy, Sprawdziliśmy dlaczego. Wielu rodziców otrzymało już pierwsze pieniądze z programu "Rodzina 500 plus". Jednak nie wszyscy, Sprawdziliśmy dlaczego.

Jeśli czekasz na wypłatę świadczenia z programu "Rodzina 500 plus", możesz sprawdzić, na jakim etapie postępowania jest twój wniosek. Warto zrobić to szczególnie w sytuacji, gdy składaliśmy go przez internet - nie każdy, jak się okazuje, zaistniał w systemie.



Świadczenie 500 plus na okres 2022/23. Gdzie, jak i kiedy złożyć wniosek?



Czy korzystasz z programu 500 plus?

Po świadczenie w wysokości nieopodatkowanych 500 zł miesięcznie na dziecko od 1 kwietnia 2016 roku ustawiła się długa kolejka. Jak radzą sobie realizujące program instytucje?

Znikające wnioski

W wielu przypadkach ze złożeniem wniosku i wypłatą pieniędzy z programu 500 plus nie było żadnych problemów. Nie każdy miał jednak to szczęście.

- Złożyłam wniosek przez stronę banku, w którym mam konto, zaraz na początku kwietnia. Po kilku tygodniach chciałam dowiedzieć się, na jakim etapie jest moja sprawa, dlatego zadzwoniłam do MOPR-u w Gdańsku. Ku mojemu zdumieniu dowiedziałam się, że mój wniosek nie dotarł - opowiada KasiaGdańska. - Obsługująca mnie pani poradziła, bym składając wniosek ponownie zrobiła to w formie papierowej, na wszelki wypadek.
Wszystkie wnioski składane przez Internet trafiają do ogólnego systemu krajowego i dopiero stamtąd do realizujących program ośrodków. Istnieje możliwość, że wniosek złożony w formie elektronicznej nie jest jeszcze widoczny w systemie - takie problemy i opóźnienia mogą pojawiać się w związku z dużym obciążeniem systemu krajowego.

- Nie dotarł do nas żaden sygnał, że wnioski złożone przez mieszkańca elektronicznie nie dotarły. Jednak trudno jest nam odpowiadać za funkcjonowanie zewnętrznych systemów informatycznych, tym bardziej wskazywać, gdzie może leżeć przyczyna błędów - mówi Sebastian Drausal, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni. - Od samego początku staraliśmy się nakłaniać gdynian do złożenia wniosków osobiście, gdyż daje to także 100-procentową pewność prawidłowego wypełnienia wniosku, bez konieczności korygowania.
Choć to właśnie błędy we wnioskach są najczęstszą przyczyną opóźnień, zdarzają się przypadki, gdy zawodzi system. W Gdańsku w pierwszych dniach działania programu przyjmowano ponad 1500 wniosków dziennie - opanowanie napływu dokumentacji i wprowadzenie wniosków do systemu było poważnym wyzwaniem. Ale nie tylko tu początek kwietnia był trudny dla podmiotów obsługujących program "Rodzina 500 plus" .

- Złożyłem wniosek 2 kwietnia w formie papierowej. Kiedy sprawdzałem pod koniec kwietnia jego status okazało się, że jeszcze nie został wprowadzony do systemu - opowiada Patryk z Gdyni. - W Urzędzie Miasta kazano mi po prostu czekać.
Wypłaty prawie na bieżąco

Praktyka pokazuje, że większość osób, które złożyły w Gdyni wnioski w formie papierowej na początku kwietnia, otrzymała już świadczenie.

- Półtora miesiąca funkcjonowania programu Rodzina 500+ pokazało, że obsługa w obydwu gdyńskich punktach jest sprawna, szybka i kompetentna - deklaruje Sebastian Drausal. - Pierwsi gdynianie pieniądze na koncie mają od 15 kwietnia, kolejne przelewy są realizowane bez zakłóceń.
Gdańsk także realizuje wypłaty - od 11 kwietnia. Pod koniec miesiąca pieniądze zaczął wypłacać też Sopot. O ile wnioski wypełnione są poprawnie, na świadczenie nie trzeba czekać tu długo.

Błędy we wnioskach

Najczęstszym błędem popełnianym przez wnioskodawców jest wpisanie niewłaściwego składu rodziny.

- Formularze wniosków są nie dla wszystkich jasne. Niektórzy wnioskujący na drugie dziecko nie wpisują danych pierwszego, jakby go w ogóle nie było. Oczywiście jesteśmy w stanie zweryfikować te dane, a w przypadku poważniejszych wątpliwości kontaktujemy się z wnioskodawcami telefonicznie, drogą mailową, prosimy o przyjście w celu wprowadzenia poprawek - mówi Edyta Zaleszczak-Dyks, kierownik Działu Świadczeń Rodzinnych. - Bardzo sprawnie funkcjonuje nasza infolinia. Od początku kwietnia przeprowadziliśmy blisko 9 tys. rozmów. W razie wątpliwości warto z niej skorzystać.
Internautów dziwi także fakt, że składając wniosek przez system bankowości elektronicznej nie mogą liczyć na to, że system nie przepuści nieprawidłowo wypełnionego formularza. Nie funkcjonuje mechanizm wymuszania przez system poprawienia błędów, a błędnie wypełniony wniosek prędzej czy później będzie wymagał poprawienia, co może spowodować opóźnienie w realizacji wypłaty świadczenia.

- Często popełnianym błędem jest także wpisanie we wniosku adresu niezgodnego z miejscem zamieszkania wnioskodawcy (wniosek składamy w gminie, gdzie mieszkamy) i brak załączników dotyczących dochodów przy składaniu wniosku na pierwsze dziecko - mówi Agnieszka Niedałtowska z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sopocie.
Mylimy się też podając PESEL niezgodny z datą urodzenia oraz popełniając błędy w numerze konta do wypłaty świadczenia.

Pomoc przez telefon

Jeśli chcemy upewnić się, że nasz wniosek trafił tam, gdzie powinien i nie ma w nim błędów, a także dowiedzieć się, na jakim etapie jest jego rozpatrywanie - wystarczy zadzwonić pod podane numery infolinii (oprócz Gdyni, w której informacji o statusie wniosku nie udziela się przez telefon).

Pracownicy obsługujący program udzielają informacji, podpowiadają rozwiązania, sprawdzają status wniosku. Połączenia realizowane są bez konieczności oczekiwania na linii w długiej kolejce. Dlatego w przypadku jakichkolwiek wątpliwości warto zadzwonić, by rozwiać obawy i mieć pewność, że możemy już tylko spokojnie czekać na wypłatę świadczenia.

Gdańsk

Bezpłatna infolinia w Gdańsk: 800 500 113
Telefoniczna rezerwacja wizyty: 58 326 79 85

Sopot

Informacja telefoniczna: (58) 551 09 04 lub (58) 551 61 63

Gdynia

Informacji udzielają pracownicy Wydziału Spraw Społecznych Urzędu Miasta Gdyni pod numerami telefonów: 58 668-85-62 lub końcówki: 58, 63,68, 69, 70, 75, 76, 78, 79, 80, 81, 97, 98, 99.

Miejsca

Opinie (81) 1 zablokowana

  • .....Połączenia realizowane są bez konieczności oczekiwania na linii w długiej kolejce.....

    Czy Pani Katarzyna pofatygowała sie sprawdzić owe nieoczekiwanie na połączenie?Bo tylko dzisiaj wykonałem 37 połączeń i nic....czyli można czekać do usranej śmierci

    • 10 1

  • jeżeli od początku podkreślali że wnioski do 3 msc będą rozpatrywać to wystarczy poczekać (2)

    Można się martwić jak w 3 tyg. czerwca nie będzie żadnego sygnału .

    • 11 6

    • Żenujący kraj (1)

      Żadnych info nie udzielają przez telefon. Niektórzy dostal juz po 2 wypłaty 500 + inni wciąż czekają, żadnych zasad ,regulaminu sprawdzania wniosków żenada!!!! Robią jak chcą a pózniej ludzie sie awanturują

      • 5 8

      • Regulamin jest, a za czas rozpatrzenia wniosku dostaniecie wyrównanie za kwiecień, maj i czerwiec :P Ludzie...

        • 5 4

  • No cóż... (2)

    Jeśli w dalszym ciągu będę co chwilę odbierać telefony z pytaniami "gdzie moje pieniądze" lub "jaki jest status wniosku", zamiast skupić się na rozpatrywaniu wniosków to nawet te 3 miesiące i siedzenie w nadgodzinach w świątki, piątki i niedziele nie wystarczą na rozpatrzenie ich w terminie... No i jak ludzie nie bedą odbierać telefonów, korespondencji pocztowej i mailowej...

    • 30 11

    • (1)

      Zamiast pracować siedzisz na trojmiasto.pl...

      • 11 8

      • Rozumiem, że przerwa zagwarantowana przez kodeks pracy nie dotyczy urzędników?

        • 11 6

  • (2)

    Po złożeniu wniosku elektronicznie dostaje się przecież UPO, tak samo jak przy składaniu PIT-u. W UPO napisali cytuję:
    'Uprzejmie informujemy, że Pani/Pana wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego został przesłany do organu właściwego (wójta, burmistrza/prezydenta miasta) ze względu na miejsce Pani/Pana zamieszkania.'
    Chcecie powiedzieć, ze mimo to lepiej dzwonić i sprawdzać, bo wniosku może nawet nie być w systemie? Paranoja....

    • 18 1

    • Chodzi o cos innego

      Ja składałam wniosek w kwietniu przez stronę banku i jedyne co dostałam do tej pory to potwierdzenie, że wniosek złożyłam i mam czekać na potwierdzenie o tym, że wniosek ten dotarł do odpowiedniego organu. Takiego UPO nie dostałam, czyli powinnam zadzwonić i sprawdzić co z nim się dzieje.

      • 3 0

    • O właśnie!

      • 1 0

  • wszystko o nas wiedza, a jakies wnioski trzeba wypelniac

    Czy nasze Panstwo nie wie ile mamy dzieci? Albo w jakim sa wieku?
    Co za problem poprostu przelewac kase?!!!

    • 19 12

  • Dokladnie tak samo zostalam potraktowana przez gdynska urzedniczke. Siedza tam za jare , zostalo przyjetych tylu nowych pracownikow ze jak tam bylam to pot im z czola sie nie lał od nadmiaru pracy, wiec jedna obrazona damulka mogla by poinformowac o statusie wniosku jak robia to w innych miastach.

    • 16 7

  • Bylam w Gdansku ul 3 maja szybko i sprawnie zalatwilam wnioski mila obsluga od pan urzedniczek ( grzeczne z poczuciem humoru ) po ochrone ktora milo i grzecznie wytlumaczyla gdzie mam sie udac aby tak dalej

    • 25 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (8 opinii)

(8 opinii)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (2 opinie)

(2 opinie)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane